Permalänk
Medlem

Vilken CPU och moderkort?

Hejsan!

Nu kommer jag säkert få pang på fingrarna för en onödig tråd men vi får väl hoppas det inte gör så ont!

Ska uppgradera min dator en aning och är lite fundersam på vilken processor och moderkort man ska välja. Moderkortet ska ha 1333mhz fsb med sata2 och stöd för duo / quad. Och gärna inga konflikt problem med Maxtor sata diskar som mitt gamla moderkort har (Nforce chip) .
Processorn (eftersom jag spelar en hel del spel) måste iaf klara dagen spel och kommande utan några större bekymmer. Och med kommande spel menar jag tex GTA 4.

Har gjort en liten lista med moderkort, minnen och processor. Moderkortet har fått dålig kritik så ni får gärna komma med andra förslag, Priset är inte helt bestämt så det gör inget om det skulle vara en 500-1000kr dyrare. Men försök håll priset nere.
Har ett Geforce 8800 GTS 640mb och ett nätagg på 480w. Så tror ni att Nätagg'et kan bli för klent får ni gärna tipsa om ett sådant också.
I listan finns några alternativ jag själv valt som ni gärna får komma med erfarenhet om hur de funkar etc.

Har säkert glömt något men fråga gärna isåfall!

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=541743...

Tack på förhand! // Kim

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Vila i frid

Ska du spela är E8400 det bästa alternativet. Kraften funkar nog om det är kvalitetsagg och inte ett ACE eller nåt liknande. P5K funkar, IP35 funkar. Idag är inte DDR3 speciellt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Ska du spela är E8400 det bästa alternativet. Kraften funkar nog om det är kvalitetsagg och inte ett ACE eller nåt liknande. P5K funkar, IP35 funkar. Idag är inte DDR3 speciellt prisvärt.

Okay jag minns inte riktigt modell på agget men det är ett Antec om jag inte missminner mig. Är inte så insatt i det tekniska kring datorer längre men varför är det inte prisvärt med DDR3?

Tack för svaret! // Kim

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Vila i frid

Minnet gör mindre än en enda ynka procent på totala systemprestandan. Satsa krutet på mer minne eller nåt annat kul. 4GB DDR2 kostar ju under tusenlappen - DDR3 kostar dubbelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Minnet gör mindre än en enda ynka procent på totala systemprestandan. Satsa krutet på mer minne eller nåt annat kul. 4GB DDR2 kostar ju under tusenlappen - DDR3 kostar dubbelt.

Okay ja då låter det ju inte som det finns någon större anledning till att införskaffa sig ett DDR3 system.
Har plockat ihop ett system med DDR2 nu och skulle gärna vilja ha någon åsikt kring om det duger eller inte? Sen undrar jag om det kommer bli några problem med en CPU med 1333 i busshastighet när minnena bara klarar 1066mhz?

Ny lista med DDR2 som jag funderade på:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=575967...

Hur som helst ska du ha ett stort tack för att du har gett mig lite bättre inblick i vad man bör satsa på inom dator väg.

// Kim

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)