Högpresterande speldator. Behöver lite rekommendationer

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Högpresterande speldator. Behöver lite rekommendationer

Tänkte mig följande delar. Om det står flera saker så har jag svårt att välja mellan de.

Processor

E8400 eller Q9450.

Eftersom det bara finns ett enda spel som drar nytta av 4 kärnor och det säkert kommer dröja till Nehalem innan det ens börjar bli standard så känns Q9450 onödig.

Finns det några argument emot?

Minne

Jag kanske behöver överklocka om ett år eller så men jag vet inte om PC-8500 minnen hjälper mer än PC-6400.

Moderkort

Har inte tänkt använda varken SLI eller CrossFire. Ingen aning vilken krets. Äre P35 som gäller eller?

Grafikkort

har en massa äldre spel att ta igen och jag ska inte köra Crysis förrän nästa dator (andra versionen av Nehalem tidigast) men allt annat ska gå i 1280x1024 med max i allt. Läst lite att 9600GT ska vara bäst pris/prestanda, stämmer det eller kommer det bli ett framtida 9800GT?

Chassi

Svåraste beslutet....har ett Antec 1080 AMG men vill ha minst 120mm fläktar (aldrig mer en 80mms fläkt!) och nätagget där nere (ska va bättre har jag läst).
Kollat lite på 3dgamemans recensioner och vad jag sett här så är Antec P182 fantastisk, liksom Cosmos 1000 och Cosmos S. Undrar om chassin utan fläkt på sidan kan kyla starka grafikkort tillräckligt bra. Antec Ninehundred verkar jättebra men det har ju varken dammfilter eller kabelhantering enligt Antec själva....
Får gärna vara tyst också.

OBS: Det chassi jag köper nu tänkte jag ha så länge man måste ha ATX moderkort så priset spelar mindre roll.

Om ni vill rekommendera t.ex Antec P182 framför COSMOS S eller COSMOS 1000 så argumentera också

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Hallå!

Jag har precis beställt en monstermaskin som är en speldator förklädd som en arbetsdator. Jag kan ju förklara mina val lite.

Processor: Jag tog en E6850, för E8400 och E8500 fanns inte att få tag på från Dustin eller komplett (som jag köper från). Tydligen hade Intel problem med tillverkningen eller nåt. De skulle tidigast komma in i mitten av maj (enligt komplett) och så länge orkade jag inte vänta. Qxxxx kändes onödigt.

Minne: Jag körde DDR2 för att kunna köpa 8Gb utan att bli ruinerad. Jag köpte välkylda 6400-minnen. Vi får se hur de presterar. Enligt min bedömning är det bättre att ha 8gb lite långsammare minnen än 4Gb snabbare minnen. Om man läser tester och sånt på minnen, skiljer det sig inte så mycket i prestanda ändå. Fast jag är ingen expert på det.

Moderkort: Jag satsade på ett grymt moderkort för DDR2. ASUS MAXIMUS FORMULA INTEL X38 SOCKET 775 ATX blev det. Ingen SLI. Jag satsade på x38, vilket kändes lagom fräsigt. Jag skulle hellre kört med x48, men hittade inget som hade stöd för DDR2. Jag tror att det är bra. Jag såg det i nåt test på Toms och det presterade bra.

Grafikkort: Jag valde 9800GX2 1GB för att det var det fläskigaste man kunde få tag på utan att köra SLI. Det kanske inte är det mest strategiska kortet man kan köpa just nu, eftersom prestanda/pris-skillnaden från 8800GTX ultra inte är helt motiverbar. Men men.. Det är det fetaste, så jag körde på det.

Chassi: Jag tog ett som passar i mitt hemmagjorda ljudisolerade kylskåp (hurtsen på mitt skrivbord). Inget fancy alls.

Det som jag däremot är riktigt nöjd med är mitt val att köra två WD Raptors 150Gb 10 000 varvs i Raid 0. Det kommer att bli riktigt schysst. Accesstiden blir samma, men lästiderna kommer att bli skitgrymma.

Allt bör dyka upp innan helgen, och då återstår det att se hur allt funkar ihop.

Visa signatur

Det flyter på bra..
E6850 @ 3.0GHz | 8Gb DDR2 | Asus Maximus Formula | 9800GX2 | 2 x Raptor 150Gb RAID 0. 3dMark06: 15900 | t301.com/braflyt

Permalänk

I den övre hårdisk racken så kan du montera 1 elr 2 120mm fläkter, om det inte redan är preinstalled hos datorbutiken för att hos datorbutiken säger dom att 5 fläktar är installerade medans andra bara säger fyra

IAF så finns det en luft tunnel som leder denna luft från hårdisk racken ( suger luft utifrån ) direkt på PCIerna

Visa signatur

< ================== >
Freedom doesn't come free
< ================== >

Permalänk
Medlem

Jag har plockat ihop denna dator med crossfire-stöd så att jag kan lägga till ett radeon 4000-kort när det kommer (tror HD 3870 räcker med 20" skärm om man bortser från crysis i högsta). Möjligen köper jag ett HD 3780 X2.

AMD Phenom X4 9850 2,5GHz Box (CPU (AMD Socket AM2))

Antec P182 (Svart) (Miditower-chassin)

Antec TruePower Quattro 1000W (Nätaggregat - ATX)

Msi K9A2 Platinum V2 (Moderkort - AMD Socket AM2)

Msi Radeon RX3870-T2D512E-OC 512MB (Grafikkort (PCI-Express))

2X OCZ Gold GX XTC DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB (DDR2-minnen) (tot. 8GB)

Samsung SH-S203N (DVD-brännare för dator)

Seagate Barracuda ES.2 ST3500320NS 32MB 500GB (3,5 tums S-ATA-hårddiskar)

Ca 10 000kr

Vad tror ni? Fungerar minnena till moderkortet och hur starkt nätagg behövs?

(Förlåt och jag inkräktar på din tråd men jag tänkte att vi både ville åt samma sak

Visa signatur

MSI 870A-G54 - AMD Phenom2 X6 1090T BE @ 3,6GHz - Corsair 8GB DDR3 1600MHz -
Gigabyte HD6950 2GB @ 960/1400mhz -Fractal Design 550W Tesla 80+ -
Fractal Design Define R3/SVART/ - HD640GB WD Black 64MB SATA-600

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stokstad
Antec TruePower Quattro 1000W (Nätaggregat - ATX)

Hälften borde väl räcka? Bara det finns kontakter i nätaggregatet

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

1000watt e lite väl, skulle spara mycket pengar om du valde en 620w istället

Visa signatur

< ================== >
Freedom doesn't come free
< ================== >

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga varför:
2X OCZ Gold GX XTC DDR2 PC6400/800MHz CL5

Och inte minnen på 1066Mhz? t ex Kingston ValueR. DDR2 PC8500 2048MB CL7