Permalänk
Medlem

Problem med trådlöst

Ursäkta att det blev relativt mycket text, jag gillar tydligen längre beskrivningar... :S

Jag har under en längre tid försökt få till en trådlös nätverksanslutning på min flickväns stationära med hjälp av en D-Link DWL-G132 adapter, alltså en USB-adapter. Det är nämligen så att vi vill att den datorn ska kunna vara med när vi lanar.

Den hittar de ad-hoc nätverk vi skapar och lyckas även ansluta till dem, i alla fall efter vad jag kommer ihåg. Diablo II ser en IP och kan hosta, men det funkar bara i några sekunder innan den droppar av okänd anledning. Ibland har den tappat nätverket helt, ibland försvinner den helt.

Någon som har några tips? Det är lite svårt med uppdateringar på hennes dator eftersom hon bor i Rydbo (= noll internetuppkoppling) men jag får tanka ner hotfixes manuellt ifall det behövs.

Är tacksam för all hjälp, ledsen för all text.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

skulle tro det är din USB adapter som jävlas.. dem är "tyvär" inte att lita på.

Permalänk

hur ser förhållanden ut från router till dator ? antar att du kör trådlöst?

väggar och annat ivägen med mera?

Hur ser kvaliten ut på linan mot routern i status fältet?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
hur ser förhållanden ut från router till dator ? antar att du kör trådlöst?

väggar och annat ivägen med mera?

Hur ser kvaliten ut på linan mot routern i status fältet?

Den hittar de ad-hoc nätverk..

Permalänk
Medlem

Vi använder som sagt ingen router, nej.

Grejen är att jag tidigare använde adaptern till min egen stationära dator för att nå vårt hemnätverk och då fungerade den finfint, om än med lite dålig signal på grund av avståndet till routern. Jag kan ju försöka med nya drivers till adaptern...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x