AMD i kris – kan delas i två

Permalänk
Melding Plague

AMD i kris – kan delas i två

Processortillverkaren AMD köpte år 2006 grafikkortstillverkaren ATI. För att ha råd med affären var AMD tvungen att ta stora lån, och idag är deras ekonomi allt annat än god. Både grafikkort- och processoravdelningarna inom företaget går med förlust.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite aftonbladet över rubriken?

Det är väl fortfarande samma företag bara att de sätter upp en avskärmningsvägg mellan forskning / produktion.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att det kommer fixa sig. Tycker synd om AMD

Permalänk

Intressant, detta är viseligen väldigt vaga rykten på ett forum detta grundar sig på.
men om det skulle bli en uppdelning så är det en verkligen "fin" manöver från AMD, lasta av de mesta av skulderna, investeringsbehovet och åtaganderna gentemot Tyskland på ett av företagen och behålla utvecklingen separat i det andra där man förhoppningsvis har resurserna att fortsätta verksamheten.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Hoppas det fixar sig.. Nvidia och Intel måste ha motstånd, annars kommer det aldrig att funka.

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Medlem

Mmm, skulle vara riktigt illa om AMD/ATI går under

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfN
Hoppas det fixar sig.. Nvidia och Intel måste ha motstånd, annars kommer det aldrig att funka.

nope...skulle bli ett helvete för oss konsumenter.....även om jag älskar Intel och nVidia så måste jag endå hoppas på att Amd klarar sig.:P

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Mmm, skulle vara riktigt illa om AMD/ATI går under

//Gorian

Ja priserna skulle ju inte gå ner direkt.

Permalänk

Att köpa ATI var ett misstag av AMD, men det är lätt att vara efterklok.

Permalänk
Medlem

låter som en bra ide... men men som dom sa bara rykten

Visa signatur

As a famous actor once said: ‘There can be only one…’

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD är världens näst största tillverkare av processorer, och den tredje största tillverkaren av grafikkort.

Tredje störst!? Vilket två är större? Nvidia och ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrispy
Tredje störst!? Vilket två är större? Nvidia och ...

Intel.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrispy
Tredje störst!? Vilket två är större? Nvidia och ...

*

Intel är störst, nvidia tvåa

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Borde inte AMD kunna hyra ut produktionskapacitet i sina fabriker precis som TSCM och UMC, för i nuvarande situation borde väl inte AMD fylla sin egen produktionskapacitet?
Och hade inte ATI några egna produktionsanläggningar, som ju iom köpet borde blivit AMD:s?

Om de nu ska omstrukturera igen (lagom till de har integrerat ATI) så kommer väl det betyda att det fortsätter med minusresultat ett tag till (brukar kosta pengar att omstrukturera).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

jag tycker det var tuft av AMD att köpa upp ATI.
Hoppas dom klarar sig. Anta vilken monopol det skulle bli om AMD skulle gå under.

Visa signatur

AMD | AMD Phenom 9750 2.4GHz | GA-MA790FX-DS5 | OCZ DDR2 PC6400 cl3 ed. 2048MB | 3870x2 1GB GDDR3 | 500gbx3 hd

Permalänk
Avstängd

Jo men dom har la i alla fall haft några år på sej att släppa nåncpu som kan mäta sej med intels budget cpus?... skulle gärna byta till amd om dom kom med en vettig cpu nån gång... släpper ju rent blajj bara!

Permalänk

Nu kanske folk som är sådana experter i detta forum förstå eller få ett finger om att AMD kanske inte har det så bra, förmodligen sämre än vad en del tror här inne. Sedan detta med att "AMD vet vad de sysslar med och tror ni inte det finns X och Y som tänker på A och O"- bla bla. Det är bara och ge sig. Folk som sitter hos AMD, Intel, Nvidia och så vidare är människor liksom vi andra och det är svårt att förutse vad som kommer att hända i framtiden och om diverse projekt kommer att slå eller inte. Så länge man har konkurrens finns det inget som säkerhet. Med andra ord vill jag att ni som tror sig veta så mycket om att AMD som företag aldrig kommer gå under, de vet vad de gör, har vart där tidigare and so on bör tänka om två gånger. Det är fullt möjligt att de separerar produktion från utveckling även om ryktena inte skulle betyda någonting än så länge. AMD har det risigt och att påstå något annat är bevis på mindre kompetens.

Hoppas nu AMD lyckas med sina processorer till OEM och RV770/R700 samt Fusion, Spider med mera.

För övrigt tycker jag det är aftonbladet blaska på rubriken. Varför har ni börjat med detta?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

ärligt talat har inte AMD någon dårlig processor, går dock säkert inte mäta i Intels cpu:er. har alltid kört på AMD kommer nog alltid göra det hur än "dåliga" dom blir.
Har ändå inga problem att köra nästan alla spel på max

Visa signatur

AMD | AMD Phenom 9750 2.4GHz | GA-MA790FX-DS5 | OCZ DDR2 PC6400 cl3 ed. 2048MB | 3870x2 1GB GDDR3 | 500gbx3 hd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Jo men dom har la i alla fall haft några år på sej att släppa nåncpu som kan mäta sej med intels budget cpus?... skulle gärna byta till amd om dom kom med en vettig cpu nån gång... släpper ju rent blajj bara!

Du har verkligen ingen koll

En Phenom för 2000kr mäter sig med en Core2Quad i 2000kr-klassen. F.ö så ska du komma ihåg att AMD var kung under en _väldigt_ lång tid med sin Athlon-arkitektur, precis som Intel är kung nu med Core2Duo. Så fungerar det - i vågor. Är långt ifrån otroligt att AMD kommer tillbaka med en ny processortyp som är överlägsen motståndet.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr3dat0r
har alltid kört på AMD kommer nog alltid göra det hur än "dåliga" dom blir.

Nu börjas det igen. Inser du hur inskränkt det där låter?

Permalänk
Medlem

tycker alla ska köpa HD4870 när det kommer och hjälpa AMD

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu börjas det igen. Inser du hur inskränkt det där låter?

Helt klart håller med dej. Men som sagt alla har en åsikt om allt.

Visa signatur

AMD | AMD Phenom 9750 2.4GHz | GA-MA790FX-DS5 | OCZ DDR2 PC6400 cl3 ed. 2048MB | 3870x2 1GB GDDR3 | 500gbx3 hd

Permalänk

Oligopol är dåligt.

Monopol är katastrof.

Stöd AMD.

Jag kommer iallafall personligen att köpa AMD nästa gång jag köper datorprylar.

Permalänk

Det som oroade mig mest med AMD´s köp av Ati var just ekonomin. Det verkar inte helt osannolikt att Ati´s utveckling av ny teknik blivit lidande på grund av bekymmerna. Det kommer att bli otroligt svårt för AMD att vända siffrorna med det priskrig som råder både på Grafikkorts- och processormarknaden.

Amd´s enda vapen är just nu pressade priser och det håller inte i längden. Jag hoppas verkligen att de härdar ut tills lanseringen av nästa tekniker. En framgång med 4000-serien vore ett bra steg på vägen i alla fall.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Jag hoppas verkligen att AMD kommer ha en lång framtid framför sig Jag har haft antal AMD:er, har nu 3 st hemma och de tuffar på bra. En Athlon 64 3000+ och 2st Athlon XP (1,25GHz & 2.2 GHz) som inte används så ofta. Min Athlon 64 3000+ köpte jag är P4:an hade sina "Glory Days" för några år sen, oeffektivare CPU än P4:an har jag aldrig stött på.

Nu kör jag både Intel E2140 och AMD64 3000+ i mina 2st vardagsdatorer, även fast den billiga Intel-CPU:n är betydligt snabbare än den gamla AMD:n så har jag aldrig upplevt AMD:n som seg.

AMD, Go for the wind!

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr3dat0r
Helt klart håller med dej. Men som sagt alla har en åsikt om allt.

Låter lite som att även om du egentligen tycker om smala kvinnor så skall du ta de tjockaste du hittar bara för-att oavsett hur smala och fina de andra tjejerna är.

Men du har helt rätt. Alla har vi en åsikt om allt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Stort misstag att köpa ATI - dessutom för lånade pengar. Nu är AMD illa ute.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nu kanske folk som är sådana experter i detta forum förstå eller få ett finger om att AMD kanske inte har det så bra, förmodligen sämre än vad en del tror här inne. Sedan detta med att "AMD vet vad de sysslar med och tror ni inte det finns X och Y som tänker på A och O"- bla bla. Det är bara och ge sig. Folk som sitter hos AMD, Intel, Nvidia och så vidare är människor liksom vi andra och det är svårt att förutse vad som kommer att hända i framtiden och om diverse projekt kommer att slå eller inte. Så länge man har konkurrens finns det inget som säkerhet. Med andra ord vill jag att ni som tror sig veta så mycket om att AMD som företag aldrig kommer gå under, de vet vad de gör, har vart där tidigare and so on bör tänka om två gånger. Det är fullt möjligt att de separerar produktion från utveckling även om ryktena inte skulle betyda någonting än så länge. AMD har det risigt och att påstå något annat är bevis på mindre kompetens.

Hoppas nu AMD lyckas med sina processorer till OEM och RV770/R700 samt Fusion, Spider med mera.

För övrigt tycker jag det är aftonbladet blaska på rubriken. Varför har ni börjat med detta?

Albin säger bara en sak om det där du skrev. W O R D WORD!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
tycker alla ska köpa HD4870 när det kommer och hjälpa AMD

Yeah. Fler borde köpa AMD/Ati-baserade grafikkort. Jag är väldigt nöjd med mitt HD3850; svalt och stabilt. Givetvis är det stora skillnader mellan modeller. Men vad jag vill säga är att AMD/Ati finns som ett väldigt bra alternativ. Man får oftast vad man betalar så de är lika bra att ge pengarna till den som behöver de mest

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Mmm, skulle vara riktigt illa om AMD/ATI går under

//Gorian

Hell.... vad alla ojar sej .... om att amd ska gå under osv

Detta är bara en naturlig utveckling

Gissar någon mer än jag att det luktar outsourcing <---- eller hur det nu stavas =)....... ett sätt att stå för utveckling och teknologi och låta alla andra "buda" på rätten att få tillverka deras produkter, med andra ord ... dom kommer sälja av tillverkningen! precis som i flyg branchen ! motor tillverkarna lägger ut tillverkningen/montering/underhåll osv. även en del av utvecklingen men äger ändå motorn och tjänar den stora pengen när motorn till slut sitter på vingen .... bara en gissning iofs.

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"