Permalänk
Medlem

Saitek Eclipse 2 - Inga drivrutiner

Älskar detta tangentbord, men det finns inga drivrutiner till det. Googlar man om saken så står det bara att det är plug-and-play och inga drivrutiner är nödvändiga. Jasså? Inte funkar då mina media-knappar speciellt bra (funkar inte med Winamp exempelvis), och volymkontrollen fungerar visserligen, men den representeras inte grafiskt när man använder den, vilket är mycket irriterande. Sedan slås tangentbordsljuset på automatiskt när man kommer in i Windows.

Personligen förstår jag inte varför det inte finns några drivrutiner när det finns en del detaljer att förbättra. Hursomhelst, så är det med den saken, så vad göras? Jag antar att man kan installera exempelvis Microsofts tangentbordsdrivrutiner för att uppfylla mina efterfrågade funktioner, men det känns väldigt ologiskt om man ska installera dessa när man inte har ett sådant tangentbord.

Ni övriga som har Saitek Eclipse 2 eller tangentbord med liknande problem, vilka drivrutiner använder ni? Finns det några speciellt lämpliga drivrutiner att använda?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Re: Saitek Eclipse 2 - Inga drivrutiner

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortac
Älskar detta tangentbord, men det finns inga drivrutiner till det. Googlar man om saken så står det bara att det är plug-and-play och inga drivrutiner är nödvändiga. Jasså? Inte funkar då mina media-knappar speciellt bra (funkar inte med Winamp exempelvis), och volymkontrollen fungerar visserligen, men den representeras inte grafiskt när man använder den, vilket är mycket irriterande. Sedan slås tangentbordsljuset på automatiskt när man kommer in i Windows.

Personligen förstår jag inte varför det inte finns några drivrutiner när det finns en del detaljer att förbättra. Hursomhelst, så är det med den saken, så vad göras? Jag antar att man kan installera exempelvis Microsofts tangentbordsdrivrutiner för att uppfylla mina efterfrågade funktioner, men det känns väldigt ologiskt om man ska installera dessa när man inte har ett sådant tangentbord.

Ni övriga som har Saitek Eclipse 2 eller tangentbord med liknande problem, vilka drivrutiner använder ni? Finns det några speciellt lämpliga drivrutiner att använda?

Fick det här själv för 3 dagar sen. Inget annat än 100% nöjd.

Pluggade in det, sekunder senare fungerade det.

Multimedia knapparna fungerar felfritt i Winamp för min del, även med andra program. Men att ljudkontrollen skulle visa grafiskt vid användande skulle inte vara fel.

Ljuset kan du enkelt stänga av så...?

Bästa T-Bordet jag själv haft och använt, inkluderat dom jag testat hos mina kompisar med t-bort for 3x priset.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jasså, konstigt att det fungerar i Winamp för din del. Har du möjligen haft andra tangentbordsdrivrutiner installerade före innan du kopplade i det nya? Det fungerade nämligen för mig med när jag hade Microsofts drivrutiner installerade från mitt gamla tangentbord. Installerade dock om Windows nyligen och då försvann denna funktion inklusive grafiken för volymkontroll.

Självklart kan man bara stänga av ljuset själv, men ändå är det lite störande.

Tangentbordet i sig är kanon.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hade inga drivers innan... Däremot håller jag det väldigt rent i datorn så jag inte har massa gammalt ligandes på hårddisken kan vara sånt som stör?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Nej, jag har precis installerat om som sagt (om du syftade på att jag ev. har något gammalt som ligger o sabbar).

Dock använder jag en gammal Winamp-version (2.91), och mediaknapparna funkar i KMplayer. Men knapparna fungerade i detta Winamp med Microsofts drivrutiner.

Jag antar att jag får installera dessa igen trots att man inte har ett Microsofttangentbord. Det lär väl inte finnas någon lämplig typ av generella tangentbordsdrivrutiner att hitta kan man anta.

Permalänk
Medlem

Köpt ett Saitek Cyborg, och mediaknapparna funkar inte heller i winamp..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Köpt ett Saitek Cyborg, och mediaknapparna funkar inte heller i winamp..

Konstigt på mitt Saitek Eclipse har det fungerat felfritt med winamp

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Winamp 5.2 nåt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

jag har winamp 5.52 och ett saitek ecplise 2.
Mina media knappar fungerar ypperligt. kolla i winamp efter keybindings där skall man kunna säga till om att tangentbordet har media knappar.
options -> preferences -> global hotkeys. klicka i enabled.
Mycket bra tangentbord förövrigt