Er uppfattning av uppkörning?

Permalänk

Er uppfattning av uppkörning?

Okej, jag håller på att fixar körkortet, har 5lektioner kvar och gjort riskutbildningen. Idag så började jag och mina föräldrar prata om hur det går med körkortet, då jag sa att jag snart var klar och skulle fixa en uppskrivning så fort jag kan.

Då fick jag reda på, att enligt körskolan så kommer jag bli tvungen att betala min uppkörning själv, vilket jag tycker verkar konstigt, då jag redan har betalat uppkörningen till körskolan(står nedan att det ingår).

Paketpris 5: (Teori, 20 st. körlektioner/40 min, Riskutbildning, uppkörning)

Då min storebror också håller på att ta körkortet, på samma körskola och endast har uppkörningen kvar, så vart han milt sagt, förbannad när han fick reda på att han var tvugen att betala den och frågade vad uppkörning(som ingick i hans paket) betyde för trafikskolan?

"Det är att man får låna en bil från skolan"

Jag menar, har jag slängt ut en massa pengar på att få körkort, så förväntar jag mig åtminstånde att kunna ta allt utan att behöva betala mera, eller är det jag som har fel?

Så min fråga till er är; Vad är er uppfattning av uppkörning om man köper ett paket där allt för att ta ett körkort ska ingå?

Att man får låna bil för uppkörningen eller att hela uppkörningen ska vara betalad.

Permalänk
Hedersmedlem

Naturligtvis förväntar man sig inte att uppkörningsavgiften skall ingå i ett körskolepaket. Dock så måste jag hålla med om att formuleringen är lite otydlig.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Om vi tar t.ex. stures-trafikskola så har de exakt samma paketpris:
Paketpris 5: (Teori, 20 st. körlektioner/40 min, Riskutbildning, uppkörning)

Men det står:
http://www.stures-trafikskola.se/priser.htm
Priser

Här till höger ser ni vår prislista.
Kostnader som tillkommer och ej ingår i avgiften till trafikskolan:
Körkortstillstånd till Vägverket
Tillståndsavgift 220 kr
Teoriprov 180 kr
Körprov 645 kr
Tillverkning av körkort 130 kr
Summa: 1175 kr

Och det finns säkert något liknande att läsa på din skola. Om inte så är det vilseledande skrivit.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

stod likadant för mig när jag gick till trafikskolan, intensiv dock.
Men jag betalade bara det som stod där + tillverkningen av körkortet, kostnaderna för prov ingår

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Skolan jag går på har de bara skrivit att man lånar bilen för uppkörning. Jag antog bara att självaste uppkörningen är precis som teoriprovet, att man betalar för det själv.

Biträde vid prov samt lån av bil 550:-

Permalänk
Medlem

Det är som man betlar till VV. Den andra är för bil och oftast en liten låsas uppkörnig med skolan.

Permalänk

Vad går det egentligen på att ta ett körkort idag? Inklusive allt utom pluggande/egen övningskörning.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Fick samma reaktion som du. Tycker att skolorna ska vara mer TYDLIGA med det här...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Vad går det egentligen på att ta ett körkort idag? Inklusive allt utom pluggande/egen övningskörning.

Känner inte till exakta prisuppgifter, men taget från vad jag minns gick mitt körkort (tog förra året) på följande:

~ 350kr Övningskörningstillstånd
~ 120kr Syntest
~ 340kr Teoribok
~ 120kr Teoriprov
~ 1 200kr Halkbana (tror priset höjdes till 1400kr några månader senare)
~ 1 200kr Uppkörning inklusive bil (osäker på det exakta priset)
~ 120kr Tillverkning av körkort
Totalt: omkring 3450kr

Det kommer givetvis kosta betydligt mer om du ska betala för körlektioner, tror mig minnas has läst i SvD att medelkostnaden för körkort idag ligger uppemot 14 000 kr.

Permalänk
Medlem

Det blir extra luddigt när de använder uttrycket "uppkörning". Om körskolan anser att "uppkörningen" ingår så ska det stå med dess rätta namn "Körprov". Ingenting annat.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigge89
Känner inte till exakta prisuppgifter, men taget från vad jag minns gick mitt körkort (tog förra året) på följande:

~ 350kr Övningskörningstillstånd
~ 120kr Syntest
~ 340kr Teoribok
~ 120kr Teoriprov
~ 1 200kr Halkbana (tror priset höjdes till 1400kr några månader senare)
~ 1 200kr Uppkörning inklusive bil (osäker på det exakta priset)
~ 120kr Tillverkning av körkort
Totalt: omkring 3450kr

Det kommer givetvis kosta betydligt mer om du ska betala för körlektioner, tror mig minnas has läst i SvD att medelkostnaden för körkort idag ligger uppemot 14 000 kr.

14000:-? Det kan inte vara möjligt, vad kostar en körlektion idag? när jag tog körkort så kostade det 10:- i minuten, en lektion blev då 600:-

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem

aa runt 600 kostar det väl per lektion. Men sen om man har möjlighet att träna hemma och hur många lektioner man behöver är ju helt olika. En som inte har någon erfarenhet och inte kan träna hemma kommer det ju kosta för. Sen är det ju inte bara ungdomar som går till körskolor.

Jag håller på tar lektioner. Jag har gått teorikurs och den gick på 1500 bara den. Då får man böckerna såklart också. Sen ett paket på 5 körlektioner á 70min kostar 3500 (en körlektion på skolan kostar 740). Så teori och körpaketet är 5000 bara där. Sen har vi halkbana och lån av bil vid uppkörningen, det blir 2050 till. Nu är vi uppe i 7050. Låt oss säg att jag skulle behöva 5 lektioner till då. Då är det 10550kr. Sen fanns det väl lite mindre utgifter som teoriprov, uppkörningen, syntest, tillstånd och tillverknings av kortet. Det blir ju lite extra. Då är vi säkert en bit förbi 11 000kr. Så upp till 14 000 känns inte omöjligt.

Reserverar för felberäkningar då allt är räknat snabbt i huvudet.

Permalänk
Medlem

Jösses vad dyrt det är med körskolan, jag pluggade på teorin hemma och klarade det utan några problem, själva provet kostade 140 eller 160 kronor, alltså kan man konstatera att åtminstone teori delen kostade enbart så eftersom jag också fick böckerna gratis. Halkbanan kostade 1400 kronor om jag inte har fel och uppkörningen kommer kosta 4x 50 minuters lektioner (totalt 1800 kr) + kostnad för hyra av bil från vägverket och uppkörningskostnad (650 + 500 ?).
Allt som allt kommer det kosta nånstans under 5000 kronors gränsen, vilket jag tycker är bra eftersom de flesta, åtminstone i min ålder, kan göra som jag har gjort och övningsköra med en förälder. Än att be dem lägga ut 11000 :- på körskolelektioner.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

tror jag slängde ut 6000kr på mitt körkort, körde kanske 4-5 körlektioner, sen körde jag massa med far och mor.

Permalänk

Som sagt i tidigare inlägg så skiljer det sig från person till person men även körskola. Då jag och en kompis tog körkort samtidigt men på olika skolor så skiljde det 20 lektioner beroende på skolans system. På min skola kollade dom vad jag kunnde medans på kompisens så fick han köra runt kvarteret (endast högersvängar ) en hel lektion.

Så kolla alltid upp skolans ryckte om antal lektioner.

Permalänk
Medlem

Körlektioner är overrated. Tror jag tog 1.5 (kom försent till min andra med halva tiden). Svårt att hitta nått meningslösare att slänga pengar på. Detta om möjligheten att köra med föräldrar finns. Körde stenhårt med far 2-3 månader, tog teorin och kortet på förta försöket. Så mitt kort var rätt billigt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Vill dock varna en smula för att bara köra privat. De flesta föräldrar kör tyvärr inte som körskolan/VV vill att ni skall köra. Därför blir också rätt många privatister kuggade. Kan vara bra att ta 3-5 körlektioner när ni känner er "klara" inför uppkörningen (en uppkörning kostar väl som cirka 2-3 körlektioner + att det är lång väntetid).

Mitt körkort gick på strax under 5000 kr, då är 5 körlektioner inräknade (1900). Så minimum är nog 3000 kr. Körde väldigt mycket privat (1000 mil+). Kan väl lugnt påstå att jag kunde köra bil när jag körde upp (skulle nog eg. kört upp långt tidigare än vad jag gjorde).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Vill dock varna en smula för att bara köra privat. De flesta föräldrar kör tyvärr inte som körskolan/VV vill att ni skall köra. Därför blir också rätt många privatister kuggade. Kan vara bra att ta 3-5 körlektioner när ni känner er "klara" inför uppkörningen (en uppkörning kostar väl som cirka 2-3 körlektioner + att det är lång väntetid).

Mitt körkort gick på strax under 5000 kr, då är 5 körlektioner inräknade (1900). Så minimum är nog 3000 kr. Körde väldigt mycket privat (1000 mil+). Kan väl lugnt påstå att jag kunde köra bil när jag körde upp (skulle nog eg. kört upp långt tidigare än vad jag gjorde).

Uhh, nja. VV vill endast att du ska kunna kolla speglar, koppla/växla, hålla hastighet och följa skyltar. Dvs sånt man lär sig när man övningskör privat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Uhh, nja. VV vill endast att du ska kunna kolla speglar, koppla/växla, hålla hastighet och följa skyltar. Dvs sånt man lär sig när man övningskör privat.

De vill att du skall kolla speglar i en viss ordning, placera bilen på ett visst sätt, blinka i tid och otid, växla på ett visst sätt (dvs, innan man svänger i en korsning), backa runt hörn (lol, det har jag aldrig gjort efter uppkörningen). Inte alla föräldrar ha koll på detta, även om det måste påpekas att det dock står i körhäftet man får med teoriboken. Nuförtiden skall man ju också behärska ecodriving

Och det är ett obestridligt faktum att flera privatister kuggar, och det beror inte på att Vägverket gör det för att djävlas som vissa tror Bara ett tips jag gav i all välmenlighet.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
De vill att du skall kolla speglar i en viss ordning, placera bilen på ett visst sätt, blinka i tid och otid, växla på ett visst sätt (dvs, innan man svänger i en korsning), backa runt hörn (lol, det har jag aldrig gjort efter uppkörningen). Inte alla föräldrar ha koll på detta, även om det måste påpekas att det dock står i körhäftet man får med teoriboken. Nuförtiden skall man ju också behärska ecodriving

Och det är ett obestridligt faktum att flera privatister kuggar, och det beror inte på att Vägverket gör det för att djävlas som vissa tror Bara ett tips jag gav i all välmenlighet.

Det där med växlingen är bara en myt, iaf enligt hon jag körde upp för. VV bryr sig inte alls hur du växlar. De gillar att du växlar ner innan korsningar och motorbromsar, endast av den anledningen att det visar att du kan planera körningen långt i förväg. Du ska inte övervarva eller få motorstopp överallt osv.

Kolla speglar vill de ju att man gör som du SKA göra (dvs kolla innan du blinkar, samt innan du börjar svänga). Blinkersen vill de att du ska använda vid filbyte eller svängar, dvs som man ska göra. Backa runt hörn är ju klart du ska kunna, använder man ju då och då. Jag tog kortet 06, då behövde vi inte kunna ecodriving, det behövde inte heller min kompis som tog det sensommaren 07. Men det kanske de börjat med i år?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Er uppfattning av uppkörning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlurK
Okej, jag håller på att fixar körkortet, har 5lektioner kvar och gjort riskutbildningen. Idag så började jag och mina föräldrar prata om hur det går med körkortet, då jag sa att jag snart var klar och skulle fixa en uppskrivning så fort jag kan.

Då fick jag reda på, att enligt körskolan så kommer jag bli tvungen att betala min uppkörning själv, vilket jag tycker verkar konstigt, då jag redan har betalat uppkörningen till körskolan(står nedan att det ingår).

Paketpris 5: (Teori, 20 st. körlektioner/40 min, Riskutbildning, uppkörning)

Då min storebror också håller på att ta körkortet, på samma körskola och endast har uppkörningen kvar, så vart han milt sagt, förbannad när han fick reda på att han var tvugen att betala den och frågade vad uppkörning(som ingick i hans paket) betyde för trafikskolan?

"Det är att man får låna en bil från skolan"

Jag menar, har jag slängt ut en massa pengar på att få körkort, så förväntar jag mig åtminstånde att kunna ta allt utan att behöva betala mera, eller är det jag som har fel?

Så min fråga till er är; Vad är er uppfattning av uppkörning om man köper ett paket där allt för att ta ett körkort ska ingå?

Att man får låna bil för uppkörningen eller att hela uppkörningen ska vara betalad.

Du får ju skilja på avgifterna. Avgiften du betalat för uppkörning till trafikskolan är hyran av deras bil. Sedan så tar Vägverket en avgift för att någon av deras personal åker med dig på din uppkörning. Det är ju VÄGVERKETS avgift inte TRAFIKSKOLANS du kan väl inte förvänta dig att trafikskolan ska betala avgiften till VV åt dig?

Uppkörningen är ju som en vanlig körlektion egentligen, de måste avsätta en bil till din uppkörning och under tiden som din uppkörning pågår så kan ju inte den bilen användas till andras körlektioner. Alltså företrr det sig helt logiskt att den som lånar bilen under uppkörning också får betala kostnaden för en körlektion.

Privatkörning är också något som är SUPERBRA nästan ett nödvändigt komplement till körskolan. Och sedan det där ni säger om vägverkets krav det är rena bullshitet vägverket kräver precis det man lär sig på en trafikskola.

Det är vägverket i samarbete med STR som stakat ut de häften körskolorna använder sig av med de övningar deras elever ska kunna utföra. Självklart bedöms en helhetsbild dvs du behöver kanske inte kunna alla moment helt perfekt utan du kanske är lite dålig på ensak men det kompenseras av något annat du är bra på.

Samma krav ställs på privatkörare samma övningsmoment som i trafikskolornas övningshäften ska ingå i privatkörningen. Risken om man kör privat är att man missar några övningar och råkar komma i just en situation där kunskapen i den övningen hade behövts på körprovet. Jag menar övningshäftet inehåller skitmånga övningar och det säger sig självt att under ett 45 minuter långt körprov så hinner du inte utsättas för alla dessa övningar. Men det kan ju hända att du har otur.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk

Re: Re: Er uppfattning av uppkörning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Massa text

Det jag menar är att om jag betalar 11 200kr för att fixa kunskapen och liknande för körkortet och det står uppkörning ingår så förväntar jag mig att det ingår.

Men tydligen så hade jag fel, med andra ord, deras text är väldigt luddig och ger en fel uppfattning på vad dom menar med uppkörning.

Annars så är det ju bara tacka, ta emot och se glad ut.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Er uppfattning av uppkörning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlurK
Det jag menar är att om jag betalar 11 200kr för att fixa kunskapen och liknande för körkortet och det står uppkörning ingår så förväntar jag mig att det ingår.

Men tydligen så hade jag fel, med andra ord, deras text är väldigt luddig och ger en fel uppfattning på vad dom menar med uppkörning.

Annars så är det ju bara tacka, ta emot och se glad ut.

Nej jag tycker inte att det är luddigt. Uppkörninen (hyra av bil) ingår i avgiften annars skulle du behöva betala 11 200kr+hyra av bil (uppkörning)+Vägverkets avgift (körprov mm). Du får ju inte blanda ihop myndigheten Vägverkets avgifter med Trafikskolornas. Nu betalar du 11 200kr+Vägverkets avgift dvs att bilhyran för uppkörningen ingick i paketpriset.

Det är ju ganska självklart att en trafikskola (som till 100% drivs privat) inte kan stå för avgifter som en myndighet ska ha betalt för. Det är ju inte så att avgiften du betalar för Vägverkets uppkörning hamnar i trafikskolans ficka... det är ju en inbetalning som sker till Vägverket.

Många blandar ihop Vägverket med Trafikskolorna... vanligt är t.ex att en person tror att det är Trafikskolan som bestämmer hur långa körprovstiderna är på vägverket. Så är ju givetvis inte fallet. Likadant här, fakturan du får från vägverket är för t.ex tillverkning av körkort, fotografering, körkortstillstånd och vägverkets avgift för att deras personal åker med i bilen och gör din körkortsbedömning. Det är ju inga avgifter som Trafikskolan får ta del av sedan.

Hur skulle det rent praktiskt fungera med ett faktureringssystem som delas av VV och Trafikskolorna? Ska Trafikskolan ringa ett samtal till VV varje gång någon köper paketet du betalat för och säga

"Tjenare, det var Gustav Gustavsson på Blomberggötets Trafikskola, det är så att nu har Robert Robbansblom köpt ett körkortspaket där körprovsavgiften ingår så ni kan ju strunta i att skicka fakturan till honom, skicka den direkt till oss istället"

Vägverket = Myndighet, har egna avgifter.
Trafikskola = Privatdrivet företag har egna avgifter helt obundna till vägverkets.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Er uppfattning av uppkörning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Hur skulle det rent praktiskt fungera med ett faktureringssystem som delas av VV och Trafikskolorna?

Borde inte vara så svårt att hantera då det väll är trafikskolan och inte eleven som bokar tiden hos VV? Allt VV skulle behöva göra är att skicka räkningen till trafikskolan och det skulle de kunna klumpa ihop till månadsvis faktura.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Er uppfattning av uppkörning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund
Borde inte vara så svårt att hantera då det väll är trafikskolan och inte eleven som bokar tiden hos VV? Allt VV skulle behöva göra är att skicka räkningen till trafikskolan och det skulle de kunna klumpa ihop till månadsvis faktura.

Det förutsätter att alla paket som säljs är inklumpade med körprov... de som bara bokar lektioner styckevis eller för den delen köper annat paket där inte körprovet ingår då? Dessutom måste även trafikskolan isf dela med sig sin elevmatris (elevregister) till VV.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Er uppfattning av uppkörning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Det förutsätter att alla paket som säljs är inklumpade med körprov... de som bara bokar lektioner styckevis eller för den delen köper annat paket där inte körprovet ingår då? Dessutom måste även trafikskolan isf dela med sig sin elevmatris (elevregister) till VV.

Näe, VV kan väll ta betalt av sina kunder oavsett om det är privatpersoner eller körskolor. Enda intressanta för dem är att den som bokar en uppkörning också betalar för den. Ser inte problemet.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Er uppfattning av uppkörning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund
Näe, VV kan väll ta betalt av sina kunder oavsett om det är privatpersoner eller körskolor. Enda intressanta för dem är att den som bokar en uppkörning också betalar för den. Ser inte problemet.

Men lol... ser inte problemet? Hur ska VV kunna veta vilka av trafikskolornas elever som ska faktureras personligen och vilka som ska faktureras till trafikskolan. Eller ska trafikskolan handha all fakturering även elever som annars skulle få fakturan hem till sig själv?

Och ska fakturorna faktureras till trafikskolan i elevens namn eller i trafikskolans? Och du inser väl att all extra administration i slutänden kommer påverka körkortets pris negativt? Vem står ekonomiskt ansvarig vid utebliven betalning eller ifall körprovet inte blir av (antingen för att eleven bokar av för sent eller för att de inte dyker upp på rätt plats vid rätt tid). Och vem ska kräva in pengarna i de fall där eleven inte köpt ett paket där uppkörningen ingår? Det blir ju en väldig massa jobb för något som fungerar bra som det är. Vägverket sköter sina avgifter och trafikskolorna sköter sina.

Du måste ju även väga in att de flesta trafikskolor inte har resurser till något avancerat fakturerings-system. De flesta trafikskolor har en omsättning på en bra bit under 5 000 000kr per år. Många mindre trafikskolor har kanske inte ens råd att anställa receptionist utan får sköta all administration på fritiden. Vi pratar om SMÅ-företagande här. Och även om det vore praktiskt genomförbart med relativ enkelhet så skulle det i slutet påverka priset på ett idag redan högt pris på körkort. Det skulle ju knappast förbättra något ur elevernas synvinkel.

Om ansvaret ligger på trafikskolan att betala in körprovsavgifterna till VV så kommer ju priset på paketet höjas med samma peng+administration. Dvs att de 11200kr han betalat kommer höjas med vägverksavgiften(VV)+Hyra av bil (Trafikskola)+administration(Trafikskola). Så i slutändan blir det ingen skillnad förutom att priset blir högre.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Er uppfattning av uppkörning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Men lol... ser inte problemet? Hur ska VV kunna veta vilka av trafikskolornas elever som ska faktureras personligen och vilka som ska faktureras till trafikskolan. Eller ska trafikskolan handha all fakturering även elever som annars skulle få fakturan hem till sig själv?

Och ska fakturorna faktureras till trafikskolan i elevens namn eller i trafikskolans? Och du inser väl att all extra administration i slutänden kommer påverka körkortets pris negativt? Vem står ekonomiskt ansvarig vid utebliven betalning eller ifall körprovet inte blir av (antingen för att eleven bokar av för sent eller för att de inte dyker upp på rätt plats vid rätt tid). Och vem ska kräva in pengarna i de fall där eleven inte köpt ett paket där uppkörningen ingår? Det blir ju en väldig massa jobb för något som fungerar bra som det är. Vägverket sköter sina avgifter och trafikskolorna sköter sina.

Du måste ju även väga in att de flesta trafikskolor inte har resurser till något avancerat fakturerings-system. De flesta trafikskolor har en omsättning på en bra bit under 5 000 000kr per år. Många mindre trafikskolor har kanske inte ens råd att anställa receptionist utan får sköta all administration på fritiden. Vi pratar om SMÅ-företagande här. Och även om det vore praktiskt genomförbart med relativ enkelhet så skulle det i slutet påverka priset på ett idag redan högt pris på körkort. Det skulle ju knappast förbättra något ur elevernas synvinkel.

Om ansvaret ligger på trafikskolan att betala in körprovsavgifterna till VV så kommer ju priset på paketet höjas med samma peng+administration. Dvs att de 11200kr han betalat kommer höjas med vägverksavgiften(VV)+Hyra av bil (Trafikskola)+administration(Trafikskola). Så i slutändan blir det ingen skillnad förutom att priset blir högre.

Genom att ta betalt av den som bokar tiden? Förstår inte hur du tänkt dig att de ska kunna ta betalt av någon som inte bokat en tid? Om trafikskolan bokar en tid åt Kalle och Kalle uteblir, är det då VV som Kalle inte haft kontakt med eller trafikskolan som Kalle beställt av som kan driva in en avgift från Kalle?

Det blir ingen extra administration alls. Man tar betalt av den den som beställer något. Så fungerar all fakturering i samhället. Om körskolan ska låna ut sin bil lär ändå körskolan beställa uppkörning hos VV och planera in elever och bilar så att det blir rationellt.

Angående faktureringen så kan det ju inte vara så svårt att lägga på VV:s avgift för en uppkörning på priset. Kuggar eleven så lär trafikskolan ändå ta betalt för nytt lån av bil + ny uppkörning. Det är inte speciellt avancerat och det finns redan idag körskolor som gör så här så förstår inte ditt prat om att det skulle vara supersvårt för att trafikskolor ibland är små företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Uhh, nja. VV vill endast att du ska kunna kolla speglar, koppla/växla, hålla hastighet och följa skyltar. Dvs sånt man lär sig när man övningskör privat.

Eller inte. Dom vill att du ska köra miljövänligt och nu kan du även bli kuggad ifall du står stilla lite för länge på tomgång eller om du accelerera för långsamt eller fort. Det är en effekt alla miljösattsningar på senare år har fått på körprovet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Eller inte. Dom vill att du ska köra miljövänligt och nu kan du även bli kuggad ifall du står stilla lite för länge på tomgång eller om du accelerera för långsamt eller fort. Det är en effekt alla miljösattsningar på senare år har fått på körprovet.

Har du någon källa på när de införde detta? För så var det inte när mina vänner tog kortet under sensommaren, eller när jag tog det hösten 06. Dock var det en myt om detta som cirkulerade redan då.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"