Microsoft Windows 7 redan 2009

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Var mest nyfiken för WinFS är ju inget "äkta" filsystem om man nu får uttrycka sig så. Tänkte om det kom något man inte hört om som ersatte NTFS helt. Men WinFS blir ju helt klart spännande, är dock lite skeptisk till det då jag gillar den gamla hederliga strukturen med mappar.

NTFS + SQL = WINFS
Typ

Jo jag gillar också och är så van med mappar, hoppas på att WINFS kommer fortsätta vara lika överskådligt.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Nej. Tänk efter innan du slänger ur dig massa skit.

Att jämföra Vista och ME är ren idioti. Kommer man med sånt skit får man också backa upp det med bra argument. Min "skit" bygger på en lång tids erfarenhet och kunskap, medan du verkar bedöma ett operativsystem efter hur många fps man får i CS.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Skulle vilja veta lite mer om Windows 7 vad dom ändrar på, om det bygger på vista osv osv

funktioner
utseende etc etc..

GUi är det sista som implementeras och spikas så ... det dröjer nog lite innan vi får se slutgiltiga guiet.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Varför skulle det inte gå att köra Windows 2000 fortfarande? För mig obegripligt. MS släpper ju tom säkerhetsuppdateringar till det, drygt 8 år efter release...

Dom släpper väl inte alls lika mycket som till WXP? Sen tycker jag spelstödet/prestandan/drivers blev sämre sen de släppte WXP. Men det är klart det går säkert fortfarande, fast eftersom jag fick WXP med datorn har jag inte orkat installera W2k Pro.

Permalänk
Avstängd

Vad är syftet med Windows 7?

Permalänk
Medlem

Att tjäna pengar

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa Windows 7 utveckling tycker jag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
Vad är syftet med Windows 7?

En väldigt filosofisk fråga egentligen, vad är syftet med Vista? Vad är syftet med XP...osv

Syftet kan jag tänka mig är att göra ett bättre operativ än vad alla de tidigare var. Nu tar det ju så klart tid innan det blir bra men när det väl är bra så är det bättre än vad de tidigare versionerna någonsin kunde bli. Windows 7 får säkert de saker som Vista egentligen skulle ha haft också.

Man kan ju alltid diskutera varför det kommer nya versioner av allt, bilar, kaffekokare, dreamweaver, photoshop, maya...osv...

Får jag fråga, vad tror du själv syftet var med windows 98 är det kom och vad var syftet med windows xp när det kom? Själv tror jag det är att förbättra det som tidigare fanns och så klart i längden att stärka sin plats på marknaden som i längden betyder mer pengar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

jag tycker operativsystemen är på tok för tungdrivna i dag, känns som det är klumpigt programerat. tar på tok för mycket av datorns prestanda.
Eftersom utvecklingen går så fort vad det gäller hårdvara så spelar det väl inte så stor roll att opreativsystemet kräver mycket.

jag skulle villja se ett operativsystem som är lättdrivet och kompatibelt med all hårdvara osv.

Permalänk

Så ska det ta 1 år efter släpp av W7 innan det kommer vettiga drivers till sitt ljudkort?

Personligen tycker jag ett OS var tredje år är på tok för kort tid mellan släppen.

Permalänk
Hedersmedlem

Innan XP var det ju motiverat att släppa nya OS så ofta som möjligt. De tidigare OSen lyckades aldrig hålla undan högarna av bluescreens bland annat. Men sedan kom XP. Stabilt och funktionellt. Kanske inte från början men efter några avklarade banrsjukdomar var detta löst.
Men självfallet måste MS fortsätta släppa nya OS då de skulle gå under annars eftersom att det inte tar så lång tid att fylla världens datorer med deras senaste produkt och då trillar det inte in mer pengar.
Men som jag precis sade så är det inte lika motiverat att ha det senaste MSos längre då de funker sedan Vista. Marknadsreglerna har förändrat sig, men inte Microsoft. Jag tror de kommer stöta på lite problem i framtiden om de inte ändrar taktik och medvetet stödjer operativsystem under lång tid och släpper nya mer sällan.
Inte i privatpersonernas hem kanske, men hos större många företag då dessa ofta har specialutvecklad mjukvara som endast passar till ett OS och de måste köpa helt ny mjukvara för att uppgradera till nästa OS trots att ett äldre OS fungerar lika bra. Kanske lite rörigt där... vet inte

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny

jag skulle villja se ett operativsystem som är lättdrivet och kompatibelt med all hårdvara osv.

Det vill vi alla, inte minst microsoft. varför det inte finns ett sådant operativsystem än beror ju så klart på resurser.

Om någon nu skulle vilja utmana microsoft att göra ett lättdrivet operativ som är kompatibelt med all hårdvara så är dom lätt välkomna. Åter igen, resurserna finns inte. Microsoft håller ju så klart på med att försöka göra just detta och det är ju ett bevis på hur svårt det faktiskt är att lyckas. Inte ens alla opensourse-linux-sajberhackare klarar av detta, ännu ett bevis för hur svårt det är.

Alla som tycker att detta nu är för dåligt, ta och läs till programmerare och systemtuvecklare och ta sedan anställning hos microsoft och hjälp dom, alternativt starta ett eget konkurrerande företag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck

Så ska det ta 1 år efter släpp av W7 innan det kommer vettiga drivers till sitt ljudkort?

Personligen tycker jag ett OS var tredje år är på tok för kort tid mellan släppen.

Du får ta å fråga ljudkortstillverkaren varför det ska behöva ta så lång tid, kan det vara ett creativekort månne?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas drivrutinerna från övriga tillverkare infinner sig snabbare och att det inte ska vara så krävande som vista, mer valfriheter i installationen!

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Sen kan man ju önska att dom gör DRM valfritt, så en så simpel funktion som att klona skärmen fungerar iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Windows 7 kommer garanterat inte ut 2009. Det är inte realistiskt.

Permalänk

Hm, om man googlar lite så ser en del skärmdumpar på "Windows 7" minst sagt intressanta ut, till exempel:
http://img248.imageshack.us/img248/6545/taskbargd2.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2167/2124217664_51721d7458_o.j...

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte så mycket om GUI. Sålänge det är responsivt, ser bra & clean ut (typ "win2000-look")

Det som intresserar mig mest är den eventuellt nya kernel MinWin, och möjligheten att strippa ner och anpassa till företags-desktopen bättre, för Vista är helt för överarbetat idag.

Jag tror även att Microsoft har börjat inse faktumet är UNIX-tänkandet fortfarande lever och det blir inte omöjligt att vi får se mer CLI.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
De skickar med allt för att man ska slippa tanka ner allt varje gång man gör en nyinstallation. När jag installerat Windows så behöver jag tanka ner minst 10 program för att komma igång, med Ubuntu behöver jag bara installera max 1-2 och sen har jag det viktigaste.

Dåligt argument, det är ju inte samma program och med samma funktioner. Dessutom kan du knappt installera tredje-parts mjukvaror utanför APT-sfären utan goda kunskaper.

Permalänk
Medlem

Vad har hamnat fel? Datumet eller ordningen?

Windows 95 24 augusti 1995
Windows NT4 29 juli 1996
Windows 98 25 juni 1998
Windows 98SE 5 maj 1999
Windows ME 14 september 2000 <----
Windows 2000 17 februari 2000 <----
Windows XP 25 oktober 2001
Windows Vista 30 november 2006
Windows 7 juni 2009?

Visa signatur
Permalänk

Windows 7 = XP med dx10 för säg 300 kr? Önsketänkande..

Visa signatur

System: 2500K @4.1GHz, GTX 780, 8GB DDR3 @1866MHz

Permalänk
Medlem

Det helt klart mest intressanta kommer ju bli MinWin. Det är nog första gången dom satsar på ett operativsystem som ska dra mindre resurser än föregående.

Det bästa vore ju om dom gjorde ett operativsystem där man redan i installationsstadiet väljer alla program och funktioner man vill installera förutom det nödvändigaste. Det kommer väl inte hända då bla Internet Explorer tappa extrema marknadsandelar men ändå..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Hm, om man googlar lite så ser en del skärmdumpar på "Windows 7" minst sagt intressanta ut, till exempel:
http://img248.imageshack.us/img248/6545/taskbargd2.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2167/2124217664_51721d7458_o.j...

Det där ser riktigt snyggt ut.

det känns som om många skyller allt på microsoft. det känns inte riktigt alltid befogat, eftersom att det tex inte är MSs fel att creative inte kan göra drivrutiner.

Visa signatur

e6600 @ 3000Mhz - AC Freezer 7 - P5b - OCZ SLi-Ready 4096 MB PC6400 - XFX 8800GT @ 690Mhz - vf900 - Corsair 450vx - 500 + 250 GB Samsung SATA - 250 GB PB USB - Gigabyte Poseidon - 22" Acer

Permalänk

"det känns som om många skyller allt på microsoft. det känns inte riktigt alltid befogat"

Huvudet på spiken. Det är alltid kul att gnälla på den största och förespråka entusiastprodukter istället. Personligen tycker jag Microsoft gör ett bra jobb med sina operativsystem.

Såg att någon gnällde över att det inte finns alla program med i Windows, men snälla nån, MS blir ju stämda hej vilt för att dom HAR med alla program i orginalutförande. De måste ju ta bort dom.
Och sedan om någon vill använda tredjepartsprogram så är det ju helt fritt. FireFox är ju ett bra exempel på ett lyckat sådant, men jag använder IE för det är inbyggt och fyller mina behov precis lika bra.

Permalänk
Medlem

Blir windows 7 det man läst om det så kommer datorn gå supersnabbt, ska ju dra nåra enstaka mb ram bara osv. Och blir det så snabbt och funkar bra så blir de ett köp direkt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Blir windows 7 det man läst om det så kommer datorn gå supersnabbt, ska ju dra nåra enstaka mb ram bara osv. Och blir det så snabbt och funkar bra så blir de ett köp direkt.

o billigt med kanske? tänk va mindre mängd folk som skulle ladda hem det då?;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, men kommer aldrig att hinna bli lanserat tills Juni 09.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

jag hoppas faktiskt att windows 7 blir något att ha. Måste säga att jag personligen tycker att windows XP är superbra och stabilt på alla möjliga vis, men det börjar bli gammalt. dessutom så skulle jag vilja ha ett mer intuitivt GUI, med fler användbara funktioner SOM FUNGERAR OCH INTE GÅR SÖNDER. Indexering (som exempel) i XP är ett skämt, i vista fungerar det då och då.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Hoppas folk blir nöjda med detta. Blir så less allt gnäll på MS!

Det är ingen risk det finns alltid folk som är rädda för något nytt eller provar ett nytt OS på en 3-5år gammal dator och tycker det är segt osv.
3-5år för en dator idag=minst 2 generationer, och det funkar bra ifall man bara surfar eller använder Word!
Är det ingen som köper dom nya OS´en så lär det inte utvecklas speciellt bra drivers till dom heller,varför ska man ödsla tid på något dom flesta inte vill ha??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rc4
Det där ser riktigt snyggt ut.

Mjo, snyggt GUI är alltid trevligt.

Sen hoppas jag att det är modulärt också, som det finns vissa spekulationer kring. Gillar idén med att kunna banta ner det och anpassa det som jag vill ha det, speciellt om man kan göra det utan tredjepartsprogram, som till exempel vLite. Det är inget dumt program i sig, tvärtom, men det stöds ju inte av Microsoft precis, så det är inte säkert att det "fungerar som tänkt", så att säga.

Vill ha mer nyheter om Windows 7.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att dom gör hela OSet 64bitars och skippar 32bitars så program och spelutvecklarna tvingas börja skriva native 64..

Sen så gillar jag faktiskt vista, bästa OSet sen Win2000

Permalänk

Bättre att världen sitter med ett microsoft som ser till att ting fungerar och att vi kan använda en pc utan större problem, vilket det idag gör med dessa operativsystem..

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |