Permalänk
Medlem

muslagg i spel

tjena,
jag har problem med att min mus "laggar" lr släpar när jag spelar vissa spel som tex oblivion, bioshock och hellgate london. När jag flyttar musen tar det ca 0.5 sek innan den rör på sig. Trodde först att det berodde på att datorn var överarbetad/dålig hårdvara, men har fått reda på att det inte är så.
Jag kan köra tex crysis på high upplösning utan några som helst problem. Har en logitech g5 mus med nyaste drivisar och ett nvdia 8600 gts också med nyaste drivrutiner.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem atm, på min Zepto 6224W. Jag märkte det först i Oblivion (under VistaUltimate 32bit) och kliade mig i huvudet och undrade vad det kunde vara. Efter en stunds spånande tänkte jag att jag kunde testa att installera XP och se om det skulle göra någon skillnad eftersom jag ändå funderat på det ett tag.

Resultet blev följande: Har inte ens hunnit testa Oblivion än men har nu även "muslagg" I WC3 vilket jag inte hade innan med Vista.. (Det var dock betydligt grövre i Oblivion).

Skulle vara trevligt och veta vad detta berodde på men antar att det kan vara väldigt många faktorer, någon kunnig som kan upplysa oss?

Visa signatur

Intel i5 750, ASUS P7P55D LE, XFX HD5850, Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB, Corsair TX 650W, Antec 300, LG W2363D

Permalänk
Medlem

Muslagg är nog det värsta som finns egentligen. Det finns säkert väldigt många olika orsaker till detta, men det jag kan komma på (och sånt jag själv upplevt) är inputlagg på vissa TFT-skärmar eller att V-sync är på (med tripple-buffering).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ändra antalet förrenderade frames med triple buffering aktiverat, detta kan enklast göras genom att ta hem senaste nHancer versionen & ändra i de spelprofiler som behövs... Kör man SLi så är ett värde på 2 oftast bra, kör man ett kort är ett värde på 1 oftast bra för att bli av med muslagg...

Om man kan köra utan V-Sync (om man står ut med tearing...) så är det bara att stänga av triple buffering också, då bör muslaggen försvinna...

nHancer

Rödmarkerad ruta är det värde som bör ändras, detta är satt till 3 som default.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::