Intel Nehalem ger ordentlig prestandaskjuts

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
shit!! att det är så fruktansvärt känsligt när någon anser att AMD i många stycken är bättre än intel.

Ärligt talat mannen, du måste skärpa dig. Det går alldeles utmärkt att diskutera på ett objektivt sätt för en arkitektur som Phenom. Men det du måste inse är att Phenom är inte en mainstream gaming-CPU. Det är en server-CPU. Miljön för en server och desktop/workstation är totalt helt skilda världar.

Intels Core 2 är en fantastisk CPU som _bevisligen_ är snabb, sval och effektiv och lämpar sig extremt bra som gaming-CPU. Tills stor del tack vare sitt stora cacheminne.

Att du får en annan medlem här på Swec. att slita sitt hår och helt tappa fattningen och därmed ta avstånd från forumet är allas ansvar anser jag. Ur en solidarisk synpunkt så tycker jag att du omgående skall reda ut situationen och be personen ifråga om ursäkt. Alla har vi olika åsikter men vi är här för att diskutera dem. Vi är inte här för att missionera och våldta andras åsikter.

Att du har en AMD-vänlig syn och själv föredrar AMD:s lösningar ser jag inget problem i men att du måste in och peta och störa i varenda tråd som tar upp ämnet som en liten snorunge med AD/HD tycker jag är extremt dålig karaktär.

Vi är här för att diskutera inte för att mata våra egna egon med våran egen enfaldighet. Kan du nu inte ta åt dig av detta så är det riktigt synd om dig, du måste HELT uppenbarligen lära dig att veta när man ska ta strid och när man faktiskt är slagen och hade fel. Det skadar inte att erkänna sina fel och brister. Det är mycket större än att visa sig ha rätt, iaf i mina ögon.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ärligt talat mannen, du måste skärpa dig. Det går alldeles utmärkt att diskutera på ett objektivt sätt för en arkitektur som Phenom. Men det du måste inse är att Phenom är inte en mainstream gaming-CPU.

Var skrev jag det?
Det jag brukar skriva är att CPU inte spelar speciellt stor roll bara den är hyffsad, vid spelande är det GPU som är viktig.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Preview av Nehalem på anandtech:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=332...

IMPRESSIVE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Hur många aktier har du då fått av Intel

Jag tror detta mer handlar om att en del gått på lite reklam och trott man köpt en monsterburk och kanske betalat dyra pengar för den, då kan det vara känsligt om man förklarar att det finns en del brister. Samtidigt är det väl viktigt att andra får reda på fakta ...

Fakta? Jag väntar fortfarande på en del fakta från dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Nej det är korrekt, jag är faktabaserad.

Vi märker det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh

Du tror väl inte jag ger mig in i en sådan här diskussion oförberedd?

Hur är du när du är oförberedd då?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Var skrev jag det?
Det jag brukar skriva är att CPU inte spelar speciellt stor roll bara den är hyffsad, vid spelande är det GPU som är viktig.

Eftersom jag inte enbart läser denna tråden utan har lyckats bilda mig en väldigt komplett bild av din argumentation rent generellt så talade jag ur ett vidare perspektiv.

Ta åt dig av kritik och väx upp.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Eftersom jag inte enbart läser denna tråden utan har lyckats bilda mig en väldigt komplett bild av din argumentation rent generellt så talade jag ur ett vidare perspektiv.

Ta åt dig av kritik och väx upp.

Var? I vilken?
Jag tar åt mig av relevant kritik, inte pajkastning eller när någon anklagar en för saker som inte stämmer. Vet själv vad jag skriver och i hur många trådar (vilket inte är så många)

EDIT: Jag kan erkänna att jag väl vet vad som får några och gå igång på alla fyra och möjligen brukar jag trigga den i de trådar jag skriver för det ger mig en chans och trycka ut lite teknik. Möjligen kan det göra de som går igång lite förbannad eftersom jag kan prata för tekniken.

I denna tråden tror jag det var dessa två meningen som fick blodet och svalla på en del

Vill man köpa en praktisk bil som det går och handla med, fylla med varor och som är skön och köra = AMD.

Eller så köper man en processor som fungerar bra på racerbanan men som inte är riktigt lika praktisk och göra annat med = Intel.

Det är känsligt och nämna nackdelar på Intel, man måste ha skinn på näsan och vara påläst för annars blir man mosad av en del på brädan. Men samtidigt tror jag det inte finns mer effektivt sätt och öka kunskaperna. Starka känslor ökar drivkraft och dessutom kommer man ihåg mycket mer.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Var? I vilken?
Jag tar åt mig av relevant kritik, inte pajkastning eller när någon anklagar en för saker som inte stämmer. Vet själv vad jag skriver och i hur många trådar (vilket inte är så många)

EDIT: Jag kan erkänna att jag väl vet vad som får några och gå igång på alla fyra och möjligen brukar jag trigga den i de trådar jag skriver för det ger mig en chans och trycka ut lite teknik. Möjligen kan det göra de som går igång lite förbannad eftersom jag kan prata för tekniken.

I denna tråden tror jag det var dessa två meningen som fick blodet och svalla på en del

Vill man köpa en praktisk bil som det går och handla med, fylla med varor och som är skön och köra = AMD.

Eller så köper man en processor som fungerar bra på racerbanan men som inte är riktigt lika praktisk och göra annat med = Intel.

Det är känsligt och nämna nackdelar på Intel, man måste ha skinn på näsan och vara påläst för annars blir man mosad av en del på brädan. Men samtidigt tror jag det inte finns mer effektivt sätt och öka kunskaperna. Starka känslor ökar drivkraft och dessutom kommer man ihåg mycket mer.

Är helt med på vad du menar men för att citera mig själv.

Citat:

Alla har vi olika åsikter men vi är här för att diskutera dem. Vi är inte här för att missionera och våldta andras åsikter.

Nog om det, din vilja är fri och du får tackla den kritiken hur du vill, mitt syfte var att trycka på att vi är fler som har börjar irritera oss på din subjektiva syn på främst AMD och prestanda.

Nu är det på ditt bord att reda ut saker och ting eller enträget fortsätta på den inslagna banan. Här slutar diskussionen för min del.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
tror inte du förstår hur roligt jag tycker detta är och hur lite jag egentligen bryr mig
har pratat med stubbar förut och de sitter fast i jorden, desto mer man försöker prata desto hårdare sitter de.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh

Var? I vilken?
Jag tar åt mig av relevant kritik, inte pajkastning eller när någon anklagar en för saker som inte stämmer. Vet själv vad jag skriver och i hur många trådar (vilket inte är så många)

EDIT: Jag kan erkänna att jag väl vet vad som får några och gå igång på alla fyra och möjligen brukar jag trigga den i de trådar jag skriver för det ger mig en chans och trycka ut lite teknik. Möjligen kan det göra de som går igång lite förbannad eftersom jag kan prata för tekniken.

Jag tar nog tillbaka min kommentar att du är konsekvent.

Att försöka resonera/diskutera med dig verkar bli lika framgångsrikt som ett avtal mellan två personer på Island som vill sälja snö till varandra.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Att försöka resonera/diskutera med dig verkar bli lika framgångsrikt som ett avtal mellan två personer på Island som vill sälja snö till varandra.

Tro mig, det går men man får ha något intressant och komma med.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Tro mig, det går men man får ha något intressant och komma med.

Lever du som du lär?

Inte alls!

Vi är några stycken som fortfarande väntar på att du skall framföra belägg för Intressanta påståenden du har skrivit i denna tråden.

Mycket snack och liten verkstad....

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Tro mig, det går men man får ha något intressant och komma med.

Har du något intressant att komma med? Fram med det då.

Sedan undrar hur du resonerar med din bil-liknelse, helt befängt. Gör om, gör rätt.

Läs forumreglerna, andra gången du hintar om att du gör vad du gör bara för att jäklas.

Permalänk
Medlem

Om vi glömmer gosh ett tag, så ännu en gång; WoW! åt Anandtechs preview

Det blir bara att glömma ytterliggare uppgraderingar annat än gpu tills Nehalem finns att beställa. Då blir det med all sannolikhet ett bestämt tryck på köpknappen. Och för gaming ser crossfire numera ut som en klar vinnare över sli när Intel och Nvidia dissar varandra. 4870/x2 ftw, så AMD är inte helt ut

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Om vi glömmer gosh ett tag, så ännu en gång; WoW! åt Anandtechs preview

Det blir bara att glömma ytterliggare uppgraderingar annat än gpu tills Nehalem finns att beställa. Då blir det med all sannolikhet ett bestämt tryck på köpknappen. Och för gaming ser crossfire numera ut som en klar vinnare över sli när Intel och Nvidia dissar varandra. 4870/x2 ftw, så AMD är inte helt ut

Jag läste den nu också, jag är verkligen imponerad!
"Vill ha faktorn" är synnerligen hög

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det blir bara att glömma ytterliggare uppgraderingar annat än gpu tills Nehalem finns att beställa.

Läser du artikeln mellan raderna (tar med det skribenten utelämnat eller granskar vad som faktiskt testats) så märker du att artikeln är lite vinklad.

Jag tror inte Intel kommer släppa ut denna processor som vanlig desktop/gamer - cpu innan de är säkra på att det finns några mycket "häftiga" spel som drar nytta av trådhantering och som får verkig boost av den. De gör inte om misstaget som AMD råkade ut för.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Ingen fara, min 4GHz cpu håller en bra bit in på nästa år så jag väntar glatt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Preview av Nehalem på anandtech:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=332...

Fina resultat det där. Och då var det ändå nåt problem med moderkortet som begränsade prestandan. Förmodligen så lär Nehalem prestera ännu bättre egentligen. Sen var jag imponerad av att den drog så lite effekt. Men vilket fall är det ju bara preliminära resultat än så länge.

Å andra sidan är jag inte så förvånad egentligen med tanke på att Intel äntligen skippat deras kassa FSB som slöade ner Core2.

Lite off-topic, men, gosh, du har helt klart rätt i att Nehalem är ganska lik Phenom och att båda är lite mer orienterade mot multitrådad prestanda och servrar och liknande.

Och även om Core2Quad oftast klår Phenom i spel så finns det undantag. Både C2Q och Phenom (B3) har sina fördelar och nackdelar. Kolla på 9850's prestanda i FEAR förresten:

http://www.hothardware.com/Articles/AMD_Phenom_X4_9850_B3_Rev...

Men visst, jämfört med Nehalem så så har nog Phenom ingen chans.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
EDIT: Jag kan erkänna att jag väl vet vad som får några och gå igång på alla fyra och möjligen brukar jag trigga den i de trådar jag skriver för det ger mig en chans och trycka ut lite teknik. Möjligen kan det göra de som går igång lite förbannad eftersom jag kan prata för tekniken.

Men se kom igång och gör det i denna tråden då. Det du har sagt som svar på mina konkreta frågår är endast dina privata subjektiva betraktelser. Det jag vill veta är om detta är allt som ligger bakom dina påståenden eller om det möjligen kan finnas andra källor för detta påstående som inte enbart är en enskilds individs personliga önskande och tänkande.
Om du har glömt det så rör frågan ditt påstående om att intels processorer skulle påverkas påtagligt negativt av att antalet arbetande trådar ökas jämfört med Amds processorer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Men se kom igång och gör det i denna tråden då. Det du har sagt som svar på mina konkreta frågår är endast dina privata subjektiva betraktelser.

Var det du som ville ha grafer? Kommer inte riktigt ihåg.
Om jag förklarar tekniskt, förstår du då tror du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Men visst, jämfört med Nehalem så så har nog Phenom ingen chans.

det är inte riktigt rättvist och jämföra den kommande nehalem med de phenom som ligger ute nu eftersom man då jämför med en version som har mindre linjebredd (45nm). AMD kommer med en som är nere på den bredden efter sommaren och då skall de ligga på 6 MB L3 cache samtidigt som jag gissar att de även fått till tillverkning bättre och kan klocka högre. Möjligen gör de andra små förbättringar.
Det är mer rättvist och jämföra med den i alla fall.

Personligen så tror jag de kommer prestera väldigt lika eftersom de är så lika i sin uppbyggnad.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
det är inte riktigt rättvist och jämföra den kommande nehalem med de phenom som ligger ute nu eftersom man då jämför med en version som har mindre linjebredd (45nm). AMD kommer med en som är nere på den bredden efter sommaren och då skall de ligga på 6 MB L3 cache samtidigt som jag gissar att de även fått till tillverkning bättre och kan klocka högre. Möjligen gör de andra små förbättringar.
Det är mer rättvist och jämföra med den i alla fall.

Personligen så tror jag de kommer prestera väldigt lika eftersom de är så lika i sin uppbyggnad.

Jo, det kanske är bättre att jämföra Nehalem med Shanghai istället.

Det kan nog bli ganska jämnt mellan Shanghai och Nehalem men Phenom tror jag kommer ligga en bit efter. Nehalem har ju ändå en integrerad 192-bitars minneskontroller med DDR3-stöd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Nehalem har mycket färre klocks för att läsa från L3 än vad Phenom har, det ihop med snabbare minne och att minneskontrollern går i full cpu-hastighet mot Phenoms som är bandbreddsbegränsad till 2GHz gör att Phenom har ett övertag redan från början.

Sen att Nehalem har mer kraftfull SSE-enhet och i allmänhet en mer mogen kärna gör att Phenom får det svårt. Ett års försprång på 45nm-noden lär inte heller vara till Intels nackdel, liksom att man använder high-k istället för soi. AMD går över till high-k först iom Bulldozer, och det har sagts tidigare i tråden att det är Bulldozer som är den riktiga utmanaren. Men då är nog Intel på 32nm.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nehalem har mycket färre klocks för att läsa från L3 än vad Phenom har

Hur mycket färre klocks?
De har en mindre L2 cache så de måste ut till L3 cache'n oftare än Phenom.

Det är förmodligen knappt mätbara skillnader

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Enligt Anandtech var det 40% färre klocks till L3, om jag minns rätt. Det bör vara märkbart.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Enligt Anandtech var det 40% färre klocks till L3, om jag minns rätt. Det bör vara märkbart.

Menar du denna texten?

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=332...
The L3 cache is quite possibly the most impressive, requiring only 39 cycles to access at 2.66GHz. The L3 cache is a very large 8MB cache, 4x the size of Phenom's L3, yet it can be accessed much faster. In our testing we found that Phenom's L3 cache takes a similar 43 cycles to access but at much lower clock speeds (2.0GHz). If we put these numbers into relative terms it takes 21.5 ns to get a request back from Phenom's L3 vs. 14.6 ns with Nehalem's - that's nearly 50% longer in Phenom.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Ja, det var tom 50%, så jag kom ihåg för lite. Det kommer att påverka prestandan.

Btw, du nämnde någon bekant som brukade spela Oblivion tidigare, jag testade det idag igen bara för skojs. Det var länge sen jag spelade det. Jag är inne på mitt tredje uppdrag för the dark brotherhood, efter att ha startat från scratch ikväll.

Hursomhelst, jag har samma grafikkort som sist jag spelade det. Skillnaden är att nu kör jag med ALLA inställningar på absolut högsta och med ALLA effekter påslagna i 1280x1024 och det flyter helt lagg/latency/ryckfritt. Det flyter som om det vore ett väloljat fps, fastän det är ett trögt rpg. Det har det aldrig gjort förut, skillnaden är Core2Duo @ 4GHz, det är typ antiflaskhals-medicin i Oblivion att köra C2D. Trots bristen med trång fsb. Visserligen kör jag fsbn i 2GHz, vilket den inte är speccad för, men det klarar å andra sidan i princip varenda Wolfdale så ingenting märkligt med det.

Det enda som skulle kunna sabba min prestanda nu är om jag skaffade en skärm med jättehög upplösning. Då måste jag skaffa ett bättre grafikkort, men inte bättre processor. C2D är grymma spelprocessorer kort sagt, även om andra cpuer kan vara bättre på annat.

edit. btw, det kan vara intressant att veta att Oblivion peakar 2.26GB RAM efter ett par timmar i Vista x32. Att ha mer än 2GB lär ta bort en del lagg på vissa ställen i Oblivion, men det drog inte så mycket som jag skulle trott. Intressant.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Ja, det var tom 50%, så jag kom ihåg för lite. Det kommer att påverka prestandan.

Det står att nehalem behöver 39 klockcykler för att hämta från L3 cachen medan Phenom behöver 43 cykler 43 - 39 = 4 = ~10% om man läst matte i skolan.
Vad phenom kommer behöva när de släpper sin 45 nm vet jag inte. De har dock en större L2 cache (dubbla storleken)

Att sedan jämför en högre klockat processor med en annan lägre klockad är inte riktigt rätt, eller vad säger du?

Du vet om han tagit två stycken olika nehalem, där den enda klockas till 3 GHz och den andra klockas till 2 Ghz så är också skillnaden 50% om resten hänger med, men det är samma teknik.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Du missförstår, det var inte Phenom som var lägre klockad. Det är Phenoms minneskontroller och L3, den går inte att klocka högre fnv. Jag är säker på att cpuerna kördes i samma frekvens. Så skillnaden i prestanda dvs de facto latency är fortfarande 50%, även om det bara är 10% i klockcykler. Till det kommer att Nehalem säkert går att klocka, och då följer minneskontrollern med. Medans Phenoms minneskontroller/L3 inte får klockas när man klockar kärnorna.

edit. du ser inte skogen för alla träd, du säger själv att Nehalem är fullständigt överlägsen C2D/Q. Ändå krossar C2D/Q Phenom på desktopen. Då har du själv redan sagt vad som kommer att hända med Nehalem vs Phenom, det kommer bara att bli löjligt att benchmarka mellan dem. Det Intel kan göra för att vara snälla mot AMD är att prissätta Nehalem högt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Var det du som ville ha grafer? Kommer inte riktigt ihåg.
Om jag förklarar tekniskt, förstår du då tror du?

Du kan nog kallt räkna med att jag är i stånd till att följa alla resonemang du är kapabel att frambringa. Med lätthet.

Nu var det visserligen inte det jag efterfrågade utan jag ville ha tillgång till ditt grundmaterial så att jag själv kan avgöra om du bara uttrycker dina önskningar eller om det till och med kan vara en sanning du väljer att predika.

För att förfriska ditt minne så var det ju påståendet om olika processors förmåga att på ett fint och vackert vis köra fler tunga trådar än de har kärnor det gällde.

Det är för övrigt det jag frågat efter hela tiden så jag misstänker att du inte är intresserad av att ens försöka ge mig det jag frågar efter?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Du missförstår, det var inte Phenom som var lägre klockad. Det är Phenoms minneskontroller och L3

Ööö är det någon skillnad?

Du skrev så här

"Nehalem har mycket färre klocks för att läsa från L3 än vad Phenom har"

Nehalem finns inte och köpa än, det är en ny processor som du kanske känner till ;), att jämföra klockfrekvens på nyare med en processor som kom ut ett år innan kan du säkert också räkna ut är lite fel. Bättre då och se vad AMD har i hyllorna vid samma tid som när Nehalem släpps

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the dundermuppen
Det är för övrigt det jag frågat efter hela tiden så jag misstänker att du inte är intresserad av att ens försöka ge mig det jag frågar efter?

Korrekt för du är inte intresserad av att höra något annat än att Intel är bäst. Jag har pratat med "stubbar" förut ;). Något jag lärt mig är att det är i princip omöjligt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Korrekt för du är inte intresserad av att höra något annat än att Intel är bäst. Jag har pratat med "stubbar" förut ;). Något jag lärt mig är att det är i princip omöjligt.

Var någonstans skriver jag att intel är bäst? Det borde du väl kunna leta fram åtminstone eftersom det ska finnas någonstans i denna tråden. Kanske ännu ett uttalande som är grundlöst?

Detta handlar inte om vad som är bäst eller ej då generellt sett varje lösning på ett problem sällan är bäst på allt. Om det vore på det viset så skulle vi inte behöva stormarknader på denna jord eftersom ett fåtal varor kan göra allt bäst. var sak har sin plats som det heter.

Åter igen, jag var alltså intresserad av om ditt påstående om trådar hade någon som helst grund utöver din personliga åsikt. Jag vill veta om detta påstående kan läggas till listan av saker som Phenom är bra på och då indirekt även säga att de andra är sämre på samma sak.

Som jag ser det kan du ge mig två olika svar. Antingen säger du att du inte vet eller så ger du mig fakta i ämnet som påvisar riktigheten i din hypotes.

Jag kan ju inte hindra dig att göra som du brukar:

Du kan ignorera mina besvärliga frågor och ge dig på någon annan.
Du kan tolka in andra betydelser i vad jag skrivit och svara på det istället.
Du kan försöka gömma dig bakom den tunna slöja som du kallar för din tekniska kunskap och hävda att ingen skulle förstå dig i alla fall. Detta är ju ganska komiskt då det inte är dina kunskaper som efterfrågas, bara din förmåga att länka.

Fast vore det inte enklare att bara svara på frågan?