Permalänk
Medlem

VM i Ishockey!

Sådär ja nu har äntligen SUOMI gått till semifinal i ishockey-vm, som jag satt och skrek. Så jävla skönt. Oj, skrev jag Suomi..hmmm ja det gjorde jag för vem fasen hejar på Sverige?

Så kom igen nu, skriv era åsikter om vm, vad är bra, vad är dåligt, vilka hejar ni på, hur tror ni det går etc etc?

Positiva saker:
Liten rink (måste komma till Sverige också, går så snabbt och så attraktiv hockey)
4 domare (grymt fint system trots den lilla rinken)
Många av de "små" nationerna har visat sig svårslagna
Att lag som USA, fortfarande kan åka ut trots att varenda en i deras trupp spelar i NHL
Kommentatorerna på Viasat Sport
Att Sverige äntligen fått en spelare som kanske kan ta en tackling (Murray)
Bra stämning i hallarna
Grymt fint spel från de allra flesta lagen

Negativa saker:
Tråkigt svenskt spel (bara gröta och satsa på kontringar)
Kommentatorerna på Kanal 6
I vissa moment taskig bedömning på vad som är utvisning eller inte (hårdare spel tack)
Svenska tv-domaren som dömde mål för Finland i gruppspelet, sånt får inte hända
Jarkko Ruutu är inte med (utan tvekan den hårdaste spelaren i nhl-historien)

Tips:
1. Kanada
2. Finland
3. Sverige
4. Ryssland

Permalänk
Medlem

Finns det någonting positivt med det här?
Tycker bara det är samma sak år efter år... löjligt överdrivet pådrag här i landet, och sedan en oundviklig besvikelse när vi inte vinner, givetvis följt av en uppsjö av ursäkter och bortförklaringar till varför. Är inte det samma sak som hänt alla år innan?

När vann vi sist? Har vi någonsin vunnit?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Menar du Sverige, så vann de både OS och VM 2006 så det har gått bra för dem det senaste.

Det jag verkligen inte gillar med Sverige är alla partiska kommentatorer som just langar bortförklaringar hela tiden, domarn hit o felaktiga utvisningar dit. Som med Murray han blev hyllad för sin tackling, medan förra gången det begav sig fick Sverige en tackling från en i Kanada och då var det minsann avstängning resten av livet. Jag HATAR sånt. Det är så äckligt fult att inte rapportera konsekvent, inget fel med att heja på Sverige om man nu gör det men då ska de fan inte ljuga i tv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Finns det någonting positivt med det här?
Tycker bara det är samma sak år efter år... löjligt överdrivet pådrag här i landet, och sedan en oundviklig besvikelse när vi inte vinner, givetvis följt av en uppsjö av ursäkter och bortförklaringar till varför. Är inte det samma sak som hänt alla år innan?

När vann vi sist? Har vi någonsin vunnit?

Positiv nationell samhållning och gemenskap. Sovjet satsade väldigt mycket på att deras lag skulle, då det var bra för gemenskapen etc i landet.

Annars visst ändras hockey-reglerna lite och det är inte så meningsfullt att glo, dock inträffar hockey vm bara en gång om året och då kan man glo på någon match i brist på andra saker att göra.
Men sport är som mycket annat e.g inte meningsfullt för åskådare, för det är ju även meningslöst att lyssna på musik och se på många filmer, ändå har vi en stor skara som lägger ner mycket tid på det varje dag.
*edit*
Jag själv tänker följa Sveriges kommande match/er i ishockey i år, om jag nu inte har något annat att göra,

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Finns det någonting positivt med det här?
Tycker bara det är samma sak år efter år... löjligt överdrivet pådrag här i landet, och sedan en oundviklig besvikelse när vi inte vinner, givetvis följt av en uppsjö av ursäkter och bortförklaringar till varför. Är inte det samma sak som hänt alla år innan?

När vann vi sist? Har vi någonsin vunnit?

8 gånger

lite medaljfördelning

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Finns det någonting positivt med det här?
Tycker bara det är samma sak år efter år... löjligt överdrivet pådrag här i landet, och sedan en oundviklig besvikelse när vi inte vinner, givetvis följt av en uppsjö av ursäkter och bortförklaringar till varför. Är inte det samma sak som hänt alla år innan?

När vann vi sist? Har vi någonsin vunnit?

Hej jag heter Belga.. jag gillar att knappa på datorn och hatar sport.. har vi någon sin vunnit hockey vm.. haha... ja vad säger man?

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem

Vet någon en bra sida för att följa upp och se vilka har spelat och hur det gick? Och även såklart kommande matcher, eurosport är inte alltför bra.
Heja Suomi!

Permalänk
Medlem

Det var ju en helt hemsk match igår!! Tur att man inte har ett svagt hjärta för då hade det fan inte gått bra.. Jag undrar lite nu efter hur jag såg ut när jag satt helt själv hemma, nykter och ställde mig upp o skrek lite och klappade händerna när Sverige gjorde 3-2 på Tjeckien i övertid

Generellt är jag inget stort sportfan men är det F1 eller Hockey på lite högre nivå då tycker jag det är riktigt kul!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shameee
Vet någon en bra sida för att följa upp och se vilka har spelat och hur det gick? Och även såklart kommande matcher, eurosport är inte alltför bra.
Heja Suomi!

JA heja Suomi för fan!!!!!

Permalänk
Medlem

visst igår spelade vi tråkig hockey men mot ryssland ojojoj vilken match sen hade ju sverige extrem otur med dommarna igår oxå. första var ju given 2+2 eller 5min å match inte 2+10 de tjänade ju bara tjeckien på.

sen var de 3-4 utvisningar till sverige borde haft med sig då hade de troligen varit en helt annan match.

tror kanada kommer bli extremt kul att så då jävlar kommer de smälla igen då de spelar ett helt annat spel.

tycker norge höll ihop hyfsat fram till i mitten på andra så självklart har sverige en chans.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Alltså gå inte på 6ans snack om att Sverige förde matchen mot Ryssland, det var precis tvärtom. Ryssland hade precis allt spel men hade svårt att komma in i Sveriges försvarszon. Att partiska idiotkommentatorer tar det som att Sverige dominerade och förde matchen är ren bullshit.

Dock måste jag tillägga att Sverige som vanligt spelar smart, det är tråkigt, men jäkligt jäkligt smart. Man har helt enkelt inte det spelarmaterialet som krävs för att spela anfallshockey och då gör man en sjukt bra insats som tar ner Tjeckien.

Sveriges hopp mot Kanada är utvisningar, då de svenska spelarna väger tunt mot de stora kanadickerna. Övertro på sitt spel är nog också en stor faktor som väger mot Kanada.

Det jag är jäkligt imponerad över i detta VM:et är att kvartsfinalerna var förhållandevis rättvist fördelade, Sverige fick inte hockeypockeynationer utan fick möta starkt lag direkt i kvarten.

Permalänk

Liten rink... hmm. Visst det blir mer skott, stök och bök framför mål. Men alla ytor försvinner. Vill se lir inte bara stök och bök.

Tycker det är bra att vi har fått med en sådan spelare som Douglas, men han hade haft mycket svårare på stor rink då det gäller att ha fart under grillorna.

Sen ska vi införskaffa oss 4 domar systemet. Finns inga nackdelar bara fördelar. Och att man ska använda sig mera av linjedomare. Tycker mig se att under vm så är linjedomare nästan alltid med och diskuterar. Alla kan göra fel.

Positiv till tre kronor, uträknade av media och alla andra innan vm. Slå under ifrån. Kan skrälla men får det svårt mot Kanade.

En nordisk final hade väl inte suttit fel :).

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon100
Hej jag heter Belga.. jag gillar att knappa på datorn och hatar sport.. har vi någon sin vunnit hockey vm.. haha... ja vad säger man?

Man svarar på frågan, då det var en seriös fråga. Men visst, att vara dryg är ju också en form av svar kan man väl säga...

Jag har ingen kolla på VM, så självklart vill jag ju veta hur läget är. Det enda jag märkt av när det gäller någon form av VM är just hur extremt besvikna folk verkar bli när vi inte vinner, vilket verkar hända rätt ofta (i VM över lag, inte enbart ishockey). Inte heller har jag någonting emot sport, jag ogillar bara den enorma hysteri som är runt det.

Triss: Tack för länken!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag älskar den lilla ringen. Många säger att tekniska spelare sållas bort då passningsspel blir mkt viktigare. Jag tycker å andra sidan att de tekniska spelarna lyfts fram ännu mer då det blir mindre ytor och endast de bäst tekniska spelarna briljerar. Det blir mkt skott, mkt hawaii-ishockey allt kan hända, finns så klart favoriter men inte alls lika säkert som på en stor rink.

Douglas Murrey är en fysiskt bra spelare, han är som sagt dock för långsam och togs endast upp i NHL pga att han ska irritera och tackla sönder motståndarnas stjärnor.
Är det bara jag, eller känns det inte som han är lite...efter.

Jag vill naturligtvis inte ha en nordisk final, då Finland visserligen har bättre statistik mot Sverige totalt sett, men ska man dock se på de stora matcherna under 2000-talet så har Sverige nästan alltid vunnit.

Finland har ett "bättre" lag och de spelar mycket bättre ishockey än vad Sverige gjort på många årtionden. Problemet för Finlands del är att deras backar är starka offensivt men förhållandevis svaga defensivt. Detta gör att det är i princip 4-5 forwards i Finland, som efter att de gjort 3-4 mål på Sverige (som de alltid gör) backar de hem, och ser sig tillslut besegrade med uddamålet.
Det kan man se på senaste matchen mot USA, de ledde med 2-0, hade 24 skott på mål i de 2 första perioderna. Men i den 3e gjorde de inte ett enda skott innan USA hade kvitterat till 2-2, just pga att de alltid backar hemåt trots att de fan inte kan spela det spelet med det materialet de har. När de sedan ska försöka göra mål blir det naturligtvis svårt att ställa om.

Jag hoppas verkligen Finland kan få upprättelse för de är i mitt tycke det bästa ishockeylaget i världen och man se till helheten. De är nästan alltid etta, tvåa eller trea i alla stora turneringar men taktiskt sett så gör de alldeles för stora misstag.

Permalänk

Finland vs Sverige VM statistik de senaste 10 åren: (Inom parentes placering. 0= ingen toppplacering, dvs 1, 2 el 3.)

2007: Finland - Sverige (2 - 0)
2006: Finland - Sverige (3 - 1) OS Guld samma år till tre kronor
2005: Finland - Sverige (0 - 0)
2004: Finland - Sverige (0 - 2)
2003: Finland - Sverige (0 - 2)
2002: Finland - Sverige (0 - 3)
2001: Finland - Sverige (2 - 3)
2000: Finland - Sverige (3 - 0)
1999: Finland - Sverige (2 - 3)
1998: Finland - Sverige (2 - 1)
1997: Finland - Sverige (0 - 2)

Finland första platser = 0, andra platser = 4, tredje platser = 2 Totalt: 6
Sveriges första platser = 2, andra platser = 3, tredje platser = 3 Totalt: 8

Så ligger det till. Alltså är det Sverige som alltid är med i toppen och strider. Det diskuteras jämt att Finland ska vinna, vilket de aldrig gör. Men man kan ju hoppas på att de ska få ett guld till.

Följde diskussionerna på IIHC ett antal år. Och alltid skulle Finland vinna. Och det är bara att se ovanstående resultat vilka som placerar sig högst. Om man vill kan man lägga till 10 år till, och dår får Finland ett guld. Men totalt med medaljer blir det: 3 medaljer till Finland och 7 medaljer till Sverige.

Allt är taget från http://sv.wikipedia.org/wiki/VM_i_ishockey

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Man svarar på frågan, då det var en seriös fråga. Men visst, att vara dryg är ju också en form av svar kan man väl säga...

Jag har ingen kolla på VM, så självklart vill jag ju veta hur läget är. Det enda jag märkt av när det gäller någon form av VM är just hur extremt besvikna folk verkar bli när vi inte vinner, vilket verkar hända rätt ofta (i VM över lag, inte enbart ishockey). Inte heller har jag någonting emot sport, jag ogillar bara den enorma hysteri som är runt det.

Triss: Tack för länken!

Hysterin är endel av själva grejen, åk på ett fotbolls vm så får du känna på stämming.. eller varför inte em som börjar om 4 v. Fast de visste du kanske inte?

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Braveheart
Finland vs Sverige VM statistik de senaste 10 åren: (Inom parentes placering. 0= ingen toppplacering, dvs 1, 2 el 3.)

2007: Finland - Sverige (2 - 0)
2006: Finland - Sverige (3 - 1) OS Guld samma år till tre kronor
2005: Finland - Sverige (0 - 0)
2004: Finland - Sverige (0 - 2)
2003: Finland - Sverige (0 - 2)
2002: Finland - Sverige (0 - 3)
2001: Finland - Sverige (2 - 3)
2000: Finland - Sverige (3 - 0)
1999: Finland - Sverige (2 - 3)
1998: Finland - Sverige (2 - 1)
1997: Finland - Sverige (0 - 2)

Finland första platser = 0, andra platser = 4, tredje platser = 2 Totalt: 6
Sveriges första platser = 2, andra platser = 3, tredje platser = 3 Totalt: 8

Så ligger det till. Alltså är det Sverige som alltid är med i toppen och strider. Det diskuteras jämt att Finland ska vinna, vilket de aldrig gör. Men man kan ju hoppas på att de ska få ett guld till.

Följde diskussionerna på IIHC ett antal år. Och alltid skulle Finland vinna. Och det är bara att se ovanstående resultat vilka som placerar sig högst. Om man vill kan man lägga till 10 år till, och dår får Finland ett guld. Men totalt med medaljer blir det: 3 medaljer till Finland och 7 medaljer till Sverige.

Allt är taget från http://sv.wikipedia.org/wiki/VM_i_ishockey

Jag nämnde inte att det var VM-placeringar, jag talade om helheten. Inför denna turneringen så har Sverige kommit typ sist i alla turneringar inför VM. Jag talar om vm/world cup/os, samt alla andra medelstora turneringar som förekommer där USA, Kanada, Ryssland, Tjeckien, Sverige och Slovakien är med.

Edit: Vill dock poängtera att jag aldrig skrivit att Finland har vunnit mer, men de är alltid en av förhandsfavoriterna pga att de spelar jäkligt bra, samt att de placerar sig bra i medelstora turneringar inför VM/OS/World Cup men lyckas inte riktigt ta sig ända fram. Det gör Sverige trots grishockey, och det är tyvärr rätt imponerande.

Permalänk

Finland brukar alltid vinna matcher som inte äro så viktiga. Men när det väl kommer till kritan brukar de falla på målsnöret.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Medlem

Suomi!

Dock tycker jag VM är totalt överskattat.

VM _VARJE_ år, dessa förb... cupe varje år. Det blir FÖR mycket!

Ta bort detta löjliga euro hockey tour så kanske man börjar följa VM ordentligt igen

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Suomi!

Dock tycker jag VM är totalt överskattat.

VM _VARJE_ år, dessa förb... cupe varje år. Det blir FÖR mycket!

Ta bort detta löjliga euro hockey tour så kanske man börjar följa VM ordentligt igen

Håller absolut med dig, enda anledningen till att det är roligt just nu är pga den lilla rinken.

Ta bort Karjala Cup, Czechna Cup, den ryska motsvarigheten m.fl. så kommer VM, World Cup samt OS få större betydelse. Skrota antingen VM eller World Cup och behåll 2 av de stora.

Ha det gärna enligt följande schema:
2010: OS
2012: VM/WC
2014: OS
2016: VM/WC

Jag kan tänka mig att se 1 turnering per år då jag älskar hockey, men i sådana fall skall alla mindre turneringar skippas, endast en stor turnering, vid OS år så skippas VM/WC, och alltid spel på liten rink. Då och endast då kan jag tycka att det är eggande med en turnering per år.

Permalänk
Medlem

Re: VM i Ishockey!

Ursprungligen inskrivet av impera

Jarkko Ruutu är inte med (utan tvekan den hårdaste spelaren i nhl-historien)

Jag skulle inte tro det va?

Permalänk
Medlem

Du kan använda citat också =D

Hehe ne i nhl-historien kan vara en liten överdrigt, men under min nhl-historia då. Inte många som kan mäta sig. Kom ihåg att det var sånt jäkla liv för att han tacklade in en liten svensk i sargen för ett antal år sedan, och när han tacklade in Jagr så var det vårdslöst. Tss det är så man spelar hockey, och de var ingenting jämfört med var han gör en vanlig nhl-match.

Permalänk
Medlem

Kan ändå hålla med om att han är rätt hård

Permalänk
Medlem

Tippar på att Kanada vinner mot Ryssland i finalen

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Det jag verkligen inte gillar med Sverige är alla partiska kommentatorer som just langar bortförklaringar hela tiden, domarn hit o felaktiga utvisningar dit. Som med Murray han blev hyllad för sin tackling, medan förra gången det begav sig fick Sverige en tackling från en i Kanada och då var det minsann avstängning resten av livet. Jag HATAR sånt. Det är så äckligt fult att inte rapportera konsekvent, inget fel med att heja på Sverige om man nu gör det men då ska de fan inte ljuga i tv.

Visst klagas det felaktigt på domaren (precis som i alla andra sporter) men en del kritik är fullständigt berättigad, man kan inte precis hylla domaren om denna missar uppenbara saker.
Sen är det verkligen natt och dag mellan Murrays tackling och den som Rob Niedermayer utdelade på Forsberg, även om Murray kanske borde haft en utvisning så var matchstraff väldigt hårt dömt.

Hur många gånger jag än ser denna har jag ännu inte sett hur man kan försöka framställa att det var en tackling bakifrån.
Murray tog två skär mot en presumtiv puckmottagare och tacklade axel mot axel, ryssen däckade då han inte hade huvudet med i spelet.
Däremot var Neidermeyers tackling inte bara betydligt fulare utan direkt livsfarlig, tacklingar bakifrån mot sarg ska rendera rejält kännbara straff (oavsett vem som delar ut dessa).

Av exakt samma skäl borde Dustin Brown IMO fått matchstraff efter första mötet mellan Fin - USA, checking to the head mot sargen med rejäl fart är långt ifrån oskyldigt och ska dömas hårare än 2+10.
Sen har vi ju Mika Hanullas crosschecking mot Crosby vilket inte försvarades ur ett svenskt perspektiv, så att dom konsekvent klagar på alla utom svenskarna stämmer inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Douglas Murrey är en fysiskt bra spelare, han är som sagt dock för långsam och togs endast upp i NHL pga att han ska irritera och tackla sönder motståndarnas stjärnor.
Är det bara jag, eller känns det inte som han är lite...efter.

Det är nog bara du, jag skulle säga att fördomar om hockeyspelare i allmänhet och tuffa backar i synnerhet ger dig och andra detta (ofta felaktiga) intryck.
Jag skulle snarare likna honom vid en skådis i stil med Dolph Lundgren, han blir ofta typecastad som rysk torped med mycket muskler men sällan mycket hjärna.

I verkliga livet vet vi dock att gamle gode Dolph har betydligt mer innanför pannbenet än många av sina kollegor, man går inte löjligt dryga utbildningar på KTH och MIT om man är IQ-fiskmås...
Kollar man Murray så har han en examen i ekonomi och redan nu är företagsam utanför isen, något många av hans kollegor inte är.
Så att han skulle vara lite efter kan jag inte hålla med om, snarare att hans typ av spelstil och fördomar skapar denna bild.
Precis som när domaren inte ens ville kolla på videodomarens material vid Holmströms mål i gårdagsnattens möte mellan Detroit och Dallas, eftersom Holmström vanligtvis är och irriterar runt och i målvaktens zon så dömdes målet (felaktigt) bort pga. hans roll och rykte på isen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

1. Sverige
2. Ryssland
3. Kanada
4. Finland

Sätter tuggummit jag har i käften på det. ni betalar frakt (brev)

Permalänk
Medlem

Kommer bli en grymt tuff match ikväll, jag hoppas som fn på Sverige men risken att Kanada vinner är mycket stor. Så dessvärre TROR jag att Sverige spelar om brons imorrn och vinner, men hoppas på vinst ikväll istället givetvis. Utan vår målis hade vi inte ens kommit såhär långt och med lite tur kan det gå längre!

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinite Wisdom
Visst klagas det felaktigt på domaren (precis som i alla andra sporter) men en del kritik är fullständigt berättigad, man kan inte precis hylla domaren om denna missar uppenbara saker.
Sen är det verkligen natt och dag mellan Murrays tackling och den som Rob Niedermayer utdelade på Forsberg, även om Murray kanske borde haft en utvisning så var matchstraff väldigt hårt dömt.

Hur många gånger jag än ser denna har jag ännu inte sett hur man kan försöka framställa att det var en tackling bakifrån.
Murray tog två skär mot en presumtiv puckmottagare och tacklade axel mot axel, ryssen däckade då han inte hade huvudet med i spelet.
Däremot var Neidermeyers tackling inte bara betydligt fulare utan direkt livsfarlig, tacklingar bakifrån mot sarg ska rendera rejält kännbara straff (oavsett vem som delar ut dessa).

Av exakt samma skäl borde Dustin Brown IMO fått matchstraff efter första mötet mellan Fin - USA, checking to the head mot sargen med rejäl fart är långt ifrån oskyldigt och ska dömas hårare än 2+10.
Sen har vi ju Mika Hanullas crosschecking mot Crosby vilket inte försvarades ur ett svenskt perspektiv, så att dom konsekvent klagar på alla utom svenskarna stämmer inte.

Det är nog bara du, jag skulle säga att fördomar om hockeyspelare i allmänhet och tuffa backar i synnerhet ger dig och andra detta (ofta felaktiga) intryck.
Jag skulle snarare likna honom vid en skådis i stil med Dolph Lundgren, han blir ofta typecastad som rysk torped med mycket muskler men sällan mycket hjärna.

I verkliga livet vet vi dock att gamle gode Dolph har betydligt mer innanför pannbenet än många av sina kollegor, man går inte löjligt dryga utbildningar på KTH och MIT om man är IQ-fiskmås...
Kollar man Murray så har han en examen i ekonomi och redan nu är företagsam utanför isen, något många av hans kollegor inte är.
Så att han skulle vara lite efter kan jag inte hålla med om, snarare att hans typ av spelstil och fördomar skapar denna bild.
Precis som när domaren inte ens ville kolla på videodomarens material vid Holmströms mål i gårdagsnattens möte mellan Detroit och Dallas, eftersom Holmström vanligtvis är och irriterar runt och i målvaktens zon så dömdes målet (felaktigt) bort pga. hans roll och rykte på isen.

Du har rätt i mkt av det du säger. Klart att de säger rätt saker med jämna mellanrum och att de kan mkt om ishockey är bortom tvivel. Men det är inget snack om saken att de är för partiska, sedan inte sagt att alla andra kommentatorer inte är det - bara det att jag klarar inte av det, jag skäms när de rapporterar som de gör.
Ta exemeplvis senaste gången Wikegård kommenterade Sveriges matcher, han ljuger hela Sverige i ansiktet varje gång han säger ngt.
Jag menar alltså bara att de har rätt i många saker, men de vänder alltid kappan efter vinden, och de är alltid mkt favoriserande mot Sveriges lag och är aldrig konsekventa i sitt rapporterande vilket är grymt synd, då det skapar en illusion om att alla är emot Sverige vilket verkligen inte är fallet.

Jag menar inte att han är korkad eller något sånt. Jag menar bara att han verkar väldigt seg i sina kommentarer, som att han övertänker varje svar för att alltid säga de "Hårdaste" svaren. Hans intervjuer gör dock Henrik Larssons alla svar till rena anslagstavlan hos intresseklubben.
Sen tror han att han är tuffare än vad han är, han är en stor back i nhl, men det finns en anledning till att Boork och de andra gubbarna aldrig hört talas om honom och varför han inte varit med tidigare, jo nämligen att han må vara en helt okej spelare men någon stor backstjärna det är han inte.

Permalänk
Medlem

Murray är bara ovan att bli bli interjuvad på svenska hörde jag nånstans.

Permalänk
Medlem

USCH Ryssland spelar bra, klapp klapp hockey när de gör mål

Edit: ja då var det kört, fasen också att de aldrig kan få igång sitt spel