Geforce 9800 GX2 mot Radeon HD 3870 X2

Permalänk
Medlem

av andra tester att dömma så presterar 9800GX2 ungefär enligt förväntningarna och får väl ses som relativt prisvärt om det sjunker till omkring 4500, med fördelen att man kan ta del av den prestandan på andra chipsets än nvidias egna. Men så roliga är inte pc spelen att det är värt att hosta upp dom pengarna, även om crysis är äckligt snyggt i högsta inställningarna. Framförallt inte när vi inte vet om de kommande ati korten kommer utklassa 9800gx2. Och i dagsläget klarar man sig hur bra som helst med ett 8800gts och kan maxa det mesta, med undantag för kanske just crysis. Men vem är jag att uttala mig?! jag är en sån som tycker de flesta gamla rpgs till psx är roligare än fsps. ^^

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

9800 GX2 vann ju överlägset, men dock är de ju inte så billigt precis.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Den har HDMI-adapter, det duger väl? PS. Det är så de flesta nya ATI-korten fungerar, dvs de har stöd för HDMI men man måste använda en medföljande adapter.

Nej det duger verkligen inte.

Att sätta dit 4st DVI-platser är helt jävla onödigt, tror knappast att dom som använder 4st skärmar gör det för att spela... Så dom som väl gör det har redan andra lösningar som fungerar bättre.

Så varför montera dit 4st DVI-platser och ingen HDMI-plats, vilket faktiskt hade varit mer användbart än alla dessa onödiga DVI-platser. Jag vill undvika att hålla på och krångla med massa ADAPTRAR, adaptrar får mig att tänka på 90-talet.

Märks att dom bara har varit snåla och slöa. Värdelöst.

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Avstängd

Dyra korten var!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Geif me!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Geif me!

Mi tu!

Men allvarligt, visst är det väl roligare med flera stycken kort, än bara ett.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Hahaha, kortet är inte ens dyrt så jag fattar inte vad ni klagar på. 8800 ultra och 8800gtx var sjukt mycket dyrare

Vi klagar på priserna. Vi tycker det är för dyrt. Spelar ingen som helst roll om 8800 ultra så hade kostat 20.000:-. Korten i recensionen är ändå för dyra.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

5000 kr är lite väl mk pengar för något man ändå måste byta ut inom två år

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Vi klagar på priserna. Vi tycker det är för dyrt. Spelar ingen som helst roll om 8800 ultra så hade kostat 20.000:-. Korten i recensionen är ändå för dyra.

Jag tycker man får vad man betalar för

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Bättre än väntat från Nvidias dubbelmacka Dock fy fan vad dyrt.

Själv väntar man på att företagen slutat mäta varandras penis och släpper nåt grymt single-GPU kort

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
5000 kr är lite väl mk pengar för något man ändå måste byta ut inom två år

Beror ju helt på hur man värdesätter saker o ting. Är man entusiast eller hardcore-gamer så tror jag nog man tycker det är värt det. Väl...

Fast med tanke på att man inte kommer långt med bara ett grafikkort utan resterande delar så... jo blir en nätt liten summa. Nä tacka vet jag konsol för att spela... det är inga kostsamma uppgraderingar där iallafall. Det insåg jag nu vid min senaste investering till datorn. :s

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Man ska åxå tänkta på att nvidia har en sjukt mkt större budget än vad amd/ati har, Tyckte att deras kort är mkt prisvärt, spec när priset kommer sjunka å allt, ATI!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
Man ska åxå tänkta på att nvidia har en sjukt mkt större budget än vad amd/ati har, Tyckte att deras kort är mkt prisvärt, spec när priset kommer sjunka å allt, ATI!

"...deras kort är mkt prisvärt" Vilket kort menar du? Menar du AMD eller nVidia?
Hela meningen "Tyckte att deras kort är mkt prisvärt" gör det svårt att förstå vad du egentligen menar, hela inlägget är ganska svårt att förstå. Någon annan som förstår?

nVidia har ett mycket bra kort och de tar bra betalt för det, med rätt tycker jag.
AMD har inte ett lika bra kort som mer ligger och tampas med 8800GTX/GTS(G92)/Ultra och inte mot 9800 GX2. GX2 ligger i en egen liga tycker jag. Det är klart att de tar betalt för ett sånt kort då.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tycker alla pratar om 4000 serien ,, men när är denna serier tänkt att komma ut på den svenska marknaden ?

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
Tycker alla pratar om 4000 serien ,, men när är denna serier tänkt att komma ut på den svenska marknaden ?

I sommar.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

9800 GXT ska tydligen vara bättre än 8800 Ultra, eller? Men varför kostar då Ultra kortet runt 1000 pix mer?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Jag tog 3st snabba jag hitta direkt ALBIN! sitter inte i timmar och letar som du lägg ner!!

Tog mig kanske 40 sekunder att hitta.

Hur vet du vad jag lägger ned? Du kom nyss hit? Välkommen till Sweclockers föresten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
.. om allt stämmer, så kommer 4000-serien bli farlig.

Möjligt men det ryktas även om att 4000 serien kommer prestera cirka 40% bättre än befintliga RV670. Det skulle innebär att motsvarigheten till HD3870 från 4000 presterar cirka 40% bättre och cirka 20% bättre än 8800GT. Om det stämmer är detta inte farligt enligt mig såvida de inte kör med riktigt låga priser. Man kan ju hoppas att det är mer prestandaskillnad dock, jag tror nästan så, inte säker dock.

Citat:

Skrivet av doodeley
Nej det duger verkligen inte.

Att sätta dit 4st DVI-platser är helt jävla onödigt, tror knappast att dom som använder 4st skärmar gör det för att spela... Så dom som väl gör det har redan andra lösningar som fungerar bättre.

Så varför montera dit 4st DVI-platser och ingen HDMI-plats, vilket faktiskt hade varit mer användbart än alla dessa onödiga DVI-platser. Jag vill undvika att hålla på och krångla med massa ADAPTRAR, adaptrar får mig att tänka på 90-talet.

Men vad du klagar. Det finns säkert många som skulle ha nytta av 4 skärmar. Varför man inte väljer att montera fler HDMI kan bero på för att det är mycket dyrare än DVI anslutningar. Men det visste du väl inte?

Jag skulle absolut kunnat änka mig 4 DVI portar om det inte var att HD3870X2 presterade så uselt. Jag har min primära skärm inkopplad och min 42" Plasma och skulle kunna tänka mig att koppla in min jobbar skärm också av olika ändamål. Det är inget ovanligt och hellre 4 DVI på ett kort än 2st DVI på två kort, betydligt smidigare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Ännu en gång sitter folk och sågar ATI när nVidia langar ny serie.
Så mycket extra prestanda har inte nVidia pressat ur i denna serien.
Och svart på vitt, om allt stämmer, så kommer 4000-serien bli farlig.

9000-seriens riktiga motståndare har inte kommit in i ringen ännu.
Tror det ska mycket till om AMD/ATI inte ska kunna komma ikapp här.
3000-serien har lagt sig bra som värdig motståndare till 8000.
Prismässigt är den även en rätt ok motståndare till nya.

Alla av er borde dessutom hoppas på att AMD/ATI lägger sig precis på eller snarare snäppet över nVidia med kommande kort.
Det kommer gagna allas plånböcker!

Ja, eller hur ?
För de flesta av oss, som INTE köper det kort som har mest prestanda pga kostnaden, vilket säkert innebär + 95% även här på en OC site, så är det ganska orelevant vilket kort som har mest fps eftersom vi INTE köper dessa, utan lägger oss en bit under.

Tycker faktiskt gkort har blivigt ganska mycket billigare sedan några år tillbaka.
Brukar dra en gräns vid 2000:-, där jag inte vill betala mera, och har gjort så sedan jag köpte mitt första prestanda gkort, vilket var ett Orchid Righteus Voodoo 1 senare Voodoo 2 Banshee.
De senaste har varit Fx 5900XT, 6800GS, 7900GS, 1950XTX och nu senast 3870.
Ser man till kostnaden som varit mer eller konstant, så tycker jag att jag fått mer o mer prestanda för mina 2 papp, dvs att mellankorten har närmat sig prestanda korten.

Precis som vi konsumenter behöver Amd för att Intel skall sälja billiga prollar till oss, behöver vi ATI för hålla Nvidia´s priser nere.
Fanboys tycker ingen om.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey

Ser man till kostnaden som varit mer eller konstant, så tycker jag att jag fått mer o mer prestanda för mina 2 papp, dvs att mellankorten har närmat sig prestanda korten.

Och andra sidan är det skillnad på ett HD3870 för 1500kr och ett 9800GX2 för 4500kr där 9800GX2 presterar som 3-4 av dina kort. Slår du ihop priset för vad tre av dina kort skulle kosta hade det blivit 4500kr. Fyra kort hade blivit 6000kr. 9800GX2 är alltså som andra sajter också skriver mest prisvärt om man ser till prestandan man får.

Prova själv, räkna ut prestandan för 9800GX2 och jämför kortet med andra kort så får du fram att du vinner mer prestanda i majoriteten spel i alla upplösningar i alla inställningar jämfört med något annat kort.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Och andra sidan är det skillnad på ett HD3870 för 1500kr och ett 9800GX2 för 4500kr där 9800GX2 presterar som 3-4 av dina kort. Slår du ihop priset för vad tre av dina kort skulle kosta hade det blivit 4500kr. Fyra kort hade blivit 6000kr. 9800GX2 är alltså som andra sajter också skriver mest prisvärt om man ser till prestandan man får.

Prova själv, räkna ut prestandan för 9800GX2 och jämför kortet med andra kort så får du fram att du vinner mer prestanda i majoriteten spel i alla upplösningar i alla inställningar jämfört med något annat kort.

vadå 4 kort? Allan ballan är i farten. 9800GX2 är inte värt priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
vadå 4 kort? Allan ballan är i farten. 9800GX2 är inte värt priset.

Det beror på vem du frågar, du tycker inte det. Du kan inte tala för alla.

Man kan ju inte säga att alla dyra saker inte är värt sitt pris, det beror hela tiden på vem man frågar och i vilket läge.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

som skaparen till unreal tournament, prestanda hetsen från bilvärlden har även nått till dator branschen. Alla snackar om de läckra sport-datorerna, men endast ett fåtal (max 10%, förmodligen 2-3%) av alla har råd med dem.
enbart människor som lever för sin dator har råd att spela de bästa spelen.

var på game idag och skulle köpa ett spel med min 12åriga lillebror och blev smått förbryllad över vart spel branschen är på väg. det fanns inga spel som var lite äldre (t.ex. age of empires 3 gick ej att hitta). vi gick därifrån utan något spel, för min brorsa har ingen dator som klarar crysis eller liknande....

är det bara en döperiod just nu eller är det vart vi är på väg? jag vet uppriktigt inte för jag har inte varit så inne på det på sistone..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Om det stämmer är detta inte farligt enligt mig såvida de inte kör med riktigt låga priser. Man kan ju hoppas att det är mer prestandaskillnad dock, jag tror nästan så, inte säker dock.

Om nVidia är 20% bättre så brukar det heta att nVidia krossat ATI

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Och andra sidan är det skillnad på ett HD3870 för 1500kr och ett 9800GX2 för 4500kr där 9800GX2 presterar som 3-4 av dina kort. Slår du ihop priset för vad tre av dina kort skulle kosta hade det blivit 4500kr. Fyra kort hade blivit 6000kr. 9800GX2 är alltså som andra sajter också skriver mest prisvärt om man ser till prestandan man får.

Prova själv, räkna ut prestandan för 9800GX2 och jämför kortet med andra kort så får du fram att du vinner mer prestanda i majoriteten spel i alla upplösningar i alla inställningar jämfört med något annat kort.

Ptja, men om du läser vad jag skrev, så tyckte jag att man får mer för pengarna idag än förr.
Du kommer väl oxå ihåg när de bästa korten kostade dryga 8 papp ?

Vad svarar du på egentligen ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

vaaah? ska grafikortet AMD 3870 behöva ha 2 st GPU:er för att slå det kortet? tycker mig att 3870 kunde lika bra gjort det. desutom är inte 8800GTS kortet inte ett prestanda monster.

Tycker mig att AMDAti:n har satt sig en jobbig sits. synd att Nvidia hade stora problem med värmeutväcklingen=(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syn7e7ik
Även om 3870x2 har 2 gpu:er så är det roligt att se att de äntligen slår 8800gts på fingrarna.
Hoppas bara nästa serie knappar in lite mer på prestandakungen.

/.S

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Ptja, men om du läser vad jag skrev, så tyckte jag att man får mer för pengarna idag än förr.
Du kommer väl oxå ihåg när de bästa korten kostade dryga 8 papp ?

Vad svarar du på egentligen ?

Ber om ursäkt, läste inte ordentligt.

Jag håller med, man får sjukt mycket prestanda per krona idag jämfört med bara några år sedan egentligen.

Mvh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
vadå 4 kort? Allan ballan är i farten. 9800GX2 är inte värt priset.

9800GX2 kostar 4600kr. Man säger att de som köpte 8800GTX för ett år sedan förmodligen har gjort tidernas bästa köp och 8800GTX kostade över 5000kr i butikerna. 9800GX2 presterar cirka 80% bättre än ett 8800GTX för 4600kr.

Vad kostade ditt 8800GTS när du köpte det?

9800GX2 presterar mellan 30-60% över HD3870X2. Ibland över 90% och sällan under 20% bättre än HD3870X2. Tre stycken HD3870 skulle kostat 4500kr och vore egentligen ett bättre alternativ om man tittar procentuellt till ett kort. Problemet är bara att tre separata HD3870 inte presterar tillräckligt bra. Skulle tre stycken HD3870 vara värt priset om man ser till prestandan? Nej, inte jämfört med 9800GX2. Skulle ett HD3870X2 + HD3870 för 4700kr vara prisvärt om man ser till prestandan? Nej, inte jämfört med 9800GX2. Skulle två stycken HD3870X2 eller fyra stycken HD3870 vara prisvärt om man ser till prestandan? Verkligen inte om man jämför med 9800GX2. Med andra ord, ser man till prestandan procentuellt om man tittar till alla de sidorna idag som har prestanda testat 9800GX2 så ger kortet mest bang for the buck bortsett från HD3870. Du får alltså ut mest prestanda per krona om du köper ett 9800GX2 för 4600kr. Men egentligen skulle det inte vara så och det är därför HD3870 vinner singel kriget prestanda per krona. Hade HD3870 prestandan ökat med 100% för varje kort skulle det vart ett bättre alternativ om man ser till prestandan. Nu är det dock problem med drivrutiner (har alltid vart) och man vet inte om detta är något som kommer att lösas inom kort eller på sikt att HD3870 skulle vara aktuellt.
Förstår du vad jag menar eller krånglar jag till det för dig?

EDIT: sorry, glömde 9600GT. Ett eller två sådana ger mest prestanda för pengarna idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Om nVidia är 20% bättre så brukar det heta att nVidia krossat ATI

20% är en femte del, det är mycket och på tok mycket när man endast talar om två konkurrenter på marknaden. Nu är det inga 20% som skiljer till exempel HD3870X2 och 9800GX2 emellan utan betydligt mer.

RV770 lanseras förmodligen till sommaren och det kommer förmodligen lyfta grafikkortsmarknaden endel och köp kommer bli mer intressant för mig i alla fall. Kanske blir det 4000 nya prestanda kung eller 9800GX2 om det håller i sig till det R700 och GT200 lanseras.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
Nej det duger verkligen inte.

Att sätta dit 4st DVI-platser är helt jävla onödigt, tror knappast att dom som använder 4st skärmar gör det för att spela... Så dom som väl gör det har redan andra lösningar som fungerar bättre.

Så varför montera dit 4st DVI-platser och ingen HDMI-plats, vilket faktiskt hade varit mer användbart än alla dessa onödiga DVI-platser. Jag vill undvika att hålla på och krångla med massa ADAPTRAR, adaptrar får mig att tänka på 90-talet.

Märks att dom bara har varit snåla och slöa. Värdelöst.

DVI kan användas för att förmedla bild/ljud i detta fallet - släng dit en adapter så funkar det som en nativ HDMI-enhet.

Fyra DVI är ju till för ett speciellt segment också. Själv tycker jag det är ett intressant iniativ, dock kanske lite felplacerat, men intressant. Att ha den platformen att kunna köra fyra monitorer på ett kort är väldigt intressant.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
DVI kan användas för att förmedla bild/ljud i detta fallet - släng dit en adapter så funkar det som en nativ HDMI-enhet.

Fyra DVI är ju till för ett speciellt segment också. Själv tycker jag det är ett intressant iniativ, dock kanske lite felplacerat, men intressant. Att ha den platformen att kunna köra fyra monitorer på ett kort är väldigt intressant.

Det är fortfarande ett grafikkort med sitt största syfte är att användas till spel. Så vem som spelar använder 4st skärmar, eller vem som spear behöver 1HDMI och 3st DVI?!

Finns ingen vettig anledning, förutom att kortet är sämre på alla andra jävla sätt förutom att den har 4st DVI kontakter vilket knappast var AMDs syfte med kortet när dom tillverkade det. Dom hade nog gärna haft ett kort som spöar Nvidias värsting fast med endast 2st DVI kontakter, vem hade inte velat haft det?

Fyfan och hurpass användarvänligt det är att ha 4st skärmar inkopplade eller 1st HDMI TV och 3st DVI skärmar ger mig mardrömmar.

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
Det är fortfarande ett grafikkort med sitt största syfte är att användas till spel. Så vem som spelar använder 4st skärmar, eller vem som spear behöver 1HDMI och 3st DVI?!

Finns ingen vettig anledning, förutom att kortet är sämre på alla andra jävla sätt förutom att den har 4st DVI kontakter vilket knappast var AMDs syfte med kortet när dom tillverkade det. Dom hade nog gärna haft ett kort som spöar Nvidias värsting fast med endast 2st DVI kontakter, vem hade inte velat haft det?

Fyfan och hurpass användarvänligt det är att ha 4st skärmar inkopplade eller 1st HDMI TV och 3st DVI skärmar ger mig mardrömmar.

Det är inte tänkt att använderna alltid skall använda alla portar. Använder alla användare båda DVI-portarna som idag är standard? Knappast.
Ges platformen till användarna så kan detta skapa ett intresse. Man kan ju få tag på ett gäng små 17-19" LCD-monitorer och kombinera dessa och få en ganska fin upplösning - som ett billigare kompliment till excessivt dyra 30"-monitorer, etc.

AMD ville nog att kortet skulle ha två DVI, ja. Men det gör ju inte AMD något om Asus insisterar på att ha fyra - de har ju ändå gjort detta på eget bevåg på produkter AMD i vilket fall fått betalt för.

Permalänk
Inaktiv

2 st HD3870X2 i crossfire vs ett 9800GX2? Inte långt ifrån samma prislapp