Permalänk
Medlem

gigabit switch

Jag behöver en switch till ett nät på ca 10 datorer och undrar om det är någon speciell som rekommenderas.
Skiljer prestandan mycket beroende på pris eller är det bara att välja det billigaste möjliga?

Visa signatur

TZ

Permalänk
Medlem

du får nog köpa en 16 portar switch då. Vad som helst duger, ta det billigaste du hittar på typ komplett eller dustin.

billigast blir det om du köper två 8 portare

http://www.dustinhome.se/pd_5010098130.aspx

2 st sånam, riktigt bra switch

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

om jag får lägga mig i här kanske lite granna sådär om jag får?...
blir det verkligen gigabithastighet mellan datorerna (med gigabitnätverkskort förståss) med gigabitswitch?
Finns det något program som kan mäta hur snabbt det kan gå mellan två datorer?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Vila i frid

Det enda intressanta är väl om du kan choka dina diskar vid kopiering mellan två nätade datorer. Jag landar på runt 50MB/sek mellan två maskiner via en snik-snor-billig Level-1 gigabitswitch. Köp vad din plånbok tål.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
om jag får lägga mig i här kanske lite granna sådär om jag får?...
blir det verkligen gigabithastighet mellan datorerna (med gigabitnätverkskort förståss) med gigabitswitch?
Finns det något program som kan mäta hur snabbt det kan gå mellan två datorer?

Jodå, det ska bli gigabithastighet. Man kan använda t ex iperf för att mäta prestanda.

Se

http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gigabitkort och Gbitswitch så ska du få den prestandan, bara man inte är alltför snål vill säga.

Permalänk

Behövs det CAT6 kabel då med?
Har en Gigabit switch med Gigabit nätverkskort.
Men jag har CAT5, dock inte så lång ca 10 meter.

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. PC Ollie
Behövs det CAT6 kabel då med?
Har en Gigabit switch med Gigabit nätverkskort.
Men jag har CAT5, dock inte så lång ca 10 meter.

Det kommer nog fungera utmärkt med din nuvarande kabel.

Eftersom den vanliga raddan med felaktiga inlägg troligen kommer dyka upp kan vi slå fast följande:

cat5e: garanterad att fungera med gigabithastighet
cat6: garanterad att fungera med gigabithastighet

cat5: egentligen inte garanterad att funka med gigabithastighet, men funkar oftast ändå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Det kommer nog fungera utmärkt med din nuvarande kabel.

Eftersom den vanliga raddan med felaktiga inlägg troligen kommer dyka upp kan vi slå fast följande:

cat5e: garanterad att fungera med gigabithastighet
cat6: garanterad att fungera med gigabithastighet

cat5: egentligen inte garanterad att funka med gigabithastighet, men funkar oftast ändå.

Misstänke det, CAT5 klarar väl 1 Gbit/s till upp emot 100 meter kabel, eller nåt ?

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. PC Ollie
Misstänke det, CAT5 klarar väl 1 Gbit/s till upp emot 100 meter kabel, eller nåt ?

I praktiken troligen ja.. Om det nu inte är så att det är en väldigt gammal kabel du har så är det troligen cat5e ändå. Cat5e standarden kom redan 2001.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori_5-kabel

100Mbit enl wikipedia..

Läs lite längre ner:

"Inom den bandbredden kan man klara av att köra höga hastigheter, även en gigabit per sekund i de flesta fall."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
I praktiken troligen ja.. Om det nu inte är så att det är en väldigt gammal kabel du har så är det troligen cat5e ändå. Cat5e standarden kom redan 2001.

Kablarna är ca 1 ½ år gamla.

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori_5-kabel

100Mbit enl wikipedia..

Från texten:

"Den har åtta ledare, men använder bara fyra ledare för informationsöverföring vid halv duplex."

Hur är det med trovärdigheten för resten?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Hedersmedlem

Svensk wikipedia är ett skämt jämfört med den engelska.

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Från texten:

"Den har åtta ledare, men använder bara fyra ledare för informationsöverföring vid halv duplex."

Hur är det med trovärdigheten för resten?

/H

Sådär, ändrat
Det blir inte bättre av bara klagomål.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Sådär, ändrat
Det blir inte bättre av bara klagomål.

Aldrig reflekterat över att man kan ändra i texterna (din ändring verkar för övrigt inte slagit igenom ännu). Hoppas du tog bort hela meningen om att bara 4 par används då detta väl inte ingår i själva Cat-standarden. Jämför med den Engelskspråkiga.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Aldrig reflekterat över att man kan ändra i texterna (din ändring verkar för övrigt inte slagit igenom ännu). Hoppas du tog bort hela meningen om att bara 4 par används då detta väl inte ingår i själva Cat-standarden. Jämför med den Engelskspråkiga.

/H

Jag suddade väl mer bara ut det där med halv duplex, jag tog bort det mest felaktiga alltså. En bättre omstrukturering av den artikeln skulle ju helt klart behövas så den inriktar sig på CAT5 och inte 100BaseTX, 1000BaseT etc.

Jag brukar oftast läsa på engelska wikipedia när jag söker teknisk information, svenska mer för svenska angelägenheter.

Edit: Jag undersökte det lite mer.
Just ändringen om halv duplex hade lagts in med kommentaren "full duplex = 8 trådar" av den här användaren. Om man studerat så mycket nätverk borde man ha ett hum om det här och inte skriva sådant helt fel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4ndare:Itpastorn

Edit 2:
Liten reailty check här. Det är ju sent på natten osv. Men visst kan man ha 100Base-TX (fast ethernet) på 4 ledare (2 par) och köra full duplex?
Ett par är ju för sändning och det andra för mottagning. Right?

Jag kollade in engelska wikipedia om duplex (tänkte referat något så den där ITpastorn inte bara revertar ändringar för han tror han har rätt).
http://en.wikipedia.org/wiki/Duplex_%28telecommunications%29
"Full-duplex Ethernet connections work by making simultaneous use of all four physical pairs of twisted cable (which are inside the insulation), where two pairs are used for receiving packets and two pairs are used for sending packets, to a directly connected device."
Och den texten (med liten ändring) skrevs för över 1 år sen och ingen har ändrat ännu!
Jag tänker inte ändra eftersom jag börjar fundera, så här på natten, om det inte är världen utan mig det är fel på ATM

Så vad har ni att säga om det? (och godnatt )

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Liten reailty check här. Det är ju sent på natten osv. Men visst kan man ha 100Base-TX (fast ethernet) på 4 ledare (2 par) och köra full duplex?
Ett par är ju för sändning och det andra för mottagning. Right?

..... det är fel på ATM

Så vad har ni att säga om det? (och godnatt )

Full duplex över två ledningspar är ju det normala för både 100 och dessförinnan 10 mbit. Om nu utrustningen tillät det vill säga.

Man kör ju till och med full duplex över ett ledningspar vid ADSL (kan du inte ta och fixa u FAQn så påståendena att ADSL är halv duplex korrigeras).

Och vad är det för fel på ATM? Och vad har det påståendet i den här tråden att göra?
Vi pratar Ethernet och inte asynkron höghastighetsförbindelse för backbonennät. http://susning.nu/ATM#1

Nu har jag sagt mitt.
Och godnatt själv

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Varför Gigabit? Jag tycker jag klarar mig alldeles utmärkt på mina 100mbit internt..

Ska man köra gigabit känns det ju som att man bör ha hårdvara som klarar av det..

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Full duplex över två ledningspar är ju det normala för både 100 och dessförinnan 10 mbit. Om nu utrustningen tillät det vill säga.

Man kör ju till och med full duplex över ett ledningspar vid ADSL (kan du inte ta och fixa u FAQn så påståendena att ADSL är halv duplex korrigeras).

Och vad är det för fel på ATM? Och vad har det påståendet i den här tråden att göra?
Vi pratar Ethernet och inte asynkron höghastighetsförbindelse för backbonennät. http://susning.nu/ATM#1

Nu har jag sagt mitt.
Och godnatt själv

/H

Exakt då hade jag rätt med full duplex över (fast) ethernet. Gäller att peta runt på wikipedia en del snart och så rätta den där ITpastorn.

Kommunikationsstandarden ATM känner jag till. Här menade jag tog 'at the moment'.

Det där om full duplex för ADSL kommer jag eller Deniz ändra (så småning om). Det påminner mig om att jag skulle behöva uppdatera MS windows FAQ:n

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinson
Varför Gigabit? Jag tycker jag klarar mig alldeles utmärkt på mina 100mbit internt..

Ska man köra gigabit känns det ju som att man bör ha hårdvara som klarar av det..

Ja och folk har hårdvara som klarar högre än 100 Mbps och tjänar på att köra gigabit ethernet. Det MÅSTE ju inte vara att man klarar i 1000 Mbps. 500-600 är väldigt trevligt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinson
Varför Gigabit? Jag tycker jag klarar mig alldeles utmärkt på mina 100mbit internt..

Ska man köra gigabit känns det ju som att man bör ha hårdvara som klarar av det..

Tänk på att många har mer än en dator på sin lina och blir det ett lite annat perspektiv på vad hårdvaran klarar/kräver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Kommunikationsstandarden ATM känner jag till. Här menade jag tog 'at the moment'.

Anade det

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Tänk på att många har mer än en dator på sin lina och blir det ett lite annat perspektiv på vad hårdvaran klarar/kräver.

Anade det

/H

Absolut, jag har 6 datorer i mitt nätverk och jag har absolut inga problem med att leverera 100mbit intern hastighet till samtliga

På tre datorer skulle jag kunna komma över 100mbit i hastighet, men skulle aldrig kunna komma upp i gigabit hastigheter pga hårdvaran begränsar

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinson
Absolut, jag har 6 datorer i mitt nätverk och jag har absolut inga problem med att leverera 100mbit intern hastighet till samtliga

På tre datorer skulle jag kunna komma över 100mbit i hastighet, men skulle aldrig kunna komma upp i gigabit hastigheter pga hårdvaran begränsar

Men jag förstår inte varför du tycker man ska ha maskiner som klarar exakt ett tusen megabit för att ö.h.t. använda det?

För övrigt ändrade jag en del i FAQ:n som Hiker ville.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG