Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Skulle vara kul att se vad ett sånt kort presterar. Kan det motsvara ett 8700GT kanske? Någon som har koll?

Effektivare och tystare kylning är mina ord. Jag betalar hellre 500:- för en dator som jag vet att tillverkaren har lagt lite mer energi på kylningen i. Dock så borde väl Penryn och säg ett GF 9500GS ge lägre värmeutveckling än dess företrädare. Med tanke på att Penryn är beyg på 45nm-teknik (rätt mej om jag är ute och cyklar) samt att GF 9500GS är ett förminskat 8600GT vilket borde leda till lägre värme....

//R

9600GT till desktop ska tydligen vara ett enormt hopp i prestanda från 8600GT, så 9600-korten till laptops borde rimligtvis vara betydligt kraftfullare också.

Ja, ett 9500M GS är väldigt sannolikt svalare än 8600M GT. Prestandan kommer i princip vara identisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
9600GT till desktop ska tydligen vara ett enormt hopp i prestanda från 8600GT, så 9600-korten till laptops borde rimligtvis vara betydligt kraftfullare också.

Ja, ett 9500M GS är väldigt sannolikt svalare än 8600M GT. Prestandan kommer i princip vara identisk.

Man kan ju alltid hoppas! Vore kul med ett stort lyft! Är medveten om prestandeskillnaden mellan 8600GT och 9600GT och den ju faktiskt riktigt markant. Iaf om man jämför med övriga kort i nya 9000-serien mot föregångaren 8000. Aja, bara att vänta och se. Inget lanseringsdatum för kortet ifråga?

Permalänk
Medlem

9600gt för stationära har 64 stream processorer. 8800m GTS för bärbara har 64 stream processorer. Det är antagligen samma kort med olika namn. Det är precis lanserat så det är tveksamt om det skulle komma något nytt liknande i 9-tusen serien. 9500M GS är samma kort som 8600m gt med en die shrink.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johros
9600gt för stationära har 64 stream processorer. 8800m GTS för bärbara har 64 stream processorer. Det är antagligen samma kort med olika namn. Det är precis lanserat så det är tveksamt om det skulle komma något nytt liknande i 9-tusen serien. 9500M GS är samma kort som 8600m gt med en die shrink.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-8800M-GTS.6934.0....

Låter som om du har rätt!

Permalänk
Medlem

Bilder och specifikationer på notus (enligt laptopworld.dk)

296 x 209 x 13.5 ~ 29.7mm
1,3kg
ULV A110 Processor (Diamondville) fra Intel, på 800MHz

* 800MHz Intel processor med 400MHz FSB, 512KB L2 cache, TDP 3W
* 1GB onboard ram
* 4200RPM 1,8” harddisk i op til 100GB konfiguration
* 12,1” eller 12” WXGA skærm med 1280x800 opløsning
* 4i1 kortlæser
* 3 USB porte
* Giga ethernet og wireless, Bluetooth, samt mulighed for mobilitet via 3G.
* VGA for tilslutning af ekstern skærm eller projektor.

Om specifikationerna stämmer kommer det bli en ultraportabel dator med otrolig batteritid, då det tycks vara en Atom processor.

Datorn ska lanseras i april och priset börjar på cirka 10.000kr

Permalänk

hmm, ja vad ska man säga... verkar vara en dator som passar mig, men jag tycker 10 papp är lite dyrt. trevligt att man får in en atom-baserad dator i sitt produktutbud och möligheten till 3g något jag saknat i de tidigare modellerna.

dock är A110 ingen diamondville processor, den bygger ju på pentium mobile?
http://www.intel.com/design/mobile/datashts/316908.htm
antar att dom kör med den tills inte släpper loss diamondville till sommaren.

Permalänk
Medlem

10 tusen för den skiten?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
hmm, ja vad ska man säga... verkar vara en dator som passar mig, men jag tycker 10 papp är lite dyrt. trevligt att man får in en atom-baserad dator i sitt produktutbud och möligheten till 3g något jag saknat i de tidigare modellerna.

dock är A110 ingen diamondville processor, den bygger ju på pentium mobile?
http://www.intel.com/design/mobile/datashts/316908.htm
antar att dom kör med den tills inte släpper loss diamondville till sommaren.

Sant. Aja, vi får se vad det blir när den väl släpps

Permalänk
Medlem

Vad är det för speciellt med en Atom-processor? Extremt strömsnål eller?

Permalänk
Medlem

Läste artikeln. Upp till 9h batteritid! 1.3 Kg! Kommer bli en intressant produkt. http://www.laptopworld.dk/Artikler/35-Artikler/368-ugen-der-g...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Läste artikeln. Upp till 9h batteritid! 1.3 Kg! Kommer bli en intressant produkt. http://www.laptopworld.dk/Artikler/35-Artikler/368-ugen-der-g...

Jo men så e väl prestandan där efter...

ingen speldator med andra ord, men schysst för portabla människor I guess..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

10 000 är sjukt mycket för mycket. en av de största fördelarna med atom är ju att den är sjukt billig. skulle aldrig köpa den för 10 000

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
10 000 är sjukt mycket för mycket. en av de största fördelarna med atom är ju att den är sjukt billig. skulle aldrig köpa den för 10 000

Egentligen inte. Den kommer nog rikta sig till företag, vilket jag tror är en god idé.

Den har typ dubbelt så lång batteritid som en ThinkPad X61, men sämre prestanda, och till ett lägre pris. Klart det finns behov för det.

Permalänk

ja behov kanske men fortarande ett mycket högt pris för vad en dator i den klassen behöver kosta... (om man tänkre på att atom inte kostar så mycket mer än va de nu var ... 40$?)

aja, 9 h batteri är ju grymt iaf.... apple kan ju gå och dö med sin airbooks 5-6h ^^ haha

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Jag ska sälja min stationära jag har nu, och köpa en bärbar. Vill lägga ut ca 8-9000 kr och den ska ha följande:
12-14"
T5xxx< Processor
HDMI och gääärna SPDIF (alt. utgångar för front-/rear-/mid- speakers) då jag har ett 5.1 system...
2GB< RAM

Först och främst.. är detta realistiskt, och är det värt att vänta (hur länge???) på att de nya zepto-datorerna ska släppas?

Permalänk
Medlem

Är det bekräftat att Notusen kommer att finnas tillgänglig redan den här månaden (April 08)?

Permalänk
Medlem

Notusen sägs komma med en exlusiv stilren extern DVD/CD brännare också . Undrar om de trycker med något mer som tillbehör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
Jag ska sälja min stationära jag har nu, och köpa en bärbar. Vill lägga ut ca 8-9000 kr och den ska ha följande:
12-14"
T5xxx< Processor
HDMI och gääärna SPDIF (alt. utgångar för front-/rear-/mid- speakers) då jag har ett 5.1 system...
2GB< RAM

Först och främst.. är detta realistiskt, och är det värt att vänta (hur länge???) på att de nya zepto-datorerna ska släppas?

De nya 14-tummarna kommer inte förrän i maj/juni verkar det som

Permalänk
Medlem

Korrekt, nya 14 och 15 tummare runt Juni.
Notus och vår nya 17" preliminärt nästa månad.
Uppföljaren till Znote 3215W, Titan, kommer upp på vår danska sida imorgon och tätt följt därefter även på den svenska sidan.

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerom
Korrekt, nya 14 och 15 tummare runt Juni.
Notus och vår nya 17" preliminärt nästa månad.
Uppföljaren till Znote 3215W, Titan, kommer upp på vår danska sida imorgon och tätt följt därefter även på den svenska sidan.

Skillnad exakt på titan och 3215? Beställde nämligen 3215 för en vecka sen men har inte fått den, vore surt om titan har många förbättringar och så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerom
Korrekt, nya 14 och 15 tummare runt Juni.

Inte förrän juni? :/

Nåväl, intressant att få ett datum åtmistone!

Permalänk
Permalänk
Medlem

va e de för gfxkort? e de bättre än X3100?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerom
Korrekt, nya 14 och 15 tummare runt Juni.
Notus och vår nya 17" preliminärt nästa månad.
Uppföljaren till Znote 3215W, Titan, kommer upp på vår danska sida imorgon och tätt följt därefter även på den svenska sidan.

Intressant!!

Kan man få lite specc? Inte så ingående, men kanske om processorn, har de nya HDMI-utgångar, priser etc?
Vore tacksamt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
schysst för portabla människor I guess..

är det de som inte är inlåsta i diverse institutioner?

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Nu kan Titan A15 beställas på den danska sidan www.zepto.dk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Nu kan Titan A15 beställas på den danska sidan www.zepto.dk

...samt den svenska.
http://zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=990

Permalänk
Medlem

Nu blir jag lite besviken på Zepto. Jag kan med Titan få följande

Intel® Celeron® M Processor 540 (1,86Ghz)
1024MB (1x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM
80GB 5400rpm SATA Hårddisk
Inget operativsystem
Tangentbord Znote 2x25W/3x1xW Svart SE
Titan A15
6 Cell Batteri till Znote 2x25W/3x15W
Miljöavgift
Sis Mirage 3+ 256MB (Delat)
Manual 3214/3215/3414/3415
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare

Detta går på 4000 SEK och då valde jag sämsta processorn, 1 GB ram , billigaste hårdisken, billigaste DVD-brännaren samt Intels WLAN. Finns ju andra leverantörer som ger bättre prestanda för de pengarna.

Det blir så skumt med det här att det skulle vara en billig laptop. Trådlöst borde vara inkluderat när man pratar om laptopar 2008.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Nu blir jag lite besviken på Zepto. Jag kan med Titan få följande

Intel® Celeron® M Processor 540 (1,86Ghz)
1024MB (1x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM
80GB 5400rpm SATA Hårddisk
Inget operativsystem
Tangentbord Znote 2x25W/3x1xW Svart SE
Titan A15
6 Cell Batteri till Znote 2x25W/3x15W
Miljöavgift
Sis Mirage 3+ 256MB (Delat)
Manual 3214/3215/3414/3415
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare

Detta går på 4000 SEK och då valde jag sämsta processorn, 1 GB ram , billigaste hårdisken, billigaste DVD-brännaren samt Intels WLAN. Finns ju andra leverantörer som ger bättre prestanda för de pengarna.

Det blir så skumt med det här att det skulle vara en billig laptop. Trådlöst borde vara inkluderat när man pratar om laptopar 2008.

Det verkar konstigt. Jag gjore precis samma konfig men fick det till 3400:-

Dom håller nog på med den sidan just nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Det verkar konstigt. Jag gjore precis samma konfig men fick det till 3400:-

Dom håller nog på med den sidan just nu

4011,47kr för standard med dvd brännaren och intel wlan:

Intel® Celeron® M Processor 540 (1,86Ghz)
1024MB (1x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM
80GB 5400rpm SATA Hårddisk
Inget operativsystem
Tangentbord Znote 2x25W/3x1xW Svart SE
Titan A15
6 Cell Batteri till Znote 2x25W/3x15W
Miljöavgift
Sis Mirage 3+ 256MB (Delat)
Manual 3214/3215/3414/3415
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare

känns rätt så kasst för pengarna.... Sen ska väl sis mirage 3+ 256mb vara totalt kasst eller har jag fel? ska väl vara som ett geforce 2 MX eller nått?

titan A15 är inte nån turn on precis i budgetområdet.