Permalänk
Medlem

överklocka q9450 på striker II

Tjenare, jag har precis beställt en dator med q9450, eftersom jag vill köra sli med 2 8800GT var jag tvungen att välja ett 780i kort eller liknande?

Det jag beställde var Asus maximus striker II formula, saken är den att det ligger på 1333 fsb.

Jag har tänkt klocka mitt q9450 en del, problemet är att processorn redan ligger på 1333 fsb.
Ska jag alltså klocka det från säg 2.67 till 3.2 ghz, måste jag gå från en fsb på 333(*4=1333) till 400(*4=1600). Och att få upp striker II till 1600 fsb känns inte så lätt.

q9450 har en multibel på 8. 8*333=2.67 Ghz, och 8*400=3.2 Ghz.

någon som vet något om detta?
Vad jag vet är striker II det bästa 780i som finns på marknaden nu? Och det är ett 780i jag måste ha om jag ska kunna köra q9450 i SLI?

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det är specifikt med Q9450, men det är inga problem att få upp fsb till 1600 åtminstone med Kentsfieldprocessorer. Skulle inte förvåna mig ifall det kommer en biosuppdatering i framtiden med officiellt stöd för 1600fsb :).

Skulle det inte fungera per automagik för dig att använda 1600fsb (ingen POST eller andra skumma fel) så kolla den här forumtråden (och länken i första posten): http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=94 för lite tips.

Erfarenheten jag har av detta moderkort är att det går lika bra att klocka med det som med andra moderkort, men om man förväntar sig att det ska funka med autoinställningar är det nog bättre att man kollar efter ett annat moderkort :).

Visa signatur

X79, baby

Permalänk

med en ny chipset som 780i så BÖR du kunna köra felfritt på 1600+ med tanke på att mitt MSI P6N 650i kan köras felfritt på 1688FSB, och det klassas inte heller som ett OC moderkort.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Asus striker II är INTE det bästa 780i på marknaden, snarare det sämsta.

XFX eller EVGA är det du ska ha om du ska ha det bästa.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Asus striker II är INTE det bästa 780i på marknaden, snarare det sämsta.

XFX eller EVGA är det du ska ha om du ska ha det bästa.

Jag har sett flera skriva samma sak i en massa olika trådar. Vad är det som gör Striker II till det sämsta kortet? Är det för att man får samma prestanda för mindre pengar med andra kort eller? :). Rent prestandamässigt har jag lite svårt att tro att XFX eller EVGA skulle vara bättre nämligen.

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Medlem

Jag tycker att nvidia har lyckats avsevärt bättre med referensdesignen (evga, xfx osv) medans asus har kört sitt eget race utan lika bra resultat. Jag valde evga pga deras garanti, och jag har alltid varit nöjd med deras produkter och support.
Inga problem för mig att köra på 1800mhz fsb, kan även posta i 1900fsb men det är dock långt ifrån stabilt.
Kör för närvarande på 1600mhz fsb och 1.35vcore (1.32 i cpu-z) och det flyter på riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag tog Asus striker II var att det följde med ett ljudkort. Fortfarande inte för sent att ändra ordern än dock, och jag kanske ska beställa ett xfx eller evga istället. Har asus nu, och har verkligen inte varit nöjd med deras support etc.

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk
Medlem

Jag hade valt antingen XFX eller Evga, sen ett SB bulk ljudkort, t.ex såhär:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344350

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312201

Då får du ändå ett bättre ljudkort, samt moderkort till samma pris

Permalänk
Medlem

Ett sådant ljudkort har jag redan, så kan använda mig av det.
Har redan beställt striker II (lördags), men ska ringa Inet´s support imorgon när de öppnar och ändra min order.
XFX och Evga har ju båda aktiv kylning av NB, något som jag värdesätter och striker inte har.
Att striker II blir så varmt ser jag som en enorm nackdel. Och som sagt, har en dålig erfarenhet av Asus redan idag.

Jag har dock en fråga som jag skulle bli väldigt glad över om någon kunde svara på.
Chassit jag ska ha är p190. Till detta har jag köpt ett Gemini II (höga kylare går som bekant inte in).
Det jag undrar är om det kommer vara problem för mig att montera en Gemini II kylare på ett XFX eller Evga?

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewt
Jag har sett flera skriva samma sak i en massa olika trådar. Vad är det som gör Striker II till det sämsta kortet? Är det för att man får samma prestanda för mindre pengar med andra kort eller? :). Rent prestandamässigt har jag lite svårt att tro att XFX eller EVGA skulle vara bättre nämligen.

Jag har läst massa recensioner om det, alla säger samma om kortet. Jag tror det har med att asus har pillat på layouten helt och hållet och inte använt sig av nvidias egna referensdsign så som xfx eller evga har, vilket tydligen funkat ypperligt. En sådan sak kan göra väldigt mycket för själva kortet i sig.

Många blir dock lockade av den "balla" kylningen på asus striker II eller ljudkortet för den delen (som f.ö. inte skiljer sig från annars inbyggda kort i kvalité).

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Jag har läst massa recensioner om det, alla säger samma om kortet. Jag tror det har med att asus har pillat på layouten helt och hållet och inte använt sig av nvidias egna referensdsign så som xfx eller evga har, vilket tydligen funkat ypperligt. En sådan sak kan göra väldigt mycket för själva kortet i sig.

Många blir dock lockade av den "balla" kylningen på asus striker II eller ljudkortet för den delen (som f.ö. inte skiljer sig från annars inbyggda kort i kvalité).

Jag har också läst en massa recensioner. Vad jag har kommit fram till är följande: Nackdelarna med Striker II är att det är förhållandevis dyrt och att nordbryggan blir onödigt varm utan stödkylning/återmontering av chipsetkylare (och i ärlighetens namn så är extrafläktarna som följer med rena skiten ). Jag håller med om att de hade kunnat löst chipsetkylningen bättre men tycker det är felaktigt att påstå att det skulle vara det sämsta 780i-kortet enbart därför.

Nåt jag har reagerat på gällande just temperaturen på nordbryggan är att den inte skiljer sig för mig mer än ca 2C beroende på vilka spänningsinställningar jag gör. Jag har dock upptäckt att det är mer effektivt att leka med gtl_ref. spänning än nordbryggespänning för att få ett stabilt överklockat system så jag har låtit dom vara på defaultvärden. Kanske får jag ändra på det sen när jag ger mig i kast med att plåga mina minnen. Det visar sig.

Den uppenbara fördelen med ett ljudkort som inte är integrerat är förstås att man slipper brus och oljud som kan uppstå pga störningar från omkringliggande komponenter, nåt jag har erfarit flera gånger tidigare. I övrigt har åtminstone inte jag räknat med att det skulle skilja sig nämnvärt från integrerade dylika.

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Medlem

Ringde imorse och skulle avbeställa kortet, men då var det redan packat och klart (inet var verkligen snabba). Har läst på en del till, recentioner osv, och det är olika, vissa är jättenöjda med sitt striker, vissa nöjda med xfx/evga. Vissa har bytt från striker till xfx och tvärt om. Tror man kan ha otur och få ett sämre kort, men utöver det har jag hört en del bra info från striker. Bla. resetknapp av cosmos, startknapp på moderkort, osv.
Ang. att NB blir så varm så finns det fästen för att sätta på vad jag antar är en 40*40mm fläkt, och även om de som följer med är skit kan man alltid köpa en annan.
+ Är ljudkortet som följer med, kapersky antivirus, opposing force mm. De har gottat i rätt bra med tillbehör som lockar en del.
Och sen är ju lcd belysningen som jag sett någon ha påslagen rätt fräck med.

Kanske faller dit pga. tillbehören, men skillnaden mellan xfx O striker verkar inte vara tillräckligt stor för att jag ska skicka tillbaka striker när det väl kommer.

Hört en del om att evga och xfx bara är referenskort med, dvs. att de inte tillverkar sina egna kort, något som asus gör?

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk
Medlem

XFX och Evga följer nvidias referensdesign på sina kort, i princip så tillverkar nvidia korten och företagen sätter sin respektive logga på dem.
Start knapp på moderkorten har alla 780i, samt automatiskt reset av cmos ifall kortet inte postar (finns även knapp för det på brädan).
Du gör nog likväl bättre i att sätta i ditt audigy ljudkort då enda skillnaden mellan strikerns ljudkort och ett inbyggt, är i det stora hela att du kan plocka bort strikerns om du ej ska använda det
Återkom gärna med resultat när allt är uppe snurrar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewt
Jag har också läst en massa recensioner. Vad jag har kommit fram till är följande: Nackdelarna med Striker II är att det är förhållandevis dyrt och att nordbryggan blir onödigt varm utan stödkylning/återmontering av chipsetkylare (och i ärlighetens namn så är extrafläktarna som följer med rena skiten ). Jag håller med om att de hade kunnat löst chipsetkylningen bättre men tycker det är felaktigt att påstå att det skulle vara det sämsta 780i-kortet enbart därför.

Nåt jag har reagerat på gällande just temperaturen på nordbryggan är att den inte skiljer sig för mig mer än ca 2C beroende på vilka spänningsinställningar jag gör. Jag har dock upptäckt att det är mer effektivt att leka med gtl_ref. spänning än nordbryggespänning för att få ett stabilt överklockat system så jag har låtit dom vara på defaultvärden. Kanske får jag ändra på det sen när jag ger mig i kast med att plåga mina minnen. Det visar sig.

Den uppenbara fördelen med ett ljudkort som inte är integrerat är förstås att man slipper brus och oljud som kan uppstå pga störningar från omkringliggande komponenter, nåt jag har erfarit flera gånger tidigare. I övrigt har åtminstone inte jag räknat med att det skulle skilja sig nämnvärt från integrerade dylika.

Jag vet inte vart jag skrivit att det är så som du påstår att jag skrivit Jag hänger inte med riktigt på vart jag påpekar att det bara är en sak eller just chipsetkylningen jag påpekar. Eller du kanske har quotat fel inlägg

Det är hur som helst onödigt dyrt.
Ljudkortet är inget speciellt, det är som alla andra moderkorts inbyggda ljudkort bara det att man kan ta bort det om man vill. Ett audigy är t.ex bättre.
Nb blir varmare än den bör bli.

Och ja, XFX och EVGA använder sig av nvidias moderkort men sätter sina loggor på det bara. Så de är egentligen bara att XFX och EVGA (BFG och albatron också) som säljer moderkorten åt nvidia egentligen, fast med sitt egna namn

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ni gör det inte lätt för mig, kortet ligger som sagt på posten, men man kan ju alltid skicka tillbaka det?

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0