Permalänk
Medlem

Partitionering

Säkerligen en gammal favorit fråga i repris.

Jag har aldrig haft något behov av att partitionering tidigare eftersom jag jobbat med minst 2 hårdiskar och sparat mina personliga data i d:, medan c: fått stå för windows och program. Om det hela krascahde, eller virus så formaterades bara c: om och så körde man på nytt.

Detta var inga problem med 40-80 Gb hdd, nu när man har 2x250Gb, så blir det en massa tomrum över, då utnyttjas givetvis detta, vilket försvårar när man behöver formater (vilket man behövt göra allt för ofta på senare tid). Nu senast så kraschade allt och jag fick inte igång windows allt, slutligen visade det sig vara fel på filsystemet på hd, så fick jag reparera allt med windows start cd, allt fungerar med windows går långsamt och förmodligen är det bara frågan om när det hela kraschar igen.

Nu till frågorna.
Kan jag använda min befintliga hd igen, eller är det bara att slänga den?

Skulle inte en partitonering vara lämplig i detta fall, skulle jag då kunna använda min hd?

Hur stor skulle man dela upp hdd på 80 / 170 är det lämpligt för windows på 80 delen och egna program på andra?

Om man formaterar hd ligger all info kvar på den andra partitionen?

Om man får virus och liknande, håller sig detta i windows partionerade delen, eller blir hela hd dålig?

Många frågor, men man kan nog gott ge något slags summering på dem.

Tackar och bockar.

Permalänk
Hedersmedlem

Plocka hem ett testprogram för din hdd, seatools tex om du kör seagate, kör en test och se om det är problem med den, annars kan det ju vara kabeln/arna som är glappig/a så kolla dem och byt dem ev

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

kabeln är nog inte glappig, skrev inte med det är sata diskar så något glapp brukar sällan vara problem med dem.
jag har tror jag western digital eller maxtor, skall kolla på deras hemsida om det finns något test program, men vad skall det exakt säga mig, om disken är trasig och hur mycket eller?
kan man köra dessa test program utan att någon radering av hd sker?

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan köra tester som inte raderar hddn ja, men jo SATA-kablar har en ful vana att kunna glappa, både ström och data diton, så det var därför jag skrev som jag skrev

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Man kan köra tester som inte raderar hddn ja, men jo SATA-kablar har en ful vana att kunna glappa, både ström och data diton, så det var därför jag skrev som jag skrev

Kan bara hålla med. Mina SATA-kablar har snäpp-lås men dessa är ett skämt. Man måste kolla att kablarna verkligen sitter ordentligt på plats.

Permalänk
Medlem

måste låna tråden lite. Jag har en Hårdisk som är systemhårddisk och är uppdelad i två delar C och E. Jag skulle vilja få mer utrymme till C och på så sätt krympa utrymmet på E, hur gör jag för att slippa formatera hela C, vill ha kvar operativsystemet. Tacksam för svar!

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag vet så kan man göra detta i Vistas diskmanegement

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
måste låna tråden lite. Jag har en Hårdisk som är systemhårddisk och är uppdelad i två delar C och E. Jag skulle vilja få mer utrymme till C och på så sätt krympa utrymmet på E, hur gör jag för att slippa formatera hela C, vill ha kvar operativsystemet. Tacksam för svar!

Om du kör Vista så högerklicka på "Dator", välj Hantera, sedan Diskhantering. Där kan du krympa och öka volymer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aslan
[...]
Nu till frågorna.
1. Kan jag använda min befintliga hd igen, eller är det bara att slänga den?

2. Skulle inte en partitonering vara lämplig i detta fall, skulle jag då kunna använda min hd?

3. Hur stor skulle man dela upp hdd på 80 / 170 är det lämpligt för windows på 80 delen och egna program på andra?

4. Om man formaterar hd ligger all info kvar på den andra partitionen?

5. Om man får virus och liknande, håller sig detta i windows partionerade delen, eller blir hela hd dålig?

Många frågor, men man kan nog gott ge något slags summering på dem.

Tackar och bockar.

Jag numrerar upp frågorna i ditt citat.
1. Som sagt kör diagnostikprogrammet från tillverkaren, det kan söka efter skadadae sektorer och kolla S.M.A.R.T. informationen om hårddiskens hälsa.
2. Om du kan använda den eller inte beror på vad du får fram i punkt 1. Men ja lämpligt att partitionera är det.
3. Beror på vad du har på windowspartitionen? Program? Spel? Windows XP och Vista och 32-bit och 64-bit kräver olika mycket utrymme. Är det bara för windows+program så skulle jag nog nöja mig med 40 GB (har man 64-bit och 8 GiB hibernatefil+SP1 så drar det iväg i utrymmesanvändning iaf). Ska du ha spel där de idag tar massvis med utrymme (storleksordningen 10 GiB) så behöver du ju räkna in det med.
4. Ja det är kvar. Formatera bara rätt partition, enhetsbokstäverna är något som hör till windowsinstallationen och om du ändrar hårddiskuppsättningen kan det visas annorlunda i instalallationen nästa gång. Så kolla på storleken på dem för att vara säker.
5. Här är det precis samma som mellan olika hårddiskar. För vanlig åtkomst så kan du inte skilja på en partition på en och samma hårddisk eller på en annan hårddisk. Beror på om viruset gärna sprider sig över till andra partitioner. En förutsättning för det är väl ofta att det finns exekverbara filer (program) där så det kan smitta tillbaka senare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
måste låna tråden lite. Jag har en Hårdisk som är systemhårddisk och är uppdelad i två delar C och E. Jag skulle vilja få mer utrymme till C och på så sätt krympa utrymmet på E, hur gör jag för att slippa formatera hela C, vill ha kvar operativsystemet. Tacksam för svar!

Använda inbyggda i Vista eller om du har annat operativsystem så rekommenderara jag gratisprogrammet gparted. Det klarar att förstora och förminska FAT och NTFS. Sök på google, det finns dels som fristående boot-cd men det är också inkluderat på SystemRescueCD som jag föredrar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag numrerar upp frågorna i ditt citat.
1. Som sagt kör diagnostikprogrammet från tillverkaren, det kan söka efter skadadae sektorer och kolla S.M.A.R.T. informationen om hårddiskens hälsa.
2. Om du kan använda den eller inte beror på vad du får fram i punkt 1. Men ja lämpligt att partitionera är det.
3. Beror på vad du har på windowspartitionen? Program? Spel? Windows XP och Vista och 32-bit och 64-bit kräver olika mycket utrymme. Är det bara för windows+program så skulle jag nog nöja mig med 40 GB (har man 64-bit och 8 GiB hibernatefil+SP1 så drar det iväg i utrymmesanvändning iaf). Ska du ha spel där de idag tar massvis med utrymme (storleksordningen 10 GiB) så behöver du ju räkna in det med.
4. Ja det är kvar. Formatera bara rätt partition, enhetsbokstäverna är något som hör till windowsinstallationen och om du ändrar hårddiskuppsättningen kan det visas annorlunda i instalallationen nästa gång. Så kolla på storleken på dem för att vara säker.
5. Här är det precis samma som mellan olika hårddiskar. För vanlig åtkomst så kan du inte skilja på en partition på en och samma hårddisk eller på en annan hårddisk. Beror på om viruset gärna sprider sig över till andra partitioner. En förutsättning för det är väl ofta att det finns exekverbara filer (program) där så det kan smitta tillbaka senare.

Använda inbyggda i Vista eller om du har annat operativsystem så rekommenderara jag gratisprogrammet gparted. Det klarar att förstora och förminska FAT och NTFS. Sök på google, det finns dels som fristående boot-cd men det är också inkluderat på SystemRescueCD som jag föredrar.

Finns det inget gratisprogram man kan ladda ner till Vista?