Permalänk
Medlem

En fråga angående temp på CPU

Tjena!

Jag har klockat min E8400 till 4005mhz kör FSB på 445 x9 och vcore 1.41v.
Vet inte om det är så relevant information men minnet körs 1:1 890 mhz 5-5-5-15 och 1.9v. Även ökat lite i volt på FSB (+ 0.10v)

När jag kör igång orthos och drar på Everest så visar den CPU 65-66 grader load och ca 30 grader i idle. Jag låg på ca 25 idle innan klockning och 56-60 load. Medans den visar att kärna 1 och 2 ligger på 80-82 grader, vilken temperatur är det som man egentligen ska kolla (och som är viktig?). Kan även tillägga att orthos misslyckas efter 7h, har dock ökat min vcore ett snäpp nu, i hopp om att jag ska klara iaf 16h, finns det något annat jag kan göra än att öka vcore för att göra datorn stabil?

Första gången jag klockar och har koll på temperaturen, så ni får ursäkta om frågan är en aningen dum.

Permalänk

om tempen på två kärnor ligger på max 82 skulle jag inte öka volten....

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Är 82 i riskzonen eller? Tjmax är 105 grader iaf, är det bäst och sänka volten och klocka ner lite, eller jag klarar mig där? Nu är det iofs svinvarmt på mitt rum, säkerligen 30+.

Jag vet inte om det beror på CPU eller GPU men Crysis har en tendens till att krascha efter 40-1h (dock bara provat 2 gånger än sålänge).

Permalänk
Medlem

everest visar väll 10 grader för mkt ? testa realtemp ... tj max e 95 på e8400, o kanske testa montera om kylarn..

Permalänk
Medlem

Testade realtemp, det visar 73 i full load i alla fall.

Permalänk
Medlem

montera om kylarn ,,, nått e galet . för mkt / lite kylpasta ? ska va ett okokt riskorn . du hade en true `? dragit skruvarna i botten ?....

Permalänk
Medlem

Ska montera om kylaren, torka av den 2 dagar gamla kylpastan med en torr trasa och lägger ett okokt riskorn på processorn. Får hoppas att det löser mina problem. Man kan bara skruva så mkt som skruvarna tillåter, finns en viss gräns sen tar det stopp, har U-120 E ja och en S-flex 1200 rpm på den.

Permalänk
Medlem

ahh testa med det , har samma kylare fast med en noctua p12 1300rpm , en e8400 o kör 4050mhz 1.32vore loadar runt 54-56

Permalänk
Medlem

Hade 1.3v på 4.0 med men då failade orthos efter 6h ungefär. Jag tänker inte ha igång min dator 24/7 så vet inte riktigt om jag måste testa orthos i 24h då eller om det räcker med 10-14h?

Är tacksam för hjälpen iaf.

Permalänk
Medlem

nje nå 24 timmar har ja då adlrig kört orthos , körde min runt 9 timmar under natten när ja sov , det får räcka för min del iaf men men säg till hur det gick när du monterat om...

Permalänk
Medlem

Öhh alltså det här med tempen, hur varmt har du inne?

Edit: Såg just att du hade 30+ inne, det där gör en hel del.
Låg själv runt 60 i load med Orthos på vid 4,2ghz/1,39v när det var 20+ i rummet. Nu har jag 30 j***a grader inne och tempen är nu uppe i 71 grader.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Har monterat om kylaren, och startat upp nu iaf. I bio visar den 28-31 grader och i windows idle visar realtemp 43 grader (låter högt).

Orthos misslyckas iaf direkt när jag kör 1.33 volt, verkar inte som jag kommer under 1.39v för att köra 4.0.

Gusko: Jag har det extremt varmt på rummet. Tempen på framsidan visade 38 grader i solen, så jag gissar att mitt rum är runt 30-35 grader varmt.

Finns det något annat man kan öka för att göra cpun mer stabil än vcore?

Edit: Jo, jag kan tänka mig att det gör en del. Men jag vill ändå försöka hålla mig under 70 grader och stabilt. Realtemp visar 60 grader nu i fullload, nu vet jag inte hur pass mkt jag kan lita på detta men det låter bättre. Kör även 1.39v, får hoppas att jag klarar en 7-9h orthos iaf.