Permalänk
Medlem

OCZ Vendetta 2

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=301610

Den kylaren verkar ju helt suverän... OCZ har kopierat Xigmateks HDT-teknik och förbättrat den.

I recensionerna ser man att den kyler lika bra som vattenkylning (CoolIT Eliminator och DangerDen).

Är det någon som har provat den? Man blir ju bra sugen!

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Avstängd

http://alatest.se/ocz_vendetta_cpu_cooler/chassin/Produkttest...

Nackdelar: - Very loud unless the fan is severely ramped down

Permalänk
Medlem

Det där pekar ju på den ursprungliga Vendettan, som hade en dålig medföljande fläkt!

Den medföljande fläkten till Vendetta 2 har mycket bra specs (84 Cfm@31dB) och dessutom PWM-styrning.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Som sagt: wtf...

Den vill jag testa!

Övertygad: TRUE får efter en väldigt lång ståtlig tid som kung på kylfronten Abdikera

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Synd att OCZ inte har någon slogan-tävling på den.

"In every Vendetta there is a TRUE killer!"

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Synd att OCZ inte har någon slogan-tävling på den.

"In every Vendetta there is a TRUE killer!"

*lol*...:D

Hoppas, hoppas att SweC´s testpanel får hem en snart och testar också.
Resultatet utav de recensionerna som finns, kan man inte bortse ifrån och framför allt de fantastiska temperaturerna

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk

Tycks ju vara en trevlig (liten) sak detdär XD

Permalänk
Medlem

"TRUE får efter en väldigt lång ståtlig tid som kung på kylfronten Abdikera"

Jäpp, hamnar troligtvis i samma låda som en viss Zalman, Nexus & Tuniq.
Är man hårddvaruh**a så är man.

Edit: xJom, du borde ha hittelön. Thnx for the tip.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

verkar ju onekligen intressant... får ta och titta på testerna! =]

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Medlem

värt o byta ut sin true nu ellelr ?=)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
värt o byta ut sin true nu ellelr ?=)

nej.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
värt o byta ut sin true nu ellelr ?=)

Den där recensionen har funnits relativt länge nu. På overclockers.com är den allmäna uppfattningen att det är en 20 dollar dyrare Xigmatek när jag frågade för någon månad sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
nej.

Så om man skall köpa en ny kylare, så väljer man TRUE istället?
Du får gärna vidareutveckla din ståndpunkt, för jag är ivartfall väldigt sugen på att köpa den och testa själv nästa gg jag byter upp mig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
Den där recensionen har funnits relativt länge nu. På overclockers.com är den allmäna uppfattningen att det är en 20 dollar dyrare Xigmatek när jag frågade för någon månad sedan.

Vilket betyder...vad?
Och är det 20 dollar skillnad på de två kylarna här i Sverige?

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Vilket betyder...vad?
Och är det 20 dollar skillnad på de två kylarna här i Sverige?

Xigmatek är namnet på företaget som tillverkar kylaren innan det brandas som som OCz. Kylaren dom själva marknadsför heter Xigmatek HDT-S1283.

I sverige verkar priset vara ungefär samma (om man följer prisjakt).

Dock är det en intressant kylare tycker jag, även om jag tror att en planslipade TRUE fortfarande presterar bättre så är det ju en "easy way out". Har dock hört att dom har pushpins, men skall fungera med TRUE backplate om man får tag i en sån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
Xigmatek är namnet på företaget som tillverkar kylaren innan det brandas som som OCz. Kylaren dom själva marknadsför heter Xigmatek HDT-S1283.

I sverige verkar priset vara ungefär samma (om man följer prisjakt).

Dock är det en intressant kylare tycker jag, även om jag tror att en planslipade TRUE fortfarande presterar bättre så är det ju en "easy way out". Har dock hört att dom har pushpins, men skall fungera med TRUE backplate om man får tag i en sån.

Det var intressant, häftigt, där ser man

Planslipad? Du menar att TRUE är konvex?

Och funkar det med TRUE backplate, så är det ju en "no brainer" ^^
Dvs...om den skulle överträffa TRUE,,,men jag förmodar att det är lite utav tjusningen då att testa själv dessa kylare som man inte haft, men "verkar" vara bättre än den man har.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...
resultaten i detta test fick mig nästan att hoppa ur stolen ;D

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
Xigmatek är namnet på företaget som tillverkar kylaren innan det brandas som som OCz. Kylaren dom själva marknadsför heter Xigmatek HDT-S1283.

Är det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mösheröshen
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...
resultaten i detta test fick mig nästan att hoppa ur stolen ;D

Ja, jag läste den och i synnerhet: "Although the Vendetta 2 design is very similar to the Xigmatek HDT-S1283 cooler, there are several key differences separating the two products. " - men de skriver inte vad...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Så om man skall köpa en ny kylare, så väljer man TRUE istället?
Du får gärna vidareutveckla din ståndpunkt, för jag är ivartfall väldigt sugen på att köpa den och testa själv nästa gg jag byter upp mig...

mitt nej var en respons på frågan huruvida det är läge att byta ut sin TRUE och det tycker jag inte att det är värt baserat på recensioner av de aktuella kylarna. är man däremot i behov av en kylare så är det kanske en annan sak.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Nä, just det. Det är inte så jättestor skillnad, men är man som jag CPU-kylarfetischist, så passar den in i samlingen med TRUE, Scythe Infinity och Xigmatek HDT-S1283...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Nä, just det. Det är inte så jättestor skillnad, men är man som jag CPU-kylarfetischist, så passar den in i samlingen med TRUE, Scythe Infinity och Xigmatek HDT-S1283...

/xJom

Blir till att bygga en liten paradhylla till dom avlagda.

Om stålarna krisar när man blir pensio kan man kränga av samlingen som kopparskrot & bli miljonär.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Hmmm... Ang. priset på koppar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=274912

Say no more...

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är samma kylare som Xigmateks HDT-S1283, enligt spcr är orginalfläkten relativt tyst tom på max men det är inte vendettan i närheten av att vara.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Är det?

Ja, jag läste den och i synnerhet: "Although the Vendetta 2 design is very similar to the Xigmatek HDT-S1283 cooler, there are several key differences separating the two products. " - men de skriver inte vad...

/xJom

Ser ut som skillnaden är att OCZ har lite annorlunda formade kylflänsar, de är lite djupare på mitten och det finns ett antal gropar på kylflänsarna. Jag antar att detta har gjorts för att utöka kylarean. Det ser även ut som om heatpipesen har en något större diameter.

Det verkar inte vara Xigmatek som gör OCZ kylaren. Xigmatek har inte patentet på HDT (heatpipes som är i direktkontakt med CPU), så det finns andra tillverkare som gör liknande kylare.

Det stod något om det i recensionen som den sista recensionslänken på prisjakt länkar till.

Det verkar vara en bra kylare, står mellan den och Xigmatek's kylare för mig i mitt nästa bygge.
Jag gillar deras höga prestanda med ett lågt luftflöde.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mösheröshen
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...
resultaten i detta test fick mig nästan att hoppa ur stolen ;D

Häftigt test...och intressant resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
mitt nej var en respons på frågan huruvida det är läge att byta ut sin TRUE och det tycker jag inte att det är värt baserat på recensioner av de aktuella kylarna. är man däremot i behov av en kylare så är det kanske en annan sak.

Jaha, det kan jag ju hålla med om
Du verkade så bestämd med ditt korta svar, så jag blev nyfiken^^

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det verkar vara en bra kylare, står mellan den och Xigmatek's kylare för mig i mitt nästa bygge.
Jag gillar deras höga prestanda med ett lågt luftflöde.

Om duär intresserade av prestande vid lågt luftflöde skulle jag även rekomendera att titta lite på Thermalright HR-01 Plus.

OCZ rebadgar tydligen många av sina produkter och har alltid gjort.

Jag lägger till det här då eftersom jag missade en fråga här ser jag.

"Menar du att TRUE är konvex?"

Jag har ju ingen egen men läser rätt mycket på OC sidor och SPCR. TRUE skall vara konvex som jag har förstått det. Thermalright säger att det är medvetet och ger bättre kylning (eftersom värmeskölden på CPUs ofta är konkava) medans elite-OC crowden slipar sina TRUEs och säger sig få bättre temperaturer.

http://www.overclock.net/air-coolin...-vs-lapped.html

Där kan du se hur en persons TRUE betedde sig före och efter den blivit slipad.

Permalänk
Medlem

Ser onekligen bra ut Blir nog en sådan snart Synd bara att det ska vara push pull... finns där ingen adapter typ, så man kan ha skruvar som t ex true på dessa istället? vore så jävla nice..

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Står i tråden att det funkar med backplate från TRUE. Vill ju iofs till att man har en sån då.
Off topic: Testade push-pull på min TRUE med 2st NF-P12. Sänkte loadtempen med 3 grader.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande inga omdömen eller bilder på prisjakt, antar att folk fortfarande kör med TRUE i stor utsträckning.
Läste en recension där de provat flera olika moderkort och minnen och alltid fått problem med att kylaren helt enkelt var för stor. Den blockerade 2 av minnesplatserna.
Har någon provat att montera Vendettan som kan bekräfta eller dementera?

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte köpt något, men det kliar i fingrarna, måste jag säga, eftersom min Xigmatek HDT-S1283 uppför sig så sjukt bra (men den är lite för stor för vissa kylflänsar).

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju rentav sorgligt att dom använder sig av pushpinsystemet, även om dom har "fixat" det lite grann...

Det verkar vara en bra kylare, men pushpins = nogo för mig. Jag har bara dålig erfarenhet av pushpins.