Permalänk
Medlem

Dator-I-Bilen Projekt 2008...

Nu efter att ha samlat in reservdelar i ca ett år har jag nu monterat ihop dem... big_smile
jag har installerat en bildator, med GPS navigation och GPS larm (grym funktion)...

Skulle vilja ha både kritik och förslag på förbättringar... är mycket tacksam...

För bilder, klicka dig in på min galleri:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=nabil_akhlaque...

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Skärm
- 7" motoriserad pek skärm som åker in/ut automatsikt beroende på ifall bilen är avstäng eller inte...
- Tar emot TV signaler, får in SV1, SV2 och TV4
- Har även backkamera ingång

Dator
- Processor: 2,4 GHz Pentium
- RAM: 1 GB Minne
- Hårddsik: 500 GB
- Bluetooth
- WLAN
- Ljudkort (är monterad till slutsteget)
- OS: Microsoft Windows XP Pro
- Shell: Centrafuse
- Mikrofon
- GPRS Modem
- GPS Mottagare
- USB förlängare (3 m)

Ljudet
ljudet är kopplad till slutsteget viket gör att jag får ut ljudet från datorn i bilens högtalare och även basen... då går det också att höja, sänka och stänga av ljudet från min vanliga stereo (huvudenhet).

Bluetooth
bluetooch används för att koppla in min mobiltelefon till datorn, den synkar automatiskt med mobilen så fort datorn sätts på... om jag har mobilen i fickan så dyker det upp vem som ringer på skärmen och även om någon skickar sms... sen jag kan svara i mobilen genom att trycka på skärmen, ljudet kommer då från bilden högtalare och som samtidigt stänger av musiken big_smile och prata kan jag göra via datorn mikrofon som jag har dragit fram till förarsidan...

när man sedan lägger på sätts musiken på igen automatiskt... big_smile

WLAN
Wlanet använder jag för att synka med min stationära dator trådlöst.. det ändra jag måste göra är att köra fram till min lägenhet så hittar den trådlösa nätverket och kopplar upp sig och kollar ifall det finns tex ny låtar i den synkade mappen, om det finns laddar den automatiskt ner dem... (nyttig funktion)

GPS Larm
har installerad en GPS mottagre som tar emot koordinater samt en GPRS modem som skickar iväg koordinater var 10:e sec som gör att jag kan tex följa/spåra bilen EXAKT vart den befinner sig.. det ända man behöver för att spåra bilen är en dator med internet uppkoppling...

jag använder mig utav google maps api... som gör det möjligt att visa en markör just där bilen befinner sig på en karta.

använder den dock mest för att spåra min brosa =P

GPS
Har installerat in en GPS mottagare som gör att jag får en navigation i bilen... bra att ifall man inte hittar så bra... wink

USB förlängare
Sen har jag förlängt en USB kabel från datorn fram till förarsätet som gör det möjligt att tex koppla in en USB sticka med musik, då slipper man bränna musik på skiva hela tiden...utan man tar bara med usb-stickan wink (om man nu inte vill använda trådlösa synken)

Huvudenhet
Pioneer DEH-P8600MP

Baslåda
- Tillverkare: MDS
- Maxeffekt: 700WMAX
- Effekt RMS: 350WRMS
- Frekvensomfång: 22-900Hz
- SPL dB 1W/1m: 91,3dB

Permalänk
Medlem

Helnice, e datorn å resten av prylarna fastmoterade i bagaget lr står dom bara löst där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Helnice, e datorn å resten av prylarna fastmoterade i bagaget lr står dom bara löst där?

Allt är fastmonterad....

Permalänk
Medlem

fyfan va nice.. skulle vilja he liknande setup, men sen om jag någonsing skulle orka är en bra fråga : (

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

denna tråd måste ha bilder tänker på lite större och kanske en bild direkt i tråden för "showoff"'s skull

riktigt nice projekt (Y)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
denna tråd måste ha bilder tänker på lite större och kanske en bild direkt i tråden för "showoff"'s skull

riktigt nice projekt (Y)

så nu har jag lagt upp några bilder i tråden för show off

Permalänk
Medlem

Blir en vanlig hårddisk verkligen långlivad i en bil? Kan ju skaka o hoppa ganska mycket i en bil.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Blir en vanlig hårddisk verkligen långlivad i en bil? Kan ju skaka o hoppa ganska mycket i en bil.

sant.. sant... har faktiskt funderat på att byta ut den mot en 2,5" och med lägre RPM... det sak tåla stötar mycket bättre än 3,5" hårddisk...

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad av operativsystem, vad har du valt för något? Har du kodat om mycket själv? Ser väldigt intressant ut, bra jobbat.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Jag är väldigt intresserad av operativsystem, vad har du valt för något? Har du kodat om mycket själv? Ser väldigt intressant ut, bra jobbat.

CentraFuse är en frontend som är designat för CarPCs med touchskärm, centrafuse.com för mer info...

Men TS vilka frontends valde du imellan och vad gjorde att körde på CF?
Och hur funkar CFs gpskartor uppe i norden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
CentraFuse är en frontend som är designat för CarPCs med touchskärm, centrafuse.com för mer info...

Men TS vilka frontends valde du imellan och vad gjorde att körde på CF?
Och hur funkar CFs gpskartor uppe i norden?

hmm jag testare mellan CF, RoadRunner, Media Engine och MediaCar...

hmm.. jag valde CF då den tog minst minne, och så hade den alla funktioner jag behövde...
RR hade också alla funktioner som ja behövde, men det var inte lika "Ergonomiskt" tänkt med designen..

plus att CF har en funktion som inte RR har, vilket är att man kan tex ställa in så att om bilen rullar ska det inte gå att kolla på film, vilket jag inte vill att min lille brosa ska göra när han kör!

hittills har kartorna funkar hur bra som helst... använder mig utav Navigator 6 kartor...

Permalänk
Medlem

Riktigt najs. Kör du alla prylarna direkt från batteri/generator eller har du någon annan lösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabil_akhlaque
hmm jag testare mellan CF, RoadRunner, Media Engine och MediaCar...

hmm.. jag valde CF då den tog minst minne, och så hade den alla funktioner jag behövde...
RR hade också alla funktioner som ja behövde, men det var inte lika "Ergonomiskt" tänkt med designen..

plus att CF har en funktion som inte RR har, vilket är att man kan tex ställa in så att om bilen rullar ska det inte gå att kolla på film, vilket jag inte vill att min lille brosa ska göra när han kör!

hittills har kartorna funkar hur bra som helst... använder mig utav Navigator 6 kartor...

Okok, så du utvärderade aldrig StreetDeck? Sitter nämligen i sitsen själv där jag ska välja hur jag ska göra med min CarPC...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Okok, så du utvärderade aldrig StreetDeck? Sitter nämligen i sitsen själv där jag ska välja hur jag ska göra med min CarPC...

nej jag har faktiskt inte testat StreeDeck.... återkom gärna i tråden, ifall du tycker att den är bra...

kom gärna med båda positiva o negativa funktioner...

Permalänk
Medlem

Hur löste du det med strömmen. Vanlig växelriktare bara eller? Automatiskt avstängning av datorn?

Permalänk
Medlem

Åh, nu blir man lite avis

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Vad har du för skärm?

Det undrar jag med.
Och var köppte du den? pris?

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Medlem

det är en panasonic skärm o gav ca 2500 inkl tull.. köpte den ny från ebay (kina)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabil_akhlaque
det är en panasonic skärm o gav ca 2500 inkl tull.. köpte den ny från ebay (kina)

Har du kopplat skärmen från datorn med vanlig kompositkabel? Hur blir bildkvalitén?
Sjysst bygge!!