Googles matkostnad, minst 400 miljoner

Permalänk
Medlem

Skulle jobba utan att få betalt där! Seriöst alltså.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vart får dom alla pengar ifrån? :S

Testa och sök på t.ex. "bilverkstad". Notera dem s.k. "sponsrade länkarna" till höger om sökresultaten. Tänk dig sedan att alla dem företagen betalar pengar för att få synas där. Efter det tänker du dig att nästan varje land har egna språk, som ju innebär ännu fler sökord. Tänk dig sedan alla tusentals sökord som det finns, och som företag kan tänkas vilja annonsera på, världen över. Sedan tänker du dig ett stooort berg med pengar.

Sedan behöver du inte tänka mer. Välkommen till Google.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
nåt som svenska arbetsgivare borde ta lärdom av.
Undra hur många som är sjukskrivna där...

Skulle säga att det beror mer på det undermåliga politiska styret som vi haft i allt för många år.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
sen kan du ta bort helger dvs 365/7 * 5 = 260 sen så har ju alla ledigt ca 5 veckor per år (helgerna försvinner såklart) dvs 25 dagar, 235 dagar och 45000

45000/235 = 191 kr per mål

Nu vet jag inte hur mycket semester de anställda på Google får, men standard här i USA är inte 25 dagar per år som i Sverige, utan 10 dagar. Så maten blir lite billigare

Permalänk
Medlem

Google + LTU

Pluggar på LTU och google har, som det stod, precis skaffat sig större lokaler i luleå och jobbar/samarbetar mycket med universitet. Vilket alltid är possitivt!
Iofs så har jag inget med google att göra men ändå

Skulle inte vara helt fel att jobba där! Få förhandla lite med kommunchefen jag kommer få i sommar om liknande lön/vilkor

Visa signatur

Apple: iMac 27" OSX 10.7 (summer 2011), ext.HDD 1TB+2TB, iPad 2 16GB och iPhone 4S 16GB.

Permalänk
Avstängd

Skulle vara intressant och veta vad det kostar att ha sin hemsida på "sponsrade länkar"-platsen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

är ni helt muppade eller?

SPONSRADE LÄNKAR = Google Adword annons, privatpersoner kan köpa det.

Man har en budget per månad, minst 50kr. Sen varje gång någon klickar på linken kostar det 50öre.

Till Adword: http://www.google.se/intl/sv/ads/

Det är inte dyrt, ganska billigt, och google gör INTE deras pengar med det, självklart täcker det mckt. Men ett företag som Google kan bli rikt bara på grund av sitt namn.

Permalänk
Medlem

Faktum är att du som privatperson kan tjäna riktigt bra med pengar på Googles annonsprogram.

Frågan är bara, när tar Google över internet?

Permalänk

191kr per dag för allt utom lunch är helvetes mycket! Själv käkar man frukost för ca 5kr, lunch ca 22kr, middag ca 22kr och smått mellan måltiderna ca 20kr = ca70kr per dag!

Tänk om man kunde få käka för 200kr på en dag! mumms!!!!

Permalänk

Jag såg en dokumentär om Google, och de anställde hade då "fri tid" 20% av arbetsveckan så de flesta jobbade bara 4 dagar i veckan på google.

Permalänk
Medlem

Ok, nu ska man bara snickra ihop en sökmotor.. lal

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nej faktist inte.

Är ju inte så mycket reklam på google (vilket jag är väldigt glad över). Det ändå är ju dom där sponsrade länkarna som man aldrig bryr sig i. Men företagen lägger väl säkert en förmögenhet för att den ska få stå där.

Google har typ 1000st olika tjänster som används av x antal miljoner människor varje dag = x antal annonser som visas, sen får man inte glömma bort att google äger youtube, bara å söka på Google i nyhets arkivet så får du upp ett par länkar om att dom köpt tex youtube, internetföretaget Doubleclick mfl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matjen
Skulle säga att det beror mer på det undermåliga politiska styret som vi haft i allt för många år.....

Nu ska jag inte på några sätt försöka förvandla swec till ett politiskt forum, men tycker du verkligen att det är bättre att TVINGA folk att arbeta, än att få dom att VILJA arbeta? Människosynen hos vissa.... Ser du inte hur många som efter att ha läst den här tråden har LUST att jobba där? Inte för att de blir tvingade, utan därför att de vill. Visst är det kanske lite lättvindigt att börja jobba på ett företag bara för att de har god mat, men poängen kvarstår.

Tillbaks till ämnet. Antingen har Google helt enkelt ett otroligt lyckad koncept, eller så har de planer på att erövra Internet. Det senare låter kanske lite väl konspiratoriskt dock.

Artikeln i sig är förvisso intressant information i sig, men varför publiceras den på Sweclockers? Det framgår inte av artikeln att SweC varit på studiebesök eller liknande.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att Google expanderar längs en exponentiell kurva varje dag ...
Som övriga konstaterat, skulle lätt jobba där gratis. Fick jag mat och gym, skulle jag vara nöjd som fan. Kan ta det som lön

Tror att Google kommer gå långt. Frågan är bara hur långt. Vi vill inte ha ett nytt Microsoft antar jag

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elde
Nu ska jag inte på några sätt försöka förvandla swec till ett politiskt forum, men tycker du verkligen att det är bättre att TVINGA folk att arbeta, än att få dom att VILJA arbeta? Människosynen hos vissa.... Ser du inte hur många som efter att ha läst den här tråden har LUST att jobba där? Inte för att de blir tvingade, utan därför att de vill. Visst är det kanske lite lättvindigt att börja jobba på ett företag bara för att de har god mat, men poängen kvarstår.

Tillbaks till ämnet. Antingen har Google helt enkelt ett otroligt lyckad koncept, eller så har de planer på att erövra Internet. Det senare låter kanske lite väl konspiratoriskt dock.

Artikeln i sig är förvisso intressant information i sig, men varför publiceras den på Sweclockers? Det framgår inte av artikeln att SweC varit på studiebesök eller liknande.

det är svårare i sverige eftersom förmåner som företag vill bjuda på måste förmånsbeskattas.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
sen kan du ta bort helger dvs 365/7 * 5 = 260 sen så har ju alla ledigt ca 5 veckor per år (helgerna försvinner såklart) dvs 25 dagar, 235 dagar och 45000

45000/235 = 191 kr per mål

Hmm.. och jag som gymmnasie elev får 11kr lunch. Så det som min mat kostar under drygt 3 veckors tid kostar en google anställds måltid(er) under en dag?

Permalänk
Medlem

Själv har jag gratis kaffe och frukt. Det är inte helt fel om man råkar missa en frukost eller behöver något uppfriskande på eftermiddagen.

Permalänk

IT-bubblan sprack visst aldrig hos Google.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Skulle vara intressant och veta vad det kostar att ha sin hemsida på "sponsrade länkar"-platsen.

Google auktionerar ut sökorden så för riktigt populära sökord så får du betala runt $40 för varje gång nån klickar på din länk.

DarKzY 50kr är per dag och inte månad och det är för sökord som ingen annan vill ha.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nej faktist inte.

Är ju inte så mycket reklam på google (vilket jag är väldigt glad över). Det ändå är ju dom där sponsrade länkarna som man aldrig bryr sig i. Men företagen lägger väl säkert en förmögenhet för att den ska få stå där.

På i princip varenda sida jag surfar varje dag dyker det upp google annonser.

Visa signatur
Permalänk

Google FTW!

de har ju tillochmed skapat ett nytt svenskt ord, Googla=söka.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

Wow..bra tanke för en som enbart levt på MC´`D och espresso och Jolt-cola..dags att tänka om..

Visa signatur

Cyberians in the Dark

Permalänk
Medlem

Det är smart att bjuda anställda på mat. Man lär äta samtidigt som sin egen avdelning och vad tror ni den största delen av diskussionerna handlar om? Jobb så klart Man får alltså tillbaka en del av kostnaderna genom att låta de anställda diskutera jobbet med varandra över lunch.

Samma sak gäller ju träning. En tränad person orkar med mer. Allt som Google bjuder på finns där baktanke med och företaget får alltid något tillbaka.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Dom får sina pengar genom annonser på sidan och att företag köper sökord, det blir sjukt mycket pengar, såg någon dokumentär om det och vilka sjuka summor det blir tillsammans..hoho trodde inte att det var på riktigt först

Men dom med annonser på sina sidor kan också tjäna sig en hacka verkar det som, en kille som var med i dokumentären recenserade mobiltelefoner och hade (vad jag kommer ihåg) endast en google annons på sin sida, alltså den diskreta som oftast finns högst upp på vissa sidor, som troligen var anpassad för de som köper mobiltelefoner, han fick pengar varje månad och betalade hyra, mat, prylar, ja allt endast genom pengar från google...en dröm visst men ändå, annonser är värt sjukt mycket pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
191kr per dag för allt utom lunch är helvetes mycket! Själv käkar man frukost för ca 5kr, lunch ca 22kr, middag ca 22kr och smått mellan måltiderna ca 20kr = ca70kr per dag!

Tänk om man kunde få käka för 200kr på en dag! mumms!!!!

Jag kan ju säga att det är långt ifrån vad de flesta käkar ifrån. Frukost kostar oftast någonstans mellan 5-15:-, lunch kostar 55-85:- och middagen varierar, men någonstans mellan 30-100:- skulle jag gissa. Så 90-200:- om dagen är nog ganska vanligt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det är smart att bjuda anställda på mat. Man lär äta samtidigt som sin egen avdelning och vad tror ni den största delen av diskussionerna handlar om? Jobb så klart Man får alltså tillbaka en del av kostnaderna genom att låta de anställda diskutera jobbet med varandra över lunch.

Samma sak gäller ju träning. En tränad person orkar med mer. Allt som Google bjuder på finns där baktanke med och företaget får alltid något tillbaka.

Det är väl självklart att dom får. Ingen som påstått något annat. Men är det fel?

Detta ses ju som exotiskt vilket i mina ögon är sjukt, dom ställen jag varit på som erbjuder gratis frukost och lunch har varit bra mycke bättre på många sätt. Folk är beredda att göra mer för ett företag som bryr sig, och inte bara bryr sig om hur många minuter du jobbar per timme, utan hur du har det dygnet runt.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Det skulle inte sitta fel med ett jobb hos Google

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Ni är för roliga, prisar Google till skyarna sådär. Ja de har lite annorlunda löneförmåner än andra företag, anledningen är att folk generellt sett vill ha högre lön än gratis massage och käk för 200 pix om dagen.

Däremot måste jag erkänna att det vore ruggigt trevligt att helt få bestämma sina arbetsider, 1h flex känns lite svagt i jämförelse

There's no such thing as a free lunch

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Någon som har bilder från insidan av google?

hitta bara dessa

http://www.officesnapshots.com/2008/02/19/google-mountainview...

Precis som inlägget ovan säger så finns det inget som heter gratis... antagligen får de 200kr mindre i lön när de anställs =), istället för 30 000 får de 29800.

Men visst det är ju trevligt att få "gratis" lunch.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Det som skrämmer mig mest är att folk faktiskt klickar på allt skit som dyker upp på hemsidor. Har aldrig klickat på en google-annons och kommer förhoppningsvis inte att behöva göra det heller.
Antar att de flesta är nyfikna idioter som inte har något annat för sig än att slösurfa och cruisa runt på annonser.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig