Permalänk

ny på ebay

hej

jag har nyss skaffat ett konto till ebay (UK) och ska köpa ett grafikkort, men undrar vad man ska tänka på när man handlar därifrån?

Och vilka fraktbolag har de i UK?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Re: ny på ebay

Läs noga vad säljaren skriver. Det är dom som sätter upp kraven hur köpet skall genomföras.
Dom ger alt. till frakt och betalningsätt.
Det är upp till dig om du skall godkänna det eller ej.

Permalänk
Medlem

Läs på om säljaren innan, kolla omdömen (och spana efter eventuella fuskare).
Ställ dina frågor innan du bjuder.
Läs texten till artikeln noga.
Kolla betalalternativen noga.
Kolla frakten.

Verkar något vara osannolikt så är det med största sannolikhet det, kom ihåg det.

Permalänk
Medlem

Det mesta på ebay är osannolikt, därför köper man därifrån

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

ok tackar för svaren, men angående fraktbolagen. finns det bara royal mail?

snubben sa att frakt till Sverige kostar 30 pund!

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Du kommer snart märka att de dribblar friskt med priserna på vara kontra frakt. En säljare kan ta £9.95 och nästa £29.95 och varans pris skiljer ungefär i motsvarande grad.
Asiater är värst. 10 spänn och 300 i frakt så att de hamnar som billigast.

Kolla http://www.royalmail.com så kan du räkna på vad det kostar.
Small packet är det billigaste om paketet inte är för stort.
Dyra saker bör man fundera på rekommenderat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
ok tackar för svaren, men angående fraktbolagen. finns det bara royal mail?

snubben sa att frakt till Sverige kostar 30 pund!

Beror på vad du tänkte beställa men frakten från england ligger inte på 30£.
En dvd eller ett spel kostar runt 3-4£ i frakt i vanliga fall.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts innan så är det säljaren som sätter rpiserna.

Den egentliga fraktkostnaden och det som säljaren tar skiljer sig nästan alltid, eftersom säljaren oftast tar betalt för allt som har med frakten att göra (paketering, frakt etc) och lite extra utöver det.

Permalänk
Avstängd

Re: ny på ebay

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
hej

jag har nyss skaffat ett konto till ebay (UK) och ska köpa ett grafikkort, men undrar vad man ska tänka på när man handlar därifrån?

Och vilka fraktbolag har de i UK?

Tänk på att moms kan tillkomma om/när du handlar utanför EU.
Använd ALLTID paypal.
Håll koll på vilken valuta som priset anges i.
Och som tidigare skrivits läs fraktvillkoren noga.
Är ett erbjudande för bra för att vara sant.... så är det sannolikt inte sant.

Sedan är det bara att börja fynda! Själv har jag aldrig haft några problem med mina ebay inköp, och då har jag beställt från många olika länder.

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk

nu har jag fixat en paypalkonto. Hur ska jag kunna föra över pengar dit?
jag vill ju inte koppla in mitt kreditkort med det som det säger.

Angående valutan. Hur fungerar det?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

Varför vill du inte koppla ett kort? Om du bara använder kontot för att köpa saker så kommer inga konstiga saker att ske, pengar kommer bara dras när du köper något.

Och angående valuta: Ja, hur gissar du att det funkar? Du betalar i pund, vilket räknas om till kronor enligt gällande växelkurs + en procentavgift som brukas tas ut i växlingskostnad.

Alternativet till att använda kort är då att du för över pengar från ett bankkonto till ditt paypalkonto, men då blir det svårt att veta exakt hur mycket som behövs pga växelkursen som ändras hela tiden. Betalar du med kort så dras endast så mycket pengar som krävs, på öret. Saldot på paypalkontot blir med andra ord då alltid 0.

Permalänk
Korsordsguru

Smidigast är ju såklart att ha sitt kreditkort kopplat till kontot så man slipper föra över pengar manuellt varje gång man ska handla något (som förövrigt tar ett antal dagar). Men vill du ändå sätta in pengar på PayPal-kontot utan kreditkort så går du in på My Account > Add Funds, och följ instruktionerna.

Köper du något i annan valuta är det företaget med pengarna som gör valutaomväxlingen, om du har satt in pengar på PayPal blir det alltså PayPals kurser som gäller. Har du kreditkortet kopplat till PayPal är det din banks valutakurser som gäller, och man kan ju anta att banken har bättre kurser än PayPal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alternativt gör man som jag och använder E-kort kopplat till mitt Paypal konto, själv har jag Swedbank men andra banker borde också ha det.

Bara att skapa ett nytt VISA kort med valt belopp varje gång du köper något

Permalänk
Medlem

Varför inte kolla på Tyska Ebay istället? Frakten från England är dyr men däremot ifrån Tyskland kostar det inte mycket över vad det kostar att skicka med Svenska posten.

Men som sagts tidigare i tråden har inte säljaren skrivit ut vad frakten kostar så kontakta innan köp så du vet vad det kostar för annars kan du bli rejält blåst.

Permalänk
Medlem

Eller svenska E-bay i form av Tradera.com . Dock så finns det inte lika mycker roliga leksaker där (datordelar). Plus att de riktigt bra klippen brukar man oftast missa (jag missar oftast dem)