"Thermalright Ultra-120 Extreme" eller "Scythe Ninja Rev. B"

Permalänk
Medlem

"Thermalright Ultra-120 Extreme" eller "Scythe Ninja Rev. B"

Vilken kylning bör jag välja till min Q9300 2.5 GHz?
"Thermalright Ultra-120 Extreme" eller "Scythe Ninja Rev. B"

Har ett Antec P182 chassi och MSI P35 neo2 FIR moderkort.
cpun ska överklockas till ca 3.0 GHz sen var det tänkt.

Funderar på om Thermalright Ultra-120 Extreme ultra får plats i chassiet eftersom top fläkten sticker ut mer än orginal (max +1 cm)?

Hört att kylpastan som kommer med Scythe Ninja Rev. B inte ska vara den bästa heller?

Hur stor är skillnaden egentligen mellan kylarna? ~5 grader? ~10 grader? etc

Vilken är tystast? Ultra-120 Extreme med noctuafläkt (NF-P12) eller Ninja Rev. B med orginalfläkt?

Visa signatur

Q9300 @ 3,0 GHz | Scythe Ninja | MSI p35 neo2-fir | Crucial Ballistix 2x2GB PC6400 | EVGA GTX260 SC | Corsair VX550W | 1,1 TB lagring

Permalänk
Medlem

Kylarna har ju lite olika egenskaper... Ninjan är bättre vid lågt luftflöde (givet val om du ska köra passivt) medan TRUE är bättre med ett högt luftflöde.
Så det är väldigt svårt att säga hur mycket det kommer att skilja.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag röstade på TRUE pga att jag aldrig skulle rekommendera en kylare med Intels pushpins. Punkt slut.

Permalänk
Medlem

Jag röstade på Ninjan då jag skulle försökt köra passivt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jag röstade på Ninjan då jag skulle försökt köra passivt

Passivt är säkert skönt, men varför inte bara köpa en Nexus för typ 80kr och köra den i 7v, så blir den helt ljudlös?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Passivt är säkert skönt, men varför inte bara köpa en Nexus för typ 80kr och köra den i 7v, så blir den helt ljudlös?

varför inte bara köra ninjans medföljande fläkt på 5v = helt ljudlöst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Kylarna har ju lite olika egenskaper... Ninjan är bättre vid lågt luftflöde (givet val om du ska köra passivt) medan TRUE är bättre med ett högt luftflöde.
Så det är väldigt svårt att säga hur mycket det kommer att skilja.

TR HR-01 Plus är de givna valet om du vill köra lågt luftflöde.
TRUE är det givna valet om du vill ha bästa möjliga kylning.

Xigmatek HDT-S1283 är ett mycket bra val om du inte tillräckligt stor plånka

Ninja är ett bra val om du vill köra helt passivt och ej kan få tag på TR HR-01 Plus.

Detta är med en Nexus 120mm

Vill du alltså ha en fläkt med mer blås i men mindre fokus på ljud kommer TRUE och Xigmatek gå ifrån ytterligare vid högre CFM.

Permalänk
Medlem

En nexus i 7v låter, enligt mig.
Jag kanske är lite udda, men jag försöker eftersträva så lite fläktar som möjligt.
Har bara 1 fläkt (nexus <800rpm) plus den i nätagget i mitt P182, resten passivt.

lethul, Okej, måste hålla med. Man slipper dessutom dom hemska push-pins'en

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
varför inte bara köra ninjans medföljande fläkt på 5v = helt ljudlöst?

För att ninjan har pushpins, som sagt...

Permalänk
Medlem

Vilka nackdelar finns med Pushpins?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
Vilka nackdelar finns med Pushpins?

Dom är svåra att montera, lossnar lätt, och går sönder om man råkar göra fel några gånger... Kommer inte på nåt mer just nu, men jag lovar att du vill undvika dom till vilket pris som helst!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft pushpins, men eftersom folk verkar tycka så illa om pushpins kanske det är värt att nämna att Xigmatek också har det så vitt jag vet. Verkar dock som man kan montera Xigmatek med TRUE backplate istället, men då kan man ju lika gärna köpa en TRUE direkt