Permalänk
Medlem

Timings på minnen.

Hmm, detta är säkert en lite dum fråga men läste ett thread nyss och kom på att jag inte alls visste exakt vad timingen på minnena gör förutom att ju lägre, ju mindre latency på minnena.

Så jag har själv ddr2 minnen från Kingston på 800 MHZ och timings på 4-4-4-12.

Vad säger detta egentligen? Och när man överklockar minnena hur kommer timingen in i bilden, sänker man eller höjer man timingen när man drar på mhz och/eller ökar spänningen?

Någon som kan förklara lite kortfattat ?

Permalänk
Medlem

Bra timings ger kortare åtkomsttider till informationen på minnena. När man överklcokar bruakr det gå bättre om man släpper lite på timingsarna, för att nå högre frekvens, dock ska man fösöka ha så låg som möjligt i förhållande till frekvens.

DDR2 har ju 4-4-4-12 i 800mhz, medan DDR3 har 7-7-7-20 i den dubbla frekvensen.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Dock finns det inget som hindrar dig (teoretiskt sett) att höja frekvensen vid x-x-x-x @ DDR2 xxxMHz, t.ex finns det många minnen som klarar av att köra 4-4-4-12 i en frekvens om ddr2 1000MHz, DDR2 5-5-5-18 om ddr2 1300MHz osv.

Regeln är att när frekvensklockningen tar stopp, ska man lossa på timings med en clockcykel alternativt höja volten. Alltså är idealet det som virre skriver;

"dock ska man fösöka ha så låg som möjligt i förhållande till frekvens.".

Jag råder dig dock att läsa på grundligt och träna på gamla och billiga minnen innan du ger dig på dina dyra juveler. Överklockning och övervoltning är riskabelt utanför tillverkarnas garantinivåer.

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_k_shadow
Dock finns det inget som hindrar dig (teoretiskt sett) att höja frekvensen vid x-x-x-x @ DDR2 xxxMHz, t.ex finns det många minnen som klarar av att köra 4-4-4-12 i en frekvens om ddr2 1000MHz, DDR2 5-5-5-18 om ddr2 1300MHz osv.

Regeln är att när frekvensklockningen tar stopp, ska man lossa på timings med en clockcykel alternativt höja volten. Alltså är idealet det som virre skriver;

"dock ska man fösöka ha så låg som möjligt i förhållande till frekvens.".

Jag råder dig dock att läsa på grundligt och träna på gamla och billiga minnen innan du ger dig på dina dyra juveler. Överklockning och övervoltning är riskabelt utanför tillverkarnas garantinivåer.

Hmm, okey nu fattar jag lite mer. Låg timing = snabbare åtkomstid till informationen som minnet håller = snabbare dator.

Men en sak fattar jag inte. I och med all folk har klockat ddr2 nu i evigheter då borde det väll finnas "sweetspots" utarbetade som helt enkelt är de bästa settings, där man får ut mest med minimalast risk, eller det är kankse default settings?

- Eller kankse det så jävligt att alla minnen ( givetvis samma märke/sort ) klockar ojämnt, måndags exemplar osv?

Hade inte tänkt klocka mina minnen alls eftersom jag hört att man inte tjänar så himmla mycket på det. Det som ger mest borde väll vara GPUn och CPUn right?

Tänkt köpa mig en billig e8400 så fort man får mera cash och de finns inne och dra upp den i 4-4.2 GHZ beroende på temps.

Idag är det väll rätt enkelt, säg med en 750i/780i, att klocka upp sin CPU? Allting är väll med program och inte i BIOS ? Alltså att man bara drar upp cpuns multiple och styr den vid typ Ntune? Menar klocka GFXs e ju svinlätt så CPUn borde ju vara en baggis också

/edit

Jo kom på en till fråga. Funkar bara dual channel när man har 2x ram minnen , alltså ett par, eller funkar det med 2 par? Menar kan man inte ha 8 gb dual channel (4x2gig ram )?