Stabilaste graffetillverkaren?

Permalänk
Medlem

Stabilaste graffetillverkaren?

Vem är den mest stabila grafikkortstillverkaren(stabil prestanda och problemfria kort)?

OBS! Då menar jag inte chiptillverkaren som ATI och Nvidia utan Asus, Sapphire, BFG Tech osv.

Permalänk
Avstängd

jag skulle väl säga Manli, den tillverkaren har väl aldrig Swec hört talas om

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Hedersmedlem

Tillverkarna använder nästan uteslutande samma komponenter på sina grafikkort. Det enda undantaget jag känner till är Gigabyte, som använder sina "Ultra Durable 2"-komponenter på vissa nya grafikkort. Enligt dom själva ger det bättre och jämnare strömförsörjning och svalare komponenter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 8800GT från Gainward och funkar klockrent, men som det har sagts tidigare så använder nästan alla tillverkare samma komponenter så de ska inte vara någon skillnad.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ett fåtal fabriker som gör alla kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

eVGA funkar perfa, ofta livstidsgaranti på deras produkter oxå

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite

Hur upplever ni här på sweclockers eVGA?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

de e bra grejer

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

problem med xfx och gainward är några av de vanligaste trådarna känns det som i alla fall

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Det verkar variera mellan olika kort av samma tillverkare. Jag har ett 8800GT från Gainward och det fungerar hur bra som helst och det är tyst och svalt, medans jag hört att vissa andra kort av Gainward är relativt dåliga (alltså inte 8800GT-kort), har för mig det var Gainwards 8800GTS som var sämre.

Permalänk
Medlem

club3d diggar jag hårt. Dem verkar också ha höjt volten på mitt 7950GT så den går att klocka lite högre..

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk

Jag gillar Sparkle. de har oftast anorlunda kylare och riktigt kalla. Mitt 8800GT låter inget.

Permalänk

Powercolor och Sapphire har jag mest haft, och det helt utan problem. Men som sagt så är dom flesta korten precis likadana. Det som skiljer dom åt är tillbehören/spel som ingår, samt i vissa fall kylning. Därav de olika priserna.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Själv har jag kort från Gigabyte, väldigt nöjd. Inte haft några problem.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det är ett fåtal fabriker som gör alla kort.

Som sagt så är det ingen skillnad i byggkvalitet mellan dem olika märkena. Det enda som skiljer är klisterlappen som sitter på korten och möjligen kylning samt bundle och garanti. Finns endast ett fåtal tillverkare som ibland gör egna designer på sina kort (som t.ex. Gigabyte och Asus) i form av utbytta komponenter och ändrad layout för att få olika kylninganordningar att passa t.ex.

Köp vad fan du vill, risken blir inte mindre för problem bara för att man köpt från en annan "tillverkare". Tror knappast att det är skillnad i stabilitet från tillverkare till tillverkare, bara det att vissa är populärare än andra och därför hör man mer om dem.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Re: Stabilaste graffetillverkaren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr1dd
Vem är den mest stabila grafikkortstillverkaren(stabil prestanda och problemfria kort)?

OBS! Då menar jag inte chiptillverkaren som ATI och Nvidia utan Asus, Sapphire, BFG Tech osv.

Med tanke på att det inte är så många versioner på korten, utan ofta samma komponeter/tillverknings metoder. Så säg såhär istället. "Vilken tillverkare lämnar längst garanti?" eller "Enklast att handha returer med?"

Ska jag vara ärlig. Om man vill göra det enkelt för sig. Köp ett grafikkort med så "okänd" / "liten" tillverkare som möjlig så att alla garanti ärenden går via butiken du köper det i. Går det sönder stormar du in i butiken o ställer till med hus i hel*** framför andra kunder så får du det utbytt på momangen. Köper du ett grafikkort via nätbutik som är en stor tillverkare så när du ringer ang. ett retur ärenden blir du runtskickad o bedd att ta det direkt me tillverkaren.

För övrig är nog Asus ett märke som är stora, har en prestanda serie som är mycekt bra (TOP serien) och har säkert relativt liten felmarginal. Men nu skiljer det nog lite. Förr, kommer ihåg på GeForce 2 tiden, så varierade kort kvalitena mera. Men då skillde det också mera i pris mellan de "fina" och "mindre fina" tillverkarna. Var att märke kommer jag ihåg, svårt att komma på namnet, som gjorde dyra GeForce kort, men de var bra och gick sällan sönder. Dom finns inte längre, någon som kommer ihåg ett utdött märke ? =), var inte hercules.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs