Permalänk
Avstängd

780G + SB700 = bästa moderkortet ?

Kollat på moderkort för ny dator (tänkte först uppgradera men det blev så mycket nytt så den blir helt ny).
När det gäller moderkort så är min slutsats att den absolut bästa lösningen nu är 780G + SB700 (amd's nya sydbrygga)

Exempel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346010

Fördelar:
- Integrerat grafikkort som är mycket snabbare än tidigare lösningar med integrerad GPU.

- 4 Skärmar med ett extra grafikkort på runt 400 kronor. Exempel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345393. Tekniken - http://www.tomshardware.com/2008/03/04/amd_780g_chipset/page6...

- Ökad hastighet med USB jämfört med tidigare - http://www.tomshardware.com/2008/03/04/amd_780g_chipset/page1...

- Strömsnålt

- Hybridcrossfire eller så stänger det integrerade kortet av sig om man installerar ett bättre kort än HD3450, förstod jag rätt så får alltid det installerade kortet prioritet. Crossfire fungerar upp till HD3450

- Finns vanligen mATX så det tar ingen större plats

Vet någon nackdelar med denna lösning?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det inte går att använda fler än två skärmar i crossfire, är dock inte helt säker.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salmfrik
Jag har för mig att det inte går att använda fler än två skärmar i crossfire, är dock inte helt säker.

Korrekt men om man avaktiverar Crossfire går det... Osäker med det där moderkortet+grafikkort hur det ligger till dock.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det finns lite fakta om 780G hr på Swec http://www.sweclockers.com/nyhet/7401-ny_styrkrets_fran_amd_m...

"Hybrid Crossfire med 780G fungerar enbart med Radeon HD 3450 eller Radeon HD 3470."(står det i nyhetsartikeln) Så grafikkortet är lugnt. ^^

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att mest nackdelar i denna lösning att m-ATX har få pci portar och skulle du vilja byta till ett bättre grafikkort med stor kylare så är det det enda som ryms i samtliga pci platser. 770 korten ska väl också komma med nya sydbryggan snart?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Det är en riktigt bra lösning om du har begränsat med pengar att röra dig med. Du kommer inte få någon extrem grafikprestanda men om inte det är viktigt så är det ett riktigt bra val. Släng dit ett HD3470 med GDDR3-minne om du vill öka grafikprestandan något, "mycket" bättre än DDR2-minnet på HD3450 och kör Hybrid CrossFire.

Ser inget problem med antalet expantions-slots, oftast tycker jag inte man använder speciellt många endå.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag skulle säga att mest nackdelar i denna lösning att m-ATX har få pci portar och skulle du vilja byta till ett bättre grafikkort med stor kylare så är det det enda som ryms i samtliga pci platser. 770 korten ska väl också komma med nya sydbryggan snart?

När 770 och 790 kommer med SB700 så blir de givetvis också bättre. Men om man ser till verkligheten, hur många har behov av en massa pci platser idag? Det var viktigare förr när moderkorten inte hade så mycket mer funktionalitet än just det som ett moderkort bör ha. Idag har moderkorten ljud, nätverk och i detta fallet till och med ett hyffsat grafikkort. Till och med eSATA port

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=75899...

jag är löjligt nöjd med mitt gigabyte med 780G.. klarar 300mhz fsb om man så vill, men processorn min sätter stopp före..
ingen monsterprestanda, om man jämför med ett vanligt grafikkort men det räcker långt för mig, har en 4000+ klockad till 2.3ghz (måste stänga av cool n quiet för högre klock) och jag kan spela upp 1080p filmer utan problem

Visa signatur
Permalänk
Medlem

780G-chipset klarar att rendera 1080p med en Semphron 3500+.

Men det är ett bra chip, helt klart att rekomendera. Tänkte sätta in ett 3470 och se vad som händer också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salmfrik
Det finns lite fakta om 780G hr på Swec http://www.sweclockers.com/nyhet/7401-ny_styrkrets_fran_amd_m...

"Hybrid Crossfire med 780G fungerar enbart med Radeon HD 3450 eller Radeon HD 3470."(står det i nyhetsartikeln) Så grafikkortet är lugnt. ^^

Så du menar att Hybrid Crossfire kan inte användas med ett ATI Radeon som är över 3470?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deltaco
Så du menar att Hybrid Crossfire kan inte användas med ett ATI Radeon som är över 3470?

Inte just nu, men stöd för HD2400/HD2600/HD3650 ska komma.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hur är stödet för Linux t.ex Mythbuntu med det integrerade grafikchippet?
Nån som vet det, eller har ATI som vanligt struntat i drivers till Linux?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

SB750 kommer bli ännu bättre Men så länge man undviker SB600 så är det bra iaf .

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
SB750 kommer bli ännu bättre Men så länge man undviker SB600 så är det bra iaf .

Svar på min fråga eller för nån annan?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Nä inte till dig
Jag menade att det blir bättre ur överklockningssynpunkt

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hybrid Crossfire kräver att systemet körs på Vista, (märkte jag först efter att ha byggt om min TVdator).

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag har SB600 *bohoho*, Blir nog ett moderkortsbyte när det kommer fina lösningar med SB750 i. Klocka bra, 2st PCI-E 2.0 x16 (2 fulla portar), inte bli allt för varmt.

Mitt MSI K9A2 Platinum är klockrent men till hösten då det blir en ny processor känner jag mig tvingad till SB750

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner