Permalänk
Medlem

Rekonditionera batteri?

Ok.. Så här är läget.. Mitt batteri är just nu väldigt kasst på min dator.. Ett nytt batteri kostar mer än vad jag är villig att lägga på min dator just nu.. Då är det större chans att jag köper ny dator helt och hållet.

Jag inser att ett batteri som är kasst är och kommer förbli kasst och att jag inte kommer kunna få tillbaks någon riktigt bra nivå på det... Men min fråga är om det på något sätt går att rekonditionera batterin till bärbara? Om det kanske finns något program som drar ur det helt, laddar upp det max osv så att det återfår något av det som är förlorat?

Om inte.. Går det att fysiskt göra detta på något sätt?

Som sagt jag förväntar mig inte ett nytt batteri, men kan jag öka det hela med så lite som 3% så är jag glad.

finns det redskap till linux så är det en fördel, men windows går också bra.
Tack på förhand..

Visa signatur

/ Cyoor

"Make love not war"

Permalänk

Re: Rekonditionera batteri?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyoor

........ Jag inser att ett batteri som är kasst är och kommer förbli kasst och att jag inte kommer kunna få tillbaks någon riktigt bra nivå på det... Men min fråga är om det på något sätt går att rekonditionera batterin till bärbara? Om det kanske finns något program som drar ur det helt, laddar upp det max osv så att det återfår något av det som är förlorat?

Du säger väl lite emot dig själv? i alla fall så om du använder windows så kan du t.ex använda strömsparings program. (iaf i vista). till linux vet jag inte.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Det är inte strömsparningsprogram jag är ute efter.. Jag har redan program för att sänka volt och lite andra grejer för att spara ström så mycket det går.
Det jag vill åt är något sätt att få batteriet att bli bättre.

Hur motsäger jag mig själv?

Visa signatur

/ Cyoor

"Make love not war"

Permalänk
Inaktiv

Du säger att du vet att ett kasst batteri är ett kasst batteri och att du itne kommer att kunna få en bra nivå på det igen. sedan frågar du om man kan rekonditionera batterin till bärbara. du har liksom svarat på din egen fråga redan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyoor
Det är inte strömsparningsprogram jag är ute efter.. Jag har redan program för att sänka volt och lite andra grejer för att spara ström så mycket det går.
Det jag vill åt är något sätt att få batteriet att bli bättre.

Hur motsäger jag mig själv?

Bra fråga, undrar också hur man bäst bevarar sitt batteri i bra skick, tex aldrig ladda ur det helt, inte ladda för länge osv...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mycketbra
Bra fråga, undrar också hur man bäst bevarar sitt batteri i bra skick, tex aldrig ladda ur det helt, inte ladda för länge osv...

Man snarare SKA ladda ur batteriet helt.
Sen ladda fult, sen ladda ur och hålla på så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Du säger att du vet att ett kasst batteri är ett kasst batteri och att du itne kommer att kunna få en bra nivå på det igen. sedan frågar du om man kan rekonditionera batterin till bärbara. du har liksom svarat på din egen fråga redan.

Jag sa att det var kasst, vilket det är och att jag inte förväntar mig att nå någon top nivå igen. MEN.. Jag sa att jag är nöjd om jag kan få åtminstone några % förbättring genom att rekonditionera det. Det är stor skillnad på att förvänta att det blir som nytt igen och att undra om det finns något sätt att förbättra det.

Jag har fått dett gjort på en gammal mobiltelefon (men kommer inte ihåg hur eftersom det var typ 7 år sen) så jag vet att det går på åtminstone vissa typer av batterier.

EDIT:
Efter lite undersökning, så kom jag fram till att det går att rekonditionera NiMH batterier upp till 40% av vad som är förlorat, men att Li-ion batterier är i princip döda när det är slut.
(Vissa andra batterier går tydligen också at rekonditionera beroende på uppbyggnad.)

Så denna tråden är avklarad och kan nu stängas.

Visa signatur

/ Cyoor

"Make love not war"

Permalänk
Medlem

En idé kan ju vara att köpa ett billigt fungerande batteri på blocket eller liknande, och sen försöka öppna upp och "byta" cellerna? Vet inte själv om detta fungerar men kan ju vara värt att kolla upp?

Edit:
http://www.electronics-lab.com/articles/Li_Ion_reconstruct/in...
Något sånt var det jag menade.

Permalänk

HP föreslår 'rekalibrering' av batteriet och om detta kan man läsa på

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericDocument?docname=c0...

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Man snarare SKA ladda ur batteriet helt.
Sen ladda fult, sen ladda ur och hålla på så

Det är precis vad du INTE ska göra med Li-ion batterier som är den vanligaste sorten på bärbara datorer. Däremot är det sant för NiCd och NiMh. Minns jag inte fel så blir ett helt urladdat Li-ion batteri värdelöst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeltand
HP föreslår 'rekalibrering' av batteriet och om detta kan man läsa på

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericDocument?docname=c0...

Det handlar bara om den elektroniska övervakningskretsen på batteriet som säger hur många procent som är kvar. Detta är bra att göra ungefär en gång i månaden, men inte oftare för då tar batteriet i sig skada. Batteriet i sig behöver inte detta, men om mätaren som visar hur många procent som är kvar är felaktig kan datorn t ex stängas av för den tror batteriet är slut när det i själva verket är halvfullt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
http://www.batteryuniversity.com/partone-5A.htm

För att sammanfatta så ska Li-ion vilket är den med god marginal vanligaste typen i dagens bärbara laddas upp ofta. Det bästa är om batteriet befinner sig runt 20-80% av sin kapacitet större delen av tiden. De ska inte heller förvaras i solen/värme eller sitta i datorn när den körs på nätspänning under längre perioder.

Att batteriet åldras över längre tid går helt enkelt inte att komma över, det inträffar även om det bara ligger på lager och inte används, delvis på grund av att de laddas ur ändå. Detta är speciellt illa för Li-ion batterier som mår bra av att användas mycket och ofta.