Permalänk
Medlem

Nikkor 55-200

Hejsan, jag är ute efter ett teleobjektiv och har hittat detta NIKKOR OBJEKTIV AF-S DX 55-200/4.0-5.6G ED SVART ( http://www.dustinhome.se/pd_5010089881.aspx ). Skulle uppskatta att få höra lite synpunkter om val av detta objektiv. Kameran jag använder är en Nikon d40x och det kommer huvudsakligen att användas till naturfotografering.

Tack på förhand!

Permalänk

Tycker att du ska lägga på 800 och få samma objektiv fast med VR, köpte det för några dagar sedan och är helnöjd än så länge.

VR funkade faktiskt över mina förväntningar.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

Köpte idag, men hämtar det imorgon från butiken. Kan skriva här sen vad jag tycker om den.

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Medlem

Har objektivet, det är superbra!

Som sagt, köp den med VR , rekommenderas!

Dock nackdelen är att man måste stå MINST 1,5 m från objektet med lägsta zoomen för att kunna ta en bild.
Så det fungerar absolut inte för inomhus hem bruk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Har objektivet, det är superbra!

Som sagt, köp den med VR , rekommenderas!

Dock nackdelen är att man måste stå MINST 1,5 m från objektet med lägsta zoomen för att kunna ta en bild.
Så det fungerar absolut inte för inomhus hem bruk.

Är det stor skillnad mellan att ha VR eller ej? Blir det svårt att fånga bra bilder utan VR om man inte använder sig av stativ?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att VR på och VR av har en står skillnad!
Tycker om objektivet, men närgränsen ligger på 1,1 meter som sagt - funkar inte inomhus.

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Hedersmedlem

VR ger dig i praktiken 3-4 stegs längre slutartider, förutsatt att motivet inte rör sig. Det är väldigt användbart på ett objektiv med 5.6 som största bländaröppning på 200 mm, för det är inte roligt i dåligt ljus.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
Jag tycker att VR på och VR av har en står skillnad!
Tycker om objektivet, men närgränsen ligger på 1,1 meter som sagt - funkar inte inomhus.

Har inte bestämt mig riktigt om jag ska välja VR eller inte, skiljer väll cirkus 1000kr. Vart köpte du objektivet och vad fick du betala för det?

Permalänk
Medlem

Köp här http://www.dustinhome.se/pd_5010107553.aspx

2500kr för versionen med VR, rekommenderas starkt!

Köp den med VR

Permalänk

Jag köpte mitt på www.radars.se för 2300 kr, leveransen därifrån gick på en dag. (beställde innan tolv och kunde då hämta ut mitt paket nästa dag på posten.)

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

Beställde nyss därifrån samma objektiv med VR väntar med förväntan på leverans.

Visa signatur

En trött jäkel.