Elonex One – ny Asus Eee-konkurrent

Permalänk
Medlem

Efter lite grävande hittade jag denna http://ec.fontastic.com.tw/clients/showproducts_A916033373498...

Om det handlar om samma dator så är spec. enligt följande:

CPU: Aday5F-300 MHz X86
Memory: 128/256 MB DDR2 SDRAM
4 MB Flash ROM
Storage: 1 GB/2GB NAND FLASH
Display: 800x480 7!? TFT LCD
Network interface: Ethernet 10/100 Mbps
Wi-Fi 802.11b/g (optional)
Bluetooth (optional)
Webcam: 2.0M pixels (optional)
USB sockets: USB 2.0/1.1 port X 2
Audio jack: 3.5mm in/out
Battery: 3 cells, 2200mAH/cell
Weight: 950g(with keyboard)
Dimension(WxLxH): 230 mm x 146 mm x 33 mm(with keyboard)

Software
Operating System: LINOS 2.6.21

Ett pris på 99£ är alltså inte helt otroligt om Wi-Fi, Bluetooth och webcam inte följer med från början. Vad processorn är för något (ARM-baserad?) vet jag inte, men det kanske nån annan kan fylla i.

Vad tror ni? Samma?

EDIT: Glömde helt bort denna, många har säkert läst den när den skrevs i dec förra året. http://www.ocworkbench.com/2007/aware/A-Book-AW-300/g1.htm Frågan kvarstår givetvis; är det samma dator? Det kan ju faktiskt vara så att den dator Elonex släpper är en uppgraderad version, även om det kanske skulle var motsägelsefullt om man tittar på priset.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

aha, den är bakmusad. det förklarar hur frånvaron av touch kan försvaras när tangentbordet ändå är löstagbart.

annars verkar alla de där snarlika Elonex, (eller tvärtom då snarare) vissa tycks bara ha nått slags gummifodral över sig.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Pre loaded with Linux LINOS, it seems to run pretty fast during the boot up phase. The applications are also satisfactory for normal usage. You can use it to read any webmail like GMAIL etc. and use the software to read/write emails using SMTP/POP3. One thing I noted is that if I run multiple instances of the web browser, the system slows down drastically. The browser seems to be a scaled down FireFox and it forbids saving of files. On top of that, it doesn't allow me to install add on like Macromedia Flash. Youtube can't be viewed on this machine. It can only install 'approved' applications provided by AWARE which makes it quite restrictive.

http://www.ocworkbench.com/2007/aware/A-Book-AW-300/g6.htm

där tappa den poäng hos mig iaf...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey

där tappa den poäng hos mig iaf...

inte hos mig, Flash har en otäck tendens att knäcka ryggen på kraftigare hårdvara så det är nog ett klokt val.

men om man absolut vill testa sitt tålamod går det ju alltid att installera nått annat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag ser det som en klockren stereo-dator... Lägger musiken på en server eller USB-hårddisk, och så styr man den med blåtand eller SSH... Eller varför inte IR?

Visa signatur

Gosh!