Permalänk

TV-out: DVI eller HDMI

Hej, Sitter och funderar på vad för nytt grafikkort jag ska köpa.
Då jag mest använder datorn till att spela film och grejor så är ju tv-out på kortet väldigt viktigt. (min tv pallar 720i & p, 1080i)

När jag kollar runt på kort på olika sidor verkar det finnas 3 olika varianter.
2 x DVI - 1 till skärmen och 1 till Tv.
HDMI & DVI. DVI till skärm och HDMI till tvn.
Har kört på båda variantern på tidigare kort, Men nu kommer vi till den tredje varianten.
Ett litet runt hål som ser precis ut som TV-outen på mitt gammla geforce 2. Men endå står det saker som "HD - TV-OUT" och man får med en adapter för koppling till component. Kan detta verkligen vara riktig HD?

Vad rekommenderar ni? DVI eller HDMI, kanske till och med det lilla runda hålet.

Visa signatur

The dream to awaken our world...You're out of control.I take control! Whose side are you on?I take no side...You're skating the edge.I am the edge!What you *truly* want, only I can give.You can't give it, can't even buy it, and you just don't *get* it.

Permalänk
Medlem

Det är en sladd som du får med när du köper grafikortet som har flera eller en hd utgång på.
Du kan eventuellt använda s-video också.
Gameman

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Medlem

Med DVI eller HDMI kan du skicka ut skärmens upplösning som troligtvis är 1360x768 eller 1366x768. På detta sätt får du klart bäst bild, oftast lika bra och skarp som vilken LCD Datorskärm som helst. Kör själv DVI->HDMI kabel till 42" LCD och får pixelmappad och perfekt bild.

Med HD/S-Video utgången kan du skicka 1280x720 eller 1920x1080 som är HD films upplösningar, ingen av dessa upplösningar är skärmens "native" upplösning och bör inte användas tycker jag då bilden måste interpoleras upp till skärmens uppösning(sträckas ut). Skall du då surfa/spela/chatta och använda TVn som datorskärm så blir pixlarna/text mm oskarpa.

Vanlig S-Video skall du inte köra med alls om du inte har en vanlig tjock tv då den stöder 720x576 som mest = dålig bild...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |