största möjliga tysssssstnad...

Permalänk

största möjliga tysssssstnad...

hallå.

har följande rigg.

Antec sonata lll 500W,
Intel E8400,
ASUS 8800 GTS 512,
2x2 GB OCZ nVidia SLI XTC DDR 2 800 Mhz,
ASUS P5N-D,
500 GB Seagate Barracuda 32MB,

Tycker dock att den låter lite mycket just nu.
Min första fråga är om man kan ha sonatans fläktläge på low? just nu har jag den på högsta för jag vet inte om datorn blir för varm annars.

sen tänkte jag fråga om nån kan tipsa om bra billiga tysssta fläktar för min cpu och grafikkort också för jag antar att det är dom som låter mest.

sen om nån har några övriga tips för hur jag skulle kunna minska ljudnivån i min burk vore det mycket uppskattat.

tacksam för svar/tomas

Permalänk
Medlem

En TriCool på high?

Fyfarao.
Sänk till "Low".

Permalänk
Medlem

Huga, bör inte vara några problem alls att ha den på low.
En ArticCooling S1 på graffet och en Scythe ninja på CPU'n kanske kunde vara något?

Permalänk

ok, kör på low frånåmed nu, tack..

vågar man köra passiv kylning på graffet alltså tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tombalabomba
ok, kör på low frånåmed nu, tack..

vågar man köra passiv kylning på graffet alltså tror ni?

Väldigt tveksamt, men om du skaffar en Accelero S1 så kan du sätta på t.ex. en Nexus 120mm och volta ner den lite så får du bra kylning och låg ljudnivå. Sen en Ninja som Applet föreslog så borde du få en ganska tyst dator. Vill du ha den ännu tystare så kan du byta ut även chassifläkten mot en Nexus.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att skaffa ljuddämpning till lådan. Jag tycker det blir mycket skönare ljudnivå då.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Väldigt tveksamt, men om du skaffar en Accelero S1 så kan du sätta på t.ex. en Nexus 120mm och volta ner den lite så får du bra kylning och låg ljudnivå. Sen en Ninja som Applet föreslog så borde du få en ganska tyst dator. Vill du ha den ännu tystare så kan du byta ut även chassifläkten mot en Nexus.

Är väl inte så tveksamt? En Accelero presterar bättre än stock kylare utan fläkt och ÄNNU bättre med fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
Är väl inte så tveksamt? En Accelero presterar bättre än stock kylare utan fläkt och ÄNNU bättre med fläkt.

8800GTS blir betydligt varmare än 8800GT och S1 klarar inte att kyla det passivt. I jämförelse försökt SPCR kyla 1950XTX passivt och misslyckades, 8800GTS drar ungefär lika mycket.

Seagate diskarna yycker jag låter mycket så skaffa en "Scythe Quiet Drive" till den. Annars är samtliga förslag något du borde göra något åt, CPU-kylare, sänka varvtalet på fläktarna (eller köp 2 nexus real silent), Accelero S1 till grafikkortet och eventuellt dämpbox till hårddisken.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
Är väl inte så tveksamt? En Accelero presterar bättre än stock kylare utan fläkt och ÄNNU bättre med fläkt.

Det beror på hur luftgenomströmningen är i chassit. Jag kan inte köra passivt i min burk eftersom grefikkortet sitter längst upp i chassit med kylaren upp i taket. Men annars är den ju bättre än stock

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
8800GTS blir betydligt varmare än 8800GT och S1 klarar inte att kyla det passivt. I jämförelse försökt SPCR kyla 1950XTX passivt och misslyckades, 8800GTS drar ungefär lika mycket.

Seagate diskarna yycker jag låter mycket så skaffa en "Scythe Quiet Drive" till den. Annars är samtliga förslag något du borde göra något åt, CPU-kylare, sänka varvtalet på fläktarna (eller köp 2 nexus real silent), Accelero S1 till grafikkortet och eventuellt dämpbox till hårddisken.

Åhå, det hade jag missat. Den lär väl klara det ändå om det är vettig cirkulation i lådan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
Åhå, det hade jag missat. Den lär väl klara det ändå om det är vettig cirkulation i lådan?

Tror jag inte, deras låda var en specialmoddad P182, moddad för bästa möjliga luftflöde utan att borra hål på sidorna. Med kraftiga fläktar på 12V skulle jag kunna tänka mig det går men då är datorn inte tyst längre. Dessutom har Sonata bara 2 fläktplatser och luftflödet kan inte bli hur bra som helst.

Med en extra fläkt på utpresterar den allt och det behöver inte vara en massiv fläkt så jag tycker det är en billig garanti för att datorn inte överhettas vid låg ljudnivå.

För jämförelse:
8800GTS 512 drar 145W
HD2900Pro drar 150W,
skulle du våga kyla det senare kortet passivt i en låda med bara 2 chassifläktar? Det skulle då inte jag.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ja, menade så klart att han skulle köra någon tyst 120mm på graffet.
Håller med om att en ny fläkt och lite dämpmaterial också kan vara bra, tri-cool fläktarna låter mycket.
Dämpmaterial kanske inte alla känner sig sugen på att pilla med, men det ger faktiskt resultat. (iaf i mitt P182 )

Permalänk
Medlem

Jag förstod det, det var mest åt lethul jag riktade svaret, alla förstår inte att det är skillnad på G92 korten

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag tycker lätt det är värt pillet. Alla borde prova dämpmattor. Min roomate använder mitt förra chassi, ett litet silverstone tj08 och ett riktigt högljutt grafikkort, 7600GS med liten fläkt på fullvarv. Tycker det ljudet är skönare än vad min dator ger ifrån sig med 2st nexus Real Silent 1000rpm och passivt kyld cpu o gkort. Kommer snart sätta i ljuddämpningsmatta i mitt nya chassi med.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Jag tycker lätt det är värt pillet. Alla borde prova dämpmattor. Min roomate använder mitt förra chassi, ett litet silverstone tj08 och ett riktigt högljutt grafikkort, 7600GS med liten fläkt på fullvarv. Tycker det ljudet är skönare än vad min dator ger ifrån sig med 2st nexus Real Silent 1000rpm och passivt kyld cpu o gkort. Kommer snart sätta i ljuddämpningsmatta i mitt nya chassi med.

Klart det är värt det om man har ett riktigt bra chassi son P182 eller ett lian li men frågan är om det inte blir lite varmt i en sonata. Sen tycker jag personligen det inte är något att göra åt vissa chassin som är hopplösa attt få tysta, i mitt chieftec är fläktplatserna placerade huller om buller och gör att det inte finns någon sida på chassit utan öppningar bortsett från undersidan.

Skulle jag vilja lägga ut pengarna på en riktigt tyst dator så skulle jag nog köpa ett cosmos 1000, byta alla fläktar mot nexus eller scythe och köra den på 5V med fläktkontroller, dessutom vore Accelero S1 och en tyst heatpipekylare självklara val.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Tror jag inte, deras låda var en specialmoddad P182, moddad för bästa möjliga luftflöde utan att borra hål på sidorna. Med kraftiga fläktar på 12V skulle jag kunna tänka mig det går men då är datorn inte tyst längre. Dessutom har Sonata bara 2 fläktplatser och luftflödet kan inte bli hur bra som helst.

Med en extra fläkt på utpresterar den allt och det behöver inte vara en massiv fläkt så jag tycker det är en billig garanti för att datorn inte överhettas vid låg ljudnivå.

För jämförelse:
8800GTS 512 drar 145W
HD2900Pro drar 150W,
skulle du våga kyla det senare kortet passivt i en låda med bara 2 chassifläktar? Det skulle då inte jag.

Ok, det hade jag missat. Man lär sig så länge man lever?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Klart det är värt det om man har ett riktigt bra chassi son P182 eller ett lian li men frågan är om det inte blir lite varmt i en sonata. Sen tycker jag personligen det inte är något att göra åt vissa chassin som är hopplösa attt få tysta, i mitt chieftec är fläktplatserna placerade huller om buller och gör att det inte finns någon sida på chassit utan öppningar bortsett från undersidan.

Skulle jag vilja lägga ut pengarna på en riktigt tyst dator så skulle jag nog köpa ett cosmos 1000, byta alla fläktar mot nexus eller scythe och köra den på 5V med fläktkontroller, dessutom vore Accelero S1 och en tyst heatpipekylare självklara val.

Varför skulle det bli för varmt i ett sonata?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

oavsett vilket så kan man sammanfatta det hela så här:

*byt ut dina chassie fläktar mot tystare
*byt ut din cpu kylare mot en tystare
*använd gummiupphängning till dina hd om du inte redan gjort det
*använd gummi/silicon pegs i stället för skruv till chassi fläktarna du kan även köpa silicon ram till dem (lite överkurs)
*är du orolig för för hög temp så låt ditt bios sköta fläktarna
*byt ut gpu kylning mot en tystare finns både med och utan fläktar (för ett gts skulle jag välja ett med fläkt)
*montera ljudämpnings matta i chassiet

Kör listan uppifrån och ner och och stanna när du är nöjd

OBS om du har ett nättagg som väsnas mycket så börja med det. Antigen byt ut fläkten OBS detta är inte helt bra ur garanti synpunkt med mera. Eller så får du bytta agg till ett tystare tex Be-quiet lr corsair

Om du undrar vilka fläktar, kylare, nättagg som är tysta så kolla diverse resentioner med mera där finns massa att välja på så jämfö du bara specarna

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
oavsett vilket så kan man sammanfatta det hela så här:

*byt ut dina chassie fläktar mot tystare
*byt ut din cpu kylare mot en tystare
*använd gummiupphängning till dina hd om du inte redan gjort det
*använd gummi/silicon pegs i stället för skruv till chassi fläktarna du kan även köpa silicon ram till dem (lite överkurs)
*är du orolig för för hög temp så låt ditt bios sköta fläktarna
*byt ut gpu kylning mot en tystare finns både med och utan fläktar (för ett gts skulle jag välja ett med fläkt)
*montera ljudämpnings matta i chassiet

Kör listan uppifrån och ner och och stanna när du är nöjd

OBS om du har ett nättagg som väsnas mycket så börja med det. Antigen byt ut fläkten OBS detta är inte helt bra ur garanti synpunkt med mera. Eller så får du bytta agg till ett tystare tex Be-quiet lr corsair

Om du undrar vilak fläktar, kylare, nättagg som är tysat så kolla diverse resentioner med mera där finns massa att välja på

Ursäkta att jag tjatar. Men jag tycker fortfarande att ljuddämpningsmattor gör mer än mycket av det där. Eller iallafall tycker jag att man kan börja med det eftersom det är billigt och blir tyst

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Ursäkta att jag tjatar. Men jag tycker fortfarande att ljuddämpningsmattor gör mer än mycket av det där. Eller iallafall tycker jag att man kan börja med det eftersom det är billigt och blir tyst

Jag har en helt annan uppfattning av det där jag. Ljudmattor gör näst intill ingeting enligt mig. Dom dämpar ljudet _lite_. Dock tar dom bort mycket vibrationer om man har ett alu chassi (vilket man ej bör ha om man vill ha en tyst dator imo ).

Permalänk

ok, tack för alla förslag!!

Permalänk
Medlem

lethul, vad är det för mattor du testat? Jag använder Be Quiet mattorna och märkte väl, när jag monterat in dom.
Mitt chassi var ganska tyst innan (2xnexux@<800rpm 3diskar, resten passivt) och mattorna tog det ett litet steg längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
lethul, vad är det för mattor du testat? Jag använder Be Quiet mattorna och märkte väl, när jag monterat in dom.
Mitt chassi var ganska tyst innan (2xnexux@<800rpm 3diskar, resten passivt) och mattorna tog det ett litet steg längre.

Jag har något som heter Trolleflex tror jag, från inet.se. Oavsett mina observationer ligger det väl i fysikens lagar att dom inte kan blockera så mycket när dom är så relativit tunna. Dock håller jag med om att den kan "försköna" ljudet ibland. Tycker ändå man tjänar bra mycket mer på att byta ut fläktarna än sätta in mattor, även att hänga upp hårddisken i snoddar är ytterligare ett bättre (billigare) sätt att få ner ljuden.

Angående din burk som uppenbarligen verkar tyst innan. Kanske det gör mer på tysta grejjer. Min är relativt högljudd så kanske är därför?

Trolleflex är ganska tjockt men väldigt "luftigt". Jag ska köra med Be Quiet nästa gång tror jag.

Permalänk
Hedersmedlem

I all form av ljuddämpning så även i datorer är det alltid bra att börja med det som orsakar oljudet om detta inte går att lösa tillräckligt så dämpar man runt omkring med tex mattor.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Varför skulle det bli för varmt i ett sonata?

Sonatan är mindre än de flesta chassin och har begränsade möjligheter för kabeldragning, luft flödet i det chassit utan ljuddämpning är inte världens bästa och det blir alltid varmare med dämpning, även i ett chassi med bra ventilation, min kusin isolerade som P180 för några år sen och fick en höjning med ca 4 grader och det var bara systemets temperaturhöjning. Sonatan få en större ökning än P180 pga sämre luftflöde, dels pga färre fläktar.

Har du dessutom ett 8800GTS som redan med orginalkylaren blir varm så blir det inte direkt svalare. Dessutom är moderkortet nforce chipset som sällan klarar sig utan fläkt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Först och främst så dra ned Tri-cool fläkten till low. Om det blir lite varmt i chassit, så köp en Nexus 120mm och en 12V->7V adapter och sätt den fläkten i fronten på chassit (om du vill kan du ju köpa dubbelt och ersätta TRi-Cool fläkten också). Originalkylaren till processorn kan sedan bytas ut mot t.ex. Xigmatek HDT s1283, Noctua NH-U12, Scythe Ninja eller Thermaright Ultra Extreme + valfri tyst fläkt (Thermalright skickar inte med någon fläkt).

Grafikkortet har redan en rätt tyst originalkylare, så den behöver sannolikt inte bytas.

Nätaggregatet är hyfsat tystgående det också.

Jag skulle tro att ovanstående räcker gott för att tysta ned burken.

Testa det först, det är relativt billigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
Tycker ändå man tjänar bra mycket mer på att byta ut fläktarna än sätta in mattor, även att hänga upp hårddisken i snoddar är ytterligare ett bättre (billigare) sätt att få ner ljuden.

Jo, det har du verkligen rätt i.
Att få komponenterna tysta först, ät ju att föredra
Mattorna satte jag in för att tysta hårddiskarna, då dom överröstade det andra i burken.