Något roligt och lätt att koda som nybörjare?

Permalänk
Medlem

Något roligt och lätt att koda som nybörjare?

Som topic, språk är inte jätte viktigt har provat lite lite c++,c VB ,python, och ngt annat språk

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem

kortspel brukar vara en rätt bra grej. Nu vet jag ju inte hur långt du kommit men
att skriva t.ex. blackjack spel skulle nog kunna vara något.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Glömsk
Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Game of Life är rätt så trevligt för nybörjare, likaså enkla spel som Snake, Pong och andra enkla klassiker. När man väl är klar kan man ju även lägga till sina egna twists till dessa.

Permalänk
Medlem

har inte provat game of life... Kanske vore något fast man har hållt på ett tag? Verkar kul... Undrar hur jag ska skapa utmaning i det då... Göra den i JS?

Ontopic: Jag håller med om det som är sagt.

Själv gjorde jag snake som första spel, och byggde sedan ut det med motspelare (ai) och powerups.

Permalänk
Medlem

okej någon hjälpande guide i att bygga ett snakespel? tror inte jag klarar det på aldeless egen hand

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem

Det finns ju lite guider för den rent grafiska biten, men för den logiska biten (hur ormen ska uppföra sig, hur äpplen spawnas m.m.) är ganska enkel så någon guide tror jag inte d kan hitta på det området. Sen är det alltid roligare/bättre att tänka ut det själv - blir lite mer engagerat. Tutorials brukar sluta med att man sitter och pastar kod.

Om du vill kan du iaf. kolla på mitt snake-spel, källkod finns här. Ganska enkelt, gjort i C++ m.h.a. SDL.

Permalänk
Medlem

Personligen brukar jag på jobb då jag arbetar kvällspass spela tärning. Detta har jag länge tänkt utveckla i Java.
Har länge letat efter det online men lyckas inte hitta det och minns inte vad det heter. Det går iaf ut på att man skall samla poäng (no sh*t?!).

1 = 100p
5 = 50p
Resterande tärningar ger inga poäng om de inte fås i tretal dvs. 3x (1-6)
då det ger (x * 100p). En fjärde, femte, sjätte ger även (x*100)*2/4/6.
Och man får slå vidare sålänge man tillför poäng varje slag och man har som ni kanske klurat ut vid deta laget 6 tärningar.

Är du sugen på detta så kan jag gärna förklara reglerna mer ingående

Permalänk
Medlem

Jag brukar tipsa om att göra kloner i denna ordning om man vill lära sig lite spelprogrammering som hobby.

Yatzy (utan grafik) ->
Pong ->
SpaceInvaders ->
Tetris ->
Snake ->
Mario ->
Sonic ->
Zelda ->
Final Fantasy ->
3D ->

Permalänk

Är det bara SDL som gäller när man ska göra spel i C++? Jag försöker lära mig det och har läst en guide/tutorial: http://lazyfoo.net/SDL_tutorials/index.php men när jag ska göra första bilden (under lesson 2) så flimrar den bara förbi och är helt svart. Jag har kopierat bilderna (hello_world och background) till alla mappar under C:\Dev-Cpp både länken för att öppna Dev-Cpp och källkoden till Hello World ligger under C:\Dev-Cpp. Är det nån som vet vad jag missat eller har förslag?

Jag har bara programmerat lite, A och B kursen på gymnasiet, tror ni tetris är för svårt att börja med? Hade tänkt att göra det utan musik isåfall. Annars blir det nog pong.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CruS
Jag brukar tipsa om att göra kloner i denna ordning om man vill lära sig lite spelprogrammering som hobby.

Yatzy (utan grafik) ->
Pong ->
SpaceInvaders ->
Tetris ->
Snake ->
Mario ->
Sonic ->
Zelda ->
Final Fantasy ->
3D ->

Tycker ju nog personligen att Tetris är mycket mer komplicerat än Snake... men sen har jag aldrig gjort någon Tetris-klon i C++ heller. Kanske borde prova?

Permalänk

Slutprojektet i Programmering C (Java) börjar närma sig och inställbart Game of Life med GUI passar ju perfekt, tack för tipset