Ultraportabel studentdator med lång batteritid.

Permalänk

Ultraportabel studentdator med lång batteritid.

Söker en 11-13.3" latop med minst 4.5h batteritid som studentdator. Jag spelar ingenting så grafikkort spelar ingen roll. Ett krav är dock att upplösningen måste minst vara 1280x800 och eftersom den ska användas till poker prioriteras högre upplösning.

Har tittat lite på laptops med ULV cpu men jag vet inte om jag är villig att offra så mycket prestanda, 1-1.2ghz känns alldeles för slött. Kan ni rekommendera någon dator?

Pristak 14 000:-

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har funderat på den men har den för det första 4.5h batteritid? Sen är jag rädd för cpu whine, då jag vet att jag kommer störas grymt på det. Ska jag köpa en och chansa sen skicka tillbaka den om jag får whine? Går det?

Permalänk

notus från zepto? den har 9 h batteritid. men om du ska ha mer än 4,5h batteritid så äre nog svårt att ha en dator utan specifik "low volt" cpu.

Men nån annan kanske har ett bättre tips?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

En MacBook kanske?
Vet att batteriet orkar väldigt länge ifall man inte gör något krävande.

Permalänk
Medlem

En XPS m1330 med 9 cellsbatteri, batteriet lär orka med en bra stund.

http://ecomm.euro.dell.com/dellstore/basket.aspx?c=se&cs=sedh...

Permalänk
Medlem

Röstar också för en Macbook.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Macbook har väl inte mer än 4,5 h batteritid? visst är macbook bra i övrigt, men den har ju inte bättre batteritid än någon av de andra alternativen?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk

Lenovo X61s med stora batteriet, fysisk batteritid på 6 h.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter
Lenovo X61s med stora batteriet, fysisk batteritid på 6 h.

Alldeles för dålig upplösning, 1024x768 funkar inte.

Permalänk

P7230

Hej,

Jag sitter och funderar på samma sak och jag har också fastnat för upplösningen på x61s, den är verkligen kass.

Men alternativet är ett litet tangentbord som problem i form av p7230. De ligger i samma prisklass men p7230 har bara 10'4 tums skärm vilket kan vara i minsta laget om man vill skriva mkt. Men hemma kan man använda annat tangentbord och skärm.

Finns det inga andra alternativ för en rimligt prissatt laptop med bra batteritid som man kan ha med sig ganska smidigt?

Jag har fått tips om den lilla zepton men jag tror att den processorn som sitter i den är orimligt kass och skärmen verkar bara funka i perfekt ljus.

Permalänk

MacBook är ingen ultraportabel och batteriet är inte i nivå med vad de flesta ultraportabla presterar, dock håller jag med om att det är en trevlig dator i övrigt. Själv har jag en MacBook Air, en fantastisk dator om man kan acceptera det begränsade antalet portar och avsaknaden av optisk enhet. Skärmen är mycket bra (LED-skärm och enligt min åsikt lagom stor för att använda vid längre arbetspass), OS X är bättre än Vista, bra prestanda i förhållande till datorns storlek och helt fantastisk design. Köpte min på Tradera för 11500 kr, visserligen USA import men helt oanvänd och med världstäckande garanti.
Lenvo ThinkPad X61 vill jag avråda er från att köpa, hade en sådan innan jag skaffade en MacBook Air. X61/X61s har klassisk och professionell design, men tyvärr känns det som att datorn lever på sitt goda anseende från förr. Skärmen är som ni skrivit lågupplöst, dessutom är den väldigt ljussvag och vid normal användning krävs full styrka. Datorn är full med bloatware och program för säkerhet, trådlös kommunikation m.m. som tar mycket kraft från datorn. Med Vista installerat arbetar hårddisken otroligt länge vid start av operativsysemet, batteritiden når inte alls upp till utlovade nivåer och i allmänhet känns det inte som att datorn hänger med.
Intel kommer med sin nya plattform för bärbara datorer till hösten och i samband med det kommer nya modeller från de stora tillverkarna, så även om man resonerar att ny hårdvara kommer ut alltid kan det vid detta tillfälle vara värt att vänta. Bland annat HP och Dell kommer ut med business-maskiner som ser intressanta ut.
Kommande E-serien från Dell:
http://www.engadget.com/2008/02/01/dell-latitude-e-series-lea...

Permalänk
Medlem

ja, thinkpaden kommer med otroligt mkt bloatwares men det finns inget som hindrar en att formatera den själv.

Upplösningen är låg och skärmen är inte så bra, men den är praktisk.
2560x1600 hade inte fungerat så bra på 12" men 1024x768 gör. Känns halft klaustrofobiskt ibland, och ibland helt lagomt.
Tycker datorn i övrigt känns bra men omodern.

Hade jag köpt en annan idag så hade det blivit zepton. Väldigt bra med tåliga datorer som skoldatorer.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT