Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Nej, jag har inga uppenbara problem med svenskan. En person som "äger en MacBook, ett neopren slip on cover och en 'crumpler väska' (Mr. Svenska) och jämför den med... osv" är knappast en smickrande bild, och eftersom det tydligen är de enda två typerna som kan säga att Apple håller kvalitet (vilket jag gör) menar du alltså att jag antingen är en fanboy (ett personangrepp) eller en keff person som inte kan göra en objektiv jämförelse (ett personangrepp). Vad är det som är så svårt?

Personer som propsar för NC6400 är antingen gravt utvecklingsstörda eller har litet kön. Men det är inte menat som ett personangrepp mot dig, även om jag tvingar in dig i en av dom två facken.

Horunge är f.ö en överbliven textrad på en ny sida (http://sv.wikipedia.org/wiki/Horunge). Alltså är det inte ett personangrepp utan bara en väldigt konstig förolämpning. Eller?

Sen tänker jag inte sitta och leta en massa Googlelänkar för att INTE bevisa något som inte ens är en diskussion längre. Men dom här killarna verkar inte fått ut några fem timmar iaf.. Men det har ju fortfarande inte något med saken att göra, eftersom ingen har något att bevisa här. Förutom du som om och om igen fortsätter att förbluffa mig med helt otroliga uttalanden.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=82796

Och om din poäng inte var att bevisa något med en länk som visar att Apple ger bra batteritider, varför visade du den alls då? Sen att du fick drastiskt försämrad batteritid med din MBP är ett välkänt problem, som ligger på Sonys ansvar. Du hade fått ett nytt batteri gratis om du hade lämnat in det.

Blubben, jag skiter faktiskt totalt i att folk inte håller sina batteritider. Det lustiga är det här

För att sedan langa en länk som bara består av folk som hyllar MacBookens batteritid. Det är ju som om jag skulle försöka övertyga dig om att HV71 suger i hockey genom att visa tabellen där dom leder serien med typ 20 poängs marginal

Läser du det du svarar på ens? Vart har jag skrivit att att dessa två kategorier skulle på något sätt ha något med apple som företag överlag att göra? Jag skrev uttryckligen Macbook och kvalité, handlar absolut inte om något annat.
Poängen med länken var att påvisa att det inte rörde sig om några 6timmars batteritid, jag hade missuppfattat dig och trodde du menade att folk hade problem med batteritiden på sina nya NC6400'or. Eller missförstod och missförstod, du skrev aldrig hurvida det rörde sig om nya eller gamla batterier...

Behöver du LETA google länkar nu? Du skrev juh tidigare att du googlade och fick upp massor???

Apple var absolut inte särskillt tillmötesgående de gånger jag varit i kontakt med dom... Kan visserligen bero på att att jag inte köpt datorn i sverige, antar att jag kanske får skylla mig själv lite där...

Skulle du inte ta och lämna tråden? Om du nu vill fortsätta svara på mina inlägg kan du väll åtminstonde sluta påstå att jag skrivit saker som jag inte har...

P.S. Jo horunge är såväl en typografisk term som ett sammansatt ord.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Fast det är ju inte från samma företag iallafall ellerhur?
Det är ju samma hårdvara som i alla andra laptops numera, det som skiljer är att OSX utvecklas av Apple och windows inte utvecklas av t.ex. Hp.

Personligen tycker jag det är vettigare att kunna ha samma OS oavsett vilket märke av dator man väljer, även att kunna välja OS utan att behöva välja en speciellt dator

njaaa, dels är ju apple med o kan välja hårdvaran lite efter sitt system, men framför allt kan de ändra i OSX så att det är helt anpassat till just den hårdvaran. tror inte t.ex. HP kan ändra i windows efter sin hårdvara. visst de kan skapa drivrutiner osv. men de kan inte fullt ut anpassa operativsystemet från grunden.

Bunz: du har rätt, du sa aldrig direkt att han var fanboy, men du sa eller i alla fal antydde att man bara kunde gilla eller argumentera för apples produkter om man var en "fanboy". det är ju inte svårt att se att du försöker slingra dig i efterhand och att du skrev det me åtanken att provocera.

om jag skriver att man måste vara wn "pc fanboy" för att inte gilla apples produkter, så har ja ju både generaliserat väldigt men även antytt att man är en fanboy bara för att man gillar/ogillar nått.

kan vi inte sluta me det här me fanboy eller liknande, det ä bara löjligt o antyder att argumenten inte räcker till.

angående batteritid, du googlar fram information, ja testar själv fram. o har då fått ut lite över 4 timmar på min. men då vare ju utan w-lan osv. vilket va fallet me de batteritider apple angav förut, nu har de sänkt batteri specarna, för att från o med macbook air så räknar de me w-lan.

angående att du ägt en macbook pro o var missnöjd, visst får du vara missnöjd med den, men du kan ju inte bara för det generalisera det o säga att gillar man deras produkter är man en fanboy eller är hjärntvättad av deras marknadsföring. bara där har du direkt generaliserat o utgått att bara för att du är missnöjd med din produkt, så tycker alla andra att den är skit med, om inte så blundar användaren frö felen. vilket inte alls är säkert att det är så. dina inlägg är väldigt "ego", att dina åsikter stämmer på alla, annars är man "dum i huvudet", du har inte använt de orden, men du antyder det. o sen när man nämner det, så skyller du ifrån dig med att "det har jag inte sagt". nä, du skriver allt me antydningar

angående personangrepp, så äre ju samma sak där. du antyder hela tiden. vilket ja ä säker på att du gör medvetet för att kunna ha "ryggen fri" att antyda att man är en fanboy eller hjärntvättad om man gillar apples grejer är väll ett personangrepp även om du inte gör ett personangrepp riktat mot en särskild person. det är som att vara rasist o säga att det inte har hat mot personer som ingår i den grupp man hatar. blir lite motsägelsefullt. kanske man ska kalla det du gör för "gruppangrepp" :D. när du sen rackar ner på hur han skriver, så blire ju lite personangrepp med, då du inte vet varför han skriver "dåligt" och dessutom gör det för att reta eller provocera personen, det är vad jag kallar personangrepp. om jag t.ex. retar nån för att han läspar, så är det ju personangrepp. sen om han inte kan rå för det, hör ju inte till sammanhanget. ja skiter om du gör personangrepp om du känner dig påhoppad, men klaga inte när andra gör samma sak mot dig då. är man med i leken får man leken tåla.

Blubben: angående batteritiden på macbook air, så visade det ju sig i ett senare test att den klarade uppgiven batteritid med SSD hårddisk. alltså är batteritiden på apples sida räknad med optimala förhållande, det vill säga med sådan disk. fult att inte nämna att batteritiden ä lite sämre vanlig hårddisk, ja det kan ja hålla med om. kanske inte att det är fult gjort (rätt många tillverkare som gör så, ta bara bredband o dess "upp till" ), men klart fel gjort. självklart får du sämre batteritid om du belastar datorn tungt, precis som din mobil får sämre batteritid om du ringer mycket med den, eller att mobiltelefons tillverkarnas batteritider är räknade när mobilen ligger 10 cm från mobilmast

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

Blubben: angående batteritiden på macbook air, så visade det ju sig i ett senare test att den klarade uppgiven batteritid med SSD hårddisk. alltså är batteritiden på apples sida räknad med optimala förhållande, det vill säga med sådan disk. fult att inte nämna att batteritiden ä lite sämre vanlig hårddisk, ja det kan ja hålla med om. kanske inte att det är fult gjort (rätt många tillverkare som gör så, ta bara bredband o dess "upp till" ), men klart fel gjort. självklart får du sämre batteritid om du belastar datorn tungt, precis som din mobil får sämre batteritid om du ringer mycket med den, eller att mobiltelefons tillverkarnas batteritider är räknade när mobilen ligger 10 cm från mobilmast

Altså de där värdena på batteritid var endast till för att visa att Apple är lika goda kålsupare när det gäller beräkning av batteritid som andra tillverkare, vilket du också verkar hålla med om.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Altså de där värdena på batteritid var endast till för att visa att Apple är lika goda kålsupare när det gäller beräkning av batteritid som andra tillverkare, vilket du också verkar hålla med om.

njaaa, de håller ju batteritiden, men om du me ordet "kålsupare" syftar på att de inte talar om att värdena ä med SSD hårddisk så ja, då är de väll det. men det är ju inte nån nyhet att de batteritider som alla tillverkare, oavsett om det ä mobil eller datorer, är värden som ä tagna vid optimala förhållanden eller me ljusstyrka på t.ex. skärm nervriden en hel del, o detta gäller väll oavsett märke.

men om en tillverkare säger 6 timmar o man får ut 5, så är det ju fortfarande bättre värde än om en tillverkare säger 3 timmar o man får ut 2 timmar.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Altså de där värdena på batteritid var endast till för att visa att Apple är lika goda kålsupare när det gäller beräkning av batteritid som andra tillverkare, vilket du också verkar hålla med om.

Jag tycker dock fortfarande att de är bättre än andra. Macbooken har som sagt 6 timmar, du kan få ut 6 timmar utan att ha den i IDLE, vilket andra tillverkare brukar ange. Har ju själv fått ut 4.5-5 timmar medan jag surfade, och då hade jag långt ifrån lägsta brightness.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ville bara påpeka att Apple använder samma "made in china" komponenter som alla andra tillverkare, när det gäller hårdvara. Så att ingen tror de får högre kvalitet på en produkt bara för att Apple säljer den.

Vidare, så är Apple mästare på produkt differentiering, och att maximera vinst. Vill du t.ex ha en MacBook med dvd brännare, så måste du köpa deras mellan modell, och samtidigt tvingas betala för snabbare processor, större hårddisk, och mer minne.

Finns trevligt och dåligt att säga om Apple, liksom med de flesta företag. Till deras trevliga sidor kommer nog snygg design på deras produkter. När det gäller dåliga saker så håller jag det för mig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaturMackan
Ville bara påpeka att Apple använder samma "made in china" komponenter som alla andra tillverkare, när det gäller hårdvara. Så att ingen tror de får högre kvalitet på en produkt bara för att Apple säljer den.

Tänkte bara kommentera och säga att det är ASUS som tillverkar alla Apples Macbooks. Vet dock inte vilket företag som tillverkar Macbook Pro.

Permalänk

Vill ge mig in i denna diskussion. Sluta upp att bråka. Jag hörde på en podcast nyligen från Macworld USA att Apple säljer sina produkter till ett högre pris för att därefter bara köpa hög kvalitets hårdvara till sina produkter och bibehålla denna höga prisnivå, den är ju högre.
Och jag kommer nog aldrig gå tillbaka till windows om jag inte måste, för att Mac OS X passar mig så otroligt bra, sen så är jag Apple kär... är nog en fanboy.
Men ta såna exempel som att Microsoft år efter år tar efter apples idéer, eller att Apple har magsafe, de skapade firewire (som var först med ström via sladden och 5 gånger snabbare än USB, men PC körde med USB och det blev det sämre alternativet). Och Apple är FRAMFÖRALLT ett mjukvaruföretag, inte hårdvara... De säljer sitt OS med egna hårdvara just för att de får bättre stabilitet med systemet och de fungerar bättre tillsammans. Steve Jobs sa en gång att de BARA är ett mjukvaruföretag för att Mac är mjukvara, iPod är mjukvara, de är i en fin förpackning men det är mjukvaran som de säljer som är lockande och bra.

Självklart är dock inte allt med Apple bra, jag gillar inte vissa saker de dragit över sig. Men det handlar om vad som är viktigast. T ex så är Apple sämst på grafikkort, jag menar du köper en Mac Pro och det bästa du kan få är 1.5 år gammalt kort 8800 GT. Och en annan sak är att ibland försöker de göra saker för enkla som ex. Apple Remote som har endast 6 knappar och jag ska använda den till media center, det funkar inte, jag vill ha fler funktioner i fjärrisen!

Som sagt inte de största grejerna, men skulle jag köpa en dator för spel är det utan tvekan en PC, för alla annat väljer jag Mac

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Vill ge mig in i denna diskussion. Sluta upp att bråka. Jag hörde på en podcast nyligen från Macworld USA att Apple säljer sina produkter till ett högre pris för att därefter bara köpa hög kvalitets hårdvara till sina produkter och bibehålla denna höga prisnivå, den är ju högre.

Jag hörde Hitler säga något om ett tredje rike där folk var bättre än andra...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Och jag kommer nog aldrig gå tillbaka till windows om jag inte måste, för att Mac OS X passar mig så otroligt bra, sen så är jag Apple kär... är nog en fanboy.
Men ta såna exempel som att Microsoft år efter år tar efter apples idéer, eller att Apple har magsafe, de skapade firewire (som var först med ström via sladden och 5 gånger snabbare än USB, men PC körde med USB och det blev det sämre alternativet). [/B]

Microsoft äger Apple, det kanske inte är så konstigt att de mjölkar bolaget på idéer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
Bunz: du har rätt, du sa aldrig direkt att han var fanboy, men du sa eller i alla fal antydde att man bara kunde gilla eller argumentera för apples produkter om man var en "fanboy". det är ju inte svårt att se att du försöker slingra dig i efterhand och att du skrev det me åtanken att provocera. [/B]

Nä, om du läser mitt första inlägg så "rackar jag ned" på folk som tycker att Macbooken som produkt borgar för kvalité. Sen att jag argumenterat mot Apple som ett företag som utsstrålar kvalité är en annan sak.
Sen att jag har varit lite provocerande kan jag nog också hålla med om, det vara ganska mycket med flit faktiskt för lite att göra på jobbet

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz

Microsoft äger Apple, det kanske inte är så konstigt att de mjölkar bolaget på idéer?

gör de? sist jag hörde så köpte de aktier i slutet av 90-talet o sålde dem igen typ 2002 eller om det till o me va tidigare. så nej, microsoft äger inte apple.

saxat från annat forum:

"Sant är att Microsoft kom överens med Apple i ett "domstolsbråk" mellan de två parterna. Microsoft gav apple några 100-tals miljoner, köpte icke-röstbara aktier för 150 miljoner och lovade att utveckla office till macen i 5 år. Dessa 5 år har passerats för något år sedan. Och under denna tid så sålde Microsoft sina aktier med god förtjänst.

Så Microsoft/Bill Gates har inga Apple-aktier idag"

för övrigt så ägde microsoft bara 5% aktier. låter inte som om de ägde apple då

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
gör de? sist jag hörde så köpte de aktier i slutet av 90-talet o sålde dem igen typ 2002 eller om det till o me va tidigare. så nej, microsoft äger inte apple.

saxat från annat forum:

"Sant är att Microsoft kom överens med Apple i ett "domstolsbråk" mellan de två parterna. Microsoft gav apple några 100-tals miljoner, köpte icke-röstbara aktier för 150 miljoner och lovade att utveckla office till macen i 5 år. Dessa 5 år har passerats för något år sedan. Och under denna tid så sålde Microsoft sina aktier med god förtjänst.

Så Microsoft/Bill Gates har inga Apple-aktier idag"

för övrigt så ägde microsoft bara 5% aktier. låter inte som om de ägde apple då

Var det 5% de köpte? Trodde de köpte 50% :S
Nåväl, där får man för att vara okunnig ^^

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
[B]Jag hörde Hitler säga något om ett tredje rike där folk var bättre än andra.../B]

Kul att du lyssnar, ta Macbook Air som ett exempel där de varit betalat för ett nytt intel chip bara för dem, Apple bryr sig väldigt mycket om vilka komponenter de vill ha i sina maskiner.

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Kul att du lyssnar, ta Macbook Air som ett exempel där de varit betalat för ett nytt intel chip bara för dem, Apple bryr sig väldigt mycket om vilka komponenter de vill ha i sina maskiner.

Oj ett chip i en modell, nu förstår jag varför dom är så löjligt mycket dyrare än alla andra... För de använder annars absolut inte samma processorer, grafikkretsar, hårddiskar etc... i sin resterande lineup...

Poängen var visserligen bara att poängtera att tidningar som t.ex. Macworld är något partiska, även om tester och dyl. är bra...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

bara för att datorns innehåll kommer från samma tillverkare, så betyder det ju inte att kvalitén är densamma. så äre ju i allmänhet, oavsett vilket märke vi talar om. du kan ju gå o köpa värsta skitdatorn du kan finna, det kommer ändå vara intel eller amd grejjer i den, det betyder inte att det är kvalitet. därför köper ja inte riktigt argumentet att kvalitén inte skulle kunna vara bättre bara för att de innehåller samma sak som alla andra. när ska folk lära sig att det inte bara handlar om vem som får/levererar mest funktioner.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

OLPC innehåller väl också specialtillverkade chip? Inte betyder det att dom är bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
bara för att datorns innehåll kommer från samma tillverkare, så betyder det ju inte att kvalitén är densamma. så äre ju i allmänhet, oavsett vilket märke vi talar om. du kan ju gå o köpa värsta skitdatorn du kan finna, det kommer ändå vara intel eller amd grejjer i den, det betyder inte att det är kvalitet. därför köper ja inte riktigt argumentet att kvalitén inte skulle kunna vara bättre bara för att de innehåller samma sak som alla andra. när ska folk lära sig att det inte bara handlar om vem som får/levererar mest funktioner.

Helt sant, dock så kommer ju inte processorn gå sönder oftare i en HP än en Mac om det är samma processor modell utan snarare andra komponenter som moderkortet.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
bara för att datorns innehåll kommer från samma tillverkare, så betyder det ju inte att kvalitén är densamma. så äre ju i allmänhet, oavsett vilket märke vi talar om. du kan ju gå o köpa värsta skitdatorn du kan finna, det kommer ändå vara intel eller amd grejjer i den, det betyder inte att det är kvalitet. därför köper ja inte riktigt argumentet att kvalitén inte skulle kunna vara bättre bara för att de innehåller samma sak som alla andra. när ska folk lära sig att det inte bara handlar om vem som får/levererar mest funktioner.

Mycket sant, som bekant var det juh Asus som plockade ihop Macbookarna. Nu kanske jag minns fel, men än har det inte ploppat ut några datorer med Asus märket på som har varit drypande med kylpasta, så kvalitén på datorerna skiljer juh trots samma tillverkare

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Helt sant, dock så kommer ju inte processorn gå sönder oftare i en HP än en Mac om det är samma processor modell utan snarare andra komponenter som moderkortet.

nä, tror det är rätt sällan det är processorn som ger sig. mitt inlägg va rent allmänt, oavsett märke. bara för att man köper en volvo, som har en fordmotor i sig, så är det ju inte samma sak som att gå o köpa en ford.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Mycket sant, som bekant var det juh Asus som plockade ihop Macbookarna. Nu kanske jag minns fel, men än har det inte ploppat ut några datorer med Asus märket på som har varit drypande med kylpasta, så kvalitén på datorerna skiljer juh trots samma tillverkare

Asus som tillverkar macbook, dock inte macbook pro, men troligen har ju apple ett finger med i vilken kvalitet de kräver på levererad produkt o vilka delar som sitter i dem. det är ju inte en ren asus me annat skal bara, t.ex. så är ju saker som EFI o lite annat isatt. angående kylpasta, den första versionen av macbook hade lite problem me mycket kylpasta, men nu snackar vi om en modell/version som var ett bra tag sen den slutades tillverkas/säljas. dessutom tror ja knappast det är specifikt för apples datorer.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
.

nä, tror det är rätt sällan det är processorn som ger sig. mitt inlägg va rent allmänt, oavsett märke. bara för att man köper en volvo, som har en fordmotor i sig, så är det ju inte samma sak som att gå o köpa en ford.

Nä, men att säga att man har motor som osar mer kvalité i Volvon än i motsvarande Ford bara för märkets skull är däremot bara löjligt. Tror knappast Apple har någon egen waffer på intelfabriken där deras penryn processorer kommer från...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
.
Asus som tillverkar macbook, dock inte macbook pro, men troligen har ju apple ett finger med i vilken kvalitet de kräver på levererad produkt o vilka delar som sitter i dem. det är ju inte en ren asus me annat skal bara, t.ex. så är ju saker som EFI o lite annat isatt. angående kylpasta, den första versionen av macbook hade lite problem me mycket kylpasta, men nu snackar vi om en modell/version som var ett bra tag sen den slutades tillverkas/säljas. dessutom tror ja knappast det är specifikt för apples datorer.

Nänä absolut inte, allt jag menade var att Apple inte var direkt snabba med att korrigera det här när det väl kom fram. Utan som allt annat så förnekades det så länge som möjligt av företaget, det dröjde väll så länge som till faceliften (nya prollar) innan de åtgärdade felet från fabrik? Allt jag menade var att för att vara en produkt som borgar för kvalité så är det djävligt löjligt att det blir så, även om det är en första serie... Sen att Macbooken i sig är en helt okay dator har jag aldrig bestridt, allt jag säger är att den inte är speciellt prisvärd längre i jämförelse med konkurensen...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk

Jag själ tråden lite och ställer ett par frågor:

Om man är student och ska skaffa en bärbar dator för högskolestudier är apple med OSX ett bra val då?

*Är word e.t.c. på svenska. Ser det likadant ut som till windows samt är det kompatibelt med windows-versionen om jag vill skicka filer.

*Är knapparna sköna? Vilken av modellerna har bäst knappar. Detta tycker jag personligen är väldigt viktigt då det är stor skillnad på olika bärbaras tangetbord :P.

*Som student är batterietid viktigt. Vilken av deras modeller är bäst på detta?

*Klarar någon maskin HD-clip? Då jag ofta kopplar upp datorn till tv:n så vore det väldigt trevligt.

*Klarar deras maskiner AutoCAD 2008?

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swe_clockering
Jag själ tråden lite och ställer ett par frågor:

Om man är student och ska skaffa en bärbar dator för högskolestudier är apple med OSX ett bra val då?

*Är word e.t.c. på svenska. Ser det likadant ut som till windows samt är det kompatibelt med windows-versionen om jag vill skicka filer.

*Är knapparna sköna? Vilken av modellerna har bäst knappar. Detta tycker jag personligen är väldigt viktigt då det är stor skillnad på olika bärbaras tangetbord :P.

*Som student är batterietid viktigt. Vilken av deras modeller är bäst på detta?

*Klarar någon maskin HD-clip? Då jag ofta kopplar upp datorn till tv:n så vore det väldigt trevligt.

*Klarar deras maskiner AutoCAD 2008?

OSX fungerar kanon som studenthjälpmedel, om det nu känns ovant kan man alltid använda parallels/bootcamp och även köra windows.

Officepaketet finns i 2008utgåva till OSX (alltså nyare än till windöws) och filerna skall vara kompatibla sins emellan (tror dom har löst det ganska bra nu, tidigare fanns en del problem med textformateringen mellan formaten).

Batteritiden är ung. lika bra som övriga datorer med liknande hårdvara.

Knapparna är en smaksak, personligen tycker jag knapparna på Macbook Pro'n är störsköna men hatar dom på vanliga Macbooken.

HD skall inte vara några problem, tror tillome x3100 klarar av hårdvaruavkodning av det mesta.

Ska du Cad'a kanske du ska kika på en dator med quadro/fire gl kort, men visst går det att Cad'a även med Macbooken (om man inte har stora projekt eller bråttom).

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swe_clockering
Jag själ tråden lite och ställer ett par frågor:

Om man är student och ska skaffa en bärbar dator för högskolestudier är apple med OSX ett bra val då?

*Är word e.t.c. på svenska. Ser det likadant ut som till windows samt är det kompatibelt med windows-versionen om jag vill skicka filer.

*Är knapparna sköna? Vilken av modellerna har bäst knappar. Detta tycker jag personligen är väldigt viktigt då det är stor skillnad på olika bärbaras tangetbord :P.

*Som student är batterietid viktigt. Vilken av deras modeller är bäst på detta?

*Klarar någon maskin HD-clip? Då jag ofta kopplar upp datorn till tv:n så vore det väldigt trevligt.

*Klarar deras maskiner AutoCAD 2008?

Passar Utmärkt som en studentdator! Fruktansvärt trevlig vid hantering av media och ordbehandling samt sådant som en student kan tänkas behagas göra vid en dator.

Word är på svenska och menyerna ser likadana ut, versionen passar fin fint rakt över till Windows.

jag tycker personligen att Macbook Airs tangentbord är det absolut skönaste, ogillar känslan i Macbook Pro och tycker att Macbookens tangentbord är jätteskönt. Det tar ett tag att vänja sig vid dem, men mödan spenderad är helt klart värd.

Du har väl nästan 5h batteritid på samtliga Apple bärbara.
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3246&p=13
Där står det tydligt hur det ligger till med batteritiderna.

Ska låta bli att uttala mig om detta då jag inte är säker. Men tror att det med allra största sannolikhet går att spela upp HD även på den lite klenare macbooken.

Allt är ju som sagt relativt, du kanske inte blir lika produktiv som en som sitter på en riktig Workstation med dedikerade Proffs grafikkort osv. Men nog borde datorn boota Autocad. Det tror åtminstone jag.

Lycka till!

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk

Angående att vara student och använda Mac:

Det beror helt på vilka datorer som används på ditt lärosäte. Om alla du jobbar med använder PC kan jag garantera att det inte är trevligt att ha en Mac. Med största sannolikhet kommer du springa på massa kompatibilitetsproblem. Microsoft Office är en mardröm vad gäller kompatibilitet mellan PC och Mac-versionen tex.

På institutionen jag doktorerar på har vi en blandning av Mac och PC, och det är kompatibilitetsproblem i princip dagligen.

Kort sagt: Använder majoriteten av folket du jobbar/läser med PC, så skaffa en PC. Om så inte är fallet, skaffa en Mac om du har råd. De är riktigt trevliga att jobba på!

Permalänk
Medlem

du måste köra windows på datorn om du skall köra autocad, solidworks med flera så är det dualboot med windows som gäller.

har inte upplevt några större kompatibilitetsproblem med ms office, är ett dokument färdigt så skickar jag alltid iväg det som en pdf för att vara säker på att det skall se likadant ut för mottageren som det gjorde för mig när jag skickade, har upplevt kompatibilitetsproblem mellan olika pc-versioner som ett större problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Nä, men att säga att man har motor som osar mer kvalité i Volvon än i motsvarande Ford bara för märkets skull är däremot bara löjligt. Tror knappast Apple har någon egen waffer på intelfabriken där deras penryn processorer kommer från...

är det nån som sagt att apples prollar skulle vara bättre bara för att de sitter i en apple dator? det ända ja sa att bara för att en del i en produkt är gemensam med andra produkter, så innebär det ju inte att det är samma kvalitet på produkten. som exemplet me volvon, den kan ju ha en ford motor, men i sin helhet som bil, så kan ju bilen fortfarande ha bättre kvalitet än en ford. bara för att en del är samma, så är inte det synonymt me att kvalitén är densamma på hela produkten

Citat:

Nänä absolut inte, allt jag menade var att Apple inte var direkt snabba med att korrigera det här när det väl kom fram. Utan som allt annat så förnekades det så länge som möjligt av företaget, det dröjde väll så länge som till faceliften (nya prollar) innan de åtgärdade felet från fabrik? Allt jag menade var att för att vara en produkt som borgar för kvalité så är det djävligt löjligt att det blir så, även om det är en första serie... Sen att Macbooken i sig är en helt okay dator har jag aldrig bestridt, allt jag säger är att den inte är speciellt prisvärd längre i jämförelse med konkurensen...

njaaa, inte riktigt sant, de rättade till det rätt fort. När det gäller macbook så gjorde de bland annat det genom en uppgradering av EFI, så att fläktarna gick oftare. det är ju lite komiskt att de som först klagade på att datorerna blev varma (fast de var tysta), sen klagade på att datorerna visserligen var svalare, men istället gick fläkten oftare. var ganska klart att apple från början hade prioriterat att macbooken skulle vara tyst, o processorn klarade ju lite värme. visst blev de ännu svalare när de bytte till core2duo, men det beror ju även på att core2duo ä mycket svalare som processor

angående macbook pro, så var det några komponenter som lät lite, som gav ett lite högfrekvent ljud. de byttes ut rätt snabbt med. klart innan processor uppgradering. det skedde väll dock inte över en natt, men vi snackar ju heller inte om världens minsta fabrik där produktionsbandet kan ställas om på en pisskvart

barnsjukdomar existerar även om det är ett märke som borgar för kvalitet. o det gäller ju oavsett märke o bransch. t.ex. volvo (nej, jag är inget stort fan av volvo, men det är ett bra exempel), som haft en hel del barnsjukdomar på t.ex. V70, men som rättats till.

jag vill bara rätta till lite felaktigheter som du tar upp, alltså sådant som du kanske nämner utan att ha 100% koll på det sen om du gillar eller ogillar apple, det är ju upp till dig. inget ja bryr mig om sen ska det väll nämnas att detta lika gärna kunde ha handlat om vilket annat märke som helst. t.ex. Lenovo/IBM som gör grymt fina datorer näre gäller kvalitet.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
är det nån som sagt att apples prollar skulle vara bättre bara för att de sitter i en apple dator? det ända ja sa att bara för att en del i en produkt är gemensam med andra produkter, så innebär det ju inte att det är samma kvalitet på produkten. som exemplet me volvon, den kan ju ha en ford motor, men i sin helhet som bil, så kan ju bilen fortfarande ha bättre kvalitet än en ford. bara för att en del är samma, så är inte det synonymt me att kvalitén är densamma på hela produkten

Du sa aldrig det, men Juventino hävdade att de bara använde högkavlité hårdvara. Sen sa har jag fortfarande väldigt svårt att förstå vad det är du skulle mena var av högre kvalité i Macbooken än i liknande datorer.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av jens
njaaa, inte riktigt sant, de rättade till det rätt fort. När det gäller macbook så gjorde de bland annat det genom en uppgradering av EFI, så att fläktarna gick oftare. det är ju lite komiskt att de som först klagade på att datorerna blev varma (fast de var tysta), sen klagade på att datorerna visserligen var svalare, men istället gick fläkten oftare. var ganska klart att apple från början hade prioriterat att macbooken skulle vara tyst, o processorn klarade ju lite värme. visst blev de ännu svalare när de bytte till core2duo, men det beror ju även på att core2duo ä mycket svalare som processor[QUOTE][/QUOTE]

Snabbt? Nu vet jag inte vad du har för uppfattning om vad snabbt är, men i mina ögon skedde det långt ifrån snabbt. Apple's kundsuport förnekade att felet existerade och efter ett tag kom en ny uppdatering ut där de hade smugit in uppdateringen av fläktkontrollern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
angående macbook pro, så var det några komponenter som lät lite, som gav ett lite högfrekvent ljud. de byttes ut rätt snabbt med. klart innan processor uppgradering. det skedde väll dock inte över en natt, men vi snackar ju heller inte om världens minsta fabrik där produktionsbandet kan ställas om på en pisskvart

NU var det iofs den felaktiga applikationen av kylpasta jag syftade på, och den tog det ett bra tag innan Apple åtgärdade. Visserligen åtgärdades det på garantin, men trots att felet hade upptäckts så levererades fortfarande nya datorer som badade i kylpasta.
Sen ang. komponenter som skulle bytas så gick juh tyvärr inte min MBP på garantin, men som tidigare nämt kankse jag får skylla mig själv som köpte den utomlands...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
barnsjukdomar existerar även om det är ett märke som borgar för kvalitet. o det gäller ju oavsett märke o bransch. t.ex. volvo (nej, jag är inget stort fan av volvo, men det är ett bra exempel), som haft en hel del barnsjukdomar på t.ex. V70, men som rättats till.

jag vill bara rätta till lite felaktigheter som du tar upp, alltså sådant som du kanske nämner utan att ha 100% koll på det sen om du gillar eller ogillar apple, det är ju upp till dig. inget ja bryr mig om sen ska det väll nämnas att detta lika gärna kunde ha handlat om vilket annat märke som helst. t.ex. Lenovo/IBM som gör grymt fina datorer näre gäller kvalitet.

Felaktigheter? Nu får du ta och ge dig, att du och jag har olika uppfattning om vad snabbt är kan knappast klassas som en felaktighet. Sen att du har varit lyckligt lottad och inte haft en hög med strul med din Appleprodukt är väll kul för din del, men det är snarare du som spyr ur dig felaktigheter om hur Apple har hanterat sina produktbrister. Och jo, i en fabrik där man tillverkar datorer som är lite drygt 50% dyrare än motsvarande konkurenter för att man vill sälja på kvalité och design, där bör man som seriös tillverkare direkt stoppa produktionen och åtgärda sådana sjuka fel i konstruktionen. MBP'n kan snarare jämföras med en Bently än en Volvo, iaf i den prisklassen den ursprunligen låg i....

Sen som lite kuriosa så kan man knappast tro att den här killen är allvarlig, jag menar han har juh en Macbook med hårdvara av högsta kvalité :
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz

Snabbt? Nu vet jag inte vad du har för uppfattning om vad snabbt är, men i mina ögon skedde det långt ifrån snabbt. Apple's kundsuport förnekade att felet existerade och efter ett tag kom en ny uppdatering ut där de hade smugit in uppdateringen av fläktkontrollern.

Jo men de gjorde ju nått iaf, Dell har ju ännu inte orkat fixa till CPU whine problemet t.ex. Många tillverkare gör misstag, skillnaden är att vissa ser till att fixa dem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Man kan köra OSX på pc nuförtiden också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThE_KnOl
Man kan köra OSX på pc nuförtiden också

Och man kan äta bark till frukost. Men är det normalt och fungerar det som vanligt, nej.

Permalänk

-