Media Center komponenthjälp 7-8 tusen kr

Permalänk
Medlem

Media Center komponenthjälp 7-8 tusen kr

Dags att köpa Dator.

Jag är inte så duktig på såna här grejer och fick tipset av en kompis att lägga in en tråd här.

Jag ska köpa en dator som jag skall använda som mediacenter. Tvn jag ska ha är en samsung 40 tums lcd med full hd och vga och hdmi ingångar. Jag skulle vilja kunna spela in tv med datorn och jag vill även kunna spela lite. Spelar inte supernya spel eller så men gillar battlefield 2. vill även ha så stor hårddisk som möjligt och helst 4 gb ram. detta kanske inte är möjligt för 7-8 tusen kr?

i korta drag så skall jag i huvudsak använda datorn till att surfa kolla tv ladda ner prylar. spela lite spel också.

tack på förhand för hjälpen!

Glömde skriva det att en av de viktigaste sakerna för mig är att datorn är tyst då jag skall ha den i min en rums lägenhet vid tvn.

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=892-16250

Tror det skulle kunna vara mycket prisvärt, är dock lite osäker på tvkortet men någon annan vänliga själ får gärna ge lite input.
Jag *tror* att det inbyggda grafikkortet ska klara av BF2, men någon annan har kanske erfarenhet där också?

Mvh

Permalänk

Omfghi har ett rätt trevligt paket, men personligen så skulle jag nöjt mig med 2GB minne, man behöver inte mer för en mediadator/enklare speldator. Dessutom skulle jag köpt Antec NSK2480 istället för fusion, de har samma design invändigt, det enda som skiljer åt är volymvredet, displayen och att nätaggregatet är lite kraftigare på Fusion. Men NSK2480 är 500kr billigare.

QuadCore är lite overkill för en mediadator, men å andra sidan kan du utan problem koda av full HD-filmer utan att ta hjälp av grafikkortet.

Däremot så skulle jag köpt en Scythe Ninja Mini för att tysta ned processorn.
Dessutom skulle jag satsa på ett passivt kylt hyfsat bra grafikkort, som 9600GT, för spelandets skull. (BF2 på moderkortets inbyggda grafikkrets är inte roligt)
http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefor...

Så den här burken + 9600GT från Inet:
Gigabyte GA-MA78GM-S2H AMD 780G 4DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket AM2+ mATX 849:-
AMD Phenom 9500 Quad-Core 2.2GHz 4x1MB (L2+L3) 95W Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2+ 1 500:-
Logitech Cordless Desktop MX 3200 Laser, svenskt 895:-
Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2 750:-
Antec NSK2480 Desktop Black/Silver 380W mATX 995:-
Kingston 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC6400/800MHz CL5 348:-
Scythe Ninja Mini CPU Cooler socket 775 / AMD-socket 379:-
Samsung SH-S203D/BEBN DVD±RW Dual-Layer 20X BLACK Bulk SATA 319:-
Pinnacle PCTV MediaCenter 310i Hybrid DVB-T/Analog 749:-

Totalpris 6 784:-

Jag bytte TV-kortet mot ett som stöder både analog och digital utsändning. Du specificerar inte vad för slags mottagare du behöver nämligen (Analog, DVB-T eller om du t.o.m. skall ha plats för ett betalkort)

Visa signatur

~Pelle~