Permalänk
Medlem

Tar flera minuter att boota XP :O

Hello in da house! :>

Har nyligen slängt ihop en ny dator med hårdvaran i min signatur (med reservation för annorlunda klockhastigheter). Hade en IDE-hårddisk från min förra dator som jag tidigare endast använt för lagring, på vilken det ännu fanns ledigt diskutrymme. Eftersom jag inte ville gå miste om allt på den disken så installerade jag Windows XP direkt på den utan att överhuvudtaget partitionera eller formatera den.

Resultatet blev en fungerande Windows XP installation som tar fruktansvärt lång tid att boota, typ 5 minuter och ibland längre innan alla Autostartprogram startats och är redo att köras. Har inte överdrivet många sådana program heller, bara AVG Antivir, MSN, ATI CCC, D-tools samt ljud. Men ändå skall det dröja så förbannat länge för dom att komma igång! Att ladda in själva windows tar också skitlänge, ni vet XPs boot screen med XP-logon och dendär baren som scrollar under, den scrollar fanimej i säkert 2minuter! >:O Att installera program dröjer också otroligt länge, tar oskojat flera timmar för större program som Crysis, Oblivion osv. Upplever också att musiken hackar till i winamp emellanåt utan märkbar processorbelastning.

Jag vill ju givetvis slippa allt detta bekymmer, så finns det nåt jag kan göra utom att formatera och hoppas på det bästa? Nån som haft samma problem? Eller nån som liksom jag installerat utan att formatera och fått liknande eller annat resultat? Skulle ogärna formatera disken

Hjälp uppskattas och tack på förhand

Visa signatur

MSI K9A2 Platinum 790FX | Athlon64 X2 5200+ 65nm @ 3GHz | Kingston HyperX 1066MHz CL5 @ 860MHz | Asus ATI Radeon HD 3850 256MB @ 750/1030 | Antec NeoPower 650W | 3DMark06: 9520 p

Permalänk
Hedersmedlem

Defragmentera disken ett par gånger.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Dags för en formatering skulel jag tro

Permalänk
Medlem

Om du har tur så behövs bara Defragmentera men jag tvivla att det räcker.

Ja det ska vara så här eftersom din hårdisk antagligen nästan var full och fragmenterad. Du borde ha formaterat innan du installerade. Gör om eller fortsätt lida.

Köp en till hårdisk och väll om du vill flytta dina filer dit eller partionera och installera på den nya. Glöm inte att bara ha en hårdisk inkopplad under installationen så att du slipper fler misstag och mystiska fel.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren
Okej, skall börja med x antal defragmenteringar så får vi se sen.. En HDD till, SATAII denna gång, har jag också funderat på att införskaffa, eller eventuellt en extern med USB. Stora läs-skrivhastighets skillnader emellan intern SATAII och extern USB?

Funkar det annars bra att installera två operativsystem på samma disk och välja vid boot vilken man vill boota, eller kan nåt "krocka" då?

Visa signatur

MSI K9A2 Platinum 790FX | Athlon64 X2 5200+ 65nm @ 3GHz | Kingston HyperX 1066MHz CL5 @ 860MHz | Asus ATI Radeon HD 3850 256MB @ 750/1030 | Antec NeoPower 650W | 3DMark06: 9520 p

Permalänk
Medlem

Jag tror den installerar över den gamla operativsystem. Vill du välja vid start så blir det på olika hårdiskar eller olika partioner på samma hårdisk. Själv tycker jag att det kan bli irriterande. Det beror på dig och dina skäll att ha två stycken redo att starta. Under installationen borde du bara ha en hårdisk i datorn för att undervika problem senare.

SATA är snabbare än USB.

Visa skriver att extern USB mer är för backup/ha dina filer på (för att sedan koppla bort). Inte installera operativsystem eller annat som körs hela tiden.

Permalänk
Medlem

Ok, nå skall nog införskaffa ny disk av nåt slag snart. Givetvis tänkte jag inte ha operativsystemet på USBdisken utan flytta mina filer som ska lagras dit Tänkte mera på typ läsningshastighet angående t.ex. mountande av en iso-fil. Om det blir mycket långsammare låt oss säga t.ex. installation av ett program om man mountar iso-filen med programmet på från en USBdisk, än om man mountar iso-filen från en SATAII-disk?

Hur länge skall en defragmentering ta i normala fall? För mig tar typ 1% nästan en hel jäkla timme! Har hållit på sen senaste inlägget nu, dvs. typ 5½ timme och är på 6%!

Visa signatur

MSI K9A2 Platinum 790FX | Athlon64 X2 5200+ 65nm @ 3GHz | Kingston HyperX 1066MHz CL5 @ 860MHz | Asus ATI Radeon HD 3850 256MB @ 750/1030 | Antec NeoPower 650W | 3DMark06: 9520 p

Permalänk
Medlem

Ju mer grejer (i %) du har på hårdisken ju längre tid tar det. Om du sällan eller aldrig defragmenterat och den nästan är full så har vi din situation.

Med siffrorna du skrev så tar din första defragmentering runt 4 dagar. Du skulle nog hinna köpa en ny hårdisk och göra klart den (installera och/eller föra över filer etc).

Permalänk
Medlem

Sket i det, orkar inte ha igång det så länge, och mera HDD behövs ändå. Tills jag skaffar en ny sådan kan jag nog stå ut med detta Tack för hjälpen alla ^^

Visa signatur

MSI K9A2 Platinum 790FX | Athlon64 X2 5200+ 65nm @ 3GHz | Kingston HyperX 1066MHz CL5 @ 860MHz | Asus ATI Radeon HD 3850 256MB @ 750/1030 | Antec NeoPower 650W | 3DMark06: 9520 p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sick0
Sket i det, orkar inte ha igång det så länge, och mera HDD behövs ändå. Tills jag skaffar en ny sådan kan jag nog stå ut med detta Tack för hjälpen alla ^^

Ja du, det är ganska mycket rött i defragmenteraren va? Där har du felet iaf, ställ den på defragmentering över natten .

Men med tanke på hur segt det går kanske du borde scanna disken med HD-Tune? Kanske något är trasigt, men Defragmentera till att börja med om du inte förmaterar hela skiten och startar om . (deftragmentera trots att det tar en helskottas massa tid)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Ju mer grejer (i %) du har på hårdisken ju längre tid tar det. Om du sällan eller aldrig defragmenterat och den nästan är full så har vi din situation.

Med siffrorna du skrev så tar din första defragmentering runt 4 dagar. Du skulle nog hinna köpa en ny hårdisk och göra klart den (installera och/eller föra över filer etc).

aldrig att det tar 4 dagar! inte en chans, i alla fall inte om du använder ett effektivt defragmenterings verktyg = jkdefrag.

jkdefrag klarar att defragmentera ordentligt aven om disken är full, dessutom lägger det stora filer i slutet på disken och små filer i början så att datorn kan läsa effektivare.
Fort går det också, för mina 2 250 gigare som var redigt fragmenterade tog sammanlagt mindre än 12 timmar att fixa.

Glömde att skriva, jkdefrag är helt automatisk och defragmenterar alla hårddiskar i datorn på en gång, det är så automatiskt att det enda sättet att styra det på är med växlar i kommandoraden

http://www.kessels.com/JkDefrag/
Edit: Helt gratis och väger bara nån megabyte

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Tack för tipset anton_mjor.

Permalänk

konstigt att det inte finns med nån av dom här "gratis bra o ha program listorna"

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″