Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Jag har på en månad sålt 17 datorer för sammanlagt ca. 200 000 kronor. Jag har tjänat ca. 30 000 kronor och inga kunder har haft problem med datorerna.

30 000 per månad samtidigt som jag går i skolan är väl godkänt?

Permalänk
Medlem

Sätt ihop lite mediacenters med olika confar, sen hade jag skippat första sidan & låtit folket komma rakt in i shoppen istället, inte för att vara taskig men första sidan såg lite väl tråkig ut medans shoppen ser proffsigare ut.

Priser spelar mindre roll om supporten och personalen är bra, så du behöver inte ha lägst priser i landet för att hålla butiken vid liv.

Tycker personligen det är strongt & väldigt driftigt gjort av en 16åring, själv är jag 32 och inte vågat öppna något eget ännu

Önskar all lycka för dig i framtiden.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog snabbast möjligt försöka få ett kontrakt med en grossist där ma kan köpa delar och komponenter för att sedan bygga ihop och sälja paket. Dels kan du konkurrera på ett annat sätt än om du köper delar som "slutkund" hos en datorbutik. Sedan är ett tips att nu i början vara sparsam med pengarna som räknas till vinst. Men helst göra lite nya investeringar innan skatten ska dras. Kommer inte ihåg riktigt vilka regler som gäller där men om jag inte minns fel så kan man investera "vinsten" och slippa skatta för allt. Värt att kolla upp med t.ex. revisor.

Sedan som de andra sagt angående "höga" priser på paketen så är det så att många kan tänka sig betala ett par hundra extra för att slippa bygga eget. Jag byggde alltid eget förr men har numera p.g.a. tidsbrist börjat köpa mer och mer färdiga lösningar. Jag ser det som så att min tid för att bygga och ev. felsöka (värsta fall, reklamera) inte är befogad då jag har nog mycket att göra vad det gäller mitt vanliga jobb och hem. Det är inte roligt att lösa ett problem på arbetstid för att sedan komma hem och spendera ännu mer tid på att fixa ens nyköpta prylar.

Sen en sak till. Expandera inte utan att du hinner stanna upp och fundera, tänka efter och reflektera. Många nystartade företag idag börjar med en bra idé, ibland fantastisk, men glömmer att reflektera över situationer/problem och kursar till slut.

Jag läste även ditt Köpvillkor och fann "På produkter andra än datorer ger vi ingen garanti. Om du får problem med t.ex. en bildskärm ska du kontakta tillverkaren som vanligtvis ger minst ett års garanti.". Om jag inte missminner mig här också har säljaren enligt lag en skyldighet att hantera garanti på de produkter denne säljer. Fungerar inte varan tillfredställande som kunden önskat så har försäljaren skyldighet att åtgärda felet, byta ut varan eller göra ett återköp om felet uppkom inom den lagstadgade garanti-tiden. Det är sedan försäljarens ansvar att kontakta leverantör eller tillverkare för reklamation av varan. Notera dock att jag även här är osäker på vilka villkor och lagar som gäller.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
Sätt ihop lite mediacenters med olika confar, sen hade jag skippat första sidan & låtit folket komma rakt in i shoppen istället, inte för att vara taskig men första sidan såg lite väl tråkig ut medans shoppen ser proffsigare ut.

Priser spelar mindre roll om supporten och personalen är bra, så du behöver inte ha lägst priser i landet för att hålla butiken vid liv.

Tycker personligen det är strongt & väldigt driftigt gjort av en 16åring, själv är jag 32 och inte vågat öppna något eget ännu

Önskar all lycka för dig i framtiden.

Japp, ska lägga in några HTPC:s.

Anledningen till att det finns en förstasida är att jag inte har en domän till internetbutiken. Jag har ett webbhotell på www.one.com med domänen www.eknefelts.se kopplat till. När man går in på www.eknefelts.se kommer man till index.htm på mitt webhotell. Någon som vet en kod man kan skriva i index.htm som skickar vidare till e-handeln direkt?

Jag vill ha ett webbhotell så att jag kan ha e-postadresser samt lagra backup på. Jag lagrar backup på mitt kundregister, bilder, koder m.m. på webbhotellet.

Permalänk
Medlem

Redirect kod, ändra 0:an till valfritt antal sekunders fördröjning (för exempelvis logga eller dylikt, rekommenderar dock att skippa det).

<meta HTTP-EQUIV="REFRESH" content="0; url=http://www.yourdomain.com/index.html">

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Jag skulle nog snabbast möjligt försöka få ett kontrakt med en grossist där ma kan köpa delar och komponenter för att sedan bygga ihop och sälja paket. Dels kan du konkurrera på ett annat sätt än om du köper delar som "slutkund" hos en datorbutik. Sedan är ett tips att nu i början vara sparsam med pengarna som räknas till vinst. Men helst göra lite nya investeringar innan skatten ska dras. Kommer inte ihåg riktigt vilka regler som gäller där men om jag inte minns fel så kan man investera "vinsten" och slippa skatta för allt. Värt att kolla upp med t.ex. revisor.

Sedan som de andra sagt angående "höga" priser på paketen så är det så att många kan tänka sig betala ett par hundra extra för att slippa bygga eget. Jag byggde alltid eget förr men har numera p.g.a. tidsbrist börjat köpa mer och mer färdiga lösningar. Jag ser det som så att min tid för att bygga och ev. felsöka (värsta fall, reklamera) inte är befogad då jag har nog mycket att göra vad det gäller mitt vanliga jobb och hem. Det är inte roligt att lösa ett problem på arbetstid för att sedan komma hem och spendera ännu mer tid på att fixa ens nyköpta prylar.

Sen en sak till. Expandera inte utan att du hinner stanna upp och fundera, tänka efter och reflektera. Många nystartade företag idag börjar med en bra idé, ibland fantastisk, men glömmer att reflektera över situationer/problem och kursar till slut.

Jag läste även ditt Köpvillkor och fann "På produkter andra än datorer ger vi ingen garanti. Om du får problem med t.ex. en bildskärm ska du kontakta tillverkaren som vanligtvis ger minst ett års garanti.". Om jag inte missminner mig här också har säljaren enligt lag en skyldighet att hantera garanti på de produkter denne säljer. Fungerar inte varan tillfredställande som kunden önskat så har försäljaren skyldighet att åtgärda felet, byta ut varan eller göra ett återköp om felet uppkom inom den lagstadgade garanti-tiden. Det är sedan försäljarens ansvar att kontakta leverantör eller tillverkare för reklamation av varan. Notera dock att jag även här är osäker på vilka villkor och lagar som gäller.

Tack för alla tips. Som sagt så har jag redan kontaktat tre grossister och väntar på svar. Du har rätt i att om man handlar upp all vinst slipper man skatta. Det är precis vad jag tänker göra innnan deklarationen. Kanske får ihop tillräckligt för att köpa en tomt och bygga ett litet hus på.

Du har rätt i att jag inte bör expandera för mycket, men nu är det snart sommarlov och jag kan ägna mig åt företaget 7 dagar i veckan, 24 timmar per dygn (exkl. sömn).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
Redirect kod, ändra 0:an till valfritt antal sekunders fördröjning (för exempelvis logga eller dylikt, rekommenderar dock att skippa det).

<meta HTTP-EQUIV="REFRESH" content="0; url=http://www.yourdomain.com/index.html">

Tack! Det ska ändras på en gång.

EDIT: Fixat! www.eknefelts.se

Jag kan tillägga att alla mina datorer finns på prisjakt, men jag har inte hunnit fylla i all info om dem än.

EDIT:

Någon som känner till en bra och billig grossist? Jag har kontaktat CapTech, Vice Computers och PCB Distribution AB.

Permalänk
Medlem

Jag såg att jag glömde ge dig beröm! Du kommer skaffa dig erfarenheter många drömmer om men aldrig törs skaffa. Var noga med att hela tiden hålla din privatekonomi separerad från företagets. Därför skall du snarast överväga fördelar/nakdelar med att ombilda till aktiebolag. Notera dock att merkostnader kan bli saftiga om man inte gör det mesta själv (vissa saker skall dock granskas/utföras av fackman).

Det är en tuff bransch men det jag märkt av (och personligen värdesätter) är att bra kundtjänst (och helst i regionen) generar mer och framförallt nöjda kunder, oavsett bransch. Om Kalle köper en dator som en månad senare havererar är det dåligt. Men om Kalle får ett trevligt och snabbt bemötande av kundtjänst kommer Kalle ändå med största sannolikhet känna sig nöjd och trygg i sitt köp. Det ordet kommer sprida sig. Alla vet att prylar går sönder eller kan komma feltillverkade ur fabrik oavsett hur proffsig eller seriös ett företag är. Därför är kundtjänst otroligt viktigt, något man hoppas stora bolag en dag ska lära sig. Men för en mindre aktör är det ännu viktigare.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Jag såg att jag glömde ge dig beröm! Du kommer skaffa dig erfarenheter många drömmer om men aldrig törs skaffa. Var noga med att hela tiden hålla din privatekonomi separerad från företagets. Därför skall du snarast överväga fördelar/nakdelar med att ombilda till aktiebolag. Notera dock att merkostnader kan bli saftiga om man inte gör det mesta själv (vissa saker skall dock granskas/utföras av fackman).

Det är en tuff bransch men det jag märkt av (och personligen värdesätter) är att bra kundtjänst (och helst i regionen) generar mer och framförallt nöjda kunder, oavsett bransch. Om Kalle köper en dator som en månad senare havererar är det dåligt. Men om Kalle får ett trevligt och snabbt bemötande av kundtjänst kommer Kalle ändå med största sannolikhet känna sig nöjd och trygg i sitt köp. Det ordet kommer sprida sig. Alla vet att prylar går sönder eller kan komma feltillverkade ur fabrik oavsett hur proffsig eller seriös ett företag är. Därför är kundtjänst otroligt viktigt, något man hoppas stora bolag en dag ska lära sig. Men för en mindre aktör är det ännu viktigare.

Tack! Ja, jag vet att kundtjänst är viktigt och jag ska göra mitt bästa. Angående aktiebolag så tror jag det är lite väl tidigt för mig att skaffa det. Jag har för mig att man behövde ha minst 100 000 kr i aktiekapital då plus att en revisor är obligatoriskt m.m. Det dröjer nog ett tag innan jag ombildar till aktiebolag...

Permalänk
Medlem

Ser väll okej ut, ändra dina fånerier såsom "(fyrkärnig processor, totalt 10.64Ghz)" eftersom det inte är sant, hade jag köpt en dator av dig och inte fått mina 10.64GHz hade jag anmält dig för vilseledande marknadsföring direkt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ser väll okej ut, ändra dina fånerier såsom "(fyrkärnig processor, totalt 10.64Ghz)" eftersom det inte är sant, hade jag köpt en dator av dig och inte fått mina 10.64GHz hade jag anmält dig för vilseledande marknadsföring direkt.

Japp, det ska ändras!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Jag skulle nog snabbast möjligt försöka få ett kontrakt med en grossist där ma kan köpa delar och komponenter för att sedan bygga ihop och sälja paket. Dels kan du konkurrera på ett annat sätt än om du köper delar som "slutkund" hos en datorbutik. .....

Rent spontant så reagerar jag en smula på det där.
Jag handlar en del från en större grossistfirma inom data/radio/tv via en bekant, och kan då inte på allvar påstå att det blir billigare än att ta som "slutkund" via t.ex komplett eller DB.. Många gånger kan det t.om bli en del dyrare via grossisten ifall man nu inte ska ha en hel drös med grejjer som hamnar högt i vikt.
Via grossisten kan jag ta t.ex 50st 19"-skärmar till samma fraktkostnad som 1 hårddisk, så enstaka grejjer lönar sej att ta via slutkundsbutik.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jajuste en till tanke, så här står det på din sida.

"Eknefelts Datorer är ett nystartat företag med visionen att kunderna ska få precis vad de vill ha och inte betala för något de inte behöver. "

Sen kollar man på din arbetsdator extreme

RAM-minne: 4GB PC2-8500 1066Mhz

Liksom, det behövs väll knappast för en arbetsdator. Jag vet nu inte vilken cpu exakt som sitter i men om jag gissar på en Q6700 så har den en 1066MHz QDR buss, då räcker det med 533MHz minnen för att synca cpu med minnen.

Och ändra alla Mhz till MHz så får du ett ännu mer seriöst intryck.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jajuste en till tanke, så här står det på din sida.

"Eknefelts Datorer är ett nystartat företag med visionen att kunderna ska få precis vad de vill ha och inte betala för något de inte behöver. "

Sen kollar man på din arbetsdator extreme

RAM-minne: 4GB PC2-8500 1066Mhz

Liksom, det behövs väll knappast för en arbetsdator. Jag vet nu inte vilken cpu exakt som sitter i men om jag gissar på en Q6700 så har den en 1066MHz QDR buss, då räcker det med 533MHz minnen för att synca cpu med minnen.

Och ändra alla Mhz till MHz så får du ett ännu mer seriöst intryck.

Nej, det är en Q9450 med 1333Mhz FSB. Menar du att det inte skulle vara någon skillnad på 533Mhz minnen och 1066Mhz minnen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Nej, det är en Q9450 med 1333Mhz FSB. Menar du att det inte skulle vara någon skillnad på 533Mhz minnen och 1066Mhz minnen?

Att använda minnen i högre hastighet än systembussen har aldrig gett någon märkbar prestanda för mig.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Att använda snabbare minnen än systembussen har aldrig gett någon märkbar prestanda för mig.

Nej, men systembussen är ju 1333MHz och minnena 1066MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Nej, men systembussen är ju 1333MHz och minnena 1066MHz.

Nja, systembussen är 1333 MHz QDR vilket blir ~667 MHz DDR, så egentligen behövs inte snabbare minnen än 667 MHz.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nja, systembussen är 1333 MHz QDR vilket blir ~667 MHz DDR, så egentligen behövs inte snabbare minnen än 667 MHz.

Jaha, så det är egentligen fullständigt meningslöst att ha snabbare minnen än 667Mhz? För det finns väl inte processorer med högre än 1333? Det låter konstigt och någon annan får gärna bekräfta detta då jag aldrig hört talas om det.

Jag säger inte att jag inte tror dig, men skulle vilja ha det bekräftat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Jaha, så det är egentligen fullständigt meningslöst att ha snabbare minnen än 667Mhz? För det finns väl inte processorer med högre än 1333? Det låter konstigt och någon annan får gärna bekräfta detta då jag aldrig hört talas om det.

Jag säger inte att jag inte tror dig, men skulle vilja ha det bekräftat.

det är sant som (bla bla) skriver, om din(a) processor(er) har en 1333MHz buss behöves inte snabbare minnen än 667MHz, men som standard tycker jag att man skall använda sig av 800Mhz minnen.
men är det ingen skillnad mellan 800 ~ 1066 minnena i pris gör det väl inget att köpa in 1066MHz minnena!

jag tror även att mer folk kommer bekräfta det jag nyss skrev men med en annan formulering!

//korven

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korwish
det är sant som (bla bla) skriver, om din(a) processor(er) har en 1333MHz buss behöves inte snabbare minnen än 667MHz, men som standard tycker jag att man skall använda sig av 800Mhz minnen.
men är det ingen skillnad mellan 800 ~ 1066 minnena i pris gör det väl inget att köpa in 1066MHz minnena!

jag tror även att mer folk kommer bekräfta det jag nyss skrev men med en annan formulering!

//korven

Okej, då vet jag det! Men som du säger så är det ju ingen skillnad i pris ändå...

Permalänk
Medlem

starkt jobbat inte alla 16 åringar som startar eget iaf.. ett tips är att se till så att all bokföring blir korrekt från första början då detta är en vanlig miss många faller på idag... ett tips är dock faktist att prioritera skolan i första hand så du har nåt att falla tillbacka på för skolan kan man endast gå igenom en gång men företag kan man starta flera.. i ett tidigare inlägg skrev du att du skulle spendera pengarna innan deklaration för att slippa frakt då kan ja upplysa dig om att de är väldigt begränsat va du faktist får köpa du kan exempelvis inte köpa en tomt som i ditt exempel pga denna anses vara privat och inte företagets och skatteverket är på som gamar på såna här saker på företag...

angående garantin så kan saker utan problem gå sönder under första året utan att man har gjort något som helst fel exempelvi pga i fabriken kan tillverkaren ha satt ditt någon kondensator som höll dålig kvalite vilket inte visar sig förens efter en massa drifttimmar...

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elyxiator
starkt jobbat inte alla 16 åringar som startar eget iaf.. ett tips är att se till så att all bokföring blir korrekt från första början då detta är en vanlig miss många faller på idag... ett tips är dock faktist att prioritera skolan i första hand så du har nåt att falla tillbacka på för skolan kan man endast gå igenom en gång men företag kan man starta flera..

angående garantin så kan saker utan problem gå sönder under första året utan att man har gjort något som helst fel exempelvi pga i fabriken kan tillverkaren ha satt ditt någon kondensator som höll dålig kvalite vilket inte visar sig förens efter en massa drifttimmar...

Tack! Jag har faktisk varit riktigt noga med att sköta alla bokföring rätt och har precis lämtat in deklarationen för Mars. Min mamma är ekonom, min morfar är sedan 50 år tillbaka egenföretagare (han har sålt mobiltelefoner sedan de kom till Sverige), min farbror är programmerare och egenföretagare han också, så jag har fått mycket hjälp.

Jo, jag ska se till att skolan prioriteras, men jag är väldigt lättlärd. Kan plugga kvällen innan på 20 sidor och kunna allt dagen efter på provet. Ganska praktiskt...

Jag förstår att grejer kan gå sönder, men då får jag helt enkelt fixa det bara. Det är inget som går att undvika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Jaha, så det är egentligen fullständigt meningslöst att ha snabbare minnen än 667Mhz? För det finns väl inte processorer med högre än 1333? Det låter konstigt och någon annan får gärna bekräfta detta då jag aldrig hört talas om det.

Jag säger inte att jag inte tror dig, men skulle vilja ha det bekräftat.

Du kan börja läsa om DDR SDRAM och DDR2 SDRAM, sedan om Quad Data Rate.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Du kan börja läsa om DDR SDRAM och DDR2 SDRAM, sedan om Quad Data Rate.

Tack, ska kolla på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Rent spontant så reagerar jag en smula på det där.
Jag handlar en del från en större grossistfirma inom data/radio/tv via en bekant, och kan då inte på allvar påstå att det blir billigare än att ta som "slutkund" via t.ex komplett eller DB.. Många gånger kan det t.om bli en del dyrare via grossisten ifall man nu inte ska ha en hel drös med grejjer som hamnar högt i vikt.
Via grossisten kan jag ta t.ex 50st 19"-skärmar till samma fraktkostnad som 1 hårddisk, så enstaka grejjer lönar sej att ta via slutkundsbutik.

Givetvis. Många produkter hos Tech till exempel kan man köpa till samma pris eller bättre/lägre från Komplett.se just för att Komplett.se i det fallet köpt in så stora mängder att det tillåter lägre pris ut till kund än vad man skulle få från Tech. Däri ligger väl lite av problematiken för ett nystartat företag, möjligheten att påverka priserna från grossister. Men som det ser ut idag så kan man också vända sig till andra grossister än enbart de i Sverige med tanke på att garantin är, gällande många produkter, lika världen över. Ex. Asus med sin two-year world-wide. Detta medger att man köper in från länder som England, Tyskland eller Frankrike för ett mycket bra pris. Men dock blir frakttiden och vissa ansvarsfrågor lidande. Sedan finns det väl ett maxbelopp, per år, för import varefter om det överstigs så skall säljande företag deklarera moms i det land produkterna importeras till (enligt svensk lag således gällande enbart Sverige). Någon får gärna klargöra hur det ligger till, precis insett att mitt minne är ganska risigt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

"Sätter klisterlapp som hindrar kunden från att öppna och pilla i datorn (En "Warranty void if removed" lapp)"

Så man får inte som kund öppna sin dator utan att bli av med garanti?

Kan du utveckla din tanke bakom detta.

Permalänk
Medlem

Roligt projekt du har gående, det jag skulle vara orolig för är datorer som går sönder, men det har ju redan varit uppe.

Det jag saknar är att få datorerna installerade med någon snäll linux dist, säg ubuntu, hade varit kul att se. Ubuntu 8.04 har ju egentligen allt man behöver som vanlig hemanvändare, om man inte vill spela då.

Visa signatur

Desktop: Q6600@3.2Ghz 1.6GHz FSB | GA-P35-DS4 | XMS2 6400 4096MB | 8800GT | Samsung F1 | Sonata III
HTPC: Asus AT3IonT-I Deluxe | Corsair XMS3 DDR3 2048MB | Corsair Extreme Series X32 32GB | Samsung EcoGreen F2 1.5TB | Fractal Design Array

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av netnop
Roligt projekt du har gående, det jag skulle vara orolig för är datorer som går sönder, men det har ju redan varit uppe.

Det jag saknar är att få datorerna installerade med någon snäll linux dist, säg ubuntu, hade varit kul att se. Ubuntu 8.04 har ju egentligen allt man behöver som vanlig hemanvändare, om man inte vill spela då.

Det är ingen dålig idé och jag ska överväga det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av morango
"Sätter klisterlapp som hindrar kunden från att öppna och pilla i datorn (En "Warranty void if removed" lapp)"

Så man får inte som kund öppna sin dator utan att bli av med garanti?

Kan du utveckla din tanke bakom detta.

Om kunden öppnar chassit, pillar lite och råkar förstöra någonting, ska jag då står för det? Om kunden pillar på någon känslig del utan att vara jordad så att det går sönder, ska jag betala det? Om kunden köper ett nytt grafikkort och installerar, och sedan märker att datorn inte fungerar som den ska, kommer denne gå till mig och be mig fixa det. Tänk om en kund köper en komponent i en annan affär och uppgraderar datorn, och sedan fungerar inte den nya delen och så går kunden till mig? Hur ska jag kunna felanmäla en komponent som inte fanns i datorn när den köptes som jag inte har kvitto på?

Det är inte värt allt jobb, och de flesta som köper en färdigbyggd dator är inte intresserade av att öppna den det närmaste året. Om man vill kunna uppgradera datorn och har de kunskaperna bygger man förmodligen sin dator själv.

Jag har funderat på att börja sälja datorer utan garanti till väldigt bra priser. Skulle det vara populärt tror ni? Kanske sälja alla datorer utan garanti och sedan ha garanti som tillval. Om man då tänker uppgradera datorn kan man köpa en dator utan garanti billigt.

Vad tror ni om det?

EDIT:

Jag kanske skulle skriva om min affärsplan att jag ska sälja datorer utan garanti till mycket bra priser. Det är ju just garantin som gör att jag måste ha vissa priser ifall datorn skulle gå sönder och jag behöver fixa den.

Eller kanske 30 dagars garanti?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Är inte detta snudd på reklam?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Är inte detta snudd på reklam?

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att någon på Sweclockers skulle köpa en dator av mig då 90% av alla medlemmar bygger deras datorer själva. Om jag vill göra reklma finns det bättre platser.

Dessutom skapade jag tråden för att jag behövde hjälp med att komma igång med mitt företag och få tips om hur jag kan bli bättre.

Är datorbutikens tråd "Hjälp oss bli ditt förstahandsval" också reklam?