Permalänk

Egenskaper hos Bärbar. Köpråd?

Jagar en bärbar i prisklassen 6000-7500:- Är dock inte säker riktigt på vad jag skall köpa, har några saker som jag vill ska finnas med på datan.

*Processor med 2 kärnor. Core 2 duo? Någon Amd?
*Minst 2 gb minne
*Iaf 120gb hdd
*Vill kunna koppla till tv i framtiden, är det s-video eller hdmi som gäller då?
*Kunna koppla in extern skärm. Finns på alla kanske?
*Batteritid på minst 2h vid normal användning.
*Skärm som är max 15" Gärna 12-13-14
*Grafik som duger till att lira något spel ibland. Senaste jag lirade var diablo 2 ^^
*Gärna 2 års garanti, nog läre väll det vara bra at ha?

Det är nånting där jag letar. Blåtand och Vebkamera i skärmen får det också gärna vara. Och visst jag trådlöst nätverk och vanligt är ett måste. Kortläsare mm får gärna finnas.
Är det någonting jag missat som jag borde ha med?

http://www.dustinhome.se/pd_5010131393.aspx
Någon som har en liknande och kan säga något om Lg som märke när det gäller bärbara eller någon batteritid jag kan förvänta mej på denna vid normalt användande? Finns väll energisparläge och sådant inbillar jag mej.

Hoppas jag laggt allt rätt och ställt korrekta frågor, trotts allt mitt första inlägg.

Säg vad ni tycker om mina önskemål och visa gärna någon annan burk om ni hittar.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hej.

Kolla upp Fujitsu Siemens Amilo Xi2428-25P på ComputerCity. (artikel nr A0170 på hemsidan)

• Processor: Intel Core2Duo T7500 (2.2 GHz)
• Minne: 2GB DDR2 (2 x 1024 MB)
• Hårddisk: 250GB S-ATA
• Optisk enhet: DVD-Brännare med stöd för Dual-Layer
• Grafikkort: Nvidia GeForce 8600M GS 256 MB/767 MB
• 15.4" WXGA BrilliantView
• 1 Gbit LAN, WLAN (b,g,n), 4 x USB, HDMI, Bluetooth, modem.
• Microsoft Vista Home Premium

Pris 5990:-

//fragile

Permalänk
Medlem

ja sjukt bra pris...

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk

Jo visst såg den bra ut. Mycket bra pris om inte annat. Men det stod väldigt lite om den. Bara vikten 4,9kg, det är 3 kilo mer än datan jag kollat på tidigare, Oj. Men den är helt klart värd att kika lite närmare på. Någon som har några fler datorer? gärna med egen erfarenhet av dessa modeller. Fastnat lite för små datorer så ju mindre destå bättre, till en viss gräns dock. Tummar inte hur mycker som helst på prestandan.

Permalänk
Medlem

Det där jag kan direkt bekräfta att det inte stämmer alls. Vill minnas att den ligger runt 3 kg

//fragile

Permalänk

Har beställt en sådan ikväll från CC. Riktigt bra pris. Hade egentligen tänkt mig ett maxpris på 4000kr eller kanske 5000, nu vart det 6000kr istället men jäkligt mycke mer dator för pengarna hoppas jag.

Tror vikten ligger på 3.1kg, läste jag någonstans.

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

registrerade mig nyss

Beställde också en xi2428 idag.
Hade egentligen bestämt mig för zepto 6024W men denna verkar ju klart bättre.

Det står att den bara klarar 2gb ram, men det var några på tyska amilo forumet som testat 3 och 4 gb och det ska fungera. Så får hoppas det är sant

Permalänk

Vad jag förstod det som så klarar den 4gb, men bara två minnesplatser. Så då får man alltså plocka ut dom 2x1b som sitter i och sätta in 2x2gb istället. Stämmer det?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

ja, eller 2+1. Den ena minnesplatsen är enkel att komma åt den andre är under tangentbordet, så köra 3gb kan vara en idee, men det kan bli problem eftersom det blir olika tillverkare på minnena.

vilken sida läste du det på?

Permalänk

Ingen som har några bra svar på mina frågor här?

http://www.dustinhome.se/pd_5010135462.aspx
Tittat lite på den här också. Samma dator fast ett annat grafikkort och inget hdmi uttag. Är grafikkortet värt avsaknaden av hdmi? Kan man sätta in hdmi i en bärbar på den där expensionsplatsen?

Mvh Johannes

Permalänk
Medlem

allting är bättre med datorn på computercity, förutom storleken då

men den datorn har dom tagit bort från hemsidan nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saabmosare
Ingen som har några bra svar på mina frågor här?

http://www.dustinhome.se/pd_5010135462.aspx
Tittat lite på den här också. Samma dator fast ett annat grafikkort och inget hdmi uttag. Är grafikkortet värt avsaknaden av hdmi? Kan man sätta in hdmi i en bärbar på den där expensionsplatsen?

Mvh Johannes

Inte samma dator då den du länkar är 14" om jag förstår sidan rätt.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Inte samma dator då den du länkar är 14" om jag förstår sidan rätt.

Nä samma var fel av mej men väldigt lika annars vad jag förstår av att läsa, lika processor, minne, mm. Eller har jag fel?
Det jag tror skiljer är skärmen som är lite större. Annat grafikkort och ingen hdmi utgång. Är det värt att skippa hdmi för det grafikkortet? Eller är det ens nå bättre än den andra datans?
Någon som kan svara på lite frågor?

Mvh Johannes

Hittade precis en 3:e dator, fortfarande Lg fast modellen mindre med ett 3:e grafikkort. Någon som kan kommentera deta också i förhållande till de andra 2? Åter igen här. Ingen hdmi.
[
Var omöjligt att länga till rätt dator, här kommer iaf infon.

Flashminne i systemet Intels turbo-minne (1GB)
Inbyggda enheter Trådlös LAN-antenn, Bluetooth-antenn
Processor Intel Core 2 Duo T7250 / 2 GHz
64-bitars datorkapacitet 800 MHz
Kretstyp Mobile Intel PM965 Express
Typ L2-cache
Installerad storlek 4 MB
Installerad storlek 2 GB / 4 GB (max)
Typ av bildskärm 12.1" TFT
Max upplösning 1280 x 800 ( WXGA )
Grafikprocessor/tillverkare ATI Mobility Radeon HD 2400 HyperMemory upp till 896 MB
Videominne VRAM - 128 MB
1 x bildskärm / video - VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)
1 x bildskärm / video - S-videoutgång

Det där är vad jag tror var av intresse, resten rensade jag bort.

Ursäkta om jag är tjatig men ovetande som man är vänder man sej dit där folk vet bättre.

Permalänk
Medlem

8600m gs är bättre än 8400m gs (3dmark05, 4165 vs 2637)
t7500 är bättre än t5450
samma hdd
samma ram

http://www.notebookcheck.net/NVidia-GeForce-8400M-GS.3709.0.h...
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-8600M-GS.3707.0.h...

men som jag sa innan kan den på computercity inte vara ett alternativ längre då den verkar vara slutsåld.

Permalänk

Tackar. Om jag förstått det hela rätt så är högre siffra på grafikkortstester bättre.

Mina 3 kort som jag kollar på borde då bli såhär.

ATI Radeon Xpress X1250 1073 poäng
NVIDIA GeForce 8400M G 1684 poäng
ATI Mobility Radeon HD 2400 2819 poäng

Alltså skall hd 2400 vara det bästa kortet? Duger det till att spela någon form av spel på? Elelr är det bara onödigt att välja ett värre kort? Tanken är inte at spela men vill att möjligheten iaf skall finnas. Den köper jag ogärna en dator som är "värdelös" innom ett år.

Gäller samma med processorerna och höga tal? Högre är bättre? Vad det gäller t**** talen, syftade inte på ghz.

Permalänk
Medlem

japp hd 2400 är bäst av dom tre du listade.
Sen vet jag inte vilka spel du kan köra på det..
kolla in 8600m GT om du ska spela, men jag tror inte du hittar så många i den skärmstorleken med det kortet som dessutom har bra processor (i din prisklass)

sök lite på prisjakt

och ja, högre tal på t**** är bättre.
t9*** är den nyaste serien

Permalänk
Medlem

Det är väl endast Zepto och möjligtivs Dell som kan ha en dator i den prisklassen med 8600M GT.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Jag lånar tråden lite. Hoppas det går bra.
Jag hade tänkt beställa en Znote 6024W från Zepto, med en T8100 CPU, men det står "Endast Vista". Jag har tänkt köra XP och kanske också Ubuntu, så jag har sökt lite varför det ska vara så, men inte hittat.
Nån som vet?

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobzz
japp hd 2400 är bäst av dom tre du listade.
Sen vet jag inte vilka spel du kan köra på det..
kolla in 8600m GT om du ska spela, men jag tror inte du hittar så många i den skärmstorleken med det kortet som dessutom har bra processor (i din prisklass)

sök lite på prisjakt

och ja, högre tal på t**** är bättre.
t9*** är den nyaste serien

Nu är ju inte jag någon spelare men är det ens möjligt att lira någon form av nyare spel på detta kort? Eller något av dom andra 2 för den delen. Bara utifall man skulle hittat något kul och vilja lira.

Försökt läst på lite olika ställen och fått uppfattningen av att ATI Radeon Xpress X1250 är "skräp" som folk uttrycker det. Skräp när det gäller spel eller skräp skräp? Har ingen riktig aning om vad "skräp" funkar att använda till, filmer? Redigera bilder? Nånting?

Mvh Johannes

Permalänk
Medlem

jag fick min amilo xi2428 idag

håller fortfarande på att installera nödvändig programvara

Nåt jag stör mig lite på är att en stor del av tangentbordet trycks ned i vänstra övre hörnet när man trycker på tangenter där i närheten.
Ska det vara så här?

Sen står den lite ostabilt , nedre vänstra delen av datorn är i "luften"