Permalänk

Bygg ritning - skulle detta funka?

Tjenare, har fått uppgift i skolan att bygga ett chassi. Undrar om denna iden skulle funka ? http://data.fuskbugg.se/skalman01/Chassi%20-.JPG . Har ni några några ideer eller förslag och tips? Skulle vart tacksam för er hjälp. Vill ju ha bra betyg : )

Permalänk
Medlem

Vad för matrial ska du bygga i?
Har du funderat hur du skall fästa sidostycket utan att det sitter och skramlar?

Ska du bygga i plåt/metall se till att du sätter gummibussar runt fläktarna och dyl så blir det lite tystare.
Inte övervägt köra 120 fläkt i stället?, lite tystare lite svalare.
Oxså kromade galler kan ju vara att föredra än att skära ut dom själv då det är tystare och ser bra ut (väldigt svårt att göra själv så du får ett bra luftflöde ,tyst och snyggt).
Tänk oxså på luftflödet skall passera bra genom burken annars kommer det bli väldigt varmt.

Se till att det inte är lätt att råka lägga över ett papper vid fläkten på taket risken är ju det blir överhettat då.

Var väl ungefär det jag kan komma på sådär på rak arm.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

Hadde tänkt mig att använda plåt. Hade inte tänk att måla det, Vill ha en spegelblank yta. Har inte funderat på hur jag skall fästa sidostycket. Några förslag?

Permalänk
Medlem

Varför inte 120mm på samtliga fläktar, ser ingen anledning till att köra 92mm direkt.

Sen 120mm i toppen av lådan, kommer du inte ha nätagget där? Känns lite dumt att vispa mer luft runt det.

Personligen hade jag placerat två 120mm fläktar i botten, båda inblås.
Spoilern längst fram ovanför hårddiskarna.

Paintskills:

edit: Bilden visar då datorn från sidan...

Permalänk
Medlem

och ha diskarna hängandes så att luften kyler alla diskar.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Hez, Låter som en bra ide. Skall kolla lite och se vad jag får fram!

Permalänk
Medlem

Varför skulle din ide inte fungera!? Du sätter väl delarna hur du vill.

Lite inspiration:
http://www.datamancer.net/steampunklaptop/steampunklaptop.htm...

Länk fixad.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

Lite offtopic men lite insperation från Antec p18/9* och next hush va?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

NabalXela, Det stämmer. Har kollat mkt på dom båda. Så de blev väl lite likt
darkages, Det stämmer.. Tack för inspirationen!

Permalänk
Medlem

@darkages

Länken verkar inte fungera.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Varför inte 120mm på samtliga fläktar, ser ingen anledning till att köra 92mm direkt.

Sen 120mm i toppen av lådan, kommer du inte ha nätagget där? Känns lite dumt att vispa mer luft runt det.

Personligen hade jag placerat två 120mm fläktar i botten, båda inblås.
Spoilern längst fram ovanför hårddiskarna.

edit: Bilden visar då datorn från sidan...

Finns ju en del som provat detta men är knappast optimalt om man ska ha datorn på golvet, för det första måste man ha fötter för den ska få in luft och det andra är att det kommer in hur mycket damm och skräp som helst i burken.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

http://www.datamancer.net/steampunklaptop/steampunklaptop.htm

Tror det blev lite fel när han klistra in länken...

edit: Som svar till WarWolf.667:

Vi har väll olika syn på vad som är optimalt, personligen gillar jag effektivt luftflöde och du gillar effektivt dammskydd. Han frågade om tips och jag gav ett förslag på hur han (enligt mig) kan förbättra sin konstruktion. Att ha en fläkt precis ovanför nätagget tillför tex inget till luftflödet men det kanske är bra ut dammsynpunkt, vad vet jag?

Permalänk
Medlem

Nej men ska se om jag kan hitta länken till killen som eldade upp sin burk pga just luftintag i botten, blev så mycket damm att den blev överhettad och la av.

Ur ren aerodynamisk synvinkel borde det ju vara riktigt bra, och borde funka bra om man har en såndär upphängning för datorer under bordet och sätter den i så den kommer upp ett par decimeter.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Jag hade en fläkt i botten på mitt förra chassie.
Inga problem fast min sambo har 3st katter!
Man sätter ju såklart ett filter så dammet inte kommer in (Säger sig självt).
Som filter använder jag det man har i utblåset på dammsugare.
Annars ska ju hepa filter vara bra.

Höjden från golvet är inget problem om han monterar hjul på den. Har det själv och det är väldigt praktiskt på en golv dator. Köpte mina på biltema, 4st för 30-40kr.

Edit: Hårddiskar kan du fästa med gummiband, som vissa har på packethållaren på cyklar. Finns på Clas ohlson

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

Tackar alla för hjälpen! NI har mkt bra ideer. Kommer upp en bygglogg under sommarn. Kommer en färdig ritning senare.

Permalänk
Medlem

hehe kanske killen som moddade dit fläktarna hadde "lite" ostädat då eller för starka fläktar.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Om du ska ha 2st 120mm som blåser underifrån så kan du lägga diskarna på kortsidan.

Permalänk