Hur mycket effekt drar era datorer/servrar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Du verkar fortfarande inte förstå att din dator drar just dem där 300 W. Ska man räkna på ditt sätt får man räkna med alla förluster som uppkommer, varför anser du att det är okej att bara räkna förlusten som uppstår vid omvandlig av växelström till likström? Varför inte räkna med förlusten som uppstår när strömmen väl transporteras mellan dem olika komponenterna, förlusterna över alla motstånden? Folk vill veta vad deras dator drar och det är just det din elmätare ger dig (med några % felmarginal).

Jo, jag förstår att datorn drar 300w, om du inte förstått att jag förstår det så tror jag du bör ta o läsa tråden igen.

Efter omvandlingen, 240w - DET DRAR KOMPONENTERNA, det är därför jag tycker det är okej att bara räkna med den förlusten.
... men kan du ge exempel där ström går till spillo i mer än nätagget?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Jo, jag förstår att datorn drar 300w, om du inte förstått att jag förstår det så tror jag du bör ta o läsa tråden igen.

Efter omvandlingen, 240w - DET DRAR KOMPONENTERNA, det är därför jag tycker det är okej att bara räkna med den förlusten.
... men kan du ge exempel där ström går till spillo i mer än nätagget?

Spänningsregulatorerna till cpu:n, minnena med mer.

Min dator drar förövrigt 290W fulload mätt vid eluttaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Jo, jag förstår att datorn drar 300w, om du inte förstått att jag förstår det så tror jag du bör ta o läsa tråden igen.

Efter omvandlingen, 240w - DET DRAR KOMPONENTERNA, det är därför jag tycker det är okej att bara räkna med den förlusten.
... men kan du ge exempel där ström går till spillo i mer än nätagget?

Precis som jag misstänkte så förstår du inte vad jag sa tidigare.

Energi går till spillo i alla elektroniska komponenter. En processor drar 100 % energi och spiller den till ren värme.
Hade man gjort processorer som superledare så hade det inte behövts någon energi alls i princip, (Den hade iaf inte varit mätbar).
Kondensatorer, motstånd, alla små processorer, allt det drar energi och energin används inte effektivt ens till 0.0001 %
Nätagget är bara en komponent i det hela, därför skall man räkna den som datorkomponent och inte något som står "vid sidan av".

En kvantprocessor skulle i princip dra nästan ingen energi alls, samtidig som den skulle beräkna allt på en gång. Det är effektivitet!

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att alla har olika teorier om hur de ska mäta effekten som deras datorer drar, är det inte lättast att bara mäta vid uttaget?
Då får du fram den effekt som datorn drar för tillfället inkl. effektförlusterna och det är väl det som är den verkliga förbrukningen.

Om du ska räkna bort alla effektförluster och dylikt så blir det en jävla massa mätning, det är ju mycket kablar och med dom omvandlar en del ström till värme eftersom att de inte är superledare och har en viss ledarresistans, sen är det alla kopplingspunkter som du ska räkna in för sej eftersom att det blir högre resistans i dem och glöm inte de stackars resistorerna på moderkortet och på alla andra ställen.

Så skit i vad som blir till värme i alla komponenter, mät den verkliga förbrukningen dvs. den som du får betala din elleverantör.

Clas Ohlson har en fin effektmätare som ser ok ut.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38213936

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Precis som jag misstänkte så förstår du inte vad jag sa tidigare.

Energi går till spillo i alla elektroniska komponenter. En processor drar 100 % energi och spiller den till ren värme.
Hade man gjort processorer som superledare så hade det inte behövts någon energi alls i princip, (Den hade iaf inte varit mätbar).
Kondensatorer, motstånd, alla små processorer, allt det drar energi och energin används inte effektivt ens till 0.0001 %
Nätagget är bara en komponent i det hela, därför skall man räkna den som datorkomponent och inte något som står "vid sidan av".

En kvantprocessor skulle i princip dra nästan ingen energi alls, samtidig som den skulle beräkna allt på en gång. Det är effektivitet!

Okej, men vi snackar nog om två olika saker. Jag menar ström. Som exempel tar jag en processor, som drar all ström den får av nätaggregatet, oavkortat(väl?) och SEN blir det värme - i form av energin du pratar om?

Citat:

Så skit i vad som blir till värme i alla komponenter, mät den verkliga förbrukningen dvs. den som du får betala din elleverantör.

Mina komponenter drar 240w(0,80*300), men min dator drar 300w

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Okej, men vi snackar nog om två olika saker. Jag menar ström. Som exempel tar jag en processor, som drar all ström den får av nätaggregatet, oavkortat(väl?) och SEN blir det värme - i form av energin du pratar om?

Asså vad försöker du säga egentligen. Det finns inget "sen".

All ström omvandlas till värme så fort det kommer till processorn. Det är därför den "drar" ström. Det som du ser "drar" är ju strömmens omvandling från elektrisk energi, till värmeenergi.

Det finns inget "dra ström från nätaggregatet oavkortat" Strömen blir värme, oavsett om strömmen används till beräkningar.

Om du skall göra ett påstående om att ditt nätagg är 80 % energieffektivt, och det skall betyda något för andra här, så måste du veta att ditt nätagg är 80 % energieffektivt, med säkerhet.
Att bara ta en normalsiffra ger absolut inget, det ger inte bättre jämförelsetal mot andra som har postat här.
Det enda som är intressant i den här tråden är ju jämförelsen, inte vad kompnenterna drar i sig. Värdet på informationen bygger ju på att alla räknar på samma sätt. Så fort folk räknar olika så tappar informationen all värde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Om du skall göra ett påstående om att ditt nätagg är 80 % energieffektivt, och det skall betyda något för andra här, så måste du veta att ditt nätagg är 80 % energieffektivt, med säkerhet.
Att bara ta en normalsiffra ger absolut inget, det ger inte bättre jämförelsetal mot andra som har postat här.
Det enda som är intressant i den här tråden är ju jämförelsen, inte vad kompnenterna drar i sig. Värdet på informationen bygger ju på att alla räknar på samma sätt. Så fort folk räknar olika så tappar informationen all värde.

Helt rätt, jag hoppas att detta sätter punkt för denna diskussion.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Helt rätt, jag hoppas att detta sätter punkt för denna diskussion.

Kanske har du räknat på vad din dator kostar och vad dina komponenter kostar i drift? och hur många kr som går i spill?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

J***a tjat om förluster hit och dit !

Köp en multimeter och mät strömmen som flyter i "kretsen"
sen använder du ohms lag P=U*I så har du svaret enkelt

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Kanske har du räknat på vad din dator kostar och vad dina komponenter kostar i drift? och hur många kr som går i spill?

Jag föstår inte frågeställningen, mina komponenter kostar mig i drift det som som min dator drar ur nätet mulitplicerat med min elkostnad. Jag förstår inte varför någon skulle vilja räkna på något annat sätt, att räkna på ideela komponenter gör man i skolan, man gör det i skolan för att det är lättare än att räkna på "riktiga" komponenter. I det här fallet så har vi en mätare som inom en felmarginal ger oss ett värde som vi inte behöver räkna på utan som vi kan anta vara sant. Att räkna om detta värde baklänges till något som inte finns i verkligen är dumt och slöseri med tid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
J***a tjat om förluster hit och dit !

Köp en multimeter och mät strömmen som flyter i "kretsen"
sen använder du ohms lag P=U*I så har du svaret enkelt

Mät helst upprepade gånger och med en bra multimeter, för att minimera värme påverkan kan man också mäta i en bryggkoppling. Så att mäta något är inte alltid så jäkla enkelt som man kan tro finns flera universistetskurser som bara behandlar mätning.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
J***a tjat om förluster hit och dit !

Köp en multimeter och mät strömmen som flyter i "kretsen"
sen använder du ohms lag P=U*I så har du svaret enkelt

Ohms lag är _inte_ P=U*I. Ohms lag är U=I*R! Tror att P=U*I är kirchofs(stavning..) 2:a lag lr nått.
SORRY för OT!

Permalänk
Medlem

Glöm inte att mäta spänningen i vägguttaget! Du har inte exakt 230V där och då effekten ligger i förhållande mellan ström och spänning, så kan du inte få ut exakt 300W om du har ett 300W nätagg.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem

Spelmaskinen har dragit som mest 185W och 0.81A.

Intel E8500 3.16 GHz, Gigabyte GA-EP35-DS4, 4 GB ramminne, 1st Raptordisk på 10.000 rpm, Nvidia 9600GT, 1st DVD-DL-brännare, 1st PS2-tangentbord, 1st USB-mus.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

*garv* Jag trodde att alla på detta forum åtminstone hade koll på ohms lag.
Den enda "komponent" som tar all ström den kan få oavkortat är ett riktigt grovt armeringsjärn, om någon har ett sånt i sin dator kan det med fördel avlägsnas. "Effektiviteten" hos de enskilda komponenter som utgör datorn (fläktar, nätagg etc.) är tämligen ointressant intill dess att man ska försöka hitta sätt att göra den befintliga burken mindre effektkrävande. För det var väl DATORNS effektförbrukning som efterfrågades, inte de enskillda komponenternas. ALL elektrisk energi som stoppas in i en apparat (brödrost, värmefläkt, cirkelsåg, dator...) omvandlas till värme. Någon energi kan ju ej gå förlorad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backspace
Spelmaskinen har dragit som mest 185W och 0.81A.

Intel E8500 3.16 GHz, Gigabyte GA-EP35-DS4, 4 GB ramminne, 1st Raptordisk på 10.000 rpm, Nvidia 9600GT, 1st DVD-DL-brännare, 1st PS2-tangentbord, 1st USB-mus.

dedär lät nästan lite med tanke på komponenterna? Måste vara ditt grafikkort som är strömsnålt eller?

Permalänk

Hur mäter ni watt ? Är det så många som äger en wattmätare eller beräknar ni genom specsen på era produkter ?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Hur mäter ni watt ? Är det så många som äger en wattmätare eller beräknar ni genom specsen på era produkter ?

Jag hoppas folk postar det de har mätt upp själva. Det som står på komponenterna är ju fantasisiffror, både och ena och andra hållet.

En elmätare kostar ca 150 Kr idag. Struntsumma om man lägger allt mellan 10 000 kr och 30 000 kr på datorer. Elmätare är enklast och bäst egentligen.

Permalänk
Medlem

Använder en elmätare från clasohlsons (som någon ovan gav länk till, den gråa) och till min gamla p2 drar den ca 42watt och är uppe vid 62watt vid full load.

Sitter med datorn i sign(vostro 1500), den har en 90watt adapter. Den drar ungefär 40watt vid surfning, har inte kollat med antar att den drar nära 90watt vid spelning då fläkten går igång osv.

Det är en stor skillnad mot min förra stationära, den drog ungefär 130-150watt (minns inte riktigt men däremellan nånstans) vid surfning för bara självaste datorn. Körde givetvis med en skärm, det var en crt 19" som drog ca 100watt. Så totalt med min logitech x-530, skärm och burken blev det 240watt vid spel, 200watt vid surfning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
dedär lät nästan lite med tanke på komponenterna? Måste vara ditt grafikkort som är strömsnålt eller?

Strömsnålt vet jag väl inte, det har ju ingen aktiv kylning så där sparar man väl lite grann.
Sanningen är ju som så att en dator inte drar så enormt många Watt som nätaggstillverkarna vill få oss att tro, om man håller det hyffsat enkelt.

Och ni som mäter vad en maskin drar under vanligt användande, (t.ex surfning) det är ju inte direkt intressant, Det är ju under belastning som det spelar någon roll.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
dedär lät nästan lite med tanke på komponenterna? Måste vara ditt grafikkort som är strömsnålt eller?

9600GT slukar knappt ström + 45nm cpu som inte är klockad, skulle ifs inte dra så mkt mer klockat.

Allt är så hypat idag, tillverkarna är dumma, 500w-700w borde få lite mer PCI-E strömkablar så man slipper hålla på med adaptrar för att trycka in ett 9800GX2/Hd3870x2 för man behöver inga 700w+ utan runt 450-500w räcker gott till ett sånt grafikkort med klockad rig och lite lulllull.

Permalänk
Avstängd

Tror väl att min drar runt en 250w ungefär. aldrig mätt upp det. Inget jag bryr mig om heller då jag inte betalar el i min lägenhet

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Min server är lite skum. Sitter en AMD Athlon X2 4400+ i den + 6 diskar. Servern drar 130W vid full last men idle så drar den 13W och detta är enligt energimätare i väggutttaget. Det som är underligt är att datorn drar 15W avstängd så enligt mätaren så är det bättre att ha servern på an avstängd med sladden i väggen.

Skumt eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backspace
Strömsnålt vet jag väl inte, det har ju ingen aktiv kylning så där sparar man väl lite grann.
Sanningen är ju som så att en dator inte drar så enormt många Watt som nätaggstillverkarna vill få oss att tro, om man håller det hyffsat enkelt.

Och ni som mäter vad en maskin drar under vanligt användande, (t.ex surfning) det är ju inte direkt intressant, Det är ju under belastning som det spelar någon roll.

så servrar som rullar 24/7 är inte intressanta?

Permalänk
Medlem

StrydeR: Inte för mig, nej.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backspace
StrydeR: Inte för mig, nej.

Men för 95% är det viktigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
Men för 95% är det viktigare.

Du tog orden ur min mun

Permalänk

Min dator drar 109 W idle och 185 W när man pressar grafikkortet, CPU'n och ram minnet.

Finns det inget program som pressar allt?
Tänker på DVD, HDD, TV-kort, Ljudkort, Moderkort osv

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite ..

Jag har ett 550W nätaggregat från Antec, men hur kan jag mäta för att se hur mycket som används av dem 550W som det levererar. Jag vill veta hur mycket mer man kan ha i datan innan jag behöver köpa nytt nätagg..
Så alltså VAR ska jag mäta + med vad skall jag mäta (biltema multimeter ?)
Jaja ni fattar nog vad jag begriper.
tacksam för svar :::::)

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ligger på strax över 260VA med en server och arbetsstation. Inkl bredbandsmodem, switch, trådlös telefon och svarare.
125VA när arbetsstationen är avstängd.

Visa signatur

Sign raderad, läs reglerna!!
o reglerna säger 3 rader i storlek 1 eller ? Läs dom själv...

Permalänk
Medlem

40watt idle på min p2 (server) och oftast runt 40-50watt på min laptop (då inkl skräm) som drar absolut max 90watt enligt adaptern. Jag står ej själv för elen(ingår i hyran) men är snäll mot miljön ändå