Post- och telestyrelsen kan dela Telia i två

Permalänk
Melding Plague

Post- och telestyrelsen kan dela Telia i två

Telia Sonera kommer med största sannolikhet att tvingas separera sitt kopparnät till ett separat bolag. Detta enligt ett förslag från regeringen. Vid en eventuell delning kan det bli frågan om lägre priser och bättre bredbandstjänster.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter bra det telia och deras överpriser, sen om man bor mer lantligt är det jobbigt att bara ha få leveratörer att välja bland-.-

Visa signatur

- C2D e8400 @3.8Ghz | P5QL-E | 4x1024MB Crucial BallistiX 1066Mhz | Asus Extreme 8800GT | Antec ThreeHundred | Samsung SpinPoint 320GB | Corsair TX650w | Vista Ultimate 64-bit | Icybox-Western Digital Scorpio 160GB | Maxtor One Touch 500GB -

Permalänk
Medlem

Detta sa jag redan innan telia privatiserades men vem lyssnar på den lilla människan?

Men å andra sidan känns det mindre viktigt nu än då, accessnätet kommer att få allt mindre betydelse med trådlösa datoruppkopplingar och fiberlösningar.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

mej kvittar det väljer telia bara för att jag tycker dom har bäst support har testat lite olika

märkes rätt tydligt vid stormen gudrun jag som hadde telia fick mitt bradband och telefon ca en vecka efter stormen men grannen (max 50m bort) som körde glocalnet var tvungen att vänta 2 veckor innan dom hadde tid att skicka en gubbe å fixa uppkopplingen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

heande: Inte ofta lagar och regler hänger med i utvecklingen ändå. Så fort en ny lag eller ett nytt förslag får genomslagskraft är det inaktuellt ändå.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Detta är ett mycket bra förslag, mer kommunikationer åt folket för ett bättre pris!!

Nu kan man ju alltid hoppas att samma sak kommer att hända för mobilmarknaden också, där ett bolag sköter alla master och operatörerna hyr in sig, skulle ge bättre täckning för alla.

Permalänk
Medlem

Bra förslag. Telias priser är höga. :<

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Känns som att det inte kommer att bli någon större skillnad så länge som Telia endå äger kopparnätet.
Jag skulle nog helst vilja se att staten tog tillbaka kopparnätet och sedan med hjälp av alla internet-leverantörer finansiera en uppgradering av all koppar till fiber

Permalänk
Medlem

SnällaSnällaSnällaSnälla.
Kan jag få dela Telia med min Yxa istället?

Permalänk
Medlem

Ett mycket bra förslag det är dags att bryta telias dominerande roll på marknaden ser fram imot vad som händer *njuter*

Men det måste till en lagstadgad äganderätt på kopparnätet telias "nya" bolag som kanske kommer att heta telia kopparnät måste tvingas till att acceptera att
tex konkurenter äger si och så många procent i bolaget så att de inte får en dominerande "ägande rätt"

Så fram med yxan pts inte en dag för sent...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Blir det lägre priser så är det bara positivt.

Permalänk
Medlem

BRAVO! Äntligen på tiden! Men jag tycker Telia ska hackas upp ännu hårdare och inte få äga det nya bolaget eller ens så mycket som titta åt nya bolagets anställda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
mej kvittar det väljer telia bara för att jag tycker dom har bäst support har testat lite olika

märkes rätt tydligt vid stormen gudrun jag som hadde telia fick mitt bradband och telefon ca en vecka efter stormen men grannen (max 50m bort) som körde glocalnet var tvungen att vänta 2 veckor innan dom hadde tid att skicka en gubbe å fixa uppkopplingen

jag är ingen glocalnet fantast eller så men det kan ju lika gärna bero på att din granne kanske var längre ner i kö listan(glocalnet), än var du var på ditt telia.

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ber
jag är ingen glocalnet fantast eller så men det kan ju lika gärna bero på att din granne kanske var längre ner i kö listan(glocalnet), än var du var på ditt telia.

Sen är det väl ändå telias gubbar som sköter nätet ändå och de prioriterar ju sina egna kunder först.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Sen är det väl ändå telias gubbar som sköter nätet ändå och de prioriterar ju sina egna kunder först.

Precis, det mesta görs om inte annat via deras dotterbolag skanova, som ger Telia fördel på precis allting. Detta är iaf ett steg i rätt riktning, om än Telia fortfarande delvis tävlar på egna villkor.

Permalänk
Medlem

gillar inte telias snik priser nu , betalar runt 300kr för 2mbit tjejjen betalar runt 200 kr för 100/10 med ett annat internetbolag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tips till storkeen: flytta hem till henne, annars gör jag det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andervaeld
Precis, det mesta görs om inte annat via deras dotterbolag Skanova, som ger Telia fördel på precis allting. Detta är iaf ett steg i rätt riktning, om än Telia fortfarande delvis tävlar på egna villkor.

Ja, det stämmer med vad bekanta som jobbar med indragning av data/telefoni till företag har sagt i alla fall. Så frågan är verkligen om det blir nån större skillnad, både på att få sin tjänst inkopplad snabbt, och åtgärdad i rimlig tid (även om det senare i regel fungerar hyggligt).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andervaeld
Precis, det mesta görs om inte annat via deras dotterbolag skanova, som ger Telia fördel på precis allting. Detta är iaf ett steg i rätt riktning, om än Telia fortfarande delvis tävlar på egna villkor.

Det bästa vore ju att staten skulle ta över kopparnätet, då skulle alla konkurrera med lite bättre och jämnare förutsättningar.

BTW, Vdsl2 kommer komma snart som kan leverera upp till 40Mbit nedströms och 20Mbit uppströms över kopparnätet och som även kommer levereras med en garanteratgräns istället för en "upp till gräns" som tidigare. Tekniken förbättras hela tiden och kommer att kunna ge 100Mbit över kopparnätet också vid bra förhållanden. Men det bästa är att lägstanivåerna kommer att sjunka som ger hopp åt de som idag har dåliga hastigheter. Bra bra!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

storkeen - Många av stadsnäten ägs av telia.. Enligt deras hemsida verkar det som de tar mellan 100 och 300 kronor för en 100/10 eller 10/10 uppkoppling..

Här är telias stadsnät och priser..

http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/internet/stadsn...

OnT - Jag tror att en statlig ägd grund till all infrastruktur är sättet att gå, då har alla operatörer iaf lite mer möjlighet till konkurrens.. (Antagligen kommer telia fortfarande ha en viss fördel med tanke på statens inblandning i Telia..)

Visa signatur

GA-P35-DS3 / E6600 @ 3.44 GHz TRUE / 8800GT Accelero S1 / OCZ 4GB 6400 @ 860MHz / 1TB HD501LJ HDD / Asus MW221U

Permalänk
Avstängd

Stycka på som bara fan, gärna vid hälarna.

Kanske jag tar ADSL igen, bara dom fan tar bort tvånget att ha telefon för att ha bredband, jag vill inte ha telefon, inte Telias svindyra åtminstånde

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Nu kan man ju alltid hoppas att samma sak kommer att hända för mobilmarknaden också, där ett bolag sköter alla master och operatörerna hyr in sig, skulle ge bättre täckning för alla.

Lite rättning:

Det finns en massa aktörer och olika operatörer. Menar du GSM eller UMTS?

Telia har ett eget mobilnät och ett UMTS nät som de byggt tillsammans med Tele2.

Tele2 har ett eget GSM nät och UMTS nät med Telia pga Telia inte fick en egen UMTS licens.

Tre har delvis ett eget nät och delvis hyr de lokalt in sig på Telenors nät samt bygger nät med 3Gis.

Telenor har eget nät och delvis nät med 3Gis.

(kan ha lite fel då jag är trött och inte inne i telekomsvängen längre)

/R

Permalänk
Hjälpsam

Skulle gjort så här från början, delat nätet och tjänsterna.
Så gjordes för SJ och Banverket.
Det hade kunnat hetat tex. Telia och Televerket.
Edit: 2222 inlägg nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

låter iallfall som en bra ide att stycka upp det lite, gärna mera, köttbit för köttbit. Hoppas allt blir hur bra som hälst samt Megabilligt till slut

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem

Låter ju bra

Problemet är bara att jag kanske får större problem med att övertala pappa att byta till fiber om ADSL blir på samma prisnivå
Tycker inte alls om att ha 50ms ping till telias basstation hellre 5ms ping till vökbys basstation

Sen så ska man ju inte gå in på t. ex. en server om man ansluter via om jag ska spela onlinespel mot min kompis (som har vökby). ibland så får den ca 500ms i ping. (har kollat med traceroute)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Skulle gjort så här från början, delat nätet och tjänsterna.
Så gjordes för SJ och Banverket.
Det hade kunnat hetat tex. Telia och Televerket.
Edit: 2222 inlägg nu.

Precis som järnvägen ja... Banverket har hand om järnvägen, och sen får SJ, GC, Arriva, och resten av företagen hyra in sig för att få köra trafik.

Televerket kunde sköta om infrastrukturen och sen får företagen hyra in sig på nätet.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Så, där sjönk kvaliten ytterligare för svenska folket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Så, där sjönk kvaliten ytterligare för svenska folket...

Du menar kvaliten som gör att Vi som inte vill ha telia får höra "inkopplingsstopp från skanova" när vi vill beställa medan Telia slår på stort med inkoppling inom 3 dagar eftersom Skanova magiskt hade tid med expressinkopplingar åt telia men inte ens normala åt någon annan!? Oh ja... vilket nerköp

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Detta skulle ha sket redan när gamla televerket försvann.

Permalänk

Nej men snälla! Fler privatiseringar vill vi inte ha!! Varför kan inte allting bara ägas av staten?!? Om staten ägde allt så skulle inget INGET privat ägt företag kunna konkurrera med de statliga företagen. De statliga företagen skulle hålla fruktansvärt låga priser på tjänster och varor med en väldigt hög kvalité i och med att företaget inte behöver mer än att bara gå runt. Det här är monopol, men vem fasen skulle bry sig om allt skulle funka bättre än vad bästa gör idag?

För att det ska kunna bli såhär bra så måste någon godhjärtad person, som vill ALLA väl, hålla i denna tråd (en bra kommunist alltså)