Less på det trådlösa nätverket, hur göra nu ?

Permalänk

Less på det trådlösa nätverket, hur göra nu ?

Har en trådlös router som jag börjar bli lite less på, uppkopplingen är ganska ostabil och man får ju hemska pingtider, ibland lägger hela trådlösa nätverket även ner. Routern har 5 TP utgångar, så jag funderar på att koppla routern till switch. Men hur fungerar det när man kopplar en router till en switch ?
Är det bara att dra en vanlig TP kabel från en av utgångarna på routern till ingång 1 på switchen ?
Sen kan jag koppla min 360, Wii och HTPC via sladd från switchen ?
Tycker helt enkelt att det trådlösa nätverket inte räcker till längre, möjligen till att surfa med men inte något annat.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Ja, det ska fungera men tänk på att ha raka alt korsade kablar beroende på hur du kopplar i portarna med uplink om du inte har auto mdi/mdx

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Ja, det ska fungera men tänk på att ha raka alt korsade kablar beroende på hur du kopplar i portarna med uplink om du inte har auto mdi/mdx

Vilket "all" hårdvara idag sen flera år har, auto mdi/mdix (auto uplink) alltså.

Förstår jag rätt i att du ska vill ha en switch nära 360, Wii och HTPC:n för att spara in på TP-kablar? För först när man läste undrade man varför du bara inte tog och drog TP-kablar direkt till routern.

Gällande inkopplingen så är det bara ta vilken kabel som helst (rak/korsad) och koppla på vilken LAN-port du nu önskar. Har switchen däremot en speciell uplinkport (eller omkopplingsbar port) så får man anta att det inte har auto mdi/mdix. Dock räcker det med att en av dem har det och din router lär allt ha det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG