9600GT-tråden - [ALLT; problem, klock osv]

Permalänk
Medlem

Ja det är ju en teori som kan stämma.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Jag har nu spelat Assassin's Creed en stund med Core och Shader clock på standard och dragit ner Memory clock till 850mhz för att se om det gjorde skillnad, dvs om jag slapp att spelet frös. Spelade typ 10 minuter sen frös det. Fungerade alltså inte... Man skulle ju kunna dra ner det mer och prova, men det ska man ju fan inte behöva. Jag är så arg och frustrerad just nu alltså!

Ringde till datorbutiken, där jag har köpt det, i förmiddags och berättade om problemet. Teknisk support på såna ställen är ju bara värdelösa och har sina standardfraser...."Vad har du för nätagg", "Har du uppdaterat drivrutinerna" osv, sen tar deras expertis slut...!!! Fick rådet att returanmäla, men jag känner att risken är stor att de tar emot det, testar det en stund och tycker sedan att det fungerar, vilket det kanske också gör med en annan setup. Kan det vara så att kortet helt enkelt har kompatibilitetsproblem med vissa moderkort eller något liknande?

Visa signatur

GA-P35-DS4 ll E8400@3,51 Zerotherm Nirvana ll 4096mb Corsair xms2 6400 800mhz cl5 ll Powercolor HD3870 OC 512mb DDR4 ll WD Caviar 660GB 7200rpm

Permalänk
Medlem

Så grafikkortet fryser när det blir för varmt?

Ja, det där lät ju lite knasigt, frysa när det är varmt men jag fattar vad ni menar. Alltså fläkten på mitt gainward bliss går ju ner rejält i varv när windows laddats så det måste ju vara drivrutinen som ställer in någon fläktstyrning. Om denna fläktstyrning är felaktig, alltså den inte varvar upp tillräckligt när minnena börjar gå varma så kanske en drivrutinsuppdatering skulle kunna fixa problemet så att fläkten kör hårdare. Finns det inte program som man själv kan ställa detta i förresten, alltså fläkthastigheten i 3D-läge respektive 2D-läge? Jo, det måste det ju finnas eftersom man kunde köra fläkten på max när man spelade...

För att testa detta finns det något demo som loopar crysis så jag slipper besväret med att spela själv? Spelar som sagt inte så mycket och vet inte om jag har lust att köpa crysis bara för att testa grafikfrysningar. Jag har egentligen tänkt sätta en Accelero S1 på grafikkortet men det är ju bra att testa det ordentligt först innan jag sabbar garantin med att byta kylare.

EDIT: Var det inte något problem med att 9600GT kunde bli automatiskt överklockade med vissa moderkort utan att man visste om det? I mitt moderkortsbios finns något som heter "reliable graphics booster" som jag satt på auto eller turbo (minns inte vilket men jag har valt läget som bör stänga av det). Har också låst PCIe till 100 MHz för att undvika eventuell överklockning den vägen. Kan kanske vara värt att kolla om ni har problem.

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylning i burken?
Vad ligger grafikkortet på för tempraturer ?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebHjo
Jag har nu spelat Assassin's Creed en stund med Core och Shader clock på standard och dragit ner Memory clock till 850mhz för att se om det gjorde skillnad, dvs om jag slapp att spelet frös. Spelade typ 10 minuter sen frös det. Fungerade alltså inte... Man skulle ju kunna dra ner det mer och prova, men det ska man ju fan inte behöva. Jag är så arg och frustrerad just nu alltså!

Ringde till datorbutiken, där jag har köpt det, i förmiddags och berättade om problemet. Teknisk support på såna ställen är ju bara värdelösa och har sina standardfraser...."Vad har du för nätagg", "Har du uppdaterat drivrutinerna" osv, sen tar deras expertis slut...!!! Fick rådet att returanmäla, men jag känner att risken är stor att de tar emot det, testar det en stund och tycker sedan att det fungerar, vilket det kanske också gör med en annan setup. Kan det vara så att kortet helt enkelt har kompatibilitetsproblem med vissa moderkort eller något liknande?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Läs den tråden och se om något som skrivs stämmer in för just dej.
Jag har iaf problem med just svart skärm (no signal) och sen efter några sekunder så börjar ljudet att loopa. Det är väldigt mkt folk som haft samma problem. Enda spelet jag fått just det problemet i är Call of juarez. Å andra sidan så är COD4 det enda spel som jag lirat i princip förutom 20min test av Oblivion. Call of juarez funkar bra om jag klockar ned kortet till 50mhz på resp minne (100mhz) och core.
Demot till Call of juarez funkar dock utan problem i standardfrekvenser. Jag har inte hittat någon lösning och tänker inte leta mer heller.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag har ett http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefor... och jag tycker att det låter lite för mycket i idle! Rivatuner säger någe när man startar det att de inte suportar drivrutinerna. När jag ändrar low level fan controll till 25 % hör jag ingen skillnad, jag kan dock inte ändra fläkthastigheten på 2d läget. Vad ska man göra? Vet någon vad felet är? då jag läst att detta kort ska vara tyst. Annars får man väl skicka tillbaks det och köpa ett Leadtek 8800GT ZL

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk
Medlem

Pie: Du kör säkert senaste ForceWare-drivisarna, precis som jag + de flesta andra. De drivarna är nyare än senaste versionen av RivaTuner och därför står varnar RivaTuner för att de inte "stödjer" drivrutinerna. Det ska ändå inte vara några problem utan ska gå att köra på precis som vanligt. Det kommer också ut en ny version av RivaTuner snart som stöder de senaste drivrutinerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie
När jag ändrar low level fan controll till 25 % hör jag ingen skillnad, jag kan dock inte ändra fläkthastigheten på 2d läget.

Glöm inte att klicka i "verkställ" eller "apply" (beroende på språk) efter att du har ändrat fläkthastigheten i Rivatuner. Jag hör riktigt stor skillnad på om jag kör 25% jämfört med 50%.

Inte ska du behöva byta mot ett Leadtek 8800gt och betala massa extra frakt, tid och krångel.

Hör du ingen skillnad på 50% och 25% så är min gissning att du har något annat som väsnas i burken för det är riktigt stor skillnad!

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razkie
Pie: Du kör säkert senaste ForceWare-drivisarna, precis som jag + de flesta andra. De drivarna är nyare än senaste versionen av RivaTuner och därför står varnar RivaTuner för att de inte "stödjer" drivrutinerna. Det ska ändå inte vara några problem utan ska gå att köra på precis som vanligt. Det kommer också ut en ny version av RivaTuner snart som stöder de senaste drivrutinerna.

Glöm inte att klicka i "verkställ" eller "apply" (beroende på språk) efter att du har ändrat fläkthastigheten i Rivatuner. Jag hör riktigt stor skillnad på om jag kör 25% jämfört med 50%.

Inte ska du behöva byta mot ett Leadtek 8800gt och betala massa extra frakt, tid och krångel.

Hör du ingen skillnad på 50% och 25% så är min gissning att du har något annat som väsnas i burken för det är riktigt stor skillnad!

Vet ej vad den går i orginal, men jag tog på 25 % nu och värkställ men hör ingen skillnad. Den låter ju inte jätte högt, men för mycket för min smak i idle. Blir riktigt trött på detta, vet inte om jag beställer ett annat kort och skickar tillbaks detta. Ska kolla i datorn först.
edit: ja det är grafikkortsfläkten som låter.

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Ska köpa ett gigabyte 9600gt med passiv kylning och har hört att det blir ganska varmt vilket leder till att skärmen "fryser" fast osv.

Men på mitt chassi (Antec Performance TX640B) så har jag plats för en 80mm fläkt ungefär mitt emot grafikkortet... om jag monterar en noctua fläkt där kommer det då kyla ner kortet lite åtminstånde eller är det bara slöseri med pengar?

http://www.antec.com/images/160/TX640B.jpg (Mitt chassi)

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json@Jonas
Hejsan!

Ska köpa ett gigabyte 9600gt med passiv kylning och har hört att det blir ganska varmt vilket leder till att skärmen "fryser" fast osv.

Men på mitt chassi (Antec Performance TX640B) så har jag plats för en 80mm fläkt ungefär mitt emot grafikkortet... om jag monterar en noctua fläkt där kommer det då kyla ner kortet lite åtminstånde eller är det bara slöseri med pengar?

http://www.antec.com/images/160/TX640B.jpg (Mitt chassi)

Jag kan säga dig såhär: Om du ändå tänker ha en 80 mm fläkt (dessa små fläktar är oftast ganska högljudda) så kan du lika gärna skaffa ett Gigabyte 9600GT med fläkt. Jag tror inte ljudskillnaden blir speciellt stor och du får antagligen ett stabilare kort (med tanke på att kortet alltid får kylning). Jag har Gigabyte's 9600GT och det har funkat hur bra som helst.

Du kan bli skrämd av ljudvolymen på fläkten till en början men bara du har installerat drivrutinerna så sänks fläkthastigheten och du hör knappt kortet. Mina 120mm's Nexus chassifläktar @ 1000rpm hörs mer än grafikkortet...

Lycka till!

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Jag kan säga dig såhär: Om du ändå tänker ha en 80 mm fläkt (dessa små fläktar är oftast ganska högljudda) så kan du lika gärna skaffa ett Gigabyte 9600GT med fläkt. Jag tror inte ljudskillnaden blir speciellt stor och du får antagligen ett stabilare kort (med tanke på att kortet alltid får kylning). Jag har Gigabyte's 9600GT och det har funkat hur bra som helst.

Du kan bli skrämd av ljudvolymen på fläkten till en början men bara du har installerat drivrutinerna så sänks fläkthastigheten och du hör knappt kortet. Mina 120mm's Nexus chassifläktar @ 1000rpm hörs mer än grafikkortet...

Lycka till!

Mitt Gigabyte låter högt i idle

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk
Medlem

Ok, men då blir det kanske ett gigabyte 9600gt med fläkt då.. kommer det låta mycket mera eller?

Har ett passivt kylt x1300 nu..

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

9600 serien verkar bra och jag är väldigt intresserad... Så jag undrar är drivrutinerna bra till kortet? För de slängde ju ut 96 väldigt inpå 98. För jag är väldigt intresserad av den nya ubuntu också och det kräver nVidia kort. Så jag undrar är detta ett bra alternativ? Eftersom den är billig och hoppas det är bra.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie
Mitt Gigabyte låter högt i idle

Vi har antagligen olika åsikter om vad "högt" är.
Jag själv tycker inte att mitt kort låter mycket. Smaken är som baken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json@Jonas
Ok, men då blir det kanske ett gigabyte 9600gt med fläkt då.. kommer det låta mycket mera eller?(

Asså, det är väldigt svårt att säga. Alla uppfattar ljudnivåer på olika sätt. Självklart så kommer du att HÖRA skillnad, med tanke på att du är "van" vid ett passivt kylt kort.
Som sagt tidigare, smaken är som baken. Du kanske kan försöka hitta något Gigabytekort på något datorbutik och fråga om du kan få "lyssna" på ljudnivån?

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk

Min bror köpte ett MSI 9600GT och det var rena mardrömmen till kort. Visst var det snabbt och prisvärt, men det var problem från start.
De flesta spelen fick skärmen att svartna, och ljudet loopade.

Skickade det till komplett, och de testade kortet på crysis och cod4, det fungerade bra så de skickade tillbaka det. Trots att jag förklarade att alla source-spelen HL2,CS S, DOD S etc. inte fungerade.

Så då fick jag skicka tillbaka det igen och då konstaterade de att det var fel på kortet. Lade 300kr i mellanskillnad och det blev ett Asus 8800GT till brorsan. Nu funkar allt klockrent, inga problem och vi lirar spel ihop (vilket vi inte kunde innan)

Lite besviken på komplett på hur de behandlade mig, men det löste sig till slut.

Jag varnar folk att köpa MSI 9600GT från komplett. Lägg till ett par hundra och satsa på ett säkert kort istället. Många har tydligen problem med 9600GT, oavsett fabrikat.

Permalänk

Låter mer som du varnar för komplett.se – du (och brorsan) har ju bara provat ett enda ex av kortet. Med samma logik kan jag ju då "varna" för 8800GT eftersom det ECS 8800GT (med Accelero S1) jag fick mig tillskickat av en kompis i staterna vägrade funka ordentligt utan bara kraschar datorn. Mitt 9600GT funkar därmed perfekt hittills. Håller du med?

Att "många på internet" har problem med en viss pryl är ju inte direkt något bra bevis. Googlar man lite så kan man hitta "många med problem" med så gott som alla grafikkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Min bror köpte ett MSI 9600GT och det var rena mardrömmen till kort. Visst var det snabbt och prisvärt, men det var problem från start.
De flesta spelen fick skärmen att svartna, och ljudet loopade.

Skickade det till komplett, och de testade kortet på crysis och cod4, det fungerade bra så de skickade tillbaka det. Trots att jag förklarade att alla source-spelen HL2,CS S, DOD S etc. inte fungerade.

Så då fick jag skicka tillbaka det igen och då konstaterade de att det var fel på kortet. Lade 300kr i mellanskillnad och det blev ett Asus 8800GT till brorsan. Nu funkar allt klockrent, inga problem och vi lirar spel ihop (vilket vi inte kunde innan)

Lite besviken på komplett på hur de behandlade mig, men det löste sig till slut.

Jag varnar folk att köpa 9600GT, lägg till ett par hundra och satsa på ett säkert kort istället. Många har tydligen problem ed 9600GT.

Hur kan du varna folk att köpa 9600GT när DU har haft problem med MSI? Det skulle vara som att varna folk att köpa bildäck överhuvudtaget, vare sig tillverkare.

Jag har som jag sagt tidigare inte haft de minsta problem med Gigabytes 9600GT...

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Vekar som det är mer SBS än fel på 9600GT....

Har haft det i snart en månad och har inte haft några som helst problem med mitt kort. Presterar bra och blir inte speciellt heller! (inte min rigg iaf)

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk

Min gigabyte 9600gt passiv går väldigt bra å kyligt har fått upp hyffsad klock på den core:820 shader:2050 memory:2100
i vila ligger den endast i 36 grader:D när jag spelar går den max uppemot 55 grader. jag tycker det var ett bra köp:P!

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk

Låter kanon, Mafia. Har du lust att beskriva din kylning och låda för oss?

*avis*

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Låter kanon, Mafia. Har du lust att beskriva din kylning och låda för oss?

Står i hans sign att han har Sharkoon rebel 9 value...

Det betyder att han (antagligen) har 250 mm fläkten i sidan och sen en 120'a fram och en 120'a bak? Det är antagligen den gigantiska 250 mm'arn som gör att kortet ligger så lågt i temp

Correct me if I'm wrong

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk

My bad. Låter rimligt på samtliga punkter. Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat ubuntu 8.04 LS x64 och det gick väldigt smidigt förutom att det inte finns någon officiell drivrutin till 9600GT. Så jag var tvungen att installera nvidias betadrivrutin manuellt för att få fläkten på mitt gainward bliss 9600GT att varva ner. Detta var ganska trixigt men det fungerade till slut!

Jag har gjort en tråd om detta på ubuntu sverige forum:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=186&t=26977

Jag behövde alltså inte köra nvclock som någon tipsade om för fläkten blev ändå tillräckligt tyst tyckte jag genom att köra nvidias drivrutin.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Calibre 9600gt för ett par dagar sen, men tyvärr var en av kortets två fläktar trasig och gick alltid på 100%. Stor och bra kylning iaf. Kortet är just nu inskickat på RMA men jag testa klocka det lite innan.

Även fast kortet är överklockat relativt mycket redan som orginal så klocka kortet helt ok.
ref: 650/1625/900
orginal: 700/1850/1000
klock: 820/2100/1100 (kommer inte ihåg exakt, så lite res för ändring)
Kan säkert nån MHz till men är nog ganska nära max.

I och med att ena fläckten gick på 100% så gick aldrig temperaturen över 42 grader i 3dmark06. Riktigt bra för ett grafikkort att inte gå över den temperaturen iofs, men kortet va ju inte helt tyst direkt =P. Återkommer med en riktig ljudnivå när det nya (fungerande) kortet kommer.

Även om kortet var trasigt så är jag riktigt nöjd med köpet.

Permalänk

Jag har två 120mm i fronten å en fläktkontroller,en 250mm i sidan, en 120mm som suger ut + nätagget som suger ut även den bytte jag så jag kunde kontrollera med fläktkontrollen. när jag hade fönstret öppet så var grafikkortet på 28 grader!:P
min proccecor är åkså väldigt kylig ligger endast på 28 grader den me. ändå så har jag bara stock kylaren på prollen:P

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk

Du spelar med hörlurar va?

Visa signatur
Permalänk

när jag har allt på 12v så hörs det men låter verkligen inte som ett jetplan men 250mm fläkten låter knappt. när jag har allt på 5v och proceccon på 50% så är den jävla tyst

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk

*tänker efter*

Låter vettigt. Ursäkta min ogenomtänkta kommentar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Du spelar med hörlurar va?
*bild*

haha

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med sli med detta kort. När lillebrorsan ska spela CS 1.6 med sli aktiverat så släcks skärmen tvärt när spelet startas och sedan flimrar skärmen lite diskret hela tiden. Kvaliten på bilden blir ganska dålig och i framförallt mörka partier blir det rödaktigt och man ser att något inte är som det ska. Detta problem förekommer enbart om man har sli aktiverat!

Många tänker säkert "spela med sli-avaktiverat bara", men då kommer problem nummer 2. När man ska aktivera eller avaktivera så står det att rundll32.exe har stött på ett problem och måste avslutas vilket leder till att man måste starta om datorn och det är rätt jobbigt med tanke på att jag alltid har program och dokument uppe som jag inte vill stänga ner när brorsan ska låna datorn.

Det konstiga är att det fungerade att avaktivera och aktivera som man skulle innan jag förra veckan tvingades formatera om hårdisken.
Tilläggas bör att inga andra spel har testats.

Ingen som vet någon lösning på något av problemen? väldigt tacksam för hjälp.

Windows Vista-64 bit
Asus Striker II
Zalman 750 watt
Q9450
Kingston 4gb 800mhz minnen
Asus 9600gt 2st
Dell P990 crt

Allting oklockat.