hårddisk fråga om formatering!!!

Permalänk
Medlem

hårddisk fråga om formatering!!!

min gamla seagate baracuda 4 40Gb har växt ifrån mig så jag tänkte köpa en ny 500Gb eller liknande och dela uppp den i 100 som C: och testen som D: . då till frågan om jag formaterar C: kan saker försvinna på D: ???? är det ett bra upplägg för hårddisk utrymmet föresten?????

Tacksam för svar!!!!!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

data på andra partitionen kan ju inte försvinna om du formaterar första partitionen.. till 99.9% säker på det:p

tja jag har 15Gb till Windows, räcker gott och väl om man rensar bland tempmappar och skit lite mer och får windows å rulla snabbare.
5Gb program eftersom jag inte har många installerade..

sen div. andra uppdelningar som jag funnit nödvändigt på nåt sätt..

Du kan ju dela upp den såsom 10-15Gb för windows 10Gb program
sen 70% av resten som backupen och de sista 30% som backup av mina dokument eller så..

wth gör som du vill:P

Permalänk
Medlem

Okej! kan man installera program på annan än C:???
jag gör nog så, så slipper jag att ora mig att det ska ta slut på C:

Tack!!!

Permalänk
Medlem

Du kan göra hur du vill.
Program väljer du var du vill installera...spelar ingen roll var.

Formatterar du C: är allt kvar på D: orört.

Släng på typ 30GB på C: när du endå skall skaffa en 500GB...så slipper du få det för trångt senare.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

okej!

Tack för svaren

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

har märkt det själv tror jag börjar få för lite utrymme fast ändå inte..

partitionera hur du vill och installera program hur du vill..
och sen ja diskutrymme behövs^^

Permalänk

Tänk bara på att en "backup"-partition på D: inte är till någon nytta hårddisken krashar, då det är samma fysiska hårddisk.

All viktig data ska förvaras på minst två fysiskt, separata hårddiskar.

Visa signatur

I går kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt.

Hittade min signatur från april 2008:
AMD X2 6000+, 2 GB HyperX PC6400/DDR800, nVidia 8500GT, Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

aa vet att om hdd krashar så försvinner allt! men jag vill kunna lagra film m.m och kunna blåsa om windows utan att det pajar min film lagring!

MVH

Permalänk

Som sagt, inga problem med att dela upp i C: och D:

Såg att någon nämnde att installera program på annan plats än C:
Ja, det går, men vad det tjänar till vet jag inte, om man installerar om operativet så bör man (oftast måste) ändå installera om programmen iom att det ska lägga sig korrekt i registret osv... Det kommer ej upptäckas som ett installerat program heller för den delen (pga att det ej finns i det nya registret)

Själv har jag Operativ + Program på en partition och allt annat på andra... Nu kör jag iof en separat disk för just OS + program (raptor), men hade jag bara haft en disk så hade jag delat upp det så.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Avstängd

folk som inte anser att man ska ha större os drive en 15 mb borde tänka om en del. windows xp kanske tar upp max 5gb när den vart ett tag windows vista tar upp upp till 13gb. den person som inte är van att lägga in program o kan välja vars den skall instalera det skall nog inte ha en mindre c: en kanske 30-40gb eftersom alla spel instaleras i c: alla program gör det åxå. Tänker man inte på det så blir lätt enhet c: full o vem vill ta bort spel då man sitter o håller på med det bar för att enhet c blir full o datorn blir segare

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk

Min konfig just nu är

HDA - System (40 GB)
HDA - Downloads (90 GB)
HDA - Backup #1 (90 GB)
HDB - Backup #2 (120 GB)
HDC - Backup #3 (120 GB)
HDD - Whatever (80 GB)

4 fysiska hårddiskar, 6 partitioner.

Visa signatur

I går kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt.

Hittade min signatur från april 2008:
AMD X2 6000+, 2 GB HyperX PC6400/DDR800, nVidia 8500GT, Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Intressant iRONFiSTER. Just nu föredrar jag:

System+Program+Spel (Brukar ta bort när jag spelat klart)
Downloads+Whatever
Backup

Föredrar fysiska hårdiskar framför partioner där det är vettigt.

Edit:

Så i min dator skulle jag antagligen byta plats på Backup #1 och whatever för att slå ihop den med Downloads. Oftast har jag dragit ur elkabeln till mina backup diskar för att slita mindre på de men också för att minska ljudet från datorn. Gillar att ha det tyst.

Jag är ingen storspelare så jag vet inte hur mycket plats spel tar för andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
folk som inte anser att man ska ha större os drive en 15 mb borde tänka om en del. windows xp kanske tar upp max 5gb när den vart ett tag windows vista tar upp upp till 13gb. den person som inte är van att lägga in program o kan välja vars den skall instalera det skall nog inte ha en mindre c: en kanske 30-40gb eftersom alla spel instaleras i c: alla program gör det åxå. Tänker man inte på det så blir lätt enhet c: full o vem vill ta bort spel då man sitter o håller på med det bar för att enhet c blir full o datorn blir segare

Det låter som du har fattat det här med smart datalagring, kan bara instämma.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Så min ide om att ha ca 100gb på c: o resten på d: är bra alltså(så som jag fattade det?). d: ska inte bli någon backup utan bara lagring för film m.m (backup kör jag extern)

MVH

Permalänk
Medlem

om en hårddisk kraschat troligen... efter detta meddelande.. det gick inte att starta windows på grund av ett fel i programvaran. Rapportera felet som: inläsningsprogram behöver DLL för kernel. KOntakta din support personal och rapportera felet.

Är detta en hårddiskkrasch och är de bara att formatera så funkar de igen sen?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Hedersmedlem

Försök att reparera windows först

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)