The Pirate Bay vill stoppa internettrafiken till Sverige

Permalänk
Medlem

JÄVLA LAG! Den borde röstas om ,och då ska svenska folket få välja ffs!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conkan
JÄVLA LAG! Den borde röstas om ,och då ska svenska folket få välja ffs!!

Det låter inte alls som en bra idé.

99,9% Vet Ej
0,05% Ja
0,05% Nej

Svårt för riksdagen att ta ett beslut då haha

Permalänk
Medlem

Kanske ligger något i det...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men vad har det med saken att göra?
Det betyder inte att informationen inte är känslig och det betyder inte att folk kan råka illa ut bara för att de inte kan åka dit enligt lagen.

Visst kommer det fortfarande synas att man surfar på piratebay, och bara det kan vara känsligt - men det är inget vettigt argument för att inte kryptera övrig trafik anser jag.

Visst är det bra med kryptering, men jag tror som sagt inte att just piratebay är den sida där det gör störst nytta. För övrigt är vi tillbaka ungefär där vi började, så jag hänvisar till mitt andra inlägg i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Visst är det ett hinder för FRA men det går ju att dekryptera.
PS
Jag är ingen FRA förespråkare.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Jag läser mig till en viss oro för hur FRA-lagen kommer att användas mot er vid eventuella brottmål - vare sig de rör illegal nedladdning eller annat brott.

Detta är dock inte ett problem för. Det finns tydligt beskrivet att den information FRA-lagen vaskar fram INTE får användas som bevisning för brott i Sverige. Brott som sker i Sverige sköter svensk polis och inte millitären. Detta betyder att även om FRA skulle hitta ett mail där du beskriver hur du ska mörda din chef - och det bedöms riktigt - kan det inte användas. Och såklart än mindre infon om att du laddat ner 1302 filmer.

Jag är inte helt 100 på hur reglerna är men som jag förstår det måste polisen gå till domstol för att få tillstånd att avlyssna eller få informationen utlämnad från FRA.

FRA kommer, som tidigare, att syssla med "yttre hot". Jag vet att internettrafik tar den snabbaste vägen och inte den kortaste och att trafiken mellen två svenska datorer avlyssnas då de korsar Sveriges gränser men den informationen får som sagt inte användas vid "vanliga" brott.

Problemet, gällande detta, är att när infrastukturen för övervakning finns så är det bara en fråga om vem som bestämmer innan gränsen flyttas; från "yttre hot" till vanliga brott. Frestelsen för en politiker med nästa val i sikte kommer att vara stor.

Under de närmaste 30 åren kommer en hel drös med liknande förslag och regler och lagar att föreslås och testas innan man inser att det är lönlöst och bakåtsträvande. Man gjorde ju, över en natt, 1 miljon svenska fildelare till kriminella.

Det är en pinsam lag som tillfälligt men hårt bromsar in den demokrati-främjande effekt internet har. Den har oanade ekonomiska effekter och känslan som Sverige- och världens internetanvändare får om att man när som helst, utan att veta det, kan vara avlyssnad i sina interaktioner med andra på internet är fruktansvärd och i värsta fall leder den till självcensur.

Panopticon ( http://en.wikipedia.org/wiki/Panopticon ) ritades som ett straff. Jag tror knappast det är tanken med lagen.

Sen kan man ju ha långa diskussioner om det finns något "yttre hot", varför internationell terrorism existerar och hur man bäst bekämpar den och om "War on terror" finns.

------------------------
bomb
terrorism
cia
Fredrik
riksdag
mcdonalds
anthrax
9/11
den lilla blå jätten

Hej, FRA! PUSS!

-------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prologic
Problemet är att det går och manipulera s k nyttig information väldigt enkelt, dvs man kan ta olika stycken av information och klappa ihop de till egen favör. CIA har inte direkt hycklat om att metoden används ibland, beroende på vilka som sitter vid makten i Sverige så kan detta bli extremt obehaglig för ALLA medborgare.

USA går emot världsamfundet och FN för att starta kriget, men förra månadens konferens på Reinfeldts initiativ, lägger USA ansvaret på just världsamfundet och FN för uppbyggnad och reparation. Värst av alla är ändå patetiska Danmark som stod i leden av häxbränneriet och korstågandet, men nu vill man prata om brödraskap och uppbyggande, patetiskt och smutsig.

funderar på en revolution vilka e på?? räck upp en hand!

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Visst är det ett hinder för FRA men det går ju att dekryptera.
PS
Jag är ingen FRA förespråkare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brute_force_attack#Theoretical_l...
Long story short: med ett bra, långt lösenord knäcker man inte AES innan jorden går under - åtminstone inte med dagens teknik.
Kryptering kan vara stark.
(Kvantkryptering med one-time pads är bevisat oknäckbar, till och med, men det fungerar inte online hur som helst)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ja det blir att flytta utomlands eller hoppas på att Bahnhof fixar det här

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikklas12
Jag läser mig till en viss oro för hur FRA-lagen kommer att användas mot er vid eventuella brottmål - vare sig de rör illegal nedladdning eller annat brott.

Detta är dock inte ett problem för. Det finns tydligt beskrivet att den information FRA-lagen vaskar fram INTE får användas som bevisning för brott i Sverige. Brott som sker i Sverige sköter svensk polis och inte millitären. Detta betyder att även om FRA skulle hitta ett mail där du beskriver hur du ska mörda din chef - och det bedöms riktigt - kan det inte användas. Och såklart än mindre infon om att du laddat ner 1302 filmer.

Jag är inte helt 100 på hur reglerna är men som jag förstår det måste polisen gå till domstol för att få tillstånd att avlyssna eller få informationen utlämnad från FRA.

FRA kommer, som tidigare, att syssla med "yttre hot". Jag vet att internettrafik tar den snabbaste vägen och inte den kortaste och att trafiken mellen två svenska datorer avlyssnas då de korsar Sveriges gränser men den informationen får som sagt inte användas vid "vanliga" brott.

Problemet, gällande detta, är att när infrastukturen för övervakning finns så är det bara en fråga om vem som bestämmer innan gränsen flyttas; från "yttre hot" till vanliga brott. Frestelsen för en politiker med nästa val i sikte kommer att vara stor.

Under de närmaste 30 åren kommer en hel drös med liknande förslag och regler och lagar att föreslås och testas innan man inser att det är lönlöst och bakåtsträvande. Man gjorde ju, över en natt, 1 miljon svenska fildelare till kriminella.

Det är en pinsam lag som tillfälligt men hårt bromsar in den demokrati-främjande effekt internet har. Den har oanade ekonomiska effekter och känslan som Sverige- och världens internetanvändare får om att man när som helst, utan att veta det, kan vara avlyssnad i sina interaktioner med andra på internet är fruktansvärd och i värsta fall leder den till självcensur.

Panopticon ( http://en.wikipedia.org/wiki/Panopticon ) ritades som ett straff. Jag tror knappast det är tanken med lagen.

Sen kan man ju ha långa diskussioner om det finns något "yttre hot", varför internationell terrorism existerar och hur man bäst bekämpar den och om "War on terror" finns.

------------------------
bomb
terrorism
cia
Fredrik
riksdag
mcdonalds
anthrax
9/11
den lilla blå jätten

Hej, FRA! PUSS!

-------------------

Jag kanske kommer ihåg fel, men jag har för mig att informationen skulle vara tillgänglig även för andra myndigheter, dvs. Polisen. Huruvida de direkt får gå in och rota och eller om FRA ska sitta som ett filter emellan och filtrera ut endast det som de anser att polisen behöver veta har jag ingen aning om. Men om FRA skulle hitta något, så skulle det ju endå vara polisen som fick ta hand om det? Vilka rättigheter har militären att själva agera mot "civila" de misstänker?

När ska sweclockers nya adress bli https://www.sweclockers.com ?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mavo
Om jag laddar hem från TPB, kommer FRA att se att jag laddar hem?

ja eftersom TPB's server ligger utanför Sverige så kan de se det .. men det är inte säkert att de gör pga. att de inte kan avlyssna alla samtidigt ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Det låter inte alls som en bra idé.

99,9% Vet Ej
0,05% Ja
0,05% Nej

Svårt för riksdagen att ta ett beslut då haha

Synd bara att det verkade vara så i riksdagen också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikklas12
Jag läser mig till en viss oro för hur FRA-lagen kommer att användas mot er vid eventuella brottmål - vare sig de rör illegal nedladdning eller annat brott.

Detta är dock inte ett problem för. Det finns tydligt beskrivet att den information FRA-lagen vaskar fram INTE får användas som bevisning för brott i Sverige.

Detta låter ganska märkligt i mina öron...

Jag vet att det inte finns ngn allmän anmälningsplikt i Sverige, bara för "vissa" yrkesgrupper...

Frågan är då, har inte medarbetarna på FRA anmälningsplikt?

Finns det ngn medlem på forumet som har koll?

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Frågan om FRA blir roligare att följa för varje dag
[text]

Yes, Jag ser fortfarande det hela som ett försenat aprilskämt..

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Ni pratar om demokrati men är det inte anarki ni är ute efter

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikklas12

------------------------
bomb
terrorism
cia
Fredrik
riksdag
mcdonalds
anthrax
9/11
den lilla blå jätten

Hej, FRA! PUSS!

-------------------

Kedjebrev på denna så de får jobba lite på FRA

Visa signatur

i5 3750k @ 4,2 GHz - Noctua NH-U12P SE2 | ASUS P8Z68-V Pro/gen3 | 2 x 8192 MB G-skill DDR3 | ASUS HD7970 3GB - Accelero Xtreme 7970 | Intel 520 120GB SSD Samsung 500GB+750GB+1500GB hdd | Antec p180 | HPw2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Ni pratar om demokrati men är det inte anarki ni är ute efter

Anarki ??? utvekla gärna.

Citat:

funderar på en revolution vilka e på?? räck upp en hand!

Heh, sorry...är inte mycket för revolutionärer heller tyvär.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk

)ExecutoR( : Du kommer ihåg fel. Den info som FRA samlar in (förr var det signalspaning och nu även spaning på internet) är till för att bekämpa yttre hot. Om FRA "hittar något" är det inte polisen som tar hand om det utan millitären och SÄPO. Den eventuella informationen FRA samlar inte får inte användas mot svenskar i vanliga brottsmål.

Vad jag vet är att vi inte lever i en militärstat och att det är polisen som sköter brottsutredningen i Sverige.

Subrosa: Nu har FRA, som är en av Sveriges mest hemliga myndigheter, absolut inte anmälningsplikt. Även om det hade varit så måste du läsa vad jag skriver.
Som bevis är det FRA hittar värdelöst om det inte handlar om yttre hot mot Sverige.

Och det är inte alls märkligt. Lagen är inte skriven för att övervaka civila. Den finns för att bedriva spaning på utländska hot. Är den till för yttre hot ska den bara användas för yttre hot och för att se till det har man skrivit in vad den INTE får användas till - tex brottsbekämpning. Annars hade det varit en annan lag.
De som skrev den och röstade igenom den är inte onda storebror , de har bara svårt att se att konsekvensen blir övervakning.
Jag trot att 99% av riksdagsmännen inte vet vad lagen handlar om.

Permalänk
Medlem

Alltså det vore kul om samtliga ISPs i Sverige uppdaterade sina avtal.

Med en liten klausul om att du är en dum politiker som röstade ja till FRA-lagen, då får du inget internet. Sen skulle ju givetvis dom fixa internet på annat sätt, men det vore rätt sweet att se dom handikappade en stund

Och givetvis som en protest, och sen är AES rätt bra ja, med en stark och lång nyckel så är du rätt säker.

Oavsett dock är det ett skämt att FRA-lagen gick igenom, och jag litar inte på någon annan än mig själv, och ännu mindre på överbetalda statligt anställda som ska sitta och läsa mina mail etc.

Sen kommer lagen givetvis att förändras för att jaga fildelare med, detta tar jag som en självklarhet att alla hade listat ut.

Framförallt för att riktiga terrorister och andra förmodligen inte kommunicerar i klartext utan kör nog egna applikationer, etc etc, det finns så otroligt många vägar runt all avlyssning om man verkligen vill och dom tror det hjälper med att sitta och avlyssna allt... Fattar inte riktigt logiken, har inte hört ett enda scenario heller där det ska vara bra heller.

Mitt scenario är att terrorister använder AES, med ett helt löjligt långt och starkt lösenord att kommunciera med.

Nu vill jag veta hur dom tänkte använda deras krypterade information, eller ska det räcka med att man kommunicerar med fel IP?

Helt befängt men som sagt fungerar nog FRA's prylar bra att ta folk som sitter och torrentar nog.

Permalänk
Medlem

Tur att man är lite av en exhibitionist och gillar o visa upp sig.
FRA here I come, byte that nipple...o yes.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Visst är det bra med kryptering, men jag tror som sagt inte att just piratebay är den sida där det gör störst nytta. För övrigt är vi tillbaka ungefär där vi började, så jag hänvisar till mitt andra inlägg i den här tråden.

Det som skiljer oss åt är väl definitionen på känslig data. Även om pirate bay är helt laglig så är aktiviteterna som pirate bay förknippas med inte lagliga. Och det räcker för att det ska vara känsligt, även om själva associationen visserligen kommer direkt vid besök och inte vad som surfas på, men det kan förvärras med sådan info. också.

Anser jag då. Men tror inte vi kommer mycket längre så jag stannar här.

Permalänk
Avstängd

Tack vare FRA så undviker IT-företag sverige, förlorade jobb och förlorad skattinkomst för staten.

Hoppas TBP lyckas så får idioterna något surt å suga på

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OrnLu
Kedjebrev på denna så de får jobba lite på FRA

Rent teoretiskt skulle FRA-lagen bli värdelöst om alla avslutade alla mail/msnkontakter/foruminlägg/osv med en lista ord som kan tänkas fastna i deras filter.

Tack vare detta håller (är?) FBIs lista på terrorister på att bli värdelös.
http://blogs.abcnews.com/theblotter/2007/06/fbi_terror_watc.h...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Visst är det ett hinder för FRA men det går ju att dekryptera.
PS
Jag är ingen FRA förespråkare.

Till och med en 64-bitars kryptering skulle väl ta flera år för dom att knäcka?
Tror inte ens något har knäckt en 128-bitars kryptering än?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Hur naiv får man bli? Nej, det FRA snappar upp får inte användas som BEVISNING, men hur hindrar detta FRA från att tipsa bylingen som sedan lugnt kan sätta upp sin partyvan och dricka kaffe tills de har tillräckligt hull på sig för att bara kliva in och gripa dig?

Att brottslighet är dumt är inget att dispytera, men hur skiljer sig detta från att använda det FRA hittar som bevisning? Och hur skiljer sig detta från att ha fyra tusen orakade praktikanter på posten som läser alla brev?
"FRA-Lagen" går emot svensk grundlag. Party party

"Att införa några extra säkerhetsföreskrifter i FRA-lagen är som att legalisera våldtäkt men kräva att kondom används."

Permalänk
Avstängd

Ska inte Sweclockers skriva om vad Aftonbladet, McDonalds, Volvo och Sony tycker om lagen också? Tycker det var ganska ovärd nyhet...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Wic
[B]nice!
nu förstår man hur det hela ligger till...

USA startar ett "War against terror" för att rädd "oss" och alla andra oskyldiga från "terroristerna", medans i själva verket så är det så himla patetiskt.
USA försöker lägga en streck-kod på varenda människan nacke så dom hittar på ett krig för att kunna använda den som orsak till att kontrollera allt runt sig. dom börja ställa fram lagar och begär att lander rapporterar till dom ^^ WTF???

Sveriges FRA lag är den störa ASS KISS för USAs regering. all denna FRA avlyssnings grej har ett enda syte, nämnligen att ge USA kontroll över sveriges medborgare. ifall USA vill hitta skit om dig så finns det inspelat och klart i en databas här i sverige så att de kan kontrollera dig och få dig och göra som dom vill. så enkelt är det. EN STREK-KOD i nacked.

fan V for vendetta, minority report och Equilibrium/Cubic är bra filmer som ni borde kolla för o se vad ja menar ^^

(Det fukkade sig med citatet) (sitter på PS3:an)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Det låter inte alls som en bra idé.

99,9% Vet Ej
0,05% Ja
0,05% Nej

Svårt för riksdagen att ta ett beslut då haha

tror du det är bara sweclockers som läser nyheter ? så är det faktis inte på mitt jobb som är hotell och restaurang på 70 pers vet alla vad FRA lagen är, alla läser eller ser nyheter på ett eller annat sätt. Det har stått i aftonblaskan, dagens nyheter ( detta läser många vuxna ) och expressen.

Permalänk
Medlem

seriöst vad är det för snack. killen bakom pirate bay kan gå och dra bredband runt sin sänkta skepp.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف