Permalänk
Medlem

Problem med Vaio

Hej!

Igår bestämde jag mig för att hjälpa mig brorsa att formatera om hans Vaio PCG-6RAP. Jag gjorde som man brukar göra, jag tog fram en XP skiva och körde en omformatering varpå jag installerar XP SP 2 på datorn.

NU är problemet att datorn har tappat en mängd av funktioner som bland annat internet med mera. Även om du ansluter en internetkabel så fungerar inte internet. Troligtvis beror detta, vilket jag upptäckte med en stor besvikelse, att nästan ingen datorkomponent besitter sina drivrutiner.

Jag försökte givetvis felsöka på google och fick upp att man inte skulle göra som jag hade gjort, dvs installera/formatera om datorn med en konventionell XP skiva, utan detta skulle göras med hjälp av ett program somv ar förinstallerat av Sony. Dumt nog så är detta program borta och jag har ingen aning hur man ska återställa alla drivrutiner, förutom möjligtvis grafikkortet.

Jag har inga skivor i närheten och jag har testat att söka efter någon sort recoverydisk men har ingen funnit som lämpar sig för Vaio:n. Nu är det så att jag av händelse noterade vi formateringen att laptopen hade en recovery partition som möjligen kan användas, men jag har ingen aning om hur man ska använda den då denna inte går att "öppna" genom "den här datorn".

Det enda jag vill är att ställa allt till rätta så att datorn blir fullt funktionsduglig med alla drivisar och dylikt som kan krävas. Blir mycket tacksam för all hjälp som ges...

Permalänk
Medlem

Om du har kvar din recovery partition kan du trycka på F8 när du startar datorn. Då ska du komma en i recovery menyn istället för windows.

Permalänk
Medlem

när jag har tryckt på F8 kommer en meny upp, som brukligt. Men den är inte begriplig. Jag förstår inte riktigt vilket alternativ jag ska välja, ser ut som det brukar på de flesta datorerna:S

Alternativen är som följer:

- Felsäkert läge
- Felsäkert läge med nätverk
- Felsäkert läge med kommandotolk

- Aktivera startloggning
- Aktivera VGA-läge
- Senast fungerande konfiguration (de senaste inställningarna som fungerade)
- Återställning av katalogtjänst (endast window-domänkontrollanter)
- Felsökningsläge
- Inaktivera automatisk omstart vid systemfel

- Starta Windows normalt
- Starta om datorn
- Gå tillbaka till listan över operativsystem

Om någon har möjlighet att vara mer specifik skulle det underlätta en hel del.

Permalänk
Medlem

oj jag menade F10

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, det verkar funka nu!

Härligt att swec:s forum funkar så enkelt och bra:D