Permalänk
Medlem

Navigera i BIOS

Hej,

Har haft ett lite udda problem och sökt på diverse sidor utan att hitta nått.

Problemet:
När jag ska navigera i Bios och trycker ner t.ex. uppåt pilen hoppar markören ett flertal steg istället för 1. Ex: Jag trycker ner för att gå neråt i menyn, hoppar den 10 eller mer steg neråt. Så jag kan bara välja mellan det översta eller understa alternativet.

Mer om Problemet:
Detta händer på alla knappar och vilka menyer jag en går in på vid uppstart.
Men när jag kommer in på Windows så funkar allting helt utmärkt.
Så problemet finns endast vid uppstart d.v.s. BIOS, boot menyn,
"felsäkertläge menyn" osv.

Detta finner jag enormt irriterande och jobbigt.

Hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara inställningar för tangentrepetition i bios som strular, och kanske är för snabbt inställda?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tror inte det. Eftersom i windows händer detta aldrig och om jag bara nudar knappen eller håller in den i 1/10 dels sekund så uppstår det.

Dessutom tar det kanske 1 sekund innan upprepningarna kommer, dvs, dom kommer inte direkt efter knapptrycket.

Har installerat om Xp ett flertal gånger, men problemet kvarstår. Det verkar sitta i BIOS inställningra.
Kanske borde uppdatera det? Men har ingen aning om hur.

Har t.o.m. bytt hårddisk och provat med andra olika tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

Nollställt bios? De inställningarna jag skriver om ligger i biosen och inte i Windows, titta lite i din manual så ser du säkert vilka jag menar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tror det beror på ett USB tangent bord.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Tror det beror på ett USB tangent bord.

Jag har inga problem med mitt G11 i bios så jag tror inte att det är det som är problemet tyvärr, det hade ju iof varit lätt att konstatera, om han hade ett "vanligt" tangentbord ps2

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tja en del moderkort ignorerar att funka till bios framför allt trådlösa.
Mitt gamla Asrock dual vsta bla.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Nollställt bios? De inställningarna jag skriver om ligger i biosen och inte i Windows, titta lite i din manual så ser du säkert vilka jag menar

Om du inte hittar var man nollställer bios så ta ut det runda platta batteriet en stund (finns bara en) och sätt tillbaka det. Gå sedan in i bios och glöm inte att spara när du är klar.