Bahnhof vägrar FRA-lagen

Permalänk
Medlem

Hoppas fler leverantörer gör lika. FRA kan dra något gammalt över sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gemmy
Men om Sverige är terrorist-hub kommer dom nog snart hit och bombar också ska du se. Lite halvironiskt sådär.
Själv växte jag upp under hotet om ett kärnvapenkrig som skulle förinta oss alla. Nu är det terrorister. Jag är fan mer rädd för vad våra egna galningar till politiker ska hitta på härnäst.

Precis, men om alla i sverige gick ihop och brände hela riksdagshuset å slängde reinfeldt i kolgruva + resten av översittarna och ger kungen makt att styra sverige,

och funkar inte det bra så kan man ju byta kung ganska smidigt precis som förr .

Permalänk

Nu bara för att klargöra för alla små hobby pirater där ute.. FRA FÅR inte ge polisen eller myndigheterna information om denna typen av verksamhet, detta av samma anledning som polisen intefår låna militärhelikoptrar, och samma anledning som ceasar inte fick marshera sin armé mot rom men det är en annan historia.

Försvarsmakten får inte hjälpa till i ärenden som gäller innanför landetsgränser utanför militärbaser. så om ni sitter över msn och planerar ett rån mot ICA Nära så kommer de inte dagen efter stå en man i svartkostym o solglasögon o flasha ett ide kort de står FRA eller MUST på de skiter i detta eftersom de inte får enligt svensk lag lägga sig i, nu har jag iofs inte läst igenom hela FRA-Förslaget. men misstänker att de int ekommer ändra på detta endå

Ta nu detta inte som att jag är för FRA-Förslaget.. Jag tyckere det är fel, jag tycker förövrigt att all Terrorist noja är överdriven. De varnar ju endå innan de slår till bara ingen som lyssnar.

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|

Permalänk
Medlem

Värt och läsa Betner har bra åsikter
http://www.magnusbetner.com/user_diary.php

Förövrigt tror jag detta förslag slås igenom. Jag kan verkligen inte förstå hur de i riksdagen tänker, Att få in denna lagen för att undvika terrorhot? När hade vi senast ett terrorhot riktat mot oss? Som skulle kunna skada vårt land. Tror inte de sitter al-qaida medlemmar med tanke på att skada Sverige när det är mer USA som retat upp de.

Citat från Betner
"Enligt en av användarna på mitt forum så har en riksdagsledamot från fp svarat följande på ett mail om det nya lagförslaget:

"Hej,

Tack för ditt mejl. Vi behöver signalspaning eftersom Sverige inte är en skyddad, neutral zon långt bort i norra Europa. Vi är också utsatta för terroristhot. Det visade oroligheterna efter rondellhunden tydligt, liksom att en svensk soldat dödades i Afghanistan och vår ambassad sattes i brand för något år sedan i Damaskus. "

Om det är på den nivån så är det ju ännu läskigare än jag trodde. Vad är det för jävla korkade amöbor vi har röstat in att stifta våra lagar? Ska avlyssning av svensk e-post hindra att man eldar upp en ambassad i Damaskus? Och, ok, en soldat dog. Det är självklart tråkigt. Men nyckelordet här är väl ändå soldat? Tumma inte på min integritet för att skydda folk som faktiskt har till yrke att ställa sig i vägen för kulor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gemmy
Inte riktat mot ditt inlägg. Jag tror jag förstod vad du menade. Jag menar är dock att om Svergie "skyddar terrorister" genom att inte bekämpa terrorismen kan en stormakt se detta som en anledning att angripa Sverige på ett eller annat sätt. Det kan tillockmed vara detta som gör att politikerna känner sig tvingade att genomföra FRA-lagen. Jag spekulerar bara, men man ska inte tro att allt är som det kanske ser ut. Inte minst när det gäller politik.
Jag tror USA kan trycka på rätt rejält när det gäller denna känsliga fråga, finns säkert intressen inom EU också.
Jag vill understryka att jag är emot FRA-lagen. Jag står på folkets sida och jag tror inte terrorismen utgör ett direkt hot. Inte här hemma iallafall.

grejen är ju att bara där finns det ju ett fel. Att ta attityden "är man inte med oss är man emot oss" och förvänta sig att alla skall ta samma hyper-aktiva motståndspunkt som en själv är att leva i en drömvärld.

Sverige har inget behov av att vara ultraparanoida minihitlers så som usa och england är, så att vi ens överväger att dansa efter deras pipa bara för att ingen vågar säga emot tycker jag är en skam, både för vårt politiska system och för landet som helhet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhoiSTech
Nu bara för att klargöra för alla små hobby pirater där ute.. FRA FÅR inte ge polisen eller myndigheterna information om denna typen av verksamhet, detta av samma anledning som polisen intefår låna militärhelikoptrar, och samma anledning som ceasar inte fick marshera sin armé mot rom men det är en annan historia.

Försvarsmakten får inte hjälpa till i ärenden som gäller innanför landetsgränser utanför militärbaser. så om ni sitter över msn och planerar ett rån mot ICA Nära så kommer de inte dagen efter stå en man i svartkostym o solglasögon o flasha ett ide kort de står FRA eller MUST på de skiter i detta eftersom de inte får enligt svensk lag lägga sig i, nu har jag iofs inte läst igenom hela FRA-Förslaget. men misstänker att de int ekommer ändra på detta endå

Ta nu detta inte som att jag är för FRA-Förslaget.. Jag tyckere det är fel, jag tycker förövrigt att all Terrorist noja är överdriven. De varnar ju endå innan de slår till bara ingen som lyssnar.

Glöm inte att FRA är en "civil" myndighet och alltså inte är en del av Försvaret.

Och försvarsmakten får visst hjälpa till inom landets gränser. Faktum är att det är en av deras viktigaste uppgifter, om inte den viktigaste.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Du bommade den lektionen i grundskolan va?
Kikar du lite på Marx filosofier i ämnet och det kommunistiska manifestet så misstänker jag att du skäms för det där uttalandet.

*Edit*
Protestlista på: http://www.namnlista.se/113 , iofs med stor säkerhet helt verkningslös, men ändå liksom......

Det är en väldig skillnad på hur det skulle vara och hur det alltid är, eller hur?

Jag bommade inte lektionerna i skolan, skaffade mig egen lärdom efter bara.

Permalänk
Medlem

når detta igenom så skall jag med enkelhet hetsa systemet, ska hälsa med ord som bomb och stadsminister varje gång jag skriver ett mail!:D

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0zaxz
når detta igenom så skall jag med enkelhet hetsa systemet, ska hälsa med ord som bomb och stadsminister varje gång jag skriver ett mail!:D

Det var faktiskt en bra idé på konstruktiv civil olydnad...

Permalänk
Medlem

Yep, insamlande av all personlig info skadar nog MER än något annat.

Tänk på stölder, och MASSA saker som kan ske om någon tyst mjölkar från kossan.

Om lagen går igenom, kan jag enkelt säga var terrorist attackerna kommer ske, på DERAS EGNA SERVRAR!! kommen nog vara väldigt eftertraktat att hacka sig in.

Bra att en leverantör står upp för sina abonnenter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Glöm inte att FRA är en "civil" myndighet och alltså inte är en del av Försvaret.

Och försvarsmakten får visst hjälpa till inom landets gränser. Faktum är att det är en av deras viktigaste uppgifter, om inte den viktigaste.

Jag känner inte exakt till vilka som står över FRA, men antar att det är försvaret, då de heter FÖRSVARETS radioanstalt. Man kan ju lätt tro att det är en del av försvaret då. Ellerhur.

Nu menade WhoiSTech förmodligen att svensk militär inte få hjälpa till i polisiärt arbete vilket enligt mig framgick ganska tydligt av hans text (läs om Ådalen 1931). Detta innebär alltså att vilka uppgifter FRA än få fram så får de inte lämna över informationen till polisen. De kan möjligtvis samarbeta med polisen för att skydda rikets säkerhet, men det innefattar alltså inte filnedladdning, bankrån eller snatteri. Har jag varit tydlig nog så att du inte misstolkat det WhoiSTech skrev?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster

Stämmer i stort sett. Kommunismen är ju det totala statliga kontrollsamhället, men inte fanken var Hitlers tredje rike långt efter, trots att han hade en lätt läggning år höger...

Utifrån marxistisk teori (Kommunistiska manifestet) är ju staten kontraproduktiv, ett verktyg för klassförtryck, och bör därför upplösas. Det rimmar väl ganska illa med "kommunismen är ju det totala statliga kontrollsamhället"?. Kommunismen strävar efter ett klasslöst och ett statslöst samhälle (ideologin har i det avseendet beröringspunkter med olika sorters anarkism). Om du med "kommunism" menar Sovjetunionens stalinism eller Kinas maoism, så har du rätt i att dessa samhällsbyggen var auktoritära, centraliserade och totalitära, precis som Adolfs Nazityskland eller Benitos facistitalien, Franciscos Spanien, blabla osv.

Be cool, stay in school!

Permalänk
Medlem

http://rickfalkvinge.se/2008/06/17/analys-av-laget-centern-fo...

Rakt uppochner om hur fullkomligt vidriga C är och alltid har varit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johannes82
Utifrån marxistisk teori (Kommunistiska manifestet) är ju staten kontraproduktiv, ett verktyg för klassförtryck, och bör därför upplösas. Det rimmar väl ganska illa med "kommunismen är ju det totala statliga kontrollsamhället"?. Kommunismen strävar efter ett klasslöst och ett statslöst samhälle (ideologin har i det avseendet beröringspunkter med olika sorters anarkism). Om du med "kommunism" menar Sovjetunionens stalinism eller Kinas maoism, så har du rätt i att dessa samhällsbyggen var auktoritära, centraliserade och totalitära, precis som Adolfs Nazityskland eller Benitos facistitalien, Franciscos Spanien, blabla osv.

Be cool, stay in school!

Men brukar inte tugget gå
1. Revolution med stark ledare
2. Stark ledare arbetar mot klasslöst och statslöst samhälle
3. ???
4. Profit!

Historiskt "kan man inte" ta sig förbi punkt 2 - makt korrumperar, och vill man göra revolution är det svårt att göra utan en eller ett fåtal centrala figurer.

Och ser vi till hur de marxistiska pragmatikerna agerat i Sverige - d.v.s. reformisterna - så har de i princip uteslutande (gjort, uttalat eller arbetat för) centraliserat, "det offentliga", "välfärden" o.s.v..

Det är alltså - historiskt sett - så att kommunism, och tankar därom, praktiskt leder till diktatur, eller som du säger "auktoritära, centraliserade och totalitära, precis som Adolfs Nazityskland eller Benitos facistitalien, Franciscos Spanien, blabla osv. "

2 kool 4 skool!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhoiSTech
Nu bara för att klargöra för alla små hobby pirater där ute.. FRA FÅR inte ge polisen eller myndigheterna information om denna typen av verksamhet, detta av samma anledning som polisen intefår låna militärhelikoptrar, och samma anledning som ceasar inte fick marshera sin armé mot rom men det är en annan historia.

Det verkar inte riktigt så.
http://rickfalkvinge.se/2008/05/22/fra-spanar-redan-at-polise...
http://rickfalkvinge.se/2008/06/17/staffan-danielsson-c-fra-s...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det jag tänker mest på är hur mycket segare själva Internet kommer att bli. Det är ju inte så att alla Internet leverantörer drar en massa nya kablar till denna FRA super dator.. Med andra ord kommer dom väll skicka detta över det befintliga nätet. Vi får väll se om det går igenom nu men.. Det kommer inte bara drabba integriteten.

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk

Alla internetleverantörer är mer eller mindre emot denna lagen, sen att Bahnhof utnyttjar läget för lite bra reklam är ju inget nytt, det gör dom hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ethix
Det jag tänker mest på är hur mycket segare själva Internet kommer att bli. Det är ju inte så att alla Internet leverantörer drar en massa nya kablar till denna FRA super dator..

Det är väl precis det som de gör?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Men brukar inte tugget gå
1. Revolution med stark ledare
2. Stark ledare arbetar mot klasslöst och statslöst samhälle
3. ???
4. Profit!

Historiskt "kan man inte" ta sig förbi punkt 2 - makt korrumperar, och vill man göra revolution är det svårt att göra utan en eller ett fåtal centrala figurer.

Och ser vi till hur de marxistiska pragmatikerna agerat i Sverige - d.v.s. reformisterna - så har de i princip uteslutande (gjort, uttalat eller arbetat för) centraliserat, "det offentliga", "välfärden" o.s.v..

Det är alltså - historiskt sett - så att kommunism, och tankar därom, praktiskt leder till diktatur, eller som du säger "auktoritära, centraliserade och totalitära, precis som Adolfs Nazityskland eller Benitos facistitalien, Franciscos Spanien, blabla osv. "

2 kool 4 skool!

Tack för att du är bättre på att uttrycka dig i ord än jag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Som sagt är det många som underskattar hur svårt det är att knäcka ett meddelande som är krypterat med moderna metoder. Givetvis finns det många som gärna skulle vilja, men skälet till att kryptering används är att det tar löjeväckande lång tid att utan annan information dekryptera ett okänt meddelande.

men det går och det är det som är huvudsaken. kanske tar dom en vecka med nån jävla super dator och en super grym programmerare bakom d hela. men dom komemr lyckas till slut o dekryptera det dom vill åt. och detta leder till at no matter what så kan dom läsa min mail om de nu vill!

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
men det går och det är det som är huvudsaken. kanske tar dom en vecka med nån jävla super dator och en super grym programmerare bakom d hela. men dom komemr lyckas till slut o dekryptera det dom vill åt. och detta leder till at no matter what så kan dom läsa min mail om de nu vill!

Citat:

16. What is the chance that someone could use the "DES Cracker"-like hardware to crack an AES key?

In the late 1990s, specialized "DES Cracker" machines were built that could recover a DES key after a few hours. In other words, by trying possible key values, the hardware could determine which key was used to encrypt a message.

Assuming that one could build a machine that could recover a DES key in a second (i.e., try 2^55 keys per second), then it would take that machine approximately 149 thousand-billion (149 trillion) years to crack a 128-bit AES key. To put that into perspective, the universe is believed to be less than 20 billion years old.

Men visst, FRA kanske kan få ner 149 000 miljarder år till ett par veckor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Go BAHNHOF!!!!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Jag känner inte exakt till vilka som står över FRA, men antar att det är försvaret, då de heter FÖRSVARETS radioanstalt. Man kan ju lätt tro att det är en del av försvaret då. Ellerhur.

Det är från förr. FRA har inget med försvaret att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
"Din kod är krypterad. FRA kommer inte ha en aning om vare sig dina räkningar eller din kod bara för att du använder en internetbank."

ehm.. dekryptering ^^ omman avlyssnar allt så kan dom lika gärna säga: dessa krypterade information måste dekrypteras för att innehållet e "misstänksamt". lägg av d e som att kunna lyssna på två tyskar prata o ha en som översätter.... det är inte emot lagen att du översätter va du får höra ^^

Som sagt, de skulle gärna dekryptera det om de kunde. Men de kan inte det (ingen kan).
Kryptering bygger på matematiska problem som ingen har löst på ett effektivt sätt. När jag säger ingen menar jag ingen. Det är matematik det handlar om och detta har man jobbat med ruskigt länge och lagt ner enorma resurser på. Det är samma algoritmer som ser till att din information på banken är skyddade.

Permalänk

Man kommer inte ha något privat liv längre om det går igenom

Visa signatur

Stationära:Silver Power 600W | Gigabyte GA-EP35-DS3| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB| CPU E8400@3.8 Ghz |HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3|Systemdisk WDC 160GB | Lagring 1.5tb | Fractal Design Define R2

Bärbara:Asus K70IO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhoiSTech
Nu bara för att klargöra för alla små hobby pirater där ute.. FRA FÅR inte ge polisen eller myndigheterna information om denna typen av verksamhet, detta av samma anledning som polisen intefår låna militärhelikoptrar, och samma anledning som ceasar inte fick marshera sin armé mot rom men det är en annan historia.

Försvarsmakten får inte hjälpa till i ärenden som gäller innanför landetsgränser utanför militärbaser. så om ni sitter över msn och planerar ett rån mot ICA Nära så kommer de inte dagen efter stå en man i svartkostym o solglasögon o flasha ett ide kort de står FRA eller MUST på de skiter i detta eftersom de inte får enligt svensk lag lägga sig i, nu har jag iofs inte läst igenom hela FRA-Förslaget. men misstänker att de int ekommer ändra på detta endå

Ta nu detta inte som att jag är för FRA-Förslaget.. Jag tyckere det är fel, jag tycker förövrigt att all Terrorist noja är överdriven. De varnar ju endå innan de slår till bara ingen som lyssnar.

Finns två fel med det där.

1. FRA får ge polisen och myndigheter information. Däremot så ställer det samma krav som polisen har, dvs. det krävs skälig misstanke för att polisen ska få ta del av informationen (om jag minns/förstått det rätt).

2. FRA bryter mot lagen idag. Finns det något som säger att de inte kommer göra det imorgon?
Lagen är vag och kan mycket enkelt utökas, dels genom beslut och dels tekniskt. Ett par rader kod och vipps så har man åsiktsregistrering på hela svenska folket.

En stor del av kritiken är för att man ger onödigt mycket makt åt FRA. Det är man rädd för att det kan missbrukas. Och med kan så menar jag väl egentligen kommer, så illa verkar det vara.

Permalänk

Piratpartiet in i riksdagen nästa val, tack. Skulle behövas att Rick kan ställa sig i talarstolen och fälla omkull alla andra politiker, om det inte är för sent nu.

Permalänk
Medlem

FRA = Försvarets Radio Anstalt.

Om vi säger att någon terorist skulle skriva ett mail här i Sverige så lär han ju hinna bomba hela jorden innan FRA lyckas dekryptera och läsa medelandet.

Whats the point whith this rule?

Permalänk
Medlem
Citat:

16. What is the chance that someone could use the "DES Cracker"-like hardware to crack an AES key?

In the late 1990s, specialized "DES Cracker" machines were built that could recover a DES key after a few hours. In other words, by trying possible key values, the hardware could determine which key was used to encrypt a message.

Assuming that one could build a machine that could recover a DES key in a second (i.e., try 2^55 keys per second), then it would take that machine approximately 149 thousand-billion (149 trillion) years to crack a 128-bit AES key. To put that into perspective, the universe is believed to be less than 20 billion years old.

Men visst, FRA kanske kan få ner 149 000 miljarder år till ett par veckor.

Lol.. nu mår man mkt bättre ^^ visste inte att kryptering med 128 bits kunde va så starkt ^^ wtf... men frågan är 2^55 är det inte va typ en "vanlig dator" kan göra? hur mkt komemr Fras "super dator" kunna göra /sek? skratta inte nu för ja har ingen koll alls på hur d går till.

anyway.. vfr skulle jag ens behöva kryptera allt ja gör? :S va fan ba onödigt.. hur krypterar man msn konversationer? ^^ hur krypterar man DC eller torrent trafik? lawl ba fucked up!

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

Jag tror jag smäller av..hur kan ni tro dem sitter och vänder ut&in på alla mail som glider runt ? det här ser mer ut som en "anpassning till dem stora pojkarna" när det pratas om "specifika ord" som finns med på någon lista som innehåller "farliga " ord.

Hörde på radion att metoderna som används i partierna ( C ) för att driva igenom förslaget är något som verkligen ställer begreppet "demokrati" på ända,allt för att alliansen ska verka eniga i frågan och därigenom få den att halka igenom riksdagen till ett JA beslut.

Inte behöver vi vanliga stackare som betalar via intbank eller svarar på en annons på blocket skita på oss för det här förslaget