Mer information om Geforce GTX 200

Permalänk
Medlem

Blir nog ett 4870 till sommaren då... eller X2:an

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

GeForce FX5950 igen?
Trodde NVidia lärde sig när dom lanserade det kortet att hög strömförbrukning/värme/högljudda fläktar inte var bra...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Blir nog ett 4870 till sommaren då... eller X2:an

Köp singelgpu. har ett 3870x2 och det blir så ojämt varmt. Skulle vilja ha en tredjepartskylare men det verkar svårfunnet.

Permalänk
Inaktiv

Grafikkortsmarknaden överlag behöver en rejäl smäll på fingrarna! Nu har strömförbrukningen bräckt 200W gränsen och de flesta ser det som ett steg i utvecklingen. Om man drar paralleller till processormarknaden så ser det mycket ljust ut för AMD då GT280 liknar Presler, men även AMDs kort drar töntigt mycket ström. Det är dags för skärpning och omdesigning från scratch för båda två anser jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
FÅR de göra de enligt konkurenslagstiftningen då?

Den lagstiftningen tror jag inte spelar nån roll i det här fallet. Inget av spelen har en dominerande ställning på marknaden, så att man medvetet får dem att gå sämre på en arkitektur är visserligen jävligt fult, men förmodligen inte olagligt.

Annars skulle nog fler brytt sig om patchen till Assassins Creed (ett TWIMTBP-spel) där nvidia verkar ha utövat påtryckningar mot UBISoft för att ta bort stödet för DX10.1 och därmed sänka ATI-prestandan (med upp till 20% visade det sig när patchen kom).

Sök på google på 'assassins creed dx 10.1 patch' - massor med träffar.
Färdig sökning:
http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%...

Vore skönt om AMD/ATI kunde bryta nvidias dominans så det blev ett jämnare spelfält. Speciellt när nvida spelar fult.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
GeForce FX5950 igen?
Trodde NVidia lärde sig när dom lanserade det kortet att hög strömförbrukning/värme/högljudda fläktar inte var bra...

Iofs så lär dessa kort vara bättre än Geforce9, de kan ju inte göra om samma tabbe som de gjorde med FX. Det kostade nog dem mycket pengar.
Var det inte ungefär sammtidigt som ATi släppte 9800Pro?
Det kortet var ju värst hur länge som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
nVidia kan nog svina sig igenom det utan att åka på nåt. De har gjort det förr de kan göra det igen. De skjuter bara in pengar och ser till att spelen optimeras åt dem och att de får göra drivrutiner som ska vara klara innan spelet släpps osv..

Usch, fy f*n

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Skål för 4870! Bojkotta nVidia.

Permalänk
Medlem

De lär ju inte sälja så bra för det priset även om det är snabbare än 4870 och strömförbrukningen är väldigt hög. Men ska inte dra förhastade slutsattser inann jag sett pålitliga tester av ATI och Nvidia korten.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GhOsT#07
Lätt ett 4870 om det presterar så som jag har läst

Enda gången som ATi levt upp till sin hype var ju med 9700. Annars brukar ju de vara ännu värre än Nvidia på att blåsa upp sina kommande produkter.

Permalänk

Om vi säger såhär då: nVidias GTX280 ska kosta 600$ och ATIs HD4870 349$. Detta betyder att nVidias kostar cirka 70% mer, då måste de alltså i snitt ha 70% bättre prestanda om man ska motiverad till ett köp. 70% är jäkla mycket prestanda och detta är bortsett från förbrukning/ljud.

Aja, man kan alltid hoppas på ett mirakel, skulle vara lite tjockt för nVidia om deras kort underpresterar ATIs nya

Permalänk
Medlem

priserna va inte dom bästa för nVidia...hoppas det gäller prestanda oxo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Funderar på om AlbinoDojjan kommer att ifrågasätta källan eller om Nvidia torts denna prisökning/ prestandasänkning ändå är det absolut bästa valet på alla vis

Varför skulle jag ifrågasätta källan? Det fanns ingenting nytt i källan förutom priset.

Men om jag är ute efter prestanda så blir ju inte 4000 något kort för mig. Däremot om HD4870X2 presterar bättre än GTX 280 så köper jag givetvis det kortet. Dessutom har ATi kortet förmodligen stöd för HDMI+ljud även för hela 4000 serien.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Han kommer nog på nåt....

Jag kommer alltid på något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
Hehe, ja han är duktig på att ta Nvidias parti. och hans så kallade "kontakter" också.

Parti?

Vilket kort presterar bäst för pengarna? 8800GTS 512 eller HD3870X2? Självklart 8800GTS 512. Detta är vad du kallar för att ta Nvidias parti. Faktum är att det är korrekt det jag skriver och du vet om det, irriterande va?

Vad är det med mina kontakter? Du kanske känner Zlatan, jag gör inte.
---------------------------------------------------------------

Man ser lite här och var att folk hänger upp sig på den låga klockfrekvensen på GTX 260 och 280. Det behöver ni inte göra för frekvens säger inte speciellt mycket. Det är så mycket annat som spelar in. Titta bara på 8800GTX som har en klockfrekvens på 575Mhz och presterar som ett 8800GTS 512 som har 650Mhz.

Jag är för övrigt glad att mitt 8800GTX har hållt så här länge. Jag kommer själv köpa en bil nu vid skatteåterbäringen och sedan mot hösten skall jag se vilket kort mellan HD4870X2 och GTX 280 som presterar bäst och vinnaren blir mitt nästa.

Det är bra för ATi om Nvidia floppar eftersom Nvidia nu dominerat i 18 månader. Stackars ATi har tyvärr inte haft så mycket att säga till om på desktop marknaden och det borde bli en förändring på det från och med nu.

Prestandatester någon?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Är det någon annan än mig som nästan blandar ihop GF 9800 GTX med ATIs gamla 9800 pro?

Permalänk
Avstängd

haha nopp, då 9800pro inte finns längre å alla kort nästan är sönder så finns det bara en 9800-serie nu ^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Hoppas informationen stämmer. NVIDIA har kapat åt sig en riktigt stor del av kakan de senaste åren och det vore bra om ATI kom igen och skapade lite motvikt och kraftfull konkurrens. Plus att AMD/ATI är i ett stort behov av pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag brukar inte bry mig om strömförbrukningen, men det här är FÖR MYCKET! Aldrig att jag köper det, elräkningen och nätaggregatet skulle skjuta i höjden. Visst om det hade presterat ca 3-4 gånger så bra som 8800 Ultra så hade det varit ok, i och med att det skulle vara en ny era i grafikkortvärlden men det kommer det inte att bli.

elräkningen kommer att skjuta i höjden? Du bör nog räkna lite på det innan du säger sånt...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Patetiskt

Alla tillverkare går mot lägre strömförbrukning.
Men grafikkort tillverkarna går åt andra hållet.
Nu släpper de kort som drar som 3stycken Quad . hahahaha
Löjligt, vad blir nästa steg? 500w eller varför inte 1000w.
Allt för några bättre poäng i testprogrammen.

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Varför skulle jag ifrågasätta källan? Det fanns ingenting nytt i källan förutom priset.

Men om jag är ute efter prestanda så blir ju inte 4000 något kort för mig. Däremot om HD4870X2 presterar bättre än GTX 280 så köper jag givetvis det kortet. Dessutom har ATi kortet förmodligen stöd för HDMI+ljud även för hela 4000 serien.

Vilket kort presterar bäst för pengarna? 8800GTS 512 eller HD3870X2? Självklart 8800GTS 512.

Man ser lite här och var att folk hänger upp sig på den låga klockfrekvensen på GTX 260 och 280. Det behöver ni inte göra för frekvens säger inte speciellt mycket. Det är så mycket annat som spelar in. Titta bara på 8800GTX som har en klockfrekvens på 575Mhz och presterar som ett 8800GTS 512 som har 650Mhz.

mot hösten skall jag se vilket kort mellan HD4870X2 och GTX 280 som presterar bäst och vinnaren blir mitt nästa.

Det är bra för ATi om Nvidia floppar eftersom Nvidia nu dominerat i 18 månader. Stackars ATi har tyvärr inte haft så mycket att säga till om på desktop marknaden och det borde bli en förändring på det från och med nu.

Prestandatester någon?

Hear Hear!

Speciellt med tanke på att det inte finns särskillt många ( eller några öht ) tunga speltitlar som är tänkta att göra entre på flera månader. Man ska nog inte vara för snabb med att sponsra tillverkarna, de får istället göra sitt yttersta för att locka intresset hos konsumenterna.

Jag är lite pre-sur på nvidia ändå, deras markandsföring har varit under all kritik på senare tid iom överklockade G92, även känd som 9000-serien ( gamla nyheter, men ändå )
Nej, kom igen ATI, visa ni går för. Jag sponsrar gärna om prestandan väger upp.

Permalänk
Medlem

Re: Patetiskt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av banfield
Alla tillverkare går mot lägre strömförbrukning.
Men grafikkort tillverkarna går åt andra hållet.
Nu släpper de kort som drar som 3stycken Quad . hahahaha
Löjligt, vad blir nästa steg? 500w eller varför inte 1000w.
Allt för några bättre poäng i testprogrammen.

Om information om ATIs 4xxx serie stämmer så är de relativt energisnåla, speciellt när de idlar och man surfar/chattar och inte spelar.

Permalänk

Skulle de inte släppas ~18 Juni..?

Då borde det vara dags att komme med lite förhandstittar kan man ju tycka
åtminstonde på de billiga korten (förstode det som att de släpps tidigare)

De brukar väll komma ca 1 eller 0.5 månader
innan korten släpps

Visa signatur

***K8N ASUS || AMD 64 3200+ || 2st Crucial 512Mb DDR
|| Gainward GeForce 6800LE || Western Digital 200GB S-ATA***

Permalänk
Avstängd

nVIDIA får ta och skärpa sig, blir en ATI nästa gång för mig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Klart är dock att GTX 280 kommer bli ett stort dyrt och varmt kort. Men vill man ha det snabbaste så får man räkna med det. Ett 9800 GX2 är inte bättre när det gäller de faktorerna och GTX 280 kommer antagligen vara markant snabbare än 9800 GX2.

Det blir intressant om ATI's 4870 X2 (R700) kort kan vara snabbare än GTX 280. Om de kan det så får NVIdia antagligen göra en X2 variant fast med betydligt snålare chip än de på 260/280.

Ni som vill ha energisnåla/svala chip får nöja er med mindre kort och lägre prestanda helt enkelt. De kan mycket väl räcka för de krav man har så det är inget fel i det.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=EdExkuvGySE

Oavsätt läger bör vi alla hoppas på ATI denna generation.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Visserligen var det rätt väntat med 235W eftersom rykten pekat åt det hållet förut, men knappast nåt jag accepterar. Det är väl till och med något värre än R600. Då köper jag hellre ett 4850 512MB som troligen blir billigt och enligt rykten ska dra runt 100W dvs inte mer än mitt x1900xt. Även om jag sätter prestanda framför allt så går min smärtgräns vid runt 100-150W.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Både nvidia och ati väntar kanske på att de andra ska visa upp prestandatester så de kan kontra de testera på ett bra sätt och innan släppet få ett övertag på något sätt.

Permalänk
Medlem

GTX 280 lär vara det törstigaste kortet någonsin?

Permalänk

Jag förstod direkt när jag såg de första bilderna på kortet med den där enorma kärnan att det skulle bli väldigt effekthungrigt. Allvarligt talat så tror jag att kärnan är större än G80 (och jag tyckte att den var gigantisk när den släpptes). Hur kortet presterar däremot kan vi ju inte veta innan vi fått se prestandatester som jämför GTX 280 och HD4870.

En sak jag reagerade på var de låga (och udda) klockfrekvenserna. Vanligvis brukar man ju lägga frekvenserna (officiella siffror, inte reella) på något "jämnt" tal dvs. t.ex. 650MHz. Detta och att frekvenserna är lägre än hos 9800GTX får mig att tro att de pressat kortet till max och det inte går att få högre än så=dålig överklockning.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta hans (Charlie från theInq) arga ord med en nypa salt, då speciellt det han säger om GT200 vs R700.

Läser man vad de skriver på beyond3d's forum så verkar det de flesta ha uppfattingen att GT200 kommer bli ett monster när det gäller prestanda. Med tanke på att dessa skallersidor ofta hämtar sitt matrial från beyond3d så litar jag mer på vad folket där säger.

Jaja, månaden kvar innan man får se hur det verkligen ligger till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Jag skulle ta hans (Charlie från theInq) arga ord med en nypa salt, då speciellt det han säger om GT200 vs R700.

Läser man vad de skriver på beyond3d's forum så verkar det de flesta ha uppfattingen att GT200 kommer bli ett monster när det gäller prestanda. Med tanke på att dessa skallersidor ofta hämtar sitt matrial från beyond3d så litar jag mer på vad folket där säger.

Jaja, månaden kvar innan man får se hur det verkligen ligger till.

Jag håller med dig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.