Adrenalin hur fungerar det egentligen?

Permalänk
Medlem

Adrenalin hur fungerar det egentligen?

Tjenare!

"Adrenalin, C9H13NO3, är ett stresshormon som utsöndras från binjuremärgen som svar på stimulering från sympatiska nervsystemet. Adrenalin transporteras löst i blodet och har en rad olika effekter på vävnaderna, som har det gemensamt att de ökar kroppens prestationsförmåga."

"När man drabbas av panik, så släpper kroppen ut adrenalin. Adrenalinet gör så vi kan fly eller slåss och när man drabbas av panik så släpper kroppen ut adrenalin för att försvara sig mot "hotet". När man har panikångest släpper kroppen ut adrenalin."

När jag får mina adrenalin kickar så blir jag skakig som satan! Jag börjar flåsa mycket.

Blev jagad av väktare och poliser igår. Mina ben var grymt skakiga och jag flåsade grymt mycket. Det kändes som jag sprang sakta p.g.a adrenalinet.

Jag undrar om man springer fortarare utan adrenalinet eller med? Är det kanske individuellt? Jag kanske sprang snabbare har ingen anning vad tror ni?

Samma sak med slagssmål är det bättre att ha adrenalinet i kroppen eller inte?

MVH Lazzve

Permalänk
Medlem

Tror du blandat ihop din känsla med mjölksyra faktiskt....

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Tror du blandat ihop din känsla med mjölksyra faktiskt....

Mjölksyra var det inte. Tränar 4ggr i veckan, inte för att det spelar någon roll men men.

Permalänk
Medlem

Den frågan alla undrar är väl varför du blev jagad av polis och väktare? ;O

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

varför jagades du utav väktare och polis?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Att du blir skakig av att vara jagad behöver inte bero på adrenalinet. Det finns så mycket annat som spelar in.
När du blir stressad och/eller känner dig hotad på något annat sätt så sker mer än att endast adrenalin sätts ut.
Kan vara psykiskt, se vidare vad panik och panikångest har för effekter med eller utan adrenalin.

Du tar väl inte preparat till träningen eller annars? Kan ju vara ytterligare en grej att tänka på nästa gång du är ute och far.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Om jag inte misstar mig så säger bla. adrenalinet till kroppen att släppa sina sockerförråd?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Om jag inte misstar mig så säger bla. adrenalinet till kroppen att släppa sina sockerförråd?

En uppgift det har. Extra tillfällig energi till musklerna.
Adrenalin är i sin enkelhet oerhört komplext. Ett mycket intressant ämne.
Hört att man kan bli psykiskt sjuk av för mycket adrenalintillskott för ofta, någon mer som hört om det och vet mer detaljer?

Och jag väntar bara på att Haricots ska in med sitt kunnande

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Adrenalin är ju bland det bästa som finns En ordentlig adrenalinkick slår det mesta annat med hästlängder...

För övrigt har jag nog uppfattat det så själv att man springer fortare med adrenalin. Slåss gör man också bättre (svårt att slåss utan att adrenalinet kickar in), fast man ju förlorar lite fokus.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Adrenalin är ju bland det bästa som finns En ordentlig adrenalinkick slår det mesta annat med hästlängder...

För övrigt har jag nog uppfattat det så själv att man springer fortare med adrenalin. Slåss gör man också bättre (svårt att slåss utan att adrenalinet kickar in), fast man ju förlorar lite fokus.

För att inte tala om hur jvla bra man blir i fotboll!
Man kan bli mycket mer fokuserad med en kick adrenalin, bara det inte är för mycket. Som med den mesta stressen och tillhörande biokemiska reaktioner, lagom är bäst.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Måste väl vara det som händer när man får "flyt" i FPS-skjutare? Ibland så har jag perioder då jag får extra mycket fokus, blir super-skärpt, och får extra bra reflexer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Måste väl vara det som händer när man får "flyt" i FPS-skjutare? Ibland så har jag perioder då jag får extra mycket fokus, blir super-skärpt, och får extra bra reflexer.

Kan vara adrenalin, eller så är det bara tur blandat med högre koncentration en stund vilket sen får dig att koncentrera dig ännu mer.

Alakai: Fotboll? Testa adrenalinet i ishockey Där, du... där smäller det när adrenalinet sparkar in

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att du sprang snabbare, men upplevde att du sprang långsammare pga din ökade uppfattningsförmåga. Adrenalinet ska ju göra att du klarar dig bättre i slagsmål t ex, vilket gör att du får ökade reflexer och hinner tänka mer under kortare tid (se varför glas som faller från ett bord alltid faller långsammare när du råkar ha ner dem än om du släpper något med flit). För att leka lite med siffror, vi är ju trots allt nördar ;D Helt överdrivna siffror men bara för att visa poängen...

Säg att du springer i 10km/h normalt, och eftersom du kan ta in 20km/h:ers hastighet normalt så upplever du att du springer hälften så fort som du skulle klara av att reagera på. När du sedan springer med adrenalinet springer du, säg, 20km/h, medan din förmåga att reagera på faror på vägen osv ökar till hela 50km/h. Detta gör att du - fastän du springer snabbare - får känslan av att du inte springer för din fulla kapacitet, du är ju van vid att kunna komma upp i 50% av din uppfattningsförmåga, men nu gör du inte det.

Siffrorna är som sagt helt tagna ur luften, helt orealistiska etc etc men jag tror det är så det funkar rent praktiskt iaf ^_^x;

Permalänk
Medlem

Orkar inte rabbla upp allt jag lärt mig hittills om adrenalin, dess roll i sympatikusaktivering etc, därför länkar jag till wiki.

http://en.wikipedia.org/wiki/Epinephrine

Edit: för er lata...

"When secreted into the bloodstream, it rapidly prepares the body for action in emergency situations. The hormone boosts the supply of oxygen and glucose to the brain and muscles, while suppressing other non-emergency bodily processes (digestion in particular).

It increases heart rate and stroke volume, dilates the pupils, and constricts arterioles in the skin and gut while dilating arterioles in skeletal muscles. It elevates the blood sugar level by increasing catalysis of glycogen to glucose in the liver, and at the same time begins the breakdown of lipids in fat cells. Like some other stress hormones, epinephrine has a suppressive effect on the immune system.[5]"

Så ja, med adrenalin klarar kroppen mer påfrestningar. Energi frisätts, hjärtat slår fortare, smärta undertrycks i viss mån, kroppens enda fokus blir att klara en eventuell fight eller flight.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Den frågan alla undrar är väl varför du blev jagad av polis och väktare? ;O

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
varför jagades du utav väktare och polis?

Man kan bli jagad för vad som helst nästan nu för tiden av polisen.
Men jag och två polare äggade elverket. (fest för fjortisar)

Vi sprang nästan full fart i över 5 fem kilometer. Jag fick en stor gren i huvudet och blödde en del men det märkte jag inte först förren jag kom hem. Man kanske springer fortare när man har adrenalin ändå.

Väntar på Harricots uttalande...

Permalänk
Medlem

För det är ju inte alls omoget eller fjortisbeteende att ägga en fest?
Är du 15 år och därmed inte fjortis enligt dig själv eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
För det är ju inte alls omoget eller fjortisbeteende att ägga en fest?
Är du 15 år och därmed inte fjortis enligt dig själv eller?

Hahah jag är äldre än 15 år. Men vi ska inte diskutera om vad vi gjorde utan om själva adrenalinet.

MVH Lazzve

Permalänk
Medlem

Vad betyder ägga?

Lite svårgooglat tyvärr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fsvo
Vad betyder ägga?

Lite svårgooglat tyvärr

Kasta ägg på någon eller något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fsvo
Vad betyder ägga?

Lite svårgooglat tyvärr

Kasta ägg.

Permalänk

Vet inte om jag blir skakig av adrenalinet, men efter fighten/sprinten skakar benen som fan och jag kallsvettas som en idiot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Vet inte om jag blir skakig av adrenalinet, men efter fighten/sprinten skakar benen som fan och jag kallsvettas som en idiot.

Ja det där har jag också funderat på. Nu skrev någon tidigare att skakigheten kan vara psykisk eller bero på något annat men jag vette fan.
För ja så fort jag hamnar i en situation som är hotfull, slagsmål eller typ stå högst upp på en bro så blir ju kroppen helt förstörd av skaken som kommer i benen. Ok kroppen kanske blir starkare och man kan ta mer stryk men vafan hjälper det när man knappt kan stå stadigt på benen

Och inte för att påstå att man e nått direkt badass men majoriteten av situationerna så är jag inte ens nervös, möjligen undermedvetet men det känns ju lite skumt. Så att det skulle vara "mental skakighet" känns ju inte sannolik utan jag är rätt övertygad att det beror på adrenalinet.
Adrenalinkickar är ju förövrigt bland det mest underbara som finns, förutom när man verkligen behöver ha kontroll över kroppen då

Så kontentan av mina tankar är alltså: Varför får man "funktionen" att man blir skakig av adrenalin om man t.ex ska slåss. Om kroppen inte iskallat räknar med att man ska fly då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Orkar inte rabbla upp allt jag lärt mig hittills om adrenalin, dess roll i sympatikusaktivering etc, därför länkar jag till wiki.

http://en.wikipedia.org/wiki/Epinephrine

Edit: för er lata...

"When secreted into the bloodstream, it rapidly prepares the body for action in emergency situations. The hormone boosts the supply of oxygen and glucose to the brain and muscles, while suppressing other non-emergency bodily processes (digestion in particular).

It increases heart rate and stroke volume, dilates the pupils, and constricts arterioles in the skin and gut while dilating arterioles in skeletal muscles. It elevates the blood sugar level by increasing catalysis of glycogen to glucose in the liver, and at the same time begins the breakdown of lipids in fat cells. Like some other stress hormones, epinephrine has a suppressive effect on the immune system.[5]"

Så ja, med adrenalin klarar kroppen mer påfrestningar. Energi frisätts, hjärtat slår fortare, smärta undertrycks i viss mån, kroppens enda fokus blir att klara en eventuell fight eller flight.

Hmm, betyder det månne att man som diabetiker inte får samma effekt av adrenalin. Eftersom man inte har någon normal produktion av insulin transporteras inte glukosen från blodet till musklerna och man förlorar en del av den extra "kraft" som adrenalinet ger. Hmm, intressant.

Sen höjs ju isåfall blodsockernivån, vilket ger ungefär motsatt effekt som en vanlig adrenalinkick i och med att man blir lite snurrig i huvudet och allmänt tanig.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Hmm, betyder det månne att man som diabetiker inte får samma effekt av adrenalin. Eftersom man inte har någon normal produktion av insulin transporteras inte glukosen från blodet till musklerna och man förlorar en del av den extra "kraft" som adrenalinet ger. Hmm, intressant.

Sen höjs ju isåfall blodsockernivån, vilket ger ungefär motsatt effekt som en vanlig adrenalinkick i och med att man blir lite snurrig i huvudet och allmänt tanig.

Intressant tanke.
Men du får klargöra vilken typ av diabetes du syftar på, det finns två typer som de facto är två helt skilda sjukdomar dock med samma slutresultat.

Men typ 1-diabetiker borde få samma effekt då man behandlar sin diabetes med insulin och därmed hamnar på samma nivåer.

Vidaer så är det inte enbart frisättning av energi som sker, utan andra saker som också är nämnda, så adrenalinet har ju fortfarande alla andra effekter, om just energifrisättningsdelen kan vara påverkad.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är allergisk mot allt och alla så har jag alltid med mig en liten fin sprutpenna med epinephrine aka Adrenalin. Har ju givetvis provat att sticka mig med den under "normala" omstädningheter och effekterna vart ju rätt intressanta. Kände mig odödlig och ville döda allt och alla, rätt kul med tanke på hur passiv jag är i regel.

Bambibenen fick jag efteråt när allt hade lagt sig. Tippar på att musklerna återhämtar sig. Samma sak har ju hänt när man har haft det mysigt med någon tjej, att man knappt kan stå på fötterna utan är som bambi på hal is.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Eftersom jag är allergisk mot allt och alla så har jag alltid med mig en liten fin sprutpenna med epinephrine aka Adrenalin. Har ju givetvis provat att sticka mig med den under "normala" omstädningheter och effekterna vart ju rätt intressanta. Kände mig odödlig och ville döda allt och alla, rätt kul med tanke på hur passiv jag är i regel.

Bambibenen fick jag efteråt när allt hade lagt sig. Tippar på att musklerna återhämtar sig. Samma sak har ju hänt när man har haft det mysigt med någon tjej, att man knappt kan stå på fötterna utan är som bambi på hal is.

Adrenalinspruta vore kul att testa Kändes det precis som vid en vanlig adrenalinkick? Hur länge höll det i sig?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Vart bra mer intensivt än när man spelar Paintball tex, som sagt man ville bara springa runt och verkligen dra sönder folk lem för lem. Höll i sig några minuter, om ens det. Tidsbegreppet vart inget vidare.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Långvarigt adrenalinpåslag är bara skadligt för kroppen, därför är halveringstiden relativt kort, bara på några minuter.

Angående skakningar som man kan ha efteråt, är det ingen mer än jag som blir skakis efter ett ordentligt pass på gymet?

Permalänk
Medlem

Om man skakar efter sex, har man fått adrenalinkick under sexet då? >_>x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Angående skakningar som man kan ha efteråt, är det ingen mer än jag som blir skakis efter ett ordentligt pass på gymet?

Jag styrketränar iofs inte, men när jag t ex cyklat fort och går av cykeln så känns det verkligen i benen. Nästan så de viker sig. Fast det blir man ju alltid efter att ha ansträngt sig.

Go-Cart funkar också om man vill ha adrenalinkick. Själv har jag svårt att hålla i saker efteråt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W