Permalänk
Robot

Nybyggt chassi (projektarbete)

Har byggt ett chassi till mitt projektarbete i skolan. Detta kombinerades med en hel del teori men det är en annan historia. Ha överseende med den fula vita DVD-läsaren, ska bytas till svart.

Har inte så mycket mer att säga om själva bygget men här är några bilder i alla fall.

Enjoy

Besök albumet: Nybyggt chassi (projektarbete) av phille123

Permalänk

röstar inte om jag inte får se bilder inifrån samt info om vad det sitter i.

Permalänk

snyggt bygge, är det 140mm fläktar på framsida?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag ger det en 10 för stilrenheten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
röstar inte om jag inte får se bilder inifrån samt info om vad det sitter i.

Bilder från insidan kommer inom en snar framtid men just nu är chassit iväg och ska bedömas av min projekthandledare.

Har förövrigt inte bestämt vad som ska sitta i den men det är ett senare problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ullberg91
snyggt bygge, är det 140mm fläktar på framsida?

Jepp, 140 mm fläktar från AeroCool.

Tack för poängen folks

Permalänk

Snyggt, Gillar bultarna.

Permalänk
Medlem

De lär ju inte finnas nån risk för stilla stående luft i den burken... Klar tia för egen konstruktion.

Vad har lådan kostat med fläktar, galler osv?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Tackar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
De lär ju inte finnas nån risk för stilla stående luft i den burken... Klar tia för egen konstruktion.

Vad har lådan kostat med fläktar, galler osv?

Jag har blivit sponsrad en del och sånt men fläktar och moderkortsplåt gick på cirka 600 kronor på GTEK. Plåten och L-profilerna kan jag inte svara på vad de kostade eftersom jag blev sponsrad.

Materialet består iaf av 1 kvadratmeter stor 2mm tjock plåt och cirka 5 meter L-profil också den 2mmm tjock i godset.

Permalänk
Medlem

Hur många fläktar har du i lådan?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Hur många fläktar har du i lådan?

2 stycken 140mm i fronten och en 120mm långt bak på högersida sen kommer nätaggregat också att fungera som utblås. Skulle egentligen vilja ha fler utblås men jag hittade ingen lämplig plats för dessa, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Men de lär nog räcka för de ska ju va övertryck i lådan så de inte kommer in så mycke skit. ska bli kul å se hur lådan e på insidan.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Jadu, vad ska man säga...

10p

Permalänk
Medlem

Ger dig en 8:a. Full pott hade det blivit om dvd:n hade varit svart men det är ju bara vad jag tycker. För övrigt mycket nice. Ser som många andra här fram emot bilder från insidan. Hoppas du senare kyler den med vatten. En dubbel-radda för 140-fläktar skulle sitta fint. Lär du kunna kyla både prolle och graffe utan problem

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Ger dig en 8:a. Full pott hade det blivit om dvd:n hade varit svart men det är ju bara vad jag tycker. För övrigt mycket nice. Ser som många andra här fram emot bilder från insidan. Hoppas du senare kyler den med vatten. En dubbel-radda för 140-fläktar skulle sitta fint. Lär du kunna kyla både prolle och graffe utan problem

För att citera mig själv i galleri-kommentaren:

"Ha överseende med den fula vita DVD-läsaren, ska bytas till svart. :)"

Vattenkylning är ett intressant område men jag är tyvärr inte insatt i det så jag tror inte att det blir någon vattenkylning i den, inte till att börja med iaf.

Permalänk

Grymt snyggt med dom där fläktarna. Bra jobbat 10P

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Vatten kylning är ju inte så svårt att instalera och använda som man tror. de e ju igentligen samma sak som värmen i en villa fast bak vännt. istället för att cirkulera uppvärmt vatten så e de lite nerkylt så de "suger" till sig värmen från de varma komponenterna så som Gaffe, prolle, NB, SB och HDD's. de enda som igentligen kan vara klurigt är att få ut all luft och att få dragit alla slangar rätt så de blir så effektivt som möjligt. så kolla gärna om du inte kan skrapa ihop delar till ett vatten system för de är guld värt.

Och skulle de va nått du undrar över så finns de MÄNGDER me folk här på SWEC som svarar på frågor.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Och kanonsnygga bilder, vad använder du för optik? 8P btw

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, 10p

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

en fråga bara. Varför har du gjort så att alu profilerna längst upp inte passar med varandra? Om du förstår vad jag menar. Sen så tycker jag som sagt att den vita dvd läsaren i fronten absolut inte passade, men om du ska ändra till svart så e det ju lungt!
Men men, trots det så tycker jag att den förtjänar en 9 poängare iaf! Riktigt nice bygge som ser skit bra ut! God job!!!

Visa signatur

[ Intel Core i7 920 @ 3,2GHz ] [ Asus P6T Deluxe ] [ 6GB Corsair DDR3 @ 1333MHz ] [ Sapphire Radeon HD4870 Vapor-X 1GB ] [ Corsair HX520W ] [ Cooler Master Cosmos S ]
Gamla burken :D

Permalänk
Avstängd

alfråa va du full då du skar till listerna efter kanterna ..dom är ju för fasen inte ens mot varann ,så nej detta va inte snyggt

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk

tack alla som har röstat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Snyggt jobbat! Och kanonsnygga bilder, vad använder du för optik? 8P btw

Tack.

Jag använder en Canon Ixus 70. Hade gärna haft en systemkamera men det finns inte pengar till det tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boson
en fråga bara. Varför har du gjort så att alu profilerna längst upp inte passar med varandra? Om du förstår vad jag menar. Sen så tycker jag som sagt att den vita dvd läsaren i fronten absolut inte passade, men om du ska ändra till svart så e det ju lungt!
Men men, trots det så tycker jag att den förtjänar en 9 poängare iaf! Riktigt nice bygge som ser skit bra ut! God job!!!

Det blev tyvärr en missbedömning av mig där, som synes så är ju avståndet mellan listerna ganska exakt vilket innebär att jag råkade ta ca 1 cm för kort på varje list tyvärr. Problemet var det att jag stressade som f*n för att få projektet klart och locket tillverkades sista dan vilket ledde till denna missen. Så det är helt klart en miss av mig.

Tack så mycket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
alfråa va du full då du skar till listerna efter kanterna ..dom är ju för fasen inte ens mot varann ,så nej detta va inte snyggt

Både full och hög som ett hus i kombinationen med att jag är blind ledde till detta misstag. Sen var det som jag nämnde ovan också, ett misstag av mig helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

köp hörn istället så då ser den ut som en case istället skulle rädda ditt "VG" i allfall hoppas du förstår va jag menar

http://www.hifikit.se/prodpixsmall/kulhorn.jpg

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
köp hörn istället så då ser den ut som en case istället skulle rädda ditt "VG" i allfall hoppas du förstår va jag menar

http://www.hifikit.se/prodpixsmall/kulhorn.jpg

Tror inte läraren bryr sig jättemycket om byggnationen efter som jag inte går ett pratiskt program, det var mest en rolig grej. Sen var inte de där hörnen speciellt vackra enligt mig. Jag har funderat lite på hur jag ska fixa hörnen men har inte kommit på nått som passar övriga designen än.

Permalänk
Avstängd

finns ju andra hörn detta va bara ett exempel o nog fasen är dom snyggare till dessa profiler ändå anser jag i allfall

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

aero coolfläktarna glänser fint nö men det var snyggt du skulle kasnke inte ha fläktgaller över fläktarna?

Visa signatur

IT kommer att vara vår framtid. Naturen kommer vara vår framtid. Fundera ut någon bra kombernation så får vi jord ett bra liv.

Permalänk
Avstängd

grymt!! grymt!! sa grisen.En 9 från mig

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xcret
aero coolfläktarna glänser fint nö men det var snyggt du skulle kasnke inte ha fläktgaller över fläktarna?

Jag har funderat på att skaffa det men det fanns inget färdig som jag hittade till 140mm fläktar tyvärr. Kan bli att jag tillverkar egna, får se om lusten faller på.

@Catman: Tackar

Permalänk
Medlem

Kommer de inga bilder på insidan?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]