Månadens datorsystem maj

Permalänk
Melding Plague

Månadens datorsystem maj

Sommaren börjar göra sig påmind på allvar, och med det följer semestertider för de allra flesta. Vad passar då bättre än att lägga en gnutta ledighet på att uppgradera datorn där hemma? SweClockers experter ger hjälp på traven med månadens datorsystem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ungefär samma som aprils datorsystem eller?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Inget som har kommit ut på marknaden som är värt att ändra.

Permalänk

Stämmer väl rätt bra men jag skulle ändrat datorlådan till Cosmos 1000. Det är ändå en bättre låda i nästan alla avseenden.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

släng in lite kring utrustning till nästa månads stystem t.ex. tangentbord mus och skärm, ljudkort skulle också vara intressant
keep up the good work

Visa signatur

innocence proves nothing

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forss
Inget som har kommit ut på marknaden som är värt att ändra.

Byt disken:
Western Digital Caviar XL WD6400AAKS 640GB 7200rpm 16MB SATAII
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WD6400AA...

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem

Inga jättespännande ändringar, att rekommendera datorchassi är nog det svåraste, eftersom alla värderar funktion/utseende/ljudnivå olika. Själv hade jag tagit Lian Li PC7-A

Permalänk
Medlem

RAM-minnet?

Om man väljer en processor för att ev. kunna överklocka finns det andra minnen som har större överklockningspotential:

Exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125071

Alltså ca 1080:- för 4x1GB eller ca 1180:- för 2x2GB och då får man värsta "överklockarminnena", DET är enligt mig iaf mycket prisvärt.

Väljer man dessa minnen ska man nog också överväga att välja det något dyrare DS5-moderkortet från Gigabyte eftersom detta då stöder dessa 1066MHz moduler "out-of-the-box".

Det är kul att ni börjat med "månadens datorsystem", kul läsning och nyttigt att få reda på vad man får för pengarna idag!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Stämmer väl rätt bra men jag skulle ändrat datorlådan till Cosmos 1000. Det är ändå en bättre låda i nästan alla avseenden.

Absolut inte.

Ni har lagt till kylpasta o en dvd-brännare sen sist eller? Hårddisken gör ni nog ett bra val om ni bytar till en Samsung HD753LJ - mycket billigare, tystare och presterar lika bra. Annars finns HD103UJ, den är tystare, bra mycket snabbare än samtliga hårddiskar och billigare i pris per gb.

http://www.tomshardware.com/charts/3-5-hard-drive-charts/file...

Kolla alla tester där.

Samsung 500,750,1000gb
Seagate 500,750, 1000gb
Western 500,750, 1000gb

Finns med i länken.

Edit: Sen ska Samsungs 203 serie vara de bästa brännarna, kan se om jag hittar recensioner.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Avstängd

tycker processorvalet var konstigt.

dom tänker mycket på överklockning, så borde inte en 8200 varit et bättre val, spara några hundralappar som man kan läga på kylning.

Tror själv att detta skulle vara mer prisvärt

Eller

8400 e kanske mer överklockningstålig än 8200??

Permalänk
Medlem

Hmm, jag skulle vilja se ett AMD "Spider" system, det verkar även det ett intressant val... Men visst, Sweclockers har gjort det igen, ett billigt gaming system som ändå håller en bra standard!

Over and out
//Cru|zad3r

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Byt disken:
Western Digital Caviar XL WD6400AAKS 640GB 7200rpm 16MB SATAII
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WD6400AA...

Samsung. <3

Blir nog att inhandla 750gigaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
tycker processorvalet var konstigt.

dom tänker mycket på överklockning, så borde inte en 8200 varit et bättre val, spara några hundralappar som man kan läga på kylning.

Tror själv att detta skulle vara mer prisvärt

Eller

8400 e kanske mer överklockningstålig än 8200??

De kanske tog pengarna från minnena (som skulle behövts vara bättre med 8200) för att lägga dem på processorn istället.

Som sagt valet av hårddisk var väl kanske inte det bästa även om jag tycker bra om seagate mycket pga. deras 5 års garanti på alla diskar interna och externa.
Samsung F1 är väl ett bättre val för närvarande.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Mjo eller en quad så slipper man köpa ny nästa år. Men men, 2 kärnor funkar väl bra än så länge och alla byter inte så ofta. Jag skulle nog inte ens fundera på annat än quad, möjligen till server bara.

Sugen på en billig server för spel, ventrilo m.m. Har funderat en del på denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337022

Känns dock tveksamt med 1gb, billig iaf Kanske blir AMD istället

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReQuaker
Mjo eller en quad så slipper man köpa ny nästa år. Men men, 2 kärnor funkar väl bra än så länge och alla byter inte så ofta. Jag skulle nog inte ens fundera på annat än quad, möjligen till server bara.

Sugen på en billig server för spel, ventrilo m.m. Har funderat en del på denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337022

Känns dock tveksamt med 1gb, billig iaf Kanske blir AMD istället

Heja AMD =D

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Jag missade Aprils dator config.
Tycker hela artikeln var mycket intressant och jag vart lite sugen på en SATA brännare själv nu när jag snart skall dra om och byta vatten pump i min dator.

Angående grafikortet är det nån speciell skillnad mellan 8800GT 512MB och 8800GTS 512MB? Eller är det att GTS 512MB är baserat på G92 och det är inte GT 512MB?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Bara jag som tror att datorer säljer sämre på sommaren :D?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Absolut inte.

Ni har lagt till kylpasta o en dvd-brännare sen sist eller? Hårddisken gör ni nog ett bra val om ni bytar till en Samsung HD753LJ - mycket billigare, tystare och presterar lika bra. Annars finns HD103UJ, den är tystare, bra mycket snabbare än samtliga hårddiskar och billigare i pris per gb.

http://www.tomshardware.com/charts/3-5-hard-drive-charts/file...

Kolla alla tester där.

Samsung 500,750,1000gb
Seagate 500,750, 1000gb
Western 500,750, 1000gb

Finns med i länken.

Edit: Sen ska Samsungs 203 serie vara de bästa brännarna, kan se om jag hittar recensioner.

Hehe ni?
Jag jobbar inte på Sweclockers.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt!

Väldigt trevligt med ett sådant intiativ att utse datorpaket.

Jag skulle nog själv satsat på quad core!

Synd att AMD Phenomen inte presterar i tester för jag gillar AMD.

Permalänk
Medlem

Har liksom ett par redan nämnt bara en invändning och det är disken, visst lämnar Seagate längre garanti men köper man i övrigt tysta delar så sabbar man allt med den disken, dessutom är inte Seagates diskar så pålitliga som de en gång varit så en billigare och tystare disk från WD eller Samsung duger lika bra. Dessutom gör ju garantin bara att det blir billigare ifall disken går sönder, all förlorad data är förlorad för alltid så den största skadan kan man ju ändå inte åtgärda.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Jag missade Aprils dator config.
Tycker hela artikeln var mycket intressant och jag vart lite sugen på en SATA brännare själv nu när jag snart skall dra om och byta vatten pump i min dator.

Angående grafikortet är det nån speciell skillnad mellan 8800GT 512MB och 8800GTS 512MB? Eller är det att GTS 512MB är baserat på G92 och det är inte GT 512MB?

Båda är baserade på G92, 8800GTS presterar runt 20% bättre och har en bättre kylare i original (som transporterar ut den varma luften ur chassit).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Har liksom ett par redan nämnt bara en invändning och det är disken, visst lämnar Seagate längre garanti men köper man i övrigt tysta delar så sabbar man allt med den disken, dessutom är inte Seagates diskar så pålitliga som de en gång varit så en billigare och tystare disk från WD eller Samsung duger lika bra. Dessutom gör ju garantin bara att det blir billigare ifall disken går sönder, all förlorad data är förlorad för alltid så den största skadan kan man ju ändå inte åtgärda.

som om man inte hört att samsungs hårddiskar har minst sagt diskutabel kvalité, jag kan inte avgöra huruvida seagate har blivit sämre men jag äger och har ägt åtskilliga seagate diskar genom tiderna och har ALDRIG (peppar peppar) haft något problem.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

En reflektion till redaktionen:
Varför inte ha olika prisklasser olika månader? Denna månad är ju i stort sett samma som månaden innan. I stället skulle ni kuna ha budjetsystem vissa månader och hi-end-system andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
En reflektion till redaktionen:
Varför inte ha olika prisklasser olika månader? Denna månad är ju i stort sett samma som månaden innan. I stället skulle ni kuna ha budjetsystem vissa månader och hi-end-system andra.

BRA förslag, det skulle ju göra det lite mer spännande och kanske en HTPC build med?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Liknar det datorpaket jag just beställt själv, förutom att jag valt en ultra120 kylare istället och WD's 640gb SE16 diskar. Tyvärr är p182 slut hos de större affärerna så det är det man väntar på just nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forss
Samsung. <3

Blir nog att inhandla 750gigaren.

Om du skall ha samsung så är det den på 1 TB som gäller, den är riktigt snabb men dyr

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
BRA förslag, det skulle ju göra det lite mer spännande och kanske en HTPC build med?

+1 på den!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Om du skall ha samsung så är det den på 1 TB som gäller, den är riktigt snabb men dyr

Dyr? =/

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=206256

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Keep the good work up!

Visa signatur

"I never saw a wild thing sorry for itself. A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself."

Permalänk
Skäggig legend

typ samma som förra? oO

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 